Weidebevalling of in de stal: help!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FamkeW

Weidebevalling of in de stal: help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:20

Hoi allemaal!

Mijn shetlandmerrietje is 16 juni uitgerekend voor haar veulentje (eerste als ik mij niet vergis). Nu zit ik vreselijk te tobben over hoe ik de bevalling voor haar zou gaan regelen: in de weide of op stal. De stal zou dan onze garage zijn. De weide ligt ca 1 km verderop... Wat te doen? En wat heb ik nodig?

Ze groeit al flink. Vraag 2 is dus ook: is deze (hoog) drachtige shet te dik? Ze is ca 80 cm...

Groetjes!

Afbeelding

Steffi_H

Re: Weidebevalling of in de stal: help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:41

Heb je geen stal op je weide?
Dan zou je haar eventueel in die stal kunnen laten bevallen. Op de wei gaat perfect zolang er geen regen valt of koude wind staat.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:20

Ik zou in jouw situatie in het land laten bevallen. Of heb je een uitloop bij je stal?
Op zich is in het land bevallen ook minder risico. Een veulen word meer gebruikt dan in stal om in beweging te komen. Zo ook minder kans dat ze in het vlies blijven zitten mocht je het onverhoopt toch missen.

Pony niet op dieet nu zetten, dat is juist slecht.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:23

Wei is beter, maar ligt wel aan het weer. Ook zou ik 1m van de sloot vandaan een draadje spannen zodat ze niet de kont naar de sloot kan liggen en het veulen in de sloot valt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:35

Even de weersomstandigheden kijken, maar bij niet te gek weer kan je haar het beste laten staan. Zo te lezen komt ze niet/zelden op stal, en dan kan het ook veel stress geven, en dat is niet nodig.

Ik vind haar trouwens niet veel te dik, maar ze heeft wel een flinke baby in de buik/veel vruchtwater. Wat mij betreft mogen de merries rond de bevalling ook wel wat extra hebben hoor, een veulen aan de voet kost nogal wat, dus dan kunnen ze het heel goed gebruiken. Na de bevalling kan je misschien in het bijvoeren gaan doseren als ze na een week nog echt te stevig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:36

Stalbevalling, omdat je:

a) ook 's nachts licht hebt
b) er geen sloten of andere enge dingen zijn
c) je paard bij eventuele regen droog staat
d) je paard in het geval van complicaties en ingrijpen van een DA op een plek staat waar je er snel bij kunt.

Nadelen van op stal bevallen:

a) je kunt het missen
b) toch grotere druk van bacterien, infecties, vieze stal
c) risico dat de merrie tegen de wand aan gaat liggen, over het veulen heen rolt, eventueel plet.

Mijn voorkeur heeft een bevalling op stal. Omdat je in geval van nood daar toch sneller alles bij de hand hebt. Er geen sloten zijn waar een veulen in kan belanden, en er voldoende licht is om in te grijpen als er wel ingegrepen moet worden. Door jezelf, of door een DA.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 08:34

Bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad geen uitloop bij de garage, behalve dan de oprit of het grasveld van de gemeente ;) De DA gaf het mij wel als serieuze optie mee, maar ik weet niet hoe ik het regelen moet!

In de winter heeft ze snachts op stal gestaan bij een dierenartsen-echtpaar. Ze is dus wel stal gewend maar ik merk aan haar dat ze zich in de weide toch echt veel prettiger voelt.

Eind april bleek pas dat ze toch drachtig is. Ik heb haar eind juli vorig jaar gekocht. Gelukkig heb ik via de vorige eigenaar de hengstenhouder weten te bereiken die mij nog precies alle dekdata kon vertellen. De laatste dekcyclus was van 8 juli t/m 16 juli om de dag. Ze is natuurlijk gedekt (hengstje aan de hand). Toen ik haar ophaalde, zijn we in de kliniek geweest voor een scan. Daar was niets op te zien. Later werd ze toch wel 'drachtig' dik en heeft de vrouwlijke DA haar opgevoeld. Die voelde een klein kopje en als ze er zachtjes op drukte, duwde het terug! Duidelijk drachtig dus! :D

Als we toch voor weide kiezen: hoe kan ik haar het beste in de gaten houden? We zijn nu op dag 306, gerekend vanaf de laatste dekdatum (16 juli). 21 juni is dag 340. Het is haar eerste veulen en ik hou haar uier en banden nu al regelmatig in de gaten. Ik heb een heel stuk van het drachtig zijn bij haar gemist en nu heb ik nog 2 maanden om mij voor te bereiden en me er op te verheugen!!! *\o/*

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:53

Hou er rekening mee dat die kleintjes eerder kunnen bevallen. Bij mini's kon het volgens mij zelfs al vanaf 310 dagen. Ik zou de merrie op het land laten. Van wat ik uit je verhaal begrijp heeft ze nog niet eerder op die stal gestaan en 1 km lopen met merrie en veulen terug naar de weide is best een eind. Bovendien heeft ze niet de kans gehad om de stal eigen te maken, daarmee wil ik zeggen, haar bacteriën enzo. Dat is voor het veulen ook niet goed. De weide is als het goed is schoon, schoner dan een stal iig. Als je een merrie hebt waar je makkelijk bij kan komen dan zou ik haar gewoon op de weide laten. Desnoods tijdelijk even een kleiner stuk afzetten zodat je er nog makkelijker bij kan.
Weide heeft wel het nadeel dat het slecht weer kan zijn, maar misschien kan je tijdelijk een afdakje of beschutte plek in de weide maken zodat het veulen droog kan liggen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:07

In jouw geval ging ik voor de garage, ze heeft vaker op stal gestaan, en de belangrijkste rede zou voor mij zijn dat de weide verder weg is. Je kunt onmogelijk goed waken, het is voor jouw de eerste keer met deze merrie en waarschijnlijk voor de merrie ook de 1e keer, je weet dus niet met welke voor tekenen de bevalling zich aandient.

Shetlandveulens komen gemiddeld tussen de 320 en 345 dagen, dit zijn dus een flink aantal "waakdagen" Als je de mogelijkheid hebt zou ik nu al beginnen haar bv. 's avonds naar de garage te halen en 's ochtends weer in het land te zetten, dan kan ze al een beetje wennen aan de geuren en geluiden van de omgeving van de garage.

Ik heb mijn weide aan huis, maar mijn shetlanders vermaken zich ook prima in hun stal bij ziekte of vlak na de bevalling. Ze zijn gek op aandacht en de bijbehorende hapjes die nu eenmaal vaker worden gegeven vanuit de achtertuin, en ze missen hun beweging dan niet zo zeer.

Als het veulen sterk genoeg is en het weer laat het toe kunnen ze gewoon samen 24/7 u. de wei op.

PS Op de foto toont je merrie niet te dik, alleen hoogdrachtig, en ik zou haar zeker nu niet op dieet zetten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:11

Ik vind een bevalling op de wei het fijnste voor het paard zelf, alleen jij kunt haar moeilijker in de gaten houden.
Dus als je het op de wei doet zorg dan wel voor een singel die je alarmeerd als ze gaat liggen.
En zorg voor ligt op de hele wei, dat mocht er iets fout gaat en er moet een da komen dat die wel wat ziet.
Dat zou je met zo'n bouwlamp kunnen doen en die hoeft natuurlijk niet iedere nacht de hele nacht te branden is puur voor nood.
Je moet even voor jezelf kijken wat makkelijker in de gaten houden is.
Maar als je de pony op stal zet moet het stalletje niet te klein zijn.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:22

fiona1 schreef:
In jouw geval ging ik voor de garage, ze heeft vaker op stal gestaan, en de belangrijkste rede zou voor mij zijn dat de weide verder weg is. Je kunt onmogelijk goed waken, het is voor jouw de eerste keer met deze merrie en waarschijnlijk voor de merrie ook de 1e keer, je weet dus niet met welke voor tekenen de bevalling zich aandient.

TS zegt dat de pony vaker op stal heeft gestaan, maar nog niet eerder op die stal. Een vreemde stal kan flink wat stress geven en dat is niet goed bij een hoogdrachtige merrie. Ik zou het met mijn eigen merrie ook niet doen. Die staat wel op stal, maar is alleen rustig in haar eigen stal of die van de buurvrouw. Zodra die in een vreemde stal komt breekt ze de tent af en is ze zelfs dagen later nog niet rustig. Alleen als de pony echt rustig zou zijn op een vreemde stal dan is het iets voor de TS om te overwegen, anders niet. Mocht de TS besluiten om de pony toch op stal zetten dan moet ze dat nu iig 's avonds al gaan doen, anders dan heeft het geen zin meer in verband met opbouwen immuniteit.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 09:59

Mocht ie toch op stal gaan: hoe groot moet ik de stal in de garage maken? Voor de pony is de weide het fijnst (ruimte, gezelschap, licht). Maar vanuit de garage kan ik haar beter in de gaten houden. Of zijn er ook camera's die 1 km beeld doorzenden? De weide zal ik dan ook afzetten met schapengaas denk ik?

Dit is ze van achter:
Afbeelding

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:03

Ja je kan een IP camera opzetten. Die gaat via het internet. Dan moet je daar wel een computer met internet hebben, misschien dat je één van de buren aan de weide lief aan kan kijken?

edit: stal voor zo'n kleintje moet minimaal 2 bij 2,5 zijn.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:28

hier bevalt alles op de weide met de andere pony,s er gewoon bij.

-weide is hygienischer
-meer ruimte dus er kan niet zoveel misgaan
-met andere pony,s omdat pony,s nieuwschierig zijn van nature,een merrie kan haar veulen prima beschermen voor de andere paarden.
en daarbij als je het mist heb je op stal de kans dat het veulen stikt in het vlies,in de weide met andere pony,s zorgt ervoor dat zodra er een pony aan het veulen komt snuffelen de merrie opstaat en het vlies dus breekt.

de weide heeft bij mij dus alle voorkeurbevallen ze buiten en als het veulen eenmaal op zijn benen staat dan gaan ze voor de rest van de nacht op stal.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:33

InekeH87 schreef:
fiona1 schreef:

TS zegt dat de pony vaker op stal heeft gestaan, maar nog niet eerder op die stal. Een vreemde stal kan flink wat stress geven en dat is niet goed bij een hoogdrachtige merrie. Ik zou het met mijn eigen merrie ook niet doen. Die staat wel op stal, maar is alleen rustig in haar eigen stal of die van de buurvrouw. Zodra die in een vreemde stal komt breekt ze de tent af en is ze zelfs dagen later nog niet rustig. Alleen als de pony echt rustig zou zijn op een vreemde stal dan is het iets voor de TS om te overwegen, anders niet. Mocht de TS besluiten om de pony toch op stal zetten dan moet ze dat nu iig 's avonds al gaan doen, anders dan heeft het geen zin meer in verband met opbouwen immuniteit.

Dit is ook precies wat ik heb aangegeven,nu al 's avonds in de garage om te wennen, stress is iets wat je absoluut niet wil bij een hoogdrachtige merrie, maar een veulen wat in het vlies blijft omdat je te laat bent is voor elke fokker een nachtmerrie.
Natuurlijk is op de weide het prettigst voor de pony, gras is schoon en ze heeft de ruimte, maar het moet wel haalbaar zijn.

TS ik zou de stal gewoon zo groot mogelijk maken.

Ik heb alle weides waar ook veulens in staan rondom in het schapengaas, het is een prijzig grapje maar voor mijn nachtrust een stuk beter. Bij slecht weer of vroeg in het seizoen gaan bij mj de veulens 's nachts nog naar binnen, maar bij goed weer blijven ze buiten en dan geeft gaas mij wel extra rust.

Met camera's heb ik geen ervaring (omdat ik ze direct achter het huis heb, met singel heb ik geen camera nodig) Als een camera te doen is zou ik toch een stalletje inorde maken voor nood (denk daarbij aan extreme regenval/onweer ze zijn niet van suiker, maar even droog liggen is wel zo prettig) En dan kan ze wel op de weide blijven om te bevallen.

Ik snap je dubbele gevoel, de weide is fijn voor de pony, maar je eigen gemoedsrust zegt de garage. :D Dit blijven altijd moeilijke keuzes, en het ligt er ook aan hoe je pony zicht voelt in een nieuwe omgeving.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:05

Ik heb het idee dat ze wel snel aan een nieuwe omgeving kan wennen. Ze is altijd erg rustig van aard.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:07

het allergrootste nadeel van in de wei is dat het veel moeilijk is om dr in de gaten te houden, dus heb je meer kans om veulen en merrie te verliezen.

dus of ene piepklein stukje wei afzetten, met een camera met nachtzicht erom, en een alarm. of op stal.

of je moet het risico willen nemen en gokken dat alles van zelf goed zal gaan.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:24

Een paard verhuizen op het laatste moment kan zorgen dat de bevalling te snel op gang komt, waardoor je eerst de rode blaas kan komen. En als je er dan niet bij bent dan gaat het zeker fout.

Is je weiland bij huis? Anders zou je in een tentje of iets dergelijks er bij kunnen gaan liggen. Wel zo neer zetten dat de merrie het niet juist daardoor op gaat houden.
Ik heb nog niet mee gemaakt dat als het slecht weer is en je paard staat in het land om te veulenen, dat ze dat dan doen. Die van mij wachtten tot het mooie weer. De natuur is nog niet zo gek.
Wat fokfanaat zegt is nog niet zo gek. Ik denk dat dat nog de meest beste oplossing is.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:42

Het weiland is helaas ca1km van mijn huis... Mocht het het landje worden dat moet ik er dus zowiezo een schuilstalletje opzetten denk ik? En omheinen met schapengaas, in ieder geval bij de sloot!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:43

Als ik jou was zal ik een stukje van pakweg 5x5 afzetten voor de bevalling, ver bij het water vandaan. Als je een noodstalletje op het land kan opzetten is dat zeker aan te raden.

jufbonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:08

Onze shet heeft een stal op de wei, maar besloot toch buiten te bevallen..
Ze is drie weken eerder bevallen en aan die buik van jouw pony te zien zou dat ook wel eens kunnen :)

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 20:06

Die buik staat al superstrak!! Dus wat dat betreft moet ik haar wel al eerder in de gaten houden! Uiers staan nog naar elkaar toe...

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:23

Ik zou haar ook gewoon in de wei laten staan,is denk ik veel rustiger voor haar en inderdaad verhuizen geeft een boel stress.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:35

Ik zou haar op stal zetten iig s'nachts.

Mijn shet hengst (nu ruin) heeft twee jaar geleden twee merrie's gedekt. Beide veulens en zijn in het vlies gestikt tijdens de bevalling. Helaas een van de veulens zou mij mij komen.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:55

Dat is ook wat mij zo aan het twijfelen maakt. Het gaatvaak goed, maar hetbkan ook andersbgaan. Mijn DA zei dat wanneeer ze erbij worden geroepen dat meestal bij friezen, trekpaarden en shetlanders is vanwege de grovere botten en relatief grotere veulens (tov de moeder).

Mocht ik ervoor kiezen om haar in de garage te zetten: hoe doe ik dat met uitlopen? Of moet ik zo'n grote stal maken dat ze de hele tijd op stal blijft? Vind ik ook sneu eigenlijk... Heen en weer brengen sochtends en savonds naar het landje is geen optie... De afstand naar het landje is ca 1,7 km, meer dan ik dacht helaas :-(