[TI] Welke hengst voor Yarah? (volgend jaar)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aniekepiek

Welke hengst voor Yarah? (volgend jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 12:37

Ik wil volgend jaar graag een veulen met mijn Yarah fokken
Ze beloofd een grote dame te worden, ze neigt nu ongeveer naar de 1.50m
Paps is Collin vd Gorterstraat en mams is Masha een merrie van 1.50 met een erg groot hoofd!
Yarah wordt dus flink aan de maat en is homozygoot voor bont, ook draagt ze het vosgen.

Omdat ik haar wat uit de kluitengewassen vind :+ wil ik graag wat kleiner fokken, nu is het altijd gokken
hoe groot de merrie fokt maar ik wil er graag een wat kleinere hengst op!
Het liefst fok ik met een mooie cob hengst met een mooi klein hoofdje, zeker onder de 1.50 m
Hij moet een goed stel stevige pootjes hebben en het liefst ICS goed gekeurd zijn!
Ook zoek ik graag een hengst met veel kleur, niet té wit want ik hoop graag wat meer kleur op t paard
te fokken :+ al heeft een mooi goed paard geen kleur..
Op mijn lijstje staan nu:

Guinness van den glashörn
O'Bryan
An Rua
Silver Mojo (nog niet ICS, wel ICS Ld)
Ryon O'malley

Recente fotos van Yarah zijn nog bij de fotograaf maar hier pas van een tijd geleden, ze is nog 2 dus nog niet uitgegroeid maar het heeft toch n beeld. T hoofd mag sjieker, het beenwerk mag grover, de maat mag wat kleiner en de rug en schoft en hals mogen verbeterd worden! Zien jullie nog punten wat verbeterd mag worden?

https://lh4.googleusercontent.com/_uPR0 ... %20001.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/_uPR0 ... %20021.JPG
Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk zijn er volgend jaar weer nieuwe hengsten, weet ik wel :) maar welke hengst zou NU welke volgend jaar ook ter dekking zou
staan bij dr passen..

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:59

O Bryan voldoet zeker aan je eisen, hij is niet onder de 1,50 maar precies 1,50m

tja en ik ben weg van al zijn nakomelingen en heb dan voo rmij ook HET perfecte veulen gefokt (op het geslacht na dan := := en had iets meer kleur mogen hebben)
maar dat is in mijn ogen...smaken verschillen natuurlijk ;)

kijk eens op zijn site als je dat nog niet gedaan hebt naar zijn nakomelingen (site is niet up to date)
en kijk of die je aanspreken
http://kendelhoeve.come2me.nl/266771/Dekhengst-OBryan

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:01

Je weet dat je bij effen hengsten niet de kans op een minder wit bont veulen vergroot? Dan vererft enkel mams het tobiano-gen, die de aftekeningen bepaald.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:13

dat blijkt maar uit het veulen van Fenore en O Bryan die toch best veel wit heeft :D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:15

Niets mis mee toch? O:)

Ik denk dat je met Guinnes en O'Bryan zo gek nog niet zit met wat jij graag wilt :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:16

tja ik weet dat forrest iig veulens met een heel charmant en sierlijk hoofd geeft. alleen is hij 1.51 dacht ik. callum zijn moeder had ook een wat groot hoofd en callum heeft een mooi klein hoofd. verder niet veel verstand van.

snowdon

Re: Welke hengst voor Yarah? (volgend jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:17

Ik dacht dat Forrest ook groot doorfokte?

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 14:04

Forrest fokt net te groot! Hij is ook van Thunder he die ook vrij groot is :)
Nee kijk, ik wil er alleen geen hengst op die ook heel veel wit heeft want dan weet ik byna zeker dat er ook een heel wit veulen uit gaat komen altans dat zit er dan wel dikker in dan anders :+ Forrest vind ik prachtig, maar zal ik misschien later nog gebruiken, hij fokt wel prachtig gekleurde en erg mooie veulens hoor, maar denk dat het dan te collosaal wordt.

Wat vinden jullie van Mojo? Ben bij m wezen kijken zaterdag heb m ookal als jaarling gezien, hij groeit erg mooi uit!! Bij Guiness moet ik nog ns gaan kijken, heb m wel in schijndel gezien, maar das alweer even geleden :)

Deaglan van Alexandra (Frenia) is ook een potentiele kandidaat voor de toekomst, als hij goedgekeurd wordt en Alexandra ermee wil gaan fokken ;) Maar dat is nog niet voor volgend jaar!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:37

Wilde je voor haar niet aanvankelijk Victorio gebruiken?

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 14:38

Tja. Had opzich wel n leuke match geweest, maar Victorio dekt geen merries boven de 1.45 meen ik

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 14:39

En dan draai ik heel veel verlies mocht dat een hengstveulen worden en ik moet hem verkopen :+

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:40

Hoezo, zo hoog ligt het dekgeld van Victorio toch niet?

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 14:41

En als ik wat luxer wil fokken denk ik dat Baggio er ook leuk op past in de toekomst wat denk jij Leo :+ ?
Maar fok liever n mooi wat kleiner cobje :)
Laatst bijgewerkt door Sica op 17-05-11 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:49

Persoonlijk zou ik hier eerder King op zetten dan Baggio, maar als je idd hoger en luxer wilt, kun je met hem mooi veredelen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:53

Aniekepiek schreef:
En dan draai ik heel veel verlies mocht dat een hengstveulen worden en ik moet hem verkopen :+

Hoe bedoel je die dan?

Staar je niet blind op aftekeningen he ;)

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 14:55

nee hoor :) maar als t dekgeld net zo duur is als de prijs voor n hengstveulen nu altans we hebben Mayon voor 750,- te koop staan.. bar weinig.. en nog niemand is geinteresseerd..

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 14:56

Maar ik vind Victorio ook prachtig!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:00

maar snap ryon is dit rijtje niet zo? die is toch boven de 1.50 en houd de maat vaak bij de veulens aan?
toch denk ik ook dat forrest in dit rijtje past

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:08

Ik vind voor wat jij wilt Guiness wel een hele mooi combi met Yarah.
Behalve wat betreft het sjieke hoofd, daar twijfel ik over, maar wat bedoel je daar precies mee? Heb je voorbeelden? Beenwerk van Yarah vind ik prima hoor, ze is pas 2, ik denk dat dat met de jaren nog wel eens erg mooi zou kunnen worden! Dat van Guiness zou hier denk ik mooi bij aan sluiten. Ruglijn is ook nog erg in ontwikkeling bij een twenter, die van Guiness lijkt mij niks mis mee, is iig niet erg lang, persoonlijk hou ik wel van een wat kortere rug. Guiness vind ik in het totaal neigen naar middel tot kort, terwijl Yarah lijkt te neigen naar lang, dus dat zou hij mooi op kunnen vangen. Haar borst-halslijn vind ik zwak, ook daar denk ik dat Guiness wel ten goede zou kunnen komen. En ik ook bij Yarah valt me de puntkont op (sorry, das mijn eigen aandachtspunt momenteel), ik weet niet in hoeverre dat eruit kan groeien, ik zie het bij mams iig ook enigzins terug, niet heel erg, maar persoonlijk ben ik meer van de echt ronde billen, zoals Guiness die heeft.

Maar eigenlijk, Forrest kan aan de meeste punten ook wel tegemoet komen, en in mijn beleving is zijn hoofdje iets fijner dan dat van Guiness.

En hoe zit het met karakter en beweging?

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 16:09

Ryon is toch niet zo groot??

Ryon staat ook als laatst, omdat dat gewoon een favo hengst is :) maar misschien niet voor Yaar..
Forrest vind ik net te groot, misschien toch voor in de toekomst nog n keer hoor, maar stel dat we een veulen willen houden, dan toch een kleinere :)

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 16:11

Yarah's Borst is juist mooi en breed. Schoft en schouder en rug zijn iets minder, dat heeft ze van mams. Beenwerk is niks mis mee maar mag iets grover. Ik moet nog gaan kijken bij Guiness hoor, maar van fotos en van schijndel vond ik hem prachtig, forrest heb ik heel even snel voorbij zien komen in Asten, maar wil ik eigelijk ook nog gaan bekijken!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:24

tja mijn kind van forrest is nu 2 jaar en zit net onder de 1.50 mams is 1.57 dus geen idee hoeveel hij nog groeit. weet niet of al zijn kids groot worden. ligt ook aan de merrie denk ik maar ik snap het wel. het enige dat ik weet is dat hij aan bijna al zijn kids een prachthoofd meegeeft en een mooi stevig beenwerk

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:34

Tja ik denk dat Forrest en Guiness erg veel op elkaar lijken :D Guiness zijn kaken zijn wat zwaarder en
daardoor heeft hij een kleiner "dikker" hoofd dan Forrest, Forrest zijn kaken zijn niet zo zwaar, zeg ik het zo goed Andrea? Maar Guiness zijn nakomelingen hebben allemaal mooie klein kopjes dus daar zal het niet aanliggen, kleur kan ik natuurlijk niet garanderen het word in ieder geval bont :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:52

Aniekepiek schreef:
Forrest fokt net te groot! Hij is ook van Thunder he die ook vrij groot is :)
Nee kijk, ik wil er alleen geen hengst op die ook heel veel wit heeft want dan weet ik byna zeker dat er ook een heel wit veulen uit gaat komen altans dat zit er dan wel dikker in dan anders :+

Uitzondering daarop is dan weer mijn Binti ;)

Mojo is schimmel, dus de kans op later een hele witte is groot.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:57

stalnijmegen schreef:
maar snap ryon is dit rijtje niet zo? die is toch boven de 1.50 en houd de maat vaak bij de veulens aan?
toch denk ik ook dat forrest in dit rijtje past

Mayra is Mira (1.49) x Ryon (1.52). Mayra is net 2 jaar geworden en gaat al richting de 1.60m.....