Ervaringen gevraagd met het afspenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Ervaringen gevraagd met het afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:22

Over zo een maand of 2 a 3 wil ik mijn veulen afspenen van de moeder
en wil dit met zo min mogelijk stress proberen te doen.
En wil dus ervaringen hier vragen en lezen van mensen die dit op hun eigen ERF hebben gedaan..
ik heb niet de financiele mogelijkheid om het veulen naar een opfok te doen (wat ik ook zelf niet wil)
en wil dus het veulen hier thuis afspenen op ons erf.

Ik heb niet de mogelijkheid om beide merrie's (mams en veulen) naast mekaar in 1 box te zetten zodat ze mekaar toch wel kunnen blijven zien,
Dit omdat ik een stal heb met paddock uitloop die aansluit op de weide, en die andere vrije stal in het binnencomplex, waar wel uiteraard andere paarden staan :).

Regelmatig haal ik beide uit mekaar als ik ga rijden/uitrijden of appart poetsen dit gaat op zich gewoon prima,
op wat schreeuwen wat ook steeds korter van duur word.

De mogelijkheid om appart te weiden voor een bepaalde tijd is er ook.
En wat krijgt de merrie erna te eten om de uier te laten slinken?
En mag ze beweegt worden of juist niet (dus longeren/rijden)

En wat zijn de ervaringen als merrie en veulen NA het spenen weer in 1 box komen te staan?
gaat dit goed of juist niet, gaat ze dan weer proberen te drinken of niet?

Sorry voor al die vragen maar die spoken me zo wel door het hoofd ;)

Houd er rekening mee dat dit veulen onverwachts geboren is en ik pas circa 3 weken voor de bevalling wist dat ze dragend was.

Anne_mieke88

Re: Ervaringen gevraagd met het afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:27

Ik doe altijd afspenen nadat het veulen ongeveer 7 a 8 maanden oud is.
meestal is dit als alle paarden weer op stal komen na de zomer weidegang, en dan doe ik ze allebei in aparte box. ze kunnen elkaar dan wel horen maar niet zien. De merrie krijgt saai hooi, geen kuil, weinig tot geen krachtvoer en trainen doen we wel maar een laag pitje. Maar ik zou de moeder en veulen voorlopig dan niet meer bij elkaar zetten want zelfs na half jaar kan veulen weer de tepel pakken. Niet dat er dan nog melk uit komt, maar dan heb je dus wel trappende mama als gevolg.
Ik heb ze zelf daarna nooit meer bij elkaar gehad maar ik denk dat na half jaartje dit wel weer kan. In het begin zouden ze dan wel wat onwennig zijn tegen elkaar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:46

Ik haal mijn merrie en veulens altijd helemaal uit elkaar voor de hele winter.
En als ze in het voorjaar weer bij elkaar terug komen blijkt soms zelfs dat dat nog niet lang genoeg was :o. Mijn 3 jarige ruin en 2 jarige merrie (broer en zus) stonden laatst samen bij mama, en donken er beide aan een kant onder :o.

Daarom heb ik de meeste van de tijd een jeugd groep en een volwassen pony's groep. Jeugd gaat meestal pas naar de 'grote paarden' groep als ze zelf drachtig zijn (zodat alle veulentjes samen in de grote paarden groep staan). Voor het afspenen gaan de mama's met veulens in de jeugd groep voor een weekje zodat de baby's met de kleuters kennis kunnen maken met hun mama's er nog bij. Daarna gaan de mama's weer terug naar de gewone groep.

Merries krijgen tot hun uier geslonken is vooral hooi. Geen brok en weinig gras. Daarbij wel lekker beweging (is goed om het vocht af te drijven van de dikke uier) en soms de uier afspuiten met koud water.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:54

okay nog meer ervaringen hier?
Hoe zit het met het schreeuwen valt dat mee of is dat maar een aantal dagen?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:57

mijn merrie is iets van 1,5 week/2 weken echt vervelend. Niet luisteren, afgeleidt, om de 5 min hinneken. Maar dat houdt gauw op zodra ze minder pijn heeft aan haar uiers. Kleintje ook iets van 2 weken. Daarna is het alleen als ze elkaar horen/zien. probeer de eerste 2 weken ze zo veel mogenlijk uit elkaars zicht te halen. na een maand zet ik ze al wel vast naast elkaar om ze te poetsen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:07

Anne_mieke88 schreef:
mijn merrie is iets van 1,5 week/2 weken echt vervelend. Niet luisteren, afgeleidt, om de 5 min hinneken. Maar dat houdt gauw op zodra ze minder pijn heeft aan haar uiers. Kleintje ook iets van 2 weken. Daarna is het alleen als ze elkaar horen/zien. probeer de eerste 2 weken ze zo veel mogenlijk uit elkaars zicht te halen. na een maand zet ik ze al wel vast naast elkaar om ze te poetsen.

oke uit elkaars zicht word al moeilijk gezien ze beide toch wel de wei op moeten die helaas naast mekaar liggen..
maar de boxen liggen gelukkig wel redelijk van mekaar af en horen mekaar dan ook nauwelijks
ik vermoed dat mijn merrie de boel op de kop gaat zetten dan maar goed we zullen zien
als achterdeur kan ik haar wel nog verplaatsen uiteraard maar dat zullen we dan wel zien..
Ik merk wel dat de merrie nu al soms het veulen weg slaat als ze wil drinken, of de kleine is niet voorzichtig genoeg met haar tandjes ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:27

hoe oud is het veulen nu dan?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:47

4 en een halve maand pas

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:52

Daan zou ik lekker de zomer afwachten en pas afspenen na de zomerweidegang. Als ze op stal komen zegmaar.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 22:46

Anne_mieke88 schreef:
Daan zou ik lekker de zomer afwachten en pas afspenen na de zomerweidegang. Als ze op stal komen zegmaar.

Ja ik zal eens kijken hier komen ze namelijk niet op stal hier hebben we het hele jaar door weidegang ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:32

Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken, als ik jou was.

Ik heb altijd langzaam gespeend. Veulen en merrie eerst een paar uurtjes uit elkaar, gewoon gescheiden door een stroomdraadje. Bij het veulen stond dan altijd een tante of een oom of een vriendje.
Daarna mag het veulen weer even drinken en dan de tijd tussen de drinkbeurten opbouwen en het veulen weer achter de draad.
Het is nooit, echt nooit, een probleem geweest.
Merrie en veulen zien elkaar gewoon, ruiken elkaar, dit geeft totaal geen stress, geen gehinnik,geen paniek.

De merrie heeft er meer last van als het veulen. De merrie heeft in het begin tenslotte een gevoelige volle uier, maar doordat ze gewoon lekker buiten loopt en hooi krijgt (liever niet te veel gras en even bijna geen krachtvoer) droogt de uier binnen een week aardig op.

Ik kon altijd de veulens na ca. 1,5 maand weer terugzetten in de kudde waar de merrie ook in liep. Maar dat schijnt wel heel erg verschillend te zijn. Mijn merries waren echte alpha-merries en tolereerden gewoon niet dat het veulen weer naar de uier dook.

Ik vind het grote voordeel om het op deze manier te doen dat er totaal geen stress is en dat je op deze manier gewoon zelfverzekerde veulen krijgt.
Nadeel: je moet er best veel tijd insteken in het begin.

Succes.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:47

romeorowan schreef:
Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken, als ik jou was.

Ik heb altijd langzaam gespeend. Veulen en merrie eerst een paar uurtjes uit elkaar, gewoon gescheiden door een stroomdraadje. Bij het veulen stond dan altijd een tante of een oom of een vriendje.
Daarna mag het veulen weer even drinken en dan de tijd tussen de drinkbeurten opbouwen en het veulen weer achter de draad.
Het is nooit, echt nooit, een probleem geweest.
Merrie en veulen zien elkaar gewoon, ruiken elkaar, dit geeft totaal geen stress, geen gehinnik,geen paniek.

De merrie heeft er meer last van als het veulen. De merrie heeft in het begin tenslotte een gevoelige volle uier, maar doordat ze gewoon lekker buiten loopt en hooi krijgt (liever niet te veel gras en even bijna geen krachtvoer) droogt de uier binnen een week aardig op.

Ik kon altijd de veulens na ca. 1,5 maand weer terugzetten in de kudde waar de merrie ook in liep. Maar dat schijnt wel heel erg verschillend te zijn. Mijn merries waren echte alpha-merries en tolereerden gewoon niet dat het veulen weer naar de uier dook.

Ik vind het grote voordeel om het op deze manier te doen dat er totaal geen stress is en dat je op deze manier gewoon zelfverzekerde veulen krijgt.
Nadeel: je moet er best veel tijd insteken in het begin.

Succes.

Als ik de middelen/mogenlijkheid/tijd had deed ik het ook zo +:)+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:23

De manier van Romeorowan is wel de fijnste maar je merrie moet dat wel toelaten. Ik heb een fokmerrie gehad die dat dus echt niet pikte. Die ging lopen gillen en brak door alle draden om dan toch weer terug te komen bij haar veulen.

Hier gingen de merries met veulen als ze oud genoeg waren om in de groep te lopen (met een week of 4) in de gemengde kudde. En mijn oudste merrie heeft een soort van moederkloek sindroom, die neemt al het jonge spul onder dr veugels, dus als het tijd was af te spenen kwamen de veulens bij haar te staan, en dat ging de wei op en de merrie ging 2 weekjes logeren bij een vriendin van me.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:45

Mijn ervaring is dat als je ze ver uit elkaar haalt dat ze dan juist gaan hinniken naar elkaar en dat je dan dus een soort paniek reactie krijgt.
Bij mij stonden ze gewoon (strak) naast elkaar met 2 stroomdraden (waar dan ook stroom opstaat). Omdat ze ook over of tussen het draadje door neuscontact kunnen maken als ze dat al zouden willen, krijg je dus geen gegil of paniek.
Ik zag ook vaak dat merrie en veulen naast elkaar gingen staan/liggen om te slapen, dus alletwee aan hun eigen kant van de draad.

Ik moet er wel bijzeggen dat mijn paarden altijd goed ontzag hebben voor schrikdraad en het zijn (over het algemeen) geen paniekzaaiers.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:47

Wij spenen na 4 maanden, de korte pijn...
Maar wel het veulen direct bij leeftijdgenootjes de wei op, dus da's anders...
Imo hoort een veulen ook de wei op, 24/7...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:49

Werkte niet bij deze dame, die accepteerde het zelfs niet als haar kind in de box naast haar stond ;) Ze was een ubermoederkloek, en haar kids moesten bij haar blijven.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:52

Mijn merrie heeft haar veulen 6 maanden bij haar gehad, zelf vond ik dat te lang en daar werd mijn merrie niet beter van. Ik heb ze van de 1 op de andere dag gescheiden maar dan ook wel helemaal uit elkaar gehaald en dat is goed gegaan.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:05

ik haal ze met 4 maanden ook uit elkaar. samen op de trailer veulen naar een ander adres voor tijdelijk en moeder in de trailer mee terug. dit gaat ieder jaar goed en geen gestress.De moeder daarna een week alleen hooi en klaar is alles weer.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:10

Ik ben van mening dat als de merrie het aankan het veulen toch wel moet afgespeend worden vanaf 1 jaar. Dan kunnen ze al meer zonder elkaar (het veulentje gaat dan niet constant meer drinken en ze staan dikwijls heel ver uit elkaar te grazen). Dan is de overgang ook minder zwaar.
4 maanden, en zelfs 6 maanden vind ik echt veeeeeeeeeel te vroeg. Als de merrie lichamelijk het niet meer aankan, oke misschien, maar vroeger dan 6 maanden is zoiezo al zeer traumatiserend voor zowel merrie als veulen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:12

Nou het is een dubbelzijdig probleem hier aangezien ik een paddock box laat ik het veulen dikwijls in de box paddock staan als ik ga rijden ze kan dan neuze met haar buren en staat dan ook niet alleen,
Echter is ze me al 3 x over de draad heen gegaan (waar dus ook stroom op staat)

En andere momenten als ze op de wei staan en ik ga moeders halen blijft het veulen rustig **dus overdag als ze buiten staan** en word mama helemaal histerisch terwijl ik ze echt van het begin gescheiden heb zo steeds langer tot ik ook een buitenrit kan maken van circa 2 uur nu..

En dan het cru punt wanneer ga je afspenen??
met 4 maanden of 5 ?
of zoals hier word gezegd 1 jaar???

dat vind ik wel moeilijk want kwa plakken en zelfstandigheid van het veulen zou ik al zeggen ja nu liever vandaag dan morgen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:29

Ik wil met mijn veulen zo laat mogelijk afspenen. Als ze dalijk op hun huidige stal staan kunnen ze met een paar andere paardjes naar buiten en blijven ze ook makkelijker daar tussen staan als ik met de merrie gaat rijden. En kan een grote stal gebruiken voor hen twee en als ik ze echt af ga spenen als peep het niet meer aan kan heb ik twee aparte stallen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 20:50

Marlis dat is hier precies hetzelfde :)
we hebben maar een kleine stal hier met 4 gasten incl ikzelf
hier komt nog 1 bij in het najaar die nu zijn jaarling het land op heeft gedaan.

Ik heb een erg grote box en wil Adana na het spenen liefste weer samen terug zetten met mams in die grote box ook voor het financiele plaatje op dit moment.
Maar goed we zien wel wat het gaat geven hoor ik haal ze toch wel iedere dag uitmekaar en ben zeker altijd met 1 van hun bezig.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:54

onley schreef:
Marlis dat is hier precies hetzelfde :)
we hebben maar een kleine stal hier met 4 gasten incl ikzelf
hier komt nog 1 bij in het najaar die nu zijn jaarling het land op heeft gedaan.

Ik heb een erg grote box en wil Adana na het spenen liefste weer samen terug zetten met mams in die grote box ook voor het financiele plaatje op dit moment.
Maar goed we zien wel wat het gaat geven hoor ik haal ze toch wel iedere dag uitmekaar en ben zeker altijd met 1 van hun bezig.

Ja dat heb ik straks ook een hele kleine stal. De 26e verhuizen ze naar een stalletje een paar minuten verderop en daar staan nu op het moment 2 shetlanders die samen staan, een welshje en een haflinger en dan zijn er nog 2 stallen/plekken vrij als peeps en kyr er al staan. Dus al het helemaal vol zou staan 8 paarden. En ook klein terrein.

Toch wil ik ze zo lang mogelijk bij elkaar houden. En zoiezo komen ze na het afspenen weer bij elkaar...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 07:33

Nou goed we zullen wel zien wat de toekomst gaat geven voorloppig blijft ze toch bij mams lopen hoor :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:50

vroeger was 6 maanden de standaard en dan gewoon steeds vaker kortere periodes uit elkaar als je met moeders gaat rijden bijvoorbeeld en dat uitbouwen en dan na de zomer apart. Gewoon geleidelijk dus en niet veel eerder dan 6 mnd.

Heb er geen verstand van verder, ken het dus alleen van 15-20 jaar geleden maar het lijkt me logischer en vriendelijker dan het in 1 keer wegrukken van een jong veulen van 4 maanden oud :)