[H] Bacardi II iets voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

[H] Bacardi II iets voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 14:31

Ik heb mijn oog laten vallen op een hengst (niet letterlijk natuurlijk :+ ) waarvan ik denk dat hij iets toe kan voegen aan mijn merrie.

Het gaat over de volgende hengst:
Bacardi II (Chin Chin x Galoubet x Landgraf I)
Het is een zwarte hengst met stokmaat 1.80
linkje van zijn advertentie: http://link.marktplaats.nl/439477652

Hij is helaas niet goedgekeurd als kwpn-dekhengst door een schoonheidsfout (door ongeluk). Toch denk ik dat hij heel geschikt zou zijn voor mijn merrie, gezien zijn formaat, exterieur en bloedlijnen. Daarbij.. als het veulen een hengst zou zijn, dan maakt het op zich niet uit of het een register B veulen is of een stamboekveulen. Alleen als het een merrie zou zijn is het wel jammer, maar ik zie er nog steeds wel iets in.

Mijn merrie is dit:
kwpn stamboekmerrie van Oliver (v. Voltaire) x Wolfgang (v. Farn)
vos met witte benen, bles, stokmaat 1.61
foto: Afbeelding
Afbeelding

Zijn er mensen die Bacardi II kennen en wat is jullie mening over deze combinatie?

JuudKaas

Re: [H] Bacardi II iets voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:35

ik ken hem niet maar lijkt mij een leuke combi!!
Veel suc6!

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:26

tja, hij is goedkoop...

Maar welke punten wil je dan verbeteren bij je merrie? En welke kenmerken heeft bacardi II waardoor hij een aanvulling is op je merrie? Want ik haal ze er op basis van jouw verhaal nog niet uit.

Ook afhankelijk van wat je met het veulen wilt. Voor jezelf neem ik aan, want verkopen is met een niet goedgekeurde hengst op papier niet intressant.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 15:32

Wat hij kan toevoegen is formaat, lengte, croupe en karakter. (mijn merrie is klein, te vierkant gebouwd, te weinig hals/ruglengte, een te platte croupe en een heel ingewikkeld karakter). Dat je zegt dat hij niet interessant is voor verkoop vind ik aardig kort door de bocht. Zoals gezegd is een ruin/hengst met een register B papier niet minder waard dan een merrie met een stamboekpapier, helemaal gezien de bloedlijnen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:41

Een register b is weldegelijk minder waard dan een stamboek merrie. En neem van mij maar aan dat hengsten niet niet goedgekeurd worden vanwege een schoonheids fout door een ongeval...als hij goedgenoeg is nemen ze hem echtwel.

Waarom niet dekken met een hengst die wel goedgekeurd is en waarvan je zeker weet dat hij goed is.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:55

dat is een heldere uitleg, ik zei het misschien wat onbeholpen, zo bedoelde ik het niet.

En de hengst is zeker goed gefokt, toch ben ik er geen voorstander van om een niet-goedgekeurde hengst te gebruiken. Je krijgt een register B papier omdat je merrie wel een KWPN stamboekmerrie is, maar ik ben niet met je eens dat een veulen van een niet-goedgekeurde hengst evenveel waard is al een veulen van een gekeurde hengst.

Daarnaast weet je niet of deze hengst voldoet aan alle gezondheidsvoorwaarden en is er weinig bekend over andere nakomelingen. Hij heeft ook zelf in de sport nog niets gepresteerd, dus eigenlijk is het puur fokken op papier. Dan zou ik de zekerheid willen hebben van fokken met een wel goedgekeurde hengst, puur omdat daar meer informatie over is.

Als je dan toch voor de combinatie chin chin x galoubet wilt gaan, kun je ook kiezen voor Triomphe de muze (http://www.dalhoeve.nl/hengst_details.p ... Paardid=10)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:37

Vind het veulen eigenlijk wel mooi...Er zijn legio paarden te bedenken met een niet gekeurde vader. Okidoki is daar een goed voorbeeld van.

Als je maar een papier hebt met de afstamming erop is het toch goed. In de sport geven ze niet om een register.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:38

Dat veulen komt misschien wel uit een geweldige moeder....net als Okidoki.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:49

Natasja als je mijn tekst nou even goed leest dan had ik het ook over een ruin/hengstveulen waarbij het niet uitmaakt of het reg a of b is.. alleen bij een merrie wellicht, dat zei ik dus ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:09

Ik heb de tekst.goed gelezen. En mijn advies blijft neem een goedgekeurde hengst. Wat is er tegen een goedgekeurde hengst?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:14

ik vind dat veulentje echt prachtig!verder weet ik er helaas niet zoveel van, maar ik zou wel goed nadenken voordat je het doet! er is vast ook een prachtige goedgekeurde hengst die dezelfde punten aan je merrie kan toevoegen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 17:28

Wij hebben vaak met goedgekeurde hengsten gefokt (duits/kwpn/nrps) maar de moeder van mijn merrie is ook 1 x drachtig geweest van een ongekeurde hengst (omdat ze gust bleef en we haar na 2 jaar natuurlijk hebben laten dekken door een hengst) . Daaruit kwam een reg. b hengstveulen, die gewoon evenveel opbracht als zijn broers en zussen uit wel goedgekeurde vaders.

Er is helemaal niks tegen een goedgekeurde hengst, maar ik denk dat deze hengst zoals hierboven al genoemd toegevoegde waarde heeft voor mijn merrie. En wat is daar dan op tegen?

Ik vraag verder over jullie mening over de combinatie tussen deze hengst en deze merrie, zoals jullie dat kunnen zien. Niet om een discussie op gang te brengen over ongekeurde of gekeurde hengsten. Ik ben tegen "vermeerderen", en kijk juist goed of ik denk dat ik een goed sportpaard kan fokken. Of dat nu een gekeurde hengst is of een ongekeurde. Ik heb wel met eigen ogen inzicht gekregen in de selectieprocedure van VDL en weet wel zeker dat een paard met een schoonheidsfout door een ongeluk is afgeschreven om voor een dekkeuring te komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:06

VDL gaat enkel en alleen voor het best presterende paard en het kan ze geen moer schelen als hij een schoonheidsfout heeft. Als hij maar goed is.

Wat is het eigenlijk voor een schoonheids fout wat dat dier heeft?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 18:09

Natasja ik ken de ins en outs daar aardig, geloof me. Moet ik even voor je terugzoeken in mn mailbox wat het precies was.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:19

Besparen op het dekgeld? Is echt af te raden, want een veulen fokken is niet goedkoop.. ;)
Overigens ben ik het verder helemaal met Natasja eens, je merrie heeft zelf al geen predikaten oid, en dan ook nog een niet ggk hengst erop zetten, levert niks op en kan je beter laten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:58

Mijn merrie heeft geen predikaten omdat ik haar alleen voor vrij bewegen heb laten keuren en niet met springen erbij, omdat ik niet de mogelijkheden heb om haar daar fatsoenlijk voor te trainen. (woorden van de jury). Ze komt uit een ZEER predikaatrijke stam, dus tis geen prutmerrie. Maar goed.. we krijgen hier dus wel de discussie waar ik niet om vraag ipv dat mensen even fatsoenlijk naar die hengst kijken. Jammer.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:44

Ik vind persoonlijk dat je wel kunt verwachten dat er mensen zijn die adviseren om niet met een niet goedgekeurde hengst te gaan fokken als je dit onderdeel van het forum een topic maakt. Je vraagt tenslotte of mensen vinden/denken te weten of de merrie en hengst een goede combinatie zijn. En ja, er zijn mensen die denken : goh, waarom gooi je er geen 300 euro meer in en dan heb je een 'papierveulen' in plaats van een 'b papierveulen'. Mocht het een merrie zijn dan zou het dus jammer zijn als het het register b papier zou hebben, ivm met uitsluiting van deelname aan keuring oid.

Wil jij enkel een goed sportpaard fokken, dan is er zeker wel wat voor te zeggen dat het niet uitmaakt of je een goedgekeurde hengst gebruikt. Dit hoeft zeker niet te zeggen dat het geen goed sportpaard/recreatiepaard zou kunnen worden, maar het is wel zo dat de markt groter is voor register a papier paarden dan voor register b paarden. Ik denk wel dat je om het maar zo te zeggen, 'geluk' hebt gehad dat de register b veulens evenveel opbrachten als de register 2 veulens. Al vind ik niet dat de huidige paardenmarkt hier een realistisch en eerlijk beeld over geeft, ik heb vorige week een goede merrie gekocht voor 1200 euro, die bij taxatie toch zeker 4000 euro waard was.

Even on topic : Ik vind het wel een aansprekende hengst, maar ik heb niet het idee dat hij echt enorm veel toevoegt behalve maat . Ik kan niet zoveel informatie over de hengst vinden en die ene foto van zijn nakomeling vind ik ook niet alleszeggend.

Hoe fokt hij ? Wat is het rapport van hem, of is die er niet ? Zo ja, wat verbetert hij aan een merrie ?

Het zinnetje in de advertentie zegt ook niet veel :

Zijn veulens hebben uitstraling , lief karakter , maat en goede gangen

Dit zijn dingen die elke hengst wel kan doorgeven in combinatie met een goede merrie. Maar wat geeft hij nou specifiek door, waar baseren zij dit op ?

Hij mag dan wel eventueel goede bloedliijnen hebben , maar dat zegt ook niet alles natuurlijk :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:38

Ik blijf bij Vitens of Elegant voor deze merrie.
Die voegen maat toe, goed rechthoeksmodel, fijn karakter, en zeker geschikt voor de sport. Ook mooie bloedaansluiting. En interessant voor de verkoop, er is altijd vraag naar brave sportpaarden. En om de dekprijs hoef je het ook niet te laten, en je krijgt nog een gewoon KWPN papier erbij ook.

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:16

Ik zou niet met een niet-goedgekeurde hengst gaan fokken. Zeker niet omdat je merrie een stamboek merrie is. Ik denk niet dat, dat voor de eventuele verkoop positief is. De hengst opzich ziet er wel redelijk uit. Maar er zijn toch zat goedgekeurde hengsten die hetzelfde toe kunnen voegen. Dan komt je veulen ook meteen in het veulenboek. Lijkt me een stuk interessanter..

rockyphantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:34

Lieve mensen,

Voor mijn vader ben ik op zoek naar contactgegevens van de eigenaar van Bacardi II.
Mijn vader wil zijn merrie namelijk door deze hengst laten dekken.

Ik kom eigenlijk niet verder in mijn zoektocht,
telkens brengt de zoekmachine mij weer bij dit forum.
Wie, oh wie, kan mijn vader helpen bij het vinden van de eigenaar van Bacardi II ?
Zie eventueel ook mijn oproepje op marktplaats.

Alvast bedankt.

Groeten Patricia

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:08

Bacardi II (VLD), heeft als jonge hengst met training een blessuure opgelopen, hij is verkocht en de eigenaar heeft geprobeerd naar lange rust de hengst weer te laten trainen, paard springt echt mega, het is een mooie grote hengst. Echter speelde de blesure weer op, dit komt bij arbeid weer opzetten. Hengst staat in duitsland net over de grens, vlak bij coevorden. Hij krijgt veel merries, het dek geld is laag, afstamming van de hengst is goed, kwaliteit ook reken maar dat toch het lage dektarief veel fokkers trekt.

rockyphantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:47

Gisterenavond heb ik -samen met mijn vader- onze merrie opgehaald bij Bacardi II.
Een prachtige hengst, we krijgen vast geen spijt van deze keuze.
Nu hopen dat onze bonte merrie drachtig is!
Mocht u nog twijfelen: Bacardi II is echt een mooi dier. Haak niet gelijk af als u leest dat hij niet goedgekeurd is. Wie hem ziet, is zeker verkocht.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:12

Het is alleen geen bonte merrie helaas. De sabino factor heeft ze wel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 22:19

ik denk dat jij 2 mensen door elkaar hebt gehaald.. Mijn merrie is idd niet bont nee.. sabino-vos... maar ik denk dat bovenstaand bericht wel van een merrie eigenaar met een bonte is ;). Mijn merrie is dit jaar niet gedekt. Oh.. en voor mij is het niet helaas dat ze niet bont is hoor :D

tom94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:38

Lijkt me een mooie keuze :D