Voor iedereen die dit jaar een veulen wilde, maar niet kreeg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Voor iedereen die dit jaar een veulen wilde, maar niet kreeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 11:18

Hallo bokkers...

Deze maanden staan natuurlijk in het teken van gelukkige bokkers die vol trots hun zelf
gefokte beebie-paardjes laten zien. En terecht, want dat is iets waar je over het algemeen
heel blij mee en trots op bent.

Maar er is een groep mensen die dit jaar minder geluk had... Ik kijk steeds naar die mooie
veulies en denk dan; als mijn merrie wel drachtig was geworden, wat voor topic zou ik dan
openen? Wat voor naam zou ik hebben bedacht?

En toen kwam het plan om ook voor deze groep bokkers een topic te openen. Hier kun je kwijt
waarom je dit jaar geen veulen verwacht terwijl je wel geprobeerd hebt je merrie dragend te
krijgen. Welke hengst heb je bij welke merrie gebruikt en ga je het dit jaar weer proberen?

Ik heb mijn Darwin x Equador x Amor merrie laten insemineren met Armani (United x Jazz x Ulft).
We hebben het 3x geprobeerd en toen werd het eigenlijk gewoon te laat in het seizoen. Ik twijfel
nog of ik haar dit jaar nog een keer laat dekken of dat ik het laat voor wat het is (ivm haar leeftijd).

Lotgenoten?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:25

Niet dit jaar, in 2009 heb ik mijn Burggraaf x Irco Polo x Farn laten insenimeren met Quasimodo Z (Quidam de Revel x Carthago Z).
Helaas is ze niet drachtig geworden, op zich geen ramp als ik nu terugkijk. Maar ook ik heb me afgevraagd... wat voor veulen had 't geweest, hengst of merrie, wat voor kleur... was mijn merrie een goede moeder?

De naam stond grotendeels al vast... mijn merrie heet Porsche-S. Er zou dus Cayenne in de naam komen. Vorig jaar was de letter F aan de beurt... waarschijnlijk was het First Cayenne geworden.

Om financiële redenen heb ik het niet weer geprobeert. Wie weet ooit nog, wie weet heb ik haar dan ook al niet meer.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:27

Hier ook is het helaas ook niet gelukt. Vorig jaar kregen we een mooi hengstje van Vivaldi uit onze Welt Hit II x G. Pilatus merrie. We waren er zo blij mee dat we besloten om nog een keer bij Vivaldi te dekken, maar na drie keer insemineren was ze nog steeds niet drachtig en zaten we ook te laat in het seizoen. We gaan het dit jaar proberen bij Jazz. :) Naam was waarschijnlijk Genesis geworden.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:27

wat spijtig Rindin,hoe oud is je merrie al wel? Heeft ze eerder veulens gehad?

Wij hebben wel het geluk een veulen te hebben,maar toch,er is dit jaar ook één veulentje gestorven,tijdens de geboorte,en ik vind het nog altijd héél spijtig dat die niet mee kan rondcrossen in de weide nu.

't gaat hier wel om mini-shetjes,maar het gevoel blijft hetzelfde hé. Wij laten die merrie nu een jaar rusten maar hebben wel weer 3 merrietjes op de planning voor volgend jaar,als alles goed gaat.

Ik heb ook een warmbloedmerrie van nu 19 jaar,ze heeft bij mij 3 veulens gehad,altijd hengstveulens. Ik vind het ook wel spijtig dat mijn zo gewilde merrieveulen er nooit gekomen is,maar ik vind ze nu te oud worden. Ze kan de dracht en bevalling prima aan,maar het zogen en spenen vergt toch wel wat van haar conditie. Dus ik denk niet dat ik het nog een laatste keer ga doen.

maaike1991

Re: Voor iedereen die dit jaar een veulen wilde, maar niet kreeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:32

Wij hadden dit jaar helaas een veulen wat dood geboren is.... :(

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:33

Hè bah, sneu Maaike1991! Blij dat je merrie drachtig is, 11 maanden lang kijk je vol verwachting uit naar een veulen... Sterkte!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:35

Hier ook. Merrie was na 1x dekken drachtig van Johnson, helaas bleek ze bij de 2e scan drachtig te zijn van een tweeling. Moest hengstig gespoten worden om tweeling te verwerpen. Hierna nog 2x geprobeerd, maar niet meer drachtig geworden. Hopelijk gaat het dit jaar wel lukken. Ze had nu weer een tweeling, maar dit keer wel op tijd gezien en er is er 1 weg gehaald. Dat maakt het wel iets minder zuur. Vorig jaar vond ik het echt niet leuk om al die topics te zien met lieve veulentjes.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 11:39

Zonde van de drachten die uiteindelijk toch niks opleverden, dat lijkt me nog veel zuurder dan een merrie die niet drachtig wil worden.
Mijn merrie is dit jaar 16 geworden. Ze is in perfectie conditie (laatst nog iemand die vroeg of ze pas net onder het zadel was :P ) en zou een dracht en bevalling wel aankunnen, denk ik... Maar 16 jaar is toch wel erg oud voor een merrie die bij mijn weten nog nooit een veulen heeft gehad (al doen haar tepels vermoeden van wel).

R_S_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:43

Wij hebben vorig jaar ook geprobeerd onze Gribaldi merrie drachtig te krijgen van Amazing Star. Helaas is dit ook niet gelukt. We hebben het dit jaar ook niet weer geprobeerd, misschien volgend jaar weer..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:46

Mıjn merrıe heeft 2 jaar lang steeds een ontstekıng gekregen na het ınsemıneren. Alles ıs geprobeerd maar zelfs ın jaar 3 en een natuurlıjke dekkıng ıs ze nıet drachtıg geworden! Had haar bıj Unanıem wıllen dekken. Heb er wel moeıte mee gehad, zeker omdat ık nıet kon rıjden vanwege hoefscheuren. Wat had ık toen graag een veulentje gehad! Naam was Empıre of Fınally geworden..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 11:51

Wat mij het meest steekt is dat mijn merrie een ronduit fanastisch karakter heeft en dat ik het absoluut zonde vind dat zij dat niet door heeft kunnen geven aan een nakomeling (die ik dolgraag zou willen houden). Uit haar zou ik heel graag mijn toekomstige paard willen hebben, maar die droom komt niet uit. Dat vind ik eeuwig zonde!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:39

rindin 16 kan in elk geval prima als ze al een veulen gehad heeft,maar dat weet je dus niet naar ik begrijp. Als ze "uitgelebberde" spenen heeft zou ik ook vermoeden van wel. :j

Ceasar dubbel zonde als het dan al die jaren na één niet wil lukken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 19:06

Ik heb geen idee of ze er al 1 gehad heeft... Haar spenen zijn idd "uitgelubberd", maar dat maakt het natuurlijk nog niet zeker. Hoe zou ik daar achter kunnen komen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:10

Misschien kun je het opvragen bij het stamboek?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:10

Je zou de DA kunnen vragen, hebben wij ook eens gedaan!

Ik had vorig jaar of dit jaar een veulen kunnen hebben, helaas is het 2 zomers niet gelukt om de merrie drachtig te krijgen. Zoooo jammer!
Ik heb haar gefokt uit mijn eerste pony die ik kreeg op mijn 14e. Had het graag voortgezet maar ben helaas te laat begonnen..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 19:26

Twee zomers achtereen gust? Kl*te! Beetje hetzelfde als bij mij, dat je geen veulen krijgt uit een paard wat je heel dierbaar is... Ben bang dat ik ook te laat begonnen ben...

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:30

Ik zou niet te veel wanhopen, de merrie van een vriendin van mij had al meerdere (volgens mij 9) veulens gehad voordat ze van haar werd.
Toen ze zelf een veulen uit de merrie wilde fokken lukte dit niet, ze heeft het bij twee verschillende hengsten geprobeerd. De merrie was
toen 16/17. Nu heeft ze haar paardjes aan huis staan en heeft ze zelf een hengst die ongemerkt op date is geweest met haar merrie vorig
jaar. Een paar weken geleden ontdekte ze dat de merrie drachtig was en een week later had ze al een veulen. De merrie is dit jaar 24 (!!!)
geworden en moeder en dochter zijn super gezond :))

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:38

Mijn merrie was wel drachtig, maar kreeg helaas door een red bag een dood veulen. De merrie maakt het godzijdank goed.
Helaas zal ze nooit meer van deze hengst een veulen krijgen, omdat hij is geruind voor de sport.
Ik heb gelukkig wel al een gezond veulen dit jaar en ik verwacht er nog 2.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 22:16

@Melanie5; Wat is een red bag?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:38

Dan komt de placenta als eerste naar buiten. Die moet je weg krijgen voor je het veulen eruit krijgt. Het werkte allemaal niet mee en het veulen was erg groot. Tegen de tijd dat we het veulen eruit hadden, was het al overleden.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 10:02

Ah gossie, dat is sneu! Zit je 11 maanden met smart te wachten op je veulen, gaat het op het laatste moment toch nog fout... Sterkte!

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:38

Wij hebben dit jaar helaas ook een dood veulen gekregen :(:(

Het verhaal:::

Mijn merrie was op een middag aan het bevallen (1 week te vroeg)
Alleen het veulen kwam er maar niet uit, we hebben gelijk de DA gebeld en die kwam natuurlijk gelijk uit. Maar hij kreeg hem er ook niet uit. Uiteindelijk hebben we nog 2 mensen moeten bellen om het veulen er uit te trekken. De dierenarts zei dat het veulen veelste groot was voor de merrie. De da moest bij het veulen een snee maken in de buik om de organen er uit te kriijgen want anders kon het veulen er nooit uit(het veulen was al dood)
Het veulen kwam er toen uit en het was een supermooi bont hengst veulentje

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:47

bij ons de laatste 2 jaar al niet :(

vorig jaar een Jakob 302 x Anton 343 proberen te dekken met Sjerp 446
en een Naen 264 x Bjinse 241 geprobeerd te dekken met Dries 421.
helaas zijn allebei de merrie's gust gebleven :n

dit jaar zijn we weer aan het proberen, nu hengstig spuiten, en waarschijnlijk weer dezelfde hengsten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 11:37

Esabina schreef:
Wij hebben dit jaar helaas ook een dood veulen gekregen :(:(

Het verhaal:::

Mijn merrie was op een middag aan het bevallen (1 week te vroeg)
Alleen het veulen kwam er maar niet uit, we hebben gelijk de DA gebeld en die kwam natuurlijk gelijk uit. Maar hij kreeg hem er ook niet uit. Uiteindelijk hebben we nog 2 mensen moeten bellen om het veulen er uit te trekken. De dierenarts zei dat het veulen veelste groot was voor de merrie. De da moest bij het veulen een snee maken in de buik om de organen er uit te kriijgen want anders kon het veulen er nooit uit(het veulen was al dood)
Het veulen kwam er toen uit en het was een supermooi bont hengst veulentje

Jeetje, wat een verhaal. Hoe is het nu met de merrie?

Crazyhorse77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:05

Meld me hier ook even...ook een lotgenoot.
Ik heb bewust vorig jaar niet meer gedekt, was laat in het jaar en aangezien merrie al 2 jaar achter elkaar goed 3 weken over stond durfde ik het dit keer niet aan.
Dit jaar vroeg begonnen, in 1 x drachtig alleen wel van een tweeling....lagen tegen elkaar aan, 1 weggeknepen en nu twee weken later lijkt het zo te zijn dat er nog mooi 1 tje zit, eind aankomende week nogmaals scannen....Fingers crossed duss!!!
Trouwens dit keer voor de 3e! keer gedekt met Armani (v. United)