Welke appaloosa hengst op mijn (moorkop) shetlander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Welke appaloosa hengst op mijn (moorkop) shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 11:30

Hallo,

Lady heeft 1 april een supermooi appaloosa veulen gekregen(zie profiel)
Nu wil ik het liefst nog een mooi appaloosa veulen fokken.

Nou heb ik zelf nog nooit gefokt maar ik hoorde dat ik haar dan het beste deze zomer nog kan laten dekken.
Ivm cyclus en de tijd dat het veulen dan komt.

Maar welke appaloosa hengst kan ik er dan het beste opzetten?
Lady is ong. 96cm hoog en de vorige hengst(vader van Sproet) was groter volgens de vorige eigenaar.
Wil dus een iets grotere hengst hebben dan dat Lady is.
Dan kan hij evt. mooi mee in een tweespan met Sproet straks.

Achter Lady zit een zwarte en een vosschimmel.
Ik zal vanavond eens de hele boom er op zetten.
Overigens ben ik er nog niet zeker van of ik het dit jaar al wil doen, vind eigenlijk ook wel dat het beestje even moet kunnen rusten...

Wie kan mij verder informeren?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 14:52

helemaal niemand :?

Dribbel

Re: Welke appaloosa hengst op mijn (moorkop) shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:55

Even geduld. Je topic staat er nog maar een paar uur op. Het is ook niet de bedoeling dat je je topic omhoog schopt door steeds een berichtje te plaatsen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:53

Geef mensen even tijd om te reageren :) Ik zal je topic ook verplaatsen naar SMP.

EHK -> SMP

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:57

Kijk eens op www.appaloosa-stamboek.com daar staan alle goedgekeurde hengsten met foto op, ik zou kiezen voor een fewspot ivm de zekerheid op een appaloosa veulen.

Mijn merrie staat op dit moment bij Two Spot van de Immetjeshoeve.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 19:58

Ik zoek er één die een beetje dichtbij is.
Ook zou ik willen weten hoe het verder dan precies in zijn werk gaat.
Wanneer is mijn merrie hengstig en op welke tijd dan dekken?
Als ik de hengstigheid niet ziet moet ik dan net als bij mensen temperaturen of iets of moet ik dat met een DA gaan doen?
Hoe laten dekken omdat ze nu nog een veulen heeft?
En ik wil dus een hengst die (iets) groter is als mijn merrie.

Merrie zelf is dus een moorkop
Vader een vosschimmel en haar moeder is zwart.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:45

Ik heb te horen gekregen dat ik op zoek moet naar een Few-spot zodat ik zeker weet dat er een appaloosa uitkomt!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:19

Ok, wat vind je belangrijker? Een goed, correct veulen? Of een kleurtje en dichtbij?
Ik zou eerst naar de merrie kijken: Wat zijn haar mindere punten die je door de hengst zou kunnen verbeteren in het veulen? Als de merrie zelf bijvoorbeeld een kort voorbeen heeft, is het niet handig om er een hengst op te zetten die ook een kort voorbeen heeft..
Het NAS heeft een ruim aanbod aan hengsten, en je zou ook nog naar NMPRS kunnen kijken.
Ik ben persoonlijk fan van Casper van Valkenblik, van bokker Nathje: [ITP] Casper mijn stoere mini appaloosa hengst!

Hij is zowiezo voor het NMPRS goedgekeurd (en kampioen), voor het NAS weet ik niet..

Een merrie is gemiddeld genomen om de 21 dagen 5 tot 10 dagen hengstig. Als je je merrie naar een goede hengstenhouder brengt, dan zou ik me daar allemaal geen zorgen om maken, dat komt wel goed.

Het klopt overigens dat je met een fewspot kleurgarantie hebt, maar ik zou dat niet boven de kwaliteit van de hengst zetten.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 10:42

stef schreef:
Ok, wat vind je belangrijker? Een goed, correct veulen? Of een kleurtje en dichtbij?
Ik zou eerst naar de merrie kijken: Wat zijn haar mindere punten die je door de hengst zou kunnen verbeteren in het veulen? Als de merrie zelf bijvoorbeeld een kort voorbeen heeft, is het niet handig om er een hengst op te zetten die ook een kort voorbeen heeft..
Het NAS heeft een ruim aanbod aan hengsten, en je zou ook nog naar NMPRS kunnen kijken.
Ik ben persoonlijk fan van Casper van Valkenblik, van bokker Nathje: [ITP] Casper mijn stoere mini appaloosa hengst!

Hij is zowiezo voor het NMPRS goedgekeurd (en kampioen), voor het NAS weet ik niet..

Een merrie is gemiddeld genomen om de 21 dagen 5 tot 10 dagen hengstig. Als je je merrie naar een goede hengstenhouder brengt, dan zou ik me daar allemaal geen zorgen om maken, dat komt wel goed.

Het klopt overigens dat je met een fewspot kleurgarantie hebt, maar ik zou dat niet boven de kwaliteit van de hengst zetten.

Bedankt, maar daar heb ik zeker al over nagedacht! :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:45

In de mini maat zijn er een aantal few spot hengsten aanwezig dus keuze is er wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:11

MiniBoots schreef:

Goh, doe ik moeite voor een lang bericht met argumenten en dat is dit alles wat je zegt? Jammer...

Als je dan neerzet wat er verbeterd kan worden kunnen we je concreet een aantal hengsten adviseren

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 12:34

stef schreef:
MiniBoots schreef:

Goh, doe ik moeite voor een lang bericht met argumenten en dat is dit alles wat je zegt? Jammer...

Als je dan neerzet wat er verbeterd kan worden kunnen we je concreet een aantal hengsten adviseren

Ik heb momenteel al een hengst op het oog die mij via pb is aangeboden(http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=1463672)
Jeetje ben je nu al een aantal keer tegen gekomen in een topic, wat heb jij een kort lontje zeg :o

Omdat ik al wat hengsten op het oog heb, mag er wat mij betreft een slotje op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:39

Heeft niks met een kort lontje te maken, ik vind het alleen erg jammer dat iemand moeite doet en dat je dan enkel als antwoord krijgt "heb ik over nagedacht".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:43

Een hengst advisren zonder de verbeterpunten en behoudpunten van de merrie te kennen, is dom werk.
Derhalve snap ik je reacties ook niet TS. Eerst miepen dat er niemand reageert, vervolgens komt er hulp en reageer je zo? Waarom open je dan zo'n topic? Aan het gooien met hengstnamen heb je toch niets?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:43

Niet om het een of ander..

Zitten er papieren bij de merrie?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:56

Ja er zitten goede papieren bij en ze is 3e premie.
Ik heb een hengst op het oog die ik met info via pb heb ontvangen.

Ik kan zelf wel aan een hengst zien of hij bij mijn merrie past en waar ik kwa bouw naar moet kijken toch.
Ik wist niet dat ik dat hier moest melden.
Ik heb zelf zat ervaring met paarden bekijken verbeteren, bouw etc.
Alleen niet in de gang van zaken in het fokken. (welk moment dekken,hengst thuis, merrie wegbrengen etc.)
Ik vraag wie er een leuke appaloosa hengst weet(veulen is voor eigen gebruik) en krijg antwoord dat ik moet vertellen wat mijn merrie haar bouw is en dat ik dat moet verbeteren waar kan en nodig(maar dat begreep ik al)
Daarvoor fok je uitendelijk toch ;) Als ik dan een hengst aangeboden kreeg keek ik zelf of hij bij mijn merrie past.
Misschien had ik daarin duidelijker in moeten zijn.

Maar ik heb reeds een hengst op het oog, dus verder discusieren hierover is niet nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:00

maar als wij niet weten wat je zoekt, wat de verbeterpunten van je merrie zijn, kunnen we toch ook niet antwoorden?
Je vraagt wie er een leuke appie hengst weet. Ik weet er genoeg, maar dat zegt niet dat ze bij jou merrie passen

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:08

Ik begreep weer van iemand anders dat appaloosa's rond de 1 meter weinig voorkomen.
Zijn of allemaal kleiner of een heel stuk groter, of het is geen few spot, dekt niet thuis etc.
Mijn excuses dan voor de onduidelijkheid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:14

Die die je nu uitgezocht hebt is toch ook geen fewspot?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:19

Nee, ik heb na overweging gekozen voor een goede hengst met papier voor mijn merrie.
De few-spots die werden aangeboden hadden geen papier,te groot,te klein of zaten echt te ver weg.
Omdat ik mijn merrie voorlopig het niet aan wil doen om weer met haar veulen te verhuizen.

En een few-spot geeft geen garantie op een mooi getekend veulen zoals ik die nu heb.
Kunnen ook maar een paar stippen zijn, of alleen gestipte hoeven of bovenlip :D
Dus ik ga voor goed en veilig en een papier(ook voor het straks evt. gefokte veulen)
Bedankt

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:07

Ik zie mijn hengstenadvertentie staan, uiteraard wil ik graag reclame maken voor mijn eigen hengst, maar daarbij informeer ik ook over de merrie, ze moeten elkaar wel positief aanvullen natuurlijk, ik weet hoe mijn hengst is en de merriehouder weet hoe zijn merrie is.
Ik heb toevallig een goedgekeurd groot en luxe appaloosahengstje, maar hij is nog erg jong (nog in ontwikkeling) en dit zal zijn eerste dekjaar worden dus hoe zijn nakomelingen worden dat weet ik nog niet, uiteraard zou ik daarom graag wat nakomelingen van hem willen zien ;-).

Ik heb ook hengstenhouderij Dibbits geadvisseerd, een zeer ervaren stal met diverse zeer goede appaloosahengsten, je zou daar ook eens kunnen informeren, denk dat je van hun ook enorm veel informatie kan krijgen over al je vragen, bovendien reizen hun ook met hun hengsten (wij vanaf juni/juli ook trouwens :P)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:24

MiniBoots schreef:
Ik begreep weer van iemand anders dat appaloosa's rond de 1 meter weinig voorkomen.
Zijn of allemaal kleiner of een heel stuk groter, of het is geen few spot, dekt niet thuis etc.
Mijn excuses dan voor de onduidelijkheid.

hoeveel wil je er hebben ? er zijn er genoeg hoor.
Daarnaast wil niet zeggen dat als de hengst 1 meter is .. het veulen dat ook word of andersom ;)
Als jij echt "eisen " stelt .. zou ik sneller gaan voor een bewezen hengst.
Dat blijft nog een risico maar dan kan je al vaak wel dingen die hij vererft terug vinden in de nakomelingen die er al zijn.
overigens niets ten nadelen van pandorro hoor ;)

En je zegt .. goed en veilig en een papier maar mag ik dan vragen welk papier je wilt ?
Want als je papier fokt = stamboek en een stamboek heeft doelen om na te streven ...

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:51

Ik denk een van dezelfde grootte ong, als de andere vader.
(Als dat je vraag was, ik snap het niet helemaal :o )

suzanv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:52

je wilt toch je je merrie laten dekken?
kun je niet dezelfde hengst gebruiken (de vader van het veulen)?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:22

Er is al een hengst op het oog dus dit topic open laten is overbodig.