Dorien, 1 mei uitgeteld, nog geen uier........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Dorien, 1 mei uitgeteld, nog geen uier........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 15:55

Mijn merrie Dorien (Doruto x Heidelberg) drachtig van Valdez is 1 mei uitgeteld.
Overal op bokt zie ik merries die nog veel langer moeten dragen en al wel een prachtig vol uier hebben!
Ze was direct na de eerste inseminatie drachtig, dus er kan geen vergissing zijn in de datum.
Vorige 2 drachten beviel ze enkele dagen na de uitgerekende datum, met een keurig opbouwend uier in de laatste 2 weken.
Nu heeft ze slechts een beetje klierweefsel in 1 van de uierhelften, verder toont ze nog helemaal niets.
Vorige week is het veulen wel gedraaid, het uier schoot toen aan beide zijden vol, ze ging d'r staart hoog dragen, was onrustig en at slecht. Ik dacht: nu komt het binnenkort, birth alarm erop, maar een dag later was ze weer volledig rustig, uier weer geslonken en geen enkel teken meer van een naderende bevalling. Hebben jullie weleens eerder zoiets meegemaakt? Dacht eigenlijk dat een merrie wel een beetje een bepaalde routine had in bevallen (de vorige 2 keren waren vrij "gelijk"qua opbouw). Maar nu is het dus echt anders.
Of krijgen we nu een hengstveulen na eerder 2 merries te hebben gekregen? :P

anneliesdj

Re: Dorien, 1 mei uitgeteld, nog geen uier........

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:57

Het kan zijn dat ze nog 3 weken draagt en dat de uier binnenkort begint vol te lopen.
Maar soms krijgen ze ook pas uier in de laatste uren voor de bevalling dus je kunt daar niet altijd van opaan.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:57

Wat het wordt zul je zien als het er uit is. ;) Tot die tijd 'geduldig' wachten, het veulen komt wanneer het er klaar voor is (in de meeste gevallen), dus dat kan gerust nog 4 weken duren. :+ Maar net zo goed kan het er overmorgen zijn.

Succes! ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:59

Mijn vorige merrie was heel sneaky. Geen uier, niet harsen niets...alleen ineens plop...een veulen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:08

Nou als het dan allemaal goed mag gaan mag ie van mij ook "plop" komen haha.
Ik weet dat het allemaal langer kan duren. Andere merrie overdroeg ook ruim een maand, maar dat deed ze dan ook consequent bij beide drachten. 't Is dus alleen dat het de vorige keren zo anders ging dan nu bij haar. En geduldig wachten is zo moeilijk hè, als er iets moois aan te komen zit...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:14

Mijn merrie heeft nu een giga uier. Moet nog 3 weken...maar ze heeft al een hele tijd een giga uier. Maar ze loopt er nu bij alsof ze het ook nog wel effe uithoud.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:19

Maak je geen zorgen..

Mijn merrie was 10 dagen over tijd en had ook nog geen uier , de dag van de bevalling was ik
smorgens geweest nog geen uier geen slappe banden helemaal niks,
een paar uur later werd ik gebeld dat ik een veulen had een merrie *\o/* ik geloofde het niet
gelijk heen gegaan ze had een vol uier melk liep er uit en een prachtige dochter.

Het komt allemaal goed alleen een beetje geduld hebben

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:27

Ik ben ook volledig overtuigd van het feit dat het wel goed komt. Weet nu alleen niet of ik er vanuit moet gaan dat het nog enige tijd duurt, of dat ze ons ineens gaat verrassen. Wil graag bij de bevalling zijn voor het geval er iets niet gaat zoals het hoort. Het is een hele oude merrie (in super conditie overigens).
Wil haar niet onnodig met een birth alarm op laten staan, want ze krijgt na 1 dag al drukplekjes van de singel door haar oude o zo gevoelige velletje.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:04

Ja, het is heel spannend! Hopelijk gaat alles goed en ben je op tijd om je Valdez-veulen geboren te zien worden. We komen in ieder geval kijken! *\o/*

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:06

BusyMissy schreef:
Ik ben ook volledig overtuigd van het feit dat het wel goed komt. Weet nu alleen niet of ik er vanuit moet gaan dat het nog enige tijd duurt, of dat ze ons ineens gaat verrassen. Wil graag bij de bevalling zijn voor het geval er iets niet gaat zoals het hoort. Het is een hele oude merrie (in super conditie overigens).
Wil haar niet onnodig met een birth alarm op laten staan, want ze krijgt na 1 dag al drukplekjes van de singel door haar oude o zo gevoelige velletje.

Halsteralarm is dan een uitkomst, geen singel, wel alarm.

Aangezien dit geen fototopic is, verplaats ik het meteen even naar KS

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:09

Gewoon iedere dag goed controleren, dat komt het wel goed.
Mijn merrie is in 2003 op dag 327 bevallen, in 2006 op dag 348 en vandaag zit ze op 346. Vorige week had ze een flink uier en afgelopen weekend is uier Koniginnedag gaan vieren en niet meer teruggekomen (vandaag dan weer een beetje).
Verder verandert ze wel, maar veel te langzaam in mijn ogen.
Ik word ook gek hoor. Als ik aan het werk ben, sms ik mijn stalgenoten die op dat moment op stal zijn of ze even willen kijken ;)
Hou haar goed in de gaten en kijk niet alleen naar haar uier, ook haar gedrag is heel belangrijk. Slapper worden van de banden, leger worden van de flanken...

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:16

We controleren haar meerdere keren per dag. Uier had vanochtend een lichte vulling in beide flapjes.
Flanken hebben al kuilen waardoor ik er vanuit ga dat het veulen al gedraaid is en "startklaar" ligt. Banden worden al wel iets losser. Nicole288, kun je zo'n halsteralarm ook ergens huren?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:34

Hier ook in spanning. Vanochtend had mijn merrie enorme kegels aan de uier. 6 mei is ze pas 11 maanden. Vorig veulen had ze dit ook ineens en daarna stopte het en duurde het nog een week voordat het veulen kwam. Ik hoop dat ik er van op aan kan dat het nu ook weer zo gaat maar ja elke dracht is anders zegt men. Nog een dagje werken en dan veulen verlof. Hopelijk komt het wel in de plande periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:23

ja hoor halsteralarm huur je bv bij epplejack

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:41

Ja, een halsteralarm kun je op verschillende plaatsen huren waar ze ook singelalarm verhuren :j

Otje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:10

Ow spannend weer een Valdezje. Ben benieuwd..

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:43

Heb het birth-alarm er vanavond opgedaan Bucephalus, ik vertrouw maar op je intuïtie! En kitbits, wacht ze tot na je laatste werkdag? Spannend hoor! Hier vanavond weer meer vulling in het uier, begint toch weer een vertrouwd plaatje te worden zo.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:44

Nee dus, op mijn laatste werkdag is het geboren! Ik was wel op weg naar huis reed bijna al op de dijk toen mijn mobiel ging en de landeigenaar belde...je hebt een hengst.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:19

Ik zag een foto van hem op je andere topic. Wel een heerlijke spring in 't veld! En het allerbelangrijkste blijft toch dat alles goed afgelopen is! Hier nog steeds niks. Alles rustig, merrie wordt steeds maar dikker.
Ze heeft een beetje uier nu, maar er staat niks strak of zo. Vandaag wel wasdoppen op de tepels, dus weer een klein stapje naar de bevalling.
Veel plezier van de kleine hengst, hopen dat hij gezond groot en sterk mag worden!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:17

Als ze als maar dikker wordt is het veulen nog lekker aan het groeien. Het komt als het af is. Valdez is een grote maar schitterende hengst. Ik heb hem eens gezien en als ik geen springveulens zou fokken wist ik het wel.
Bij mijn merrie varieerde de draagtijd van 335 dagen tot 341. En zou het dus nu 333 dagen zijn. Maar er was een eerdere inseminatie datum, 4 en 6 juni is ze gedekt. Dus het kan zijn dat ik toch uit moet gaan van de eerste en dan zou het ook weer 335 zijn. Het veulen was ook echt helemaal af.

Succes met het wachten of misschien is het er inmiddels wel en kun je eindelijk genieten.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:22

hier ook iemand:
veulen 2 mei verwacht maar iets wat uier.
ze begint nu wat in te vallen in de vlanken.
banden worden ook wat slapper.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 16:44

Ik zag het uier van jouw merrie in het "vrouwke drachtig" topic maar mijn merrie heeft nog niet de helft van
de hoeveelheid uier op die foto, ik denk dat we nog even moeten wachten tot het veulen "af" is....

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:08

BusyMissy schreef:
Ik zag het uier van jouw merrie in het "vrouwke drachtig" topic maar mijn merrie heeft nog niet de helft van
de hoeveelheid uier op die foto, ik denk dat we nog even moeten wachten tot het veulen "af" is....

vrouwke is er ook lang niet klaar voor, de banden beginnen slapper te worden maar dan heb je het ook net gehad

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:55

Heb je een foto van de uier?
Merel gaat hard nu. Af en toe hangt er een druppel melk aan de tepels. Uier begint ook goed te vullen nu.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 14:18

Bijgaande foto's van het uier van gisteravond en een dikke ronde buik op dunne pootjes!
Uier heeft wel wat vulling, maar het zijn nog steeds twee "flapjes" en 1 helft is nog erg losjes gevuld
vergeleken bij de andere. Ik verwacht nog geen veulen met dit beeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Banden zijn nu zo slap dat ze zelfs iets kreupel loopt achter. Net een vorm van bekkeninstabiliteit...