merrie ligt al paar dagen te persen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stippie

merrie ligt al paar dagen te persen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 11:52

hallo,

ik vraag me af of ik me zorgen moet maken, vandaar dat ik toch maar eens hier wat plaats.
Mijn merrie is vandaag uitgeteld, dus opzich nog niets vreemds. Maar eergisteren al ging ze liggen en lag ze duidelijk te persen. Daarna stond ze op en ik dacht dat ze daarna wel weer verder zou gaan.
Dus opzich nog niets vreemds.
En na een paar uur ging ze weer liggen en perssen. Maar weer verder niets.
Gister deed ze dat weer 2x. Maar het zet maar niet door.

Zou er dan iets fout zijn? Of zou het gewoon nog niet geheel klaar zijn?
Ik heb al aardig wat bevallingen mee gemaakt maar nog nooit met zulke pauzes..
Iemand anders wel?
Vast bedankt voor de reacties!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:54

Waarom bel je je DA niet???

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:54

Wat zegt de dierenarts? Ik zou hier dus geen minuut mee wachten met bellen!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:56

ik had allang gebeld in zo'n geval.
Misschien ligt het veulen verkeerd en krijgt ze het er uit haar zelf niet uit.
Da bellen dus en na laten kijken voor er iets mis gat.
Een hele dag zo bezig zijn kan nooit goed zijn voor zowel merrie als veulen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:56

Als de sodemieter de DA bellen.
Misschien ligt het veulen verkeerd, of is het inmiddels overleden.
En als het in de baarmoeder aan het vergaan is, kan de merrie daar heel ziek van worden!

fionaa

Re: merrie ligt al paar dagen te persen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:00

Ik zou inderdaad maar eens de DA bellen..!

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:01

Als je merrie werkelijk ligt te persen moet het veulen er toch binnen een uur of zo ongeveer zijn.
Wij hebben wel eens gehad dat het net leek alsof de merrie bezig was; dit duurde even, maar er kwam geen veulen, vervolgens ging de merrie staan en deed weer alsof er niets gebeurd was. Een week later werd een gezond veulen geboren. Mijn schoonvader zei toen (met veel fokervaring); "dan draait het veulen en duurt het nog een week......."; hij had dus wel gelijk.....

Dit jaar hebben we wel gehad dat de merrie het moeilijk had als ze lag......ze lag dan te puffen en te kreunen alsof het elk moment kon gaan gebeuren (echt persen ziet er anders uit......). Na een poosje gelegen te hebben, rolde ze geheel op haar zij, deed dit 2x en stond dan op. Ondertussen is het veulen geboren.

Als je echt denkt dat de merrie aan het persen is en er komt niets, dan zou ik zeker gelijk de DA bellen, want dan lijkt het me dat het veulen niet goed ligt en niet geboren kan worden of zo........

Succes, houd ons op de hoogte ajb!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:01

Hoe is je merrie verder? Eet en drinkt ze nog. Zweet ze overmatig. Weet je zeker dat ze aan het persen was?
En zoja op die laatste. BEL JE DIERENARTS!!
Heb je geen boeken gelezen van te voren??

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:03

Als het echt persen is dan is dat een noodgeval als het veulen er niet binnen een uur is.

Mijn merrie ging wel eens liggen en dan achterom kijken en van afstand zou je haast denken ze begint. Dan ging ze vaak een minuut later weer staan en eten alsof er niks was. Het veulen draait en schopt en kan even voor koliekachtige verschijnselen zorgen waardoor het soms lijkt alsof ze gaan beginnen.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 12:04

nou, ik had terlkens het idee dat ze begond, dus dat is normaal dacht ik dan. Maar het duurd nu wel lang.
En ik heb net de dierenarts gesproken. En het is weleens dat omdat de merrie nu wat zacht word van achter dat dan het beentje verkeerd gaat liggen van het veulen. En daardoor krijgt de merrie pers drang. En omdat het veulen nog beweegt ben ik niet zo bang voor een dood veulen.
Maar als mijn merrie dit zo heeft en van achter niet nat is dan moet ik haar omhoog vragen en dan kan het beentje weer terug in de fijnere positie, voor de merrie, komen.

Tja, soms vraag ik me af of ik niet te snet de DA bel en andere keren weet ik niet of het wel nodig zou zijn.
Ja dat het niet levens bedrijgend was, was wel aan mijn merrie te merken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:06

Hoe ziet ze er verder uit? qua vulva, banden, uier?

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 12:08

er komt biest uit haar uier gelopen, al is het uier niet helemaal vol. Haar banden zijn al een tijdje erg slap en haar vulva is wat gezwollen.
Verder is ze rustig, eet en drinkt goed nu.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:09

Dan denk ik dat we je 1 deze dagen kunnen feliciteren hahaha

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:11

Bij het lezen van je titel dacht ik dat het arme dier al een paar dagen plat lag... Gelukkig blijkt dat mee te vallen. ;) Je merrie zal nu wel snel echt gaan bevallen.
Twijfel nooit of je je dierenarts moet bellen of niet. Voorlichting geven is ook onderdeel van z'n werk. En liever 10x te snel gebeld, dan 1x te laat!

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 12:15

ja ik hoop het wel, al heeft ze al een paar dagen deze tekenen. Dus te hopen dat ze er geen sport van maakt om zo te blijven lopen haha. Sinds vannacht is haar buik trouwens minder breed in haar buik. Dus het veulen is volgens mij nu wel goed gedraaid.
Wat duurt wachten lang zeg...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:16

Vaak zijn het indalingsweeen..Als de merrie verder goe dte pas is en er geen andere tekenen zijn, kan je rustig even aankijken hoor. Bij twijfel is de da altijd aanwezig..

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:32

Mijn merrie had dat 3 dagen de hele tijd liggen en weer gaan persen en dat heel lang.De DA kwam langs en die zei dat er niks aan de hand was. Maar na die 3 dagen kwam er toch een gezond veulen waar niks aan mankeerd

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 12:46

Esabina schreef:
Mijn merrie had dat 3 dagen de hele tijd liggen en weer gaan persen en dat heel lang.De DA kwam langs en die zei dat er niks aan de hand was. Maar na die 3 dagen kwam er toch een gezond veulen waar niks aan mankeerd

dat zijn toch wel de verhalen die heel erg fijn zijn om te horen! :D

Esabina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:53

Ja ik denk dat jou merrie heel snel een veulen krijgt :D

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:58

Ik zou voor de zekerheid de DA bellen,,, Al was het alleen maar voor advies. Je moet er toch niet aan denken dat het veulen is overleden straks omdat je niet ingegrepen hebt, of dat de moeder iets overkomt.
Ik zou echt direct de DA bellen.

Verder veel succes en ik hoop dat het allemaal goed komt en dat het veulie gezond ter wereld mag komen:D

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:34

Meliszy schreef:
Ik zou voor de zekerheid de DA bellen,,, Al was het alleen maar voor advies. Je moet er toch niet aan denken dat het veulen is overleden straks omdat je niet ingegrepen hebt, of dat de moeder iets overkomt.
Ik zou echt direct de DA bellen.

Als je iets meer dan alleen de beginpost leest, had je geweten dat de TS de DA al heeft gebeld... ;)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:40

lovekembely schreef:
Tja, soms vraag ik me af of ik niet te snet de DA bel en andere keren weet ik niet of het wel nodig zou zijn.

Dat gevoel ken ik wel, dat heb ik bij mijn hondjes ook soms, maar aan de andere kant denk ik dan, betere een keertje te veel de DA bellen, dan het niet doen en dat het misschien toch echt wel nodig was :)
Hopelijk heb je snel je veulentje, ik ben benieuwd!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:44

wij hebben dit ook voorgehad,alleen was het toen veel heftiger,ze ging echt persen met de benen open,en er gebeurde niks,geen water wat brak,niks. We dachten eerst nog aan koliek maar het veulen bleek volledig verkeerd te liggen en was intussen gestorven,de DA heeft handmatig het water moeten breken en meer dan n uur nodig gehad om het eruit te halen.

Maar als het maar nu en dan een keer is,zou je eerder denken dat de merrie extreem last heeft van haar veulen,misschien weet ze niet goed wat er te gebeuren staat. Als het blijft duren zou ik wel de DA eens laten langskomen en eventueel laten opvoelen.
Succes!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:48

Heel herkenbaar!

Mijn merrie heeft 4 dagen zo de boel voor de gek liggen houden. Op het laatst was ze het zelf ook wel zat, erg chagrijnig en vermoeid. Ik was de enige die nog in haar buurt mocht komen, ze heeft bijna mijn nichtje uit de box geslagen. Die wilde voelen hoe slappe banden voelen, moet je ook niet doen in een bevallende merrie prikken, ik was boos }>
Dit was wel het moment dat ik me voornam de veearts te bellen als het veulen die nacht niet geboren zou worden, omdat de merrie duidelijk vermoeid begon te raken en slecht begon te eten.
Ik ook, van het waken :D De 4e nacht is er een gezond veulen geboren en kon de veearts voor een veulenprik komen gelukkig.

Zolang je merrie nog goed eet en fit oogt zou ik me niet direct zorgen maken.

Jij gaat heel snel een veulentje vangen *\o/*

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:58

Hier hetzelfde gehad met een Bpony; gaan liggen (ze harste toen al 2 weken!!) persen en er kwam zelfs vruchtwater (leek voor mij!) nog meer persen en opstaan en gaan eten. Ik was stomverbaasd :oo en vertrouwde heat niet.
DA gebeld en die heeft haar opgevoeld, bleek er al een beentje in het geboortekanaal te liggen wat haar het gevoel gaf dat ze moest persen en daarbij zette ze zoveel druk dat er urine mee kwam wat ik voor vruchtwater aanzag. Ze is pas een week daarna bevallen van een gezond veulen! Grote kans dat het veulen toen dus gedraaid is!