serieus probleem.merrie met veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

serieus probleem.merrie met veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:46

hoi medebokkers.

ik hoop dat dit hier goed staat.
ik zit hier met een mega probleem.
mijn merrie is donderdag op vrijdagnacht bevallen van een merrieveulen.
leuk lief gefeliciteert zegt iedereen maar leuk vind ik het niet echt.
mijn merrie is naar iedereen boos en kwaad en niemand mag in de buurt komen.
naar buiten gaat dus ook niet, ze staan vanaf vrijdag al binnen.
ik heb zaterdag haar halster omgekregen, maar toen ik der eenmaal vast had ging ze als een razende tekeer en slaan naar achteren met als gevolg veulen bijna ertussen.
zondag weer geprobeert haar te pakken en dat lukte niet.
uiteindelijk 2 mensen van een andere stal er bij gehaalt en toen hebben we het touw er aan gekregen.
maar bij het veulen kom je dus niet.
maar ze moeten toch een keer naar buiten.
wie herkent dit probleem en wat hebben julie er aan gedaan.??

bedankt voor het lezen en de reacties.

Grapjasjes12

Re: serieus probleem.merrie met veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:53

oeps, dat is niet leuk!

Kun je niet de staldeur opengooien en ze de goede richting in leiden met wat mensen? Naarmate het veulen iets ouder wordt, wordt het ook allemaal wel wat minder hoor :)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:55

het erf is groot bij ons helaas kunnen ze veel kanten uit.
losgooien lijkt me geen goede optie.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:56

Je zult toch iets moeten doen. De boel afzetten richting buiten? Beetje creatief nadenken en je komt er wel :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:58

Als je met twee man het halster met touw aan de merrie krijgt kun je haar toch meenemen? Dat veulen loopt wel mee hoor. Of begrijp ik iets verkeerd?

Anders afzetten met lint of hekken in de richting van het weiland waar ze op moet?

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:00

idd afzetten of is dit echt geen optie?
bij mij op de manege hebben ze een keet met rood/wit lint de hele binnenplaats als "weggetje" gebruikt en alle stallen open gegooit, dat ging goed.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:00

Bij mijn B-welshje kon ik ookniet in de stal komen, maar ben met een zweep naar binnen gegaan (helemaal niet leuk en weg roze wolk als ze zo agressief zijn!) En na een ferme tik toen ze me probeerte te bijten en slaan bedacht madam zich en kon ik haar buiten zetten met zweep. Na 3 dagen met zweep (ik heb hem niet meer hoeven gebruiken) lukte het zonder en gelukkig was het een heel nieuwsgierig veulen dat ons zelf opzocht. Bij mijn PRE vorig jaar hetzelfde verhaal, maar een stemverheffing (PRE's zijn heel gevoelig) was voldoende om haar op andere gedachten te brengen, was ook na een dag of 3 een heel stuk minder! Bij mijn Hafjes heb ik het nooit gehad. Ik ben benieuwd of de PRE dit jaar na de geboorte weer zo heftig is of me nu vertrouwd. Ik hoop het laatste!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:01

ja ik weet dat ik iets moet doen ja daar was ik vrijdag al achter.
maar dit is een buldozer met een gewicht van 700 kg die geen pijn kent in paniek situaties.
ze gaat overal dwars doorheen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:02

met zweep hoef ik helemaal niet naar binnen te gaan dan weet ik zeker dat ik dood ben.
ze slaat je zonder pardon neer.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:03

Ja het lastige is dat je ze ook weer veilig binnen moet zien te krijgen bij bijvoorbeeld noodweer en je laat ze toch ook niet meteen dag en nacht buiten.....heel lastig probleem dit....

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:05

ik zat zelf te denken om haar te sedeeren en dan mee te nemen naar buiten .
ze komt van de week in de uitloopstal dus kan ze binnen en buiten lopen maar die moet eerst worden uitgemest.
maar tot die tijd wil ik ze niet binnen laten staan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:06

Dat kan idd wel een optie zijn, zodat ze hopelijk de positieve ervaring meekrijgt van baas+veulen=veilig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:07

Kan dat sederen, met een veulen?
Kan dat geen kwaad?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:08

oeps ja, ivm met de melk, dom van me.

daantjuhhh

phormicola schreef:
Dat kan idd wel een optie zijn, zodat ze hopelijk de positieve ervaring meekrijgt van baas+veulen=veilig.

Ik heb wel de ervaring dat ze dan ook sneller vergeten wat er gebeurt is.
Dat ze het niet zo mee maken en dus de volgende keer zonder sedering net zo lastig zijn als daarvoor.

daantjuhhh

phormicola schreef:
oeps ja, ivm met de melk, dom van me.

Ja, ik weet niet of dat kwaad kan hoor?
Maar ik vraag het bij dus af?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:09

ja dat is mijn bedoeling ook.
ik wil het veulen ook echt niet weghalen bij haar.
vorig jaar is ze haar eerste veulen verloren dus dat zal er ook mee te maken hebben.

ik heb nu de beruchte ''muisjes'' gekregen van de veearts maar daar breekt ze dwars doorheen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:12

De meeste merries zijn de eerste week feller dan anders, maar dit klinkt extreem. Ik zou de dierenarts bellen en raad vragen ivm licht sederen, je veulentje moet toch naar buiten toe, frisse lucht, zon, beweging. Succes!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:18

Is het geen optie om die uitloopstal met een aantal mensen zo snel mogelijk leeg te krijgen. Dat ze iig zo snel mogelijk daarin kunnen.

Mijn merrie doet het bij bijna iedereen als het veulen nog erg jong is, mij laat ze er gelukkig wel bij. Daarbij doet ze ook niet zo extreem als jij het beschrijft. Desalniettemin is de dierenarts nooit heel blij met haar. :o Maar gelukkig is dit gedrag naarmate het veulen ouder wordt minder. Reageert ze op iedereen zo heftig? Erg vervelend probleem. Ik zou idd ook de dierenarts bellen over het sederen.

Zie nu dat je al sedatie van de dierenarts hebt gekregen, hmmm. Heb je hier al weer contact met de DA over gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:19

Wij hadedn vroeger ook zo een merrie. Wij hebben destijds inderdaad het pad naar de wei met schriklint en stroom afgezet. Eerst de andere paarden naar buiten en zij dan als laatste. Het terugkomen om weer op stal te zetten viel mee. We zetten eerst de andere paarden op stal en dan kwam zij er vanzelf weer achteraan. Wel met brok in de voerbak op stal. Toen het veulen er een paar weekjes was, trok ze weer bij.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:21

Onze merrie is de eerste week/2weken ook staats gevaarlijk.
Inmiddels kennen we haar door en door en laten haar vanaf dag 2 met rust. Ze heeft een halster aan op stal, ze krijgt voor door de deur dan maken we het halstertouw eraan vast.

Bij ons is het zo dat we de merrie rustig krijgen áls we haar maar vasthebben. Staat ze los in de stal en loop je er voorlangs dan heeft ze je, met haar hoeven of tanden dat maakt niet uit.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:23

nee dat nog niet, ga daar morgen even over bellen.
en die uitloop leeghalen sja... potstal van een half jaar van 5 veulens....
ja afzetten met lint zou kunnen, moet ik even kijken hoe ik dat neer kan zetten.
alles is beton bij ons.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:27

Heb je geen hindernispalen?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:29

jawel die zijn er genoeg.
hebben alleen maar 6 staanders.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:29

(Allereerst; ik ken je paard niet, maar ik probeer te bedenken hoe ik het zou doen)

Ga haar stal binnen met heel veel rust (niet aankijken), maak trage bewegingen en praat zachtjes tegen haar. Bijvoorbeeld de woorden rustig of easy (heel traag uitsprekend). Bij mij werkt dat omdat ik dan ook zelf van binnen helemaal rustig wordt. Probeer die energie aan het door paard te geven door zo te praten.
Dan koppel je een wat langere lead (touw) aan haar halster. En probeer haar te blijven strelen op eenzelfde (prettige) plek en niet onder de indruk te zijn van haar drukte. Blijf kalm tegen haar praten en kijk haar niet aan!

Wederom zeg ik; ik zou dit bij mijn eigen paarden gewoon doen, zelfs bij de hengst. Maar ik weet niet hoe fel jouw paard is uiteraard.

Nu loop je traag richting de deur en vraagt haar mee in je energie en je kalm stem. Zorg voor een lange lead
zodat ze niet naar je kan trappen en dan voorzichtig met handschoenen (mocht je het touw niet kunnen houden) en stevige schoenen naar buiten lopen.
Laat op strategische plekken, liefst niet te dicht bij het paard (4 meter is ook dichtbij) mensen staan om haar bij eventuel losbreken 'op te vangen'.

Oh en zet de wei van te voren open met zichtbaar vers gras of hooi!

Misschien heb je er wat aan? :)
Misschien ook helemaal niet, dan toch graag gedaan!

Sterkte en succes!
(en van harte met het veulen) ;)