[TI] Sokken eraf ..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerMarley

Sokken eraf ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:03

Ik heb eens een vraagje, mijn tinker heeft zware mok en nu moeten zijn gigantische sokken ( vanaf zn knieén) eraf, maar heeft iemand hier ervaring mee met de manier waarop het beste is om ze eraf te halen?..
Voor mij nu de 1e keer dat ze eraf moeten, want nu is het echt erg, door die sokken kan je ook niet goed zien waar de mok zit:s, met mokcreme behandelen hebben we nu al paar weken gedaan maarja je smeert meer in zn sokken dan op zn huidje:(.. balen dus dat ze eraf moeten maar ik ga voor de gezondheid van mn paardie!:).

Vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft met sokken knippen/scheren of dergelijke?

Thanks voor de hulp alvast!

Akecheta

Re: Sokken eraf ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:35

Ik heb de sokken er ook ooit af moeten halen.
Mijn paard laat zich prima scheren, maar o wee, als ik onder zijn voorknieen of spronggewrichten kom met zo'n apparaat.. %) .. Heb het dus met een schaar moeten doen. Het werd niet echt netjes, beetje happerig, maar dat zie je al gauw niet meer.
Helaas dat het moet, maar het groeit snel genoeg weer aan.
Succes ermee.

Heb je trouwens al op mijt laten controleren? Vaak is dit een oorzaak van mok bij tinkers. Als het mijt zou zijn, dan kan je dit heel goed behandelen zonder dat de sokken eraf moeten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:37

Is hij bekend met scheren?

Bij sokken iig eerst het haar eraf knippen, anders blijft het scheerapparaat hangen en doet het pijn.
Kort knippen en het dan een opscheerapparaat gebruiken (of een oude tondeuse voor mensen... gaat ook prima). Deze maken minder herrie en kan je veel precieser scheren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:39

Ik heb een keer een tinker geschoten ivm mok. Ik heb eerst van boven naar beneden geschoren zodat het lange haar eraf was, gewoon met een grote scheermachine, geen opscheerdingetje (zijn niet sterk genoeg over het algemeen).
Vervolgens van beneden naar boven, rustig, op t gemakje en voorzichtig bij de korsten

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:40

Ik was de sokken dan eerst, netjes drogen (wij fohnen het dan :+ ) en dan scheren. Zorg ervoor dat ze het niet te kort scheren, hou iets van een cm of meer over. Als je het te kort scheert dan is het aangroeien ook heel kriebelig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:50

stef schreef:
Ik heb een keer een tinker geschoten ivm mok.

Wel heel grof stef... alleen wat mok en dat beest wordt meteen geschoten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:54

haha STEF je bedoelt geschoren haha

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:55

dit is mijn mening

je hoeft in principe niet te scheren evt de kootholten uit knippen
leer je paard met zijn voeten in een emmer staan en je komt een heel eind verder ;)

sebacil is bij veel dierenartsen nog wel te krijgen

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:58

Hoe leer je een paard in een emmer te staan? Ik heb het bij Mo erg vaak geprobeerd maar ze doet het echt niet. Heel rustig aan.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:59

TinkerMarley schreef:
Vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft met sokken knippen/scheren of dergelijke?!

Ik heb het pas bij een Tinker bij ons op stal gedaan.
Die meid steekt al tijden haar kop in het zand, paard mept, slaat en schuurt. Maar ze vond het zo mooi...
Iedereen riep al, haal die sokken er af. En op een gegeven moment mocht ik.

Heb het gewoon met het scheerapparaat gedaan. Ging super.
Wat ze aantrof deed haar erg schrikken. Doordat ze de mok nooit echt goed heeft kunnen behandelen is de mok naar binnen geslagen en heeft daar op alle vier de benen heel veel hard weefsel gevormd. Onderhuids.
Het lijken net vier dikke varkenspoten! Gaat nooit meer weg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:03

Ik heb bij mijn merrie ook een keer de sokken eraf geschoren ivm mijt. Ik ben alleen niet zo'n beste scheerder dus het arme dier liep verschrikkelijk voor schut := :o Ik heb niet eerst het haar eraf geknipt, gewoon van boven naar beneden geschoren. Rustig aan en met beleid, dan kom je een heel eind. Zou het ook niet tot op de huid scheren ivm kriebels en prikken door het teruggroeiende korte haar.

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 12:09

Dank jullie wel voor de Tips!

Ik denk dat ik het dan iid maar eerst helemaal kort knip, en dan met de tondeuse erover, ik moet nog wel ff zo'n ding kopen:).
Marley heeft enorme sokken vanaf zn knieén tot vanonder, echt hele grote sokken zoveel zie je volgens mij niet meer, dus ben bang dat dat de tondeuse wel blijft hangen haha..
Dan maar eerst knippen.

Bij marley is het ook zo dat je niet goed kan zien waar de mok zit en hoeveel, door die sokken wordt het allemaal verborgen dus vandaar dat ze er toch af moeten... dat is de enige manier om hem goed te behandelen, want het is gewoon zonde zoveel last dat hij er van heeft, stampen, veel liggen!..

Thanks all!

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 12:10

Bij hem zit het al op zn been heb i het idee, dus ze moeten er echt af, maar goddank blijven die sokken groeien:P
thnanks!

rommulus schreef:
dit is mijn mening

leer je paard met zijn voeten in een emmer staan en je komt een heel eind verder ;)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:21

rommulus schreef:
dit is mijn mening

:j als het door mijt veroorzaakt wordt kun je idd meeste tinkers kun je gewoon met sebacil behandelen zonder te knippen/ scheren :)
Ik was dan meestal 1st de sokken met betadineshampoo en dan gewoon het sebacilmengsel erg goed insponzen of idd inlaten weken (als ze makkelijk in emmer stappen) of evt met plantenspuit goed tot op de huid natsprayen :)
Na een dag of 7 herhalen en je paardje is er vanaf :)

Mokcreme vind ik onnuttige rommel die toch niet werkt :o

plekjes smeer ik evt alleen in met sudocreme ivm de verzachtende/ verzorgende werking :) mijn ervaring is dat je er tussen de haren door wel bij komt als het 1st goed schoongewassen is mede omdat op die plekjes toch al geen haar meer groeit :o evt kun je het idd eromheen wegknippen zodat je makkelijker kan smeren...

Komt t niet door mijt dan kan voeding ook nog een oorzaak zijn (zie eerdere topics over mok) en dan zorgt verandering van voeding vanzelf dat de mok verdwijnt :)

o en een pipetje stronghold vlooienspul voor honden in elke sok schijnt ook te werken tegen mijt :)
[TI] mijt op benen moeten de sokken er af bij een tinker?
Laatst bijgewerkt door grid op 27-04-11 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:27

c_alsemgeest schreef:
stef schreef:
Ik heb een keer een tinker geschoten ivm mok.

Wel heel grof stef... alleen wat mok en dat beest wordt meteen geschoten :')

:') oeps..... ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:28

rommulus schreef:
dit is mijn mening

Moet de mok wel net in de kootholte zitten wat bij veel tinkers niet het geval is. Bij de tinker die ik toen geschoren heb was alles al geprobeert en niks hielp, Scheren wel :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:41

paard in emmer laten staan ??
geduld en volhardend zijn (sil doet het immers nu ook, en een andere tink bij ons op stal)
tja ik ben van mening dat die sokken er niet voor niets zitten
ze hebben een functie

evt kun je ook gewoon met een schaar en dikke kam ook al een eind komen
eerst grof uit dunnen en dan tegen de haren in kammen en wat boven de kam uit steekt weg knippen

zoals grid ook al zegt er zijn meerdere mogelijkheden ;)

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 13:44

das bij mij ook zo, het zit niet meer in de kootholte, dus daarom maar scheren, als het dan 1 keer is gedaan dan weten we waar we moeten behandelen natuurlijk:) dus waarschijnlijk 1e en laatste keer scheren:) hoop ik dan maar! hihi.

stef schreef:
rommulus schreef:
dit is mijn mening

Moet de mok wel net in de kootholte zitten wat bij veel tinkers niet het geval is. Bij de tinker die ik toen geschoren heb was alles al geprobeert en niks hielp, Scheren wel :j

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:46

Laat eerst even een afkrabsel nemen door de DA. Die kan dan onder de microscoop zie n of het mijt is. Eerlijk gezegd denk ik dat dat het is.

Mijn dames houdt ik goed vrij van mokplekjes door ze op de kootholtes te behandelen met Eprinex pour on. Eigenlijk een middel voor luizen en ander ongedierte bij koeien, maar bij mijn Tinkers zeer effectief tegen die kriebelbeesten.

Behandelingen moeten wel regelmatig herhaald worden, want die beestjes komen telkens weer terug, maar met Eprinex is het prima onder controle te houden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:02

dan nog zou ik persoonlijk niet scheren

Vasthi wat is het voor middel exact ???

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:04

sokken zitten er niet voor niks... nee, die zitten er omdat WIJ ze mooi vinden en omdat WIJ steeds meer sok fokken, met alle gevolgen van dien. Voorouders van onze huidige paarden hadden ook geen sok en mijt en mok zijn veel voorkomende problemen JUIST bij harige rassen. Dus om te zeggen van "ze zitten er dus het zal wel een reden hebben" vind ik erg kortzichtig

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:11

Neocidol en sebacil werken bij Mo slecht, wrs omdat ook een gedeelte CPL is. Ze krijgt niets geks te eten. Alleen oud hooi en niet ingezaaid gras. Aan de voeding ligt het dus helaas ook niet altijd. Ik vind haar volle sokken prachtig, maar het is voor haar gewoon niet comfortabel meer, helemaal niet in de winter wanneer het vochtig is. Ze hebben een goede reden (waterafstotend) maar als ze in de blubber gaat staan ipv op de stenen/gras, zuigt al die blubber zich alsnog naar binnen.

Ik hoorde tijdens de hengstenkeuring dat je ook vlooienmiddel voor honden met een pipetje kan gebruiken. Dat schijnt ook wonderen te verrichten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:37

stef schreef:
sokken zitten er niet voor niks... nee, die zitten er omdat WIJ ze mooi vinden en omdat WIJ steeds meer sok fokken, met alle gevolgen van dien. Voorouders van onze huidige paarden hadden ook geen sok en mijt en mok zijn veel voorkomende problemen JUIST bij harige rassen. Dus om te zeggen van "ze zitten er dus het zal wel een reden hebben" vind ik erg kortzichtig

tegenwoordig worden ze veel voor sier in stand gehouden
vroeger zijn ze in stand gekomen om de benen te beschermen tegen schade van buiten af (doorn struiken ed)
zoek het maar op google is uw vriend ;) (al heb ik het niet van google )

90 % van de paarden worden gefokt zonder sokken omdat we dat mooier vinden

ze hebben wel degelijk nut

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:02

maar die sokken van vroeger staan niet in vergelijk met de sokken die ze nu hebben.
En 90% van de paarden wordt gefokt zonder sokken omdat we het mooier vinden? Vandaar dat de Prezwalski, de Tarpan, en zelfs Eohippus geen sok hebben.....

Als het zou zijn om de benen te beschermen tegen doornstruiken, waarom hebben dan niet alle rassen uit hetzelfde gebied (engeland/ierland) geen harige benen (en dan reken ik vetlokjes even niet mee).
Naast de tinker/shire/clydes hebben alleen de fell en de dales wat meer beharing op de benen, maar highland, connemara, welsh, new forest, dartmoor, exmoor, suffolk, etc... allemaal niet.
En mustangs dan? Die lopen toch ook gewoon door velden cactussen heen, maar ook daar geen sok.

Wat je schrijft kan ik het dus simpelweg niet mee eens zijn

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:11

zoals ik al zei

van wat ik gevonden heb jaren geleden vond ik de logica duidelijk en zeer aannemelijk
de paarde die sokken gingen vertonen kwamen van bossige gebiedden
tinker zijn een mix en een redelijk jong ras daar zit jou fout in de conclusie

edit er is hier ooit een topic over geweest op bokt
daar stond ook een hoop info in