drachtige merrie wassen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

drachtige merrie wassen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 00:06

kan ik morgen mijn drachtige merrie wassen.
ze is deze maand uitgerekend.
mijn broer vond het verstandig van niet.

witjelover

Re: drachtige merrie wassen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 00:20

waarom zou je het niet doen? Zolang je er rustig onder blijft en de merrie ook, lijkt het me geen probleem. Er wel van uitgaande dat het water niet te koud is en het wel lekker weer is =)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 00:23

Waarom niet??
Zwangere vrouwen douchen toch ook..

Tenzij je merrie panische is voor water dan zou ik het even laten :o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:34

Ik zou een dragende merrie niet wassen, als ze al zover is dan vinden ze dat getutel vaak helemaal niet zo leuk. Lekker met rust laten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:38

toevallig heb ik gisteren een merrie gewassen die nu 9 maanden drachtig is en ze vond het heerlijk!!!

ik heb haar niet heel uitgebreid gewassen,maar wel helemaal lekker afgespoeld en haar staart gewassen.
ze had ook wat kriebel onder haar buik waar ze zelf niet bij kan,dus lekker de boel schoon gespoeld.
en toen even laten rollen in de bak zodat ze weer helemaal onder het zand zat :D

iedereen kent zijn eigen dier het beste, en als je denkt dat je dier er een plezier mee doet dan moet je gewoon wassen.
hoogdrachtig of niet :j

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:46

Als ze het wassen gewend is kan het makkelijk met deze temperaturen.

Als ze het niet kent zou ik het niet doen ivm stress.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 18:39

heb het toch maar niet gedaan heb der nu maar goed gepoets en was der als het veulen er is.
ze is helemaal geen zeurpiet met wassen enzo ze blijft gewoon staan.
maar durfde het niet aan met wat jullie zeiden met stress.
ze is nu wel anders dan normaal heel veel bij je hangen normaal gaat ze haar eigen gang maar nu hoef je er maar in de buurt te lopen en staat ze naast me te hangen.
dus wacht maar af tot het veulen er is(wat ik hoop dat niet meer lang gaat duren)en dan ga ik der lekker wassen.

dankjewel iedereen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:08

Ik verplaats dit topic van MD naar KS omdat het daar beter op zijn plek staat.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:33

Ik heb mijn hoogdrachtige merrie eergisteren lekker helemaal gewassen. Kan helemaal geen kwaad als de merrie normaal rustig is met wassen. Ik heb een paar buurtpenny's er in ieder geval een geweldige middag mee gegeven. Lekker met water en zeep klieren. Merrie vond het heerlijk en stond zowat te slapen tijdens het wassen. Daarna lekker wandelen, is alleen maar goed voor haar.
Mijn merrie is trouwens nu bezig met het voorbereiden op de geboorte van de kleine, niet eerder of later dan verwachten. Daar heeft het wassen helemaal niets aan veranderd. Ik verwacht het veulen nu deze nacht en anders op zijn laatst morgennacht. Merrie kegelt, is onrustig en echt bezig met voorbereiden op de bevalling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:36

Ik was haar geregeld, en met dit warme weer vindt ze een lauwe douche helemaal geweldig. We tuttelen juist wat extra nu ze mbt rijden met verlof is

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:39

Mijn merrie is volgende week uitgerekend en die was ik nog regelmatig
1 omdat ze schimmel is en er niet uitziet na al dat liggen in de stal(alleen met water hoor)
2 omdat ik zo makkelijk het laatste winterhaar eraf krijg
3 omdat ze het met dit warme weer heerlijk vind

nou moet ik wel zeggen dat mijn merrie het gewend is en het prettig vind,maar als je je merrie moet wassen onder dwang en met stress zou ik haar lekker laten staan!!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:54

ja daarom heb ik het voor de zekerheid niet gedaan.
ze is altijd rustig hoor dat niet, maar ze is op dit moment niet helemaal haar zelf.
ik heb haar nu helemaal uitgekamt daar bleef ze wel lekker voor staan hahaha,
ineke heel veel succes vannacht helaas doet Joy dat nog niet kan het er nu wel uitkijken.
ze heeft nu wel haar uiers super strak staan en banden worden slapper dus we zijn al verder dan haar vorige veulen waarbij ze dat allemaal niet had.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:57

Afgelopen maandag mijn merrie nog helemaal gewassen, die was gisteren 11 maanden drachtig.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:22

ik heb mijn merrie gisteren lekker gewassen,en ze is nu 337 dagen drachtig. kan geen kwaad hoor

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:58

Vorige vrijdag onze drachtige mini gewassen omdat het zo enorm warm was en zij zo ontzettend zwaar is geworden de laatste tijd en het echt warm had (is dan nog eens zwart ook dus zij trekt letterlijk de zon aan)

Ze verhaard ook enorm dus ik dacht ik was haar eens en dan komt er direct al een hele hoop van dat los haar mee ook

Ze heeft genoten van het water! Met de tuinslang nat gemaakt, ingezeept en terug afgespoeld!

Zou het niet doen als je weet dat je merrie panisch is van water... maar anders waarom niet? Die van ons had er echt deugd van :D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:15

bij mij is vannacht het veulen geboren. Een merrie en ze heet Guineverre Hafwen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:58

Mijn ene merrie die over 2 weken moet is afgelopen weekeind ook een paar keer afgespoeld en staartje even gewassen.
Mijn andere merrie die 2 dagen later moet alleen staart gewassen omdat het echt wel moest (gewacht op mooi weer omdat je zelf natter word dan dat ze zelf word).

De eerste merrie kan best komende dagen nog wel een paar keer onder de slang komen. De 2e niet, staart is redelijk en wel goed zo.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:05

Als je wast, gebruik geen koude water want dit kan een 'kramp' reactie geven op de buik spieren.
Lauw of warm water kan geen kwaad.
Schrobben met een borstel over een gevoelig buik is ook af te raden maar de merrie zal zelf wel aangeven of ze het aangenaam vindt of niet!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:54

Ik heb gewoon met koud water gewassen, heb de luxe niet dat er warm water is. Maar juist het koude water vindt mijn merrie heerlijk met dit warme weer. Daar geeft ze absoluut geen krampreactie op. Moet er wel bij zeggen dat ik het uier en haar buik niet was als ze zo hoogdrachtig is. Puur omdat ze daar dan niet graag aangeraakt wil worden en dus ook niet gewassen wil worden.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:40

En hoe doen jullie het dan als het veulen er is? samen in de wasplaats? of scheiden?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:55

Gewoon samen, dan ziet de kleine ook meteen wat water is. Hier heb ik trouwens geen aparte wasplaats. De paarden worden gewoon op de stenen voor de stal gewassen.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:43

heb je dan iets om ze vast te zetten of blijven ze mooi staan?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:51

Ze kunnen bij ons niet echt weg van de poetsplaats, ja de paddock in dus ik laat het veulen er gewoon los bij staan. Ze vinden het hartstikke interessant om te kijken wat je doet met dat water en als je ze negeert dan komen ze vanzelf steeds dichterbij. De merrie zet ik natuurlijk wel vast, maar het kleintje mag rondlopen. Als ze ouder zijn en ze moeten gewassen worden dan staat het veulen uiteraard wel vast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:53

Ik zou mijn merrie niet in het sop zetten vlak voor de bevalling. Het veulen moet de geur van de moeder gaan herkennen, en niet de shampoo die alles overheerst...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:56

als je een stress merrie hebt die alleen maar bij het veulen wil zijn.. kan je het beter niet doen met het veulen erbij.. als die wegloopt wil de moeder er vaak ook achter aan..