Ik heb mijn merrie nu 2 maanden. Een maand geleden kwam er onverwacht een veulentje tevoorschijn. Ze blijkt op dit moment redelijk mager, ze dikt wel aan, maar niet aan haar heupbeenderen. Op haar schouders is ze ook redelijk mager. We geven haar 2x per dag merrievoeder, ook krijgt ze 2x per dag voldoende hooi. Wortelen worden ook om de dag gegeven en we laten haar ook elke dag een half uur op een andere weide grazen omdat de weide kaal is.
Als ik vergelijk met foto's van andere bevallen merries, maak ik me toch wel wat zorgen. Groetjes
Hoeveel hooi is 2x per dag hooi? Misschien eens gaan wegen hoeveel ze krijgt en daarop aanpassen.
Zou even een mestmonster naar de DA brengen, voor een paar tientjes heb je een betrouwbaar advies of je merrie wormen heeft. Aan de hand daarvan kan je iom de DA ontwormen, merries met veulen mogen niet alles hebben. Let er op dat je het veulen ook ontwormd op tijd.
In een maand tijd kunnen ze niet volledig bijkomen hè. Weet niet wat haar achtergrond is maar als ze te weinig binnen heeft gekregen omdat het niet bekend was dat ze drachtig was dan heeft het echt tijd nodig. Vitamine spuit kan wat mij betreft ook geen kwaad.
maar ik had het gevoel dat ze om drachtig te zijn ook al redelijk mager was. Ze stond op de manege toen ik haar kocht. (daar heeft ze 2 maanden gestaan ongeveer) Daarvoor was ze van een eigenaar die haar van een handelaar had. omdat ze niet zo veel kon was ze voorbestemd voor de slacht. En dit is allemaal gebeurt in iets van een 5 maanden tijd geloof ik. Gelukkig heeft die manege haar dan kunnen ruilen.
friesiszwart
onbeperkt ruwvoer en hoeveel merrieveulenbrok krijgt zij (vorig jaar kregen mijn zogende merries 1 tot 6 kg per dag)
sliert
Geplaatst: 22-04-11 09:47
onberperkt hooi geven van goede kwaliteit. Eventueel brokken ook opvoeren tot ze weer op gewicht is. En mestonderzoek . Eigenlijk hoort zo'n merrie met veulen gewoon in een heel vet weiland te lopen. Kijk of je dat geregeld kan krijgen, dan komt ze waarschijnlijk heel snel bij. En zo'n veulen erbij...dat is topsport hoor, voor een merrie. Zeker als zo'n merrie het al niet al te best heeft gehad.
tjady
Geplaatst: 22-04-11 09:48
Sommige merries zetten alle voeding om in melk voor het veulen. Je kan dan voeren wat je wil, alleen de productie van de melk wordt meer. Het beste voor je merrie is in het volle gras met haar veulen. Als dat niet lukt dan onbeperkt ruwvoer met hoge voedingswaarde. Waarschijnlijk zal je het veulen tijdig moeten spenen. Ik heb een merrie die na 6 maanden nog steeds dik is met een veulen en ook een waarvan het veulen gespeend moet worden na 4/5 maanden. Anders blijft er niks van haar over.
Bumblehorse
Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-11 09:50
ze krijgt normaal gezien 3kg per dag merrie eten.
hooi is voordroog. ER werd me verteld dat ik er maar 1 tot 2 plakjes per dag van mocht geven... (vaak geef ik wel meer omdat het redelijk snel op is)
Vaak is het wel rijker idd aan voedingsstoffen maar een paard heeft echt vulling van de darmen nodig gedurende de hele dag. De kans op koliek en andere nare dingen is behoorlijk aanwezig als ze maar zo weinig krijgt.
En juist het feit dat er meer voedingsstoffen inzitten zou toch goed voor haar moeten zijn. Zoals je aangeeft is ze te mager, dikker worden moeten ze doen door het ruwvoer met ondersteuning van merriebrok voor de benodigde vitaminen en mineralen.
Hoeveel kan ik dan geven van voordroog? 3/4 baal per dag ongeveer?
geerke
Geplaatst: 22-04-11 10:05
heb je een foto van haar? Onbeperkt hooi kan nooit kwaad,merries met veulens kunnen veel eten hoor voordat het fout gaat. Hoe oud is de merrie?Heb je haar ontwormd voor het veulenen? Zoniet vraag de da even iets om je veulen te ontwormen,iets waar de veulenwormen niet resistent tegen zijn(fenbendazole)Anders zit je direct ook nog met een dun veulen.
Je kunt haar gewoon onbeperkt voordroog geven,het veulen 'vreet' aan haar.
Als je kunt wegen, zou ik dat doen, dan weet je hoeveel je geeft. Per kg. lichaamsgewicht 1-1,5% ruwvoer (en dat is voor een 'normaal' paard). Voor een paard van zo'n 600 kg komt dat op 6-9 kg ruwvoer. Voor je zogende merrie kun je wel meer geven, bijv. het dubbele.
siepjes
Geplaatst: 22-04-11 10:14
Mijn merrie werd ook mager. Ontwormen en voeren- voeren - voeren. Zo een veulen vraagt nu eenmaal veel energie. En zo te horen heb je haar tijdens de dracht ook niet optimaal gevoerd- het evulen kwam immers onverwacht. Merrie begon dus al met een achterstand. Sterkte
geerke
Geplaatst: 22-04-11 10:17
wat een schattig veulentje!Zou die wit worden? Ze is inderdaad wat ingevallen bij haar flanken,verder vindt ik dat ze er best wel goed uitziet! Wat een dikke vacht nog... Je zou haar 1.5 kilo merriebrok kunnen geven 2x daags met eventueel wat geweekte pulp erdoor. En onbeperkt ruwvoer....hooi of kuil. Zodra ze op lang gras kom wel verminderen.
Bumblehorse
Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-11 10:20
Bedankt voor de (snelle) reacties. Ik vermeer haar eten. Opbouwen of?
Het veulentje weet ik niet, hij is niet pikzwart geboren en voorlopig verkleurt hij meer bruinig. Hoop dat hij bruin blijft, afwachten dus
Iemand nog een idee om het gras beter te laten groeien? Ze zouden normaal bijzaaien, maar weet niet of dat een goed idee is? Misschien beter om een boer mest te laten inspuiten?
_merel_
Geplaatst: 22-04-11 10:26
Ik vind het nog alles meevallen als ik jou fotos zie! Mijn merrie kreeg onbeperkt hooi, 2x pd merriebrok, en ze stond op een weide! Ze werd gewoon helemaal leeggetankt door het veulen.... Er kwam regelmatig een dierenarts bij en die zei dat we zodra het mogelijk was, het veulen moesten afspenen... Ze kreeg extra nog een vitamine/mineralen poeder ter aanvulling, maar ze kon niet opeten tegen wat het veulen van haar vroeg! Mijn paardje was uiteindelijk echt vel over been..... Toen het veulen een paar maanden van haar af was werd ze langzaam weer de oude!
Vind de foto's echt meevallen. Zie niet een enorm magere merrie maar vooral eentje die een wat bespiering mist. Dat is alleen straks met rustig trainen op te lossen als het veulen wat ouder is.
Ruwvoer opschalen kan wel gelijk hoor. Wat Jibbel aangeeft is de beste optie. Daarnaast merriebrokken en evt wat vitamines in de vorm van een liksteen, die gebruiken ze naar behoefte.
ik vind het ook wel meevallen, ik maak me trouwens meer zorgen om het loshangende (prikkel)draad. Voor je merrie vind ik dat al gevaarlijk, maar voor een veulen helemaal.
Hooi zou ik inderdaad opvoeren, 1 à 2 plakken is echt te weinig. Per portie moet ze minimaal 3 uur aan het knabbelen zijn. Als je haar dan 's middags een uurtje of wat in een andere wei kan zetten en 's avonds weer voldoende hooi geeft, denk ik dat ze gauw opknapt
De weide is zeker niet optimaal, dat weet ik, maar we werken er wel aan om het zo veilig mogenlijk te maken. De weid is niet van ons, we kijken uit naar een nieuwe weide trouwens...