Ik vroeg me af wat de pro's en contra's tegen over het jaarlijks bevruchten én veulenen van een merrie zijn ? Ik hoop dat er mensen wat tips kunnen geven waar ik net goede onderzoeken of bewijzen vind, die aantonen dat het wel/niet kan. Want ik kan wel op pubmed en isiknowledge, maar vind niet direct de goede trefwoorden

Even waarschuwen, ik hoop wel dat dit geen topic wordt waar mensen hun mening spuien gebaseerd op een enkele eigen ervaring en dit dat als onontkoombare wijsheid verkondigen. Die mensen mogen zich onthouden van dit topic

Tenslotte, ik denk dat we wel moeten duidelijk stellen dat het hier gaat om een jaarlijkse bevalling die altijd goed verloopt zonder enig medische aanmerking (voor zo ver mogelijk, misschien is dit een ideaaltype

Bedankt en discussieer er op los

edit: Ok, ik heb al iets over 'veulenhengstigheid' gevonden

Citaat:De eerste keer dat een merrie weer hengstig wordt nadat ze een veulen heeft gekregen, meestal zo’n week na de geboorte, wordt de veulenhengstigheid genoemd. Tijdens de veulenhengstigheid is de merrie op haar allervruchtbaarst, dus ze kan dan prima alweer gedekt worden voor haar volgende veulen in het volgende jaar.
Citaat:Vanaf de zevende dag kan de merrie normaal gesproken gedekt worden, mits de dierenarts van tevoren heeft gecontroleerd of de baarmoeder weer is gekrompen tot het normale formaat en geen andere afwijkingen (zoals vocht in de baarmoeder) aanwezig zijn.
komt uit: http://www.trekpaard-actief.nl/pdf/veulen/veulen_3.pdf