Kan een merrie elk jaar een veulen krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Kan een merrie elk jaar een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 14:06

Hoi bokkers,

Ik vroeg me af wat de pro's en contra's tegen over het jaarlijks bevruchten én veulenen van een merrie zijn ? Ik hoop dat er mensen wat tips kunnen geven waar ik net goede onderzoeken of bewijzen vind, die aantonen dat het wel/niet kan. Want ik kan wel op pubmed en isiknowledge, maar vind niet direct de goede trefwoorden :)

Even waarschuwen, ik hoop wel dat dit geen topic wordt waar mensen hun mening spuien gebaseerd op een enkele eigen ervaring en dit dat als onontkoombare wijsheid verkondigen. Die mensen mogen zich onthouden van dit topic ;)

Tenslotte, ik denk dat we wel moeten duidelijk stellen dat het hier gaat om een jaarlijkse bevalling die altijd goed verloopt zonder enig medische aanmerking (voor zo ver mogelijk, misschien is dit een ideaaltype :) )

Bedankt en discussieer er op los :D !

edit: Ok, ik heb al iets over 'veulenhengstigheid' gevonden :)
Citaat:
De eerste keer dat een merrie weer hengstig wordt nadat ze een veulen heeft gekregen, meestal zo’n week na de geboorte, wordt de veulenhengstigheid genoemd. Tijdens de veulenhengstigheid is de merrie op haar allervruchtbaarst, dus ze kan dan prima alweer gedekt worden voor haar volgende veulen in het volgende jaar.

Citaat:
Vanaf de zevende dag kan de merrie normaal gesproken gedekt worden, mits de dierenarts van tevoren heeft gecontroleerd of de baarmoeder weer is gekrompen tot het normale formaat en geen andere afwijkingen (zoals vocht in de baarmoeder) aanwezig zijn.

komt uit: http://www.trekpaard-actief.nl/pdf/veulen/veulen_3.pdf

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:42

Zelf doe ik het niet. Ik laat mijn merries 2 jaar achter elkaar een veulen en dan een jaar 'vrij'. Ook wordt er nooit gedekt op het veulenhengstigheid maar op de daarop volgende ... waarom : mede omdat ik vind het beter dat de merrie wat kan herstellen, mede omdat ik niet met een prille veulen naar het KI station wil gaan en hoofdzakkelijk omdat ik niet 'vroege' veulens wil hebben dus die maandje wachten vind ik niet erg.

Ik denk dat ieder naar zijn eigen merrie moet kijken en dan beslissen of het wel of niet wenselijk is om iedere jaar een veulen te krijgen. Zelf doe ik het niet maar een kennis van mij heeft een 21 jarige merrie die dit jaar haar 17e veulen verwacht .....

Liene

Re: Kan een merrie elk jaar een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 16:54

Even mijn persoonlijke mening: Ik zou denk ik ook nooit écht élk jaar dekken, maar meer omdat ik het geld/plaats en tijd er niet voor heb :) En dekken in de veulenhengstigheid is dus blijkbaar wel zeker mogelijk en kan zonder problemen gebeuren. Maar volgens mij is het op die korte periode niet altijd helemaal duidelijk of de merrie echt een helemaal herstelde baarmoeder heeft. Ik zou wachten tot de volgende hengstigheid, om mogelijke kleinere wondjes/mankementjes te vermijden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:40

Mijn mening: niet elk jaar laten dekken. De merrie is dan doorlopend drachtig en kan m.i. amper herstellen.
Tijdens de veulen hengstigheid al helemaal niet, vind ik persoonlijk veel te snel.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:47

Je kan een merrie gerust elk jaar laten dekken, wij doen het al jaren (25jaar) soms worden ze een jaar niet dragend oke, maar als ze oppakken zijn ze gewoon elk jaar dragend ;).
Ik denk dat het prima kan, natuurlijk niet als je daarnaast nog topprestaties verwacht in de sport.
Als je haar alleen voor de fok gebruikt (zo doen wij het meestal) moet het prima gaan, we dekken meestal ook in de veulen hengstigheid (tenzij ze heel vroeg is, en we het jaar erop niet nog eerder een veulen willen, dan wachten we op de 2e hengstigheid).
Voorwaarde is natuurlijk wel dat merrie's helemaal gezond moeten zijn, dat controleert de DA, maar vaak nemen merrie's ook niet op als er iets niet goed is (wat DA niet kan zien/voelen).
Het is zelfs zo, dat oudere merries (rond de 20) bij ons, het beter doen als ze dragend zijn dan wanneer ze het niet zijn. Als ze niet dragend zijn, komen ze altijd slecht de winter uit (willen niet groeien etc, oorzaak geen idee, ja het niet dragend zijn haha).
Ik denk dat veel mensen het teveel als mensen zien. Een paard moet 'herstellen', maar een paard hersteld! De baarmoeder hersteld binnen 1 week (als alles goed is). De merrie loopt dag (en evt nacht) met veulentje in de wei hele zomer, veulen gaat eraf en de merries gaan groot deel van de winter op de winterwei (als het weer het toelaat).
Tja en dan houden wij en dikke merrie's en dikke veulens over zonder kilo's brok te voeren. Daarnaast is het super gezonde voor zowel het veulen als de merrie om dag en nacht buiten te blijven (als ze 2/3 weken oud zijn).
Vaak zeggen mensen dat het broodfokkers zijn... Onzin, als je kijkt wat je eraan verdiend.. := kan ik beter in de supermarkt gaan werken in de uren die je er nu in stopt.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:52

Tsja, theroretisch gezien zou het kunnen, elk jaar een veulen bij de merrie. Of dit nou zo gezond is vraag ik me af.
Het lijf heeft tijdens een dracht heel wat te verduren en krijgt imo zo geen kans om te herstellen.
De baarmoeder is nog zeer week na de bevalling en mijn keuze zou dan ook gaan naar om het jaar een veulen bij de merrie.

Mijn mening is puur gebaseerd op mijn ervaring met het zwanger zijn en ik weet hoor dat mens en paard verschillend zijn.
Toch zou ik zelf niet elk jaar een zwangerschap willen doorlopen.
Mijn lijf had echt wel even de tijd nodig om zich weer te herstellen.

Lekkere vergelijking he :+

Edit; Colette; haha ik ben inderdaad ook zo'n miep die het "vermenselijkt" :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:03

Haha bah, je hebt zelf zeker kinderen?? Die zijn het ergst := ;)

Trouwens bij Roelofs (grote fokker bekend blablabla) is 2jaar geleden merrie gestorven (die heb ik halfjaar ervoor nog gezien in top conditie) was geloof ik 23 en had 21 veulens gehad.... (die dekken een paard al vanaf haar 2 jaar). En wouw wat was dat een paard (Amelusina of zoiets)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:12

Heb er niet erg veel verstand van hoor, dat voorop :=
Maar t lijkt mij ook niet heel erg fantastisch. Vanaf 2 jaar dekken vind ik sowieso maar niks, dan is t beessie nog niet eens fatsoenlijk uitgegroeid.
Aan de andere kant.. Als een merrie een week na de bevalling op haar vruchtbaarst is... Ik bedoel, de natuur heeft dat bedacht dus dat zal dan toch wel ergens goed voor zijn.

Vind het moeilijk iig :) Denk dat ik er niet gauw voor zou kiezen om echt élk jaar drachtig te hebben.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:24

klopt, maar wat denk je van 'de natuur'.... worden ze ook elk jaar gedekt of ze nu willen of niet... ;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:38

colette_007 schreef:
klopt, maar wat denk je van 'de natuur'.... worden ze ook elk jaar gedekt of ze nu willen of niet... ;)

In het wild/de natuur is het leven voor dieren totaal anders met de wetten van de natuur.
Totaal niet te vergelijken met fokmerries.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:41

En waarom dan wel niet?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:45

jes_sira schreef:
colette_007 schreef:

In het wild/de natuur is het leven voor dieren totaal anders met de wetten van de natuur.
Totaal niet te vergelijken met fokmerries.

Jes sira daar heb je gelijk in, maar het lijkt mij dus wel mogelijk.
Moest het slecht zijn voor een merrie zou het in de natuur niet zo zijn.
Wat wel een voorwaarde is, is dat de merrie helemaal hersteld is voor ze terug gedekt wordt, en dat ze voldoende eten krijgt.

Ik persoonlijk zou het niet doen, maar ik geloof wel dat het kan.
Ik ken iemand en die hebben 2 jaar achter elkaar een veulen en dan een jaar geen veulen. En misschien is dat nog wel een goede oplossing.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:49

Dit doen ze bij paardenmelkerijen wel...
Om de paardenmelk productie op gang te houden en voor de veulentjes word ieder jaar weer een goed tehuis gezocht.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:00

Als het fokken nauwelijks geld opbrengt, waarom gebeurt het dan op grote schaal?

Ik heb begrepen dat grote fokkers van te voren al incalculeren dat een groot percentage van de veulens linea recta naar de slacht (of handel voor slachtprijs) gaan. Terwijl er eigenlijk niets mis is met die veulens. Het lijkt mij dat ze dan met de verkochte veulen genoeg winst maken om de andere helft van de productie (want dat is het voor fokkers) te dekken.

Het zal best wel kloppen dat merries snel herstellen van een dracht, maar je kunt mij niet vertellen dat het goed is voor het lichaam van de merrie om jaar in jaar uit veulens te produceren.

Mijn pony (uiteraard voor dat ze bij mij kwam) is als 2 jarige ook ingezet als dekmerrie. Met de derde dracht was al snel duidelijk dat het niet goed ging. Pony verkocht aan particuliere (meisje van 15/16) Zeer zware dracht, bevalling 1 groot drama, kans dat ze het zou overleven was nihil, meisje alles op alles gezet om de merrie te redden. Na de bevalling heeft de merrie nog een half jaar nodig gehad om te herstellen. Meermaals gaven ze het bijna op. Gelukkig heeft ze het overleeft, maar ze is helemaal kapot van binnen.

Ik vindt het zeer kwalijk , dat wanneer er geld verdient moet worden, het veel mensen het welzijn van dieren niet meer belangrijk vinden.
Het is niet erg dat mensen geld verdienen aan dieren mits het welzijn voorop staat. Helaas is dat vaak ver te zoeken....
Met die pony van mij was het duidelijk, dumpen die aankomende kostenpost...., brengt ook ook nog geld op ookal wordt er een jong meisje opgezadeld met alle narigheid...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:04

annebe schreef:
Dit doen ze bij paardenmelkerijen wel...
Om de paardenmelk productie op gang te houden en voor de veulentjes word ieder jaar weer een goed tehuis gezocht.

Omdat er geld verdient moet worden.
Maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is voor de merrie....
Ook al doen ze (hopelijk) alles om de merrie ondanks de praktisch onafgebroken drachten goed te verzorgen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:11

Ik denk dat de gemiddelde fokmerrie het nog helemaal niet zo slecht heeft... Mss nog wel beter dan het gemiddelde sportpaard.
Hoezo is je merrie 'kapot' van binnen?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:48

colette_007 schreef:
Ik denk dat de gemiddelde fokmerrie het nog helemaal niet zo slecht heeft... Mss nog wel beter dan het gemiddelde sportpaard.
Hoezo is je merrie 'kapot' van binnen?

Als er correct omgesprongen wordt met de merrie heb je daar gelijk in. Helaas is dat niet altijd het geval. Bewijzen liggen voor het oprapen.
Ik wordt er over het algemeen ook niet vrolijk van de omgang/rijstijl met een (potentieel) sportpaard te zien.
Heb een eigen (niet zo aardige) benaming voor dit soort ruiters :P
Want ook als er gepresteerd moet worden is het ongeveer het zelfde verhaal als wanneer er geld verdient moet worden dmv dieren.
Maar goed, das off-topic.

Echt exact weet ik niet wat er allemaal kapot is. Ik heb dit niet laten uitzoeken nadat ik gaanderweg achter haar verleden ben gekomen omdat ik haar toch niet zou laten dekken en ze had geen klachten oid.
Maar ik wist wel al van Layla zelf (er heeft iemand met haar gecommuniseerd ong. 12/13 jaar geleden) dat ze geen veulen meer kan krijgen en dat haar banden?? van binnen kapot zijn.
Afgelopen januari heeft ze op de kliniek gestaan en tijdens een onderzoek in haar vagina, viel de dierenarts op dat haar baarmoedermond er heel raar uitziet. De dierenarts gaf aan dat ik me geen zorgen moet maken, want dit is gebeurt tijdens een dracht en dat is alweer 18/19 jaar geleden dus dat kan geen enkele kwaad meer mits ze natuurlijk niet gedekt wordt. En ze heeft veel vergroeiingen en qietses bij haar eierstokken en baarmoeder.

edit: Toevoeging

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:04

Ja, een merrie kan ieder jaar een veulen krijgen, al zullen er maar weinig merries zijn die ook hun hele leven ieder jaar een veulen krijgen. Merries hebben een soort zelfbescherming, is het om de een of andere reden "te veel" of zijn ze er niet klaar voor, worden ze ook niet drachtig.

xxrenate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:43

elk jaar ? is dat niet een beetje tè anthousiast ?

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:30

Onze merrie van 18 jaar heeft elk jaar een veulen gekregen,de 14de zit er nu in.Na dit veulen gaat ze in de fut,en mag ze lekker genieten van haar vakantie.Wij dekten zo veel mogelijk op de veulen willigheid en dat ging super goed.Ze was erg makkelijk drachtig te krijgen,een paard geeft het zelf wel aan,als ze gezond is en in goede conditie worden ze gemakkelijk drachtig.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:49

Neonlight schreef:
Ja, een merrie kan ieder jaar een veulen krijgen, al zullen er maar weinig merries zijn die ook hun hele leven ieder jaar een veulen krijgen. Merries hebben een soort zelfbescherming, is het om de een of andere reden "te veel" of zijn ze er niet klaar voor, worden ze ook niet drachtig.

Die vlieger ging dus niet op voor mijn merrie. Het had bijna d'r leven gekost....
Verder is ze altijd super gezond en sterk geweest, dus het is ook geen slappe/zwakke tante en ondertussen is ze 24 jaartjes jong.

Gelukkig gaat het vaak goed, maar gezond kan het nooit zijn om jaar in jaar uit praktisch onafgebroken drachtig te zijn. Hoe je het ook went of keert.

Daarbij vindt ik het zeer kwalijk wanneer een merrie van 2 volgedouwd wordt met een veulen. Dan is het zelf nog een veulen.
Paarden groeien nog tot 4/5/6 jaar door. En een 2 jarige is alles behalve uitgegroeit. De enige reden dat je een merrie van 2 volgooit zijn naar mijn mening alleen de euro's....

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:45

De moeder van mijn pony kreeg elk jaar een veulen naast haar werk als manegepony. Laatste veulen kreeg ze toen ze een jaar of 30 was.... Was er binnen een kwartier uit. Pony is 35 geworden en heeft bijna 30 gezonde nakomelingen. Ik denk dat het meelopen in de manegelessen voor haar wel heel goed was. Ze liep voornamelijk met beginners en die 2 tot 3 uur per dag laag intensieve belasting hebben er wel voor gezorgd dat ze altijd super in conditie was.

Maar misschien is dit ook weer het andere uiterste en moet je zo'n extreem geval niet als graadmeter nemen. :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:51

mijn verzorgpaard is 14 en drachtig van het 11de veulen. Tien dagen na de bevalling wordt ze weer bevrucht tijdens de veulenhengstigheid. Voor zover ik het kan beoordelen is de merrie gezond, ziet er goed uit, eet goed. Dit alles lijkt mij toch een goede graadmeter?
Ik denk niet dat je het kunt vergelijken met mensen, hoewel er (zeker vroeger) vrouwen genoeg waren die ieder jaar een kind kregen. Het lichaam kan het blijkbaar aan en is er op ingesteld, dus waarom niet?!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:59

zoals ik altijd heb geweten is dat je in principe elk jaar een veulen kan fokken maar als het de merrie te zwaar word of er iets anders is de merrie gust blijft dus niet drachtig kan worden.
(kan wel maar word het niet)
Bij mijn uode stal fokken ze met welschen en die krijgen ook bijna elk jaar een veulen en een keer in de zoveel jaar krijgt hij de merries niet drachtig en blijven ze een jaar gust.
Dus volgnes mij regeld de natuur ook heel veel zelf.

En inderdaad in het wild worden de merrie ook bijna elk jaar drachtig dus als het zo slecht was geweest dan had de natuur waarschijnlijk wel in gegrepen

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:20

het kan wel gebeurd in da natuur ook
al zal een merrie als ze niet wil ook niet dragend worden

ik heb hier een heel ander verhaal
mijn merrie zou een jaar leeg blijven , die is dus door de draad gegaan op haar 1e dag van de hengstigheid
hengst heeft er 1 x opgezeten en was meteen raak.

zelf ben ik er voor om de merrie ook een keer rust te geven tussendoor