[KG]Wordt mijn jaarling schimmel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

[KG]Wordt mijn jaarling schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 13:22

Ik hoor verschillende mensen al een paar maanden over het feit dat mijn jaarling schimmel gaat worden en ik begin er zelf ook steeds meer in te geloven. Zelf ben ik eigenlijk niet van de schimmels maar ik houd wel onvoorwaardelijk van het bijzondere pownietje hoor <3 . Wat denken julie dat ze wordt? Moeder is trouwens bruin en vader platina bont.

Zo is ze geboren hier zon 2 maandjes oud
Afbeelding

3 maandjes oud en ziekvandaar dekentje
Afbeelding

4-5 maandjes oud
Afbeelding

9 maandjes oud
Afbeelding

Afbeelding

Naast dat haar hoofd heel donker wordt met witte haartjes zie ik de witte haren nu ook in haar vacht terugkomen.. Bij haar borst is ze nu grijsroodachtig aan het worden.
Ben heel benieuwd wat julie denken :D
Laatst bijgewerkt door petraaken op 04-04-11 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

ieneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:52

Ze kan geen schimmel zijn als geen van haar ouders dat is, waarschijnlijk wordt ze gewoon donkerbruin :)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:57

Wat is Platina Bont? Ik ken platina blond :o? en platen bont. Platen bont kan altijd nog schimmel zijn. Hoewel ik dat niet verwacht dat je dit bedoelt.

petraaken

Re: Wordt mijn jaarling schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:16

Het is mogelijk dat ze ook gewoon stekelharig wordt. Ik geloof niet dat ze schimmel wordt. Stekelharig wel.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 14:33

Bedankt voor de reacties! Platen bont bedoelde ik eigenlijk :o . Zwart wit is hij.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:11

Schimmel wordt alleen in directe lijn geerfd ... van ouder op kind ... en slaat nimmer en nooit een generatie over!
Dus als geen van beide ouders een schimmel is, dan kan het veulen nooit en nimmer een schimmel worden.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:51

Ik heb inderdaad vaker gehoord dat het niet kan als geen vab de ouders schimmel is. Al heb ik het ook anders gehoord. Ik was er zelf vanuit gegaan dat ze stekelharig zou worden. Maar omdat er ineens meer zijn die zeiden te denken dat ze schimmel zou worden ben ik toch gaan twijfelen. Maakt ook niet uit hoor houd toch onvoorwaardelijk van haar <3 :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:06

Stekelharigheid heeft niets met schimmel te maken. Het heeft een heel andere genetisch oorzaak en is totaal los van het schimmel gen.

Mensen die beweren dat je een schimmel uit twee niet-schimmel ouders kan krijgen weten echter niets van genetica af, de kleurenerfenis bij paarden, en in mijn mening ook niets van paarden af daar dit basis genetica is.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:27

Peterina schreef:
Stekelharigheid heeft niets met schimmel te maken. Het heeft een heel andere genetisch oorzaak en is totaal los van het schimmel gen.

Mensen die beweren dat je een schimmel uit twee niet-schimmel ouders kan krijgen weten echter niets van genetica af, de kleurenerfenis bij paarden, en in mijn mening ook niets van paarden af daar dit basis genetica is.

Ik vind het een beetje ver gaan om te zeggen dat als je niet veel van de kleuren etc weet je geen verstand hebt van paarden. Ik weet hoe ik met miin paarden om moet gaan en vind dat stukken belangrijker dan de wetenschap hoest het met de kleuren zit.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:40

Het zijn juist die mensen die altijd beweren alles te weten die overal luidop roepen van zaken ivm kleuren (en gezondheid enz) en dan krijgt je zoiets van 'die zullen het wel weten omdat ...'.

Omgang met paarden is ook zich informeren over gezondheid en erfelijkheid, en alhoewel de woord 'kleur' nog veelal in het paardenwereld een vieze woord is, draagt kennis over de erfelijkheid van bepaalde kleuren mee aan de kennis over erfelijke ziektes en gezondheids problemen.

Je hoeft echter niet veel over kleuren te weten om een paard te verzorgen ... en dat was ook niet mijn bedoeling om dat te beweren ... maar aangezien er gezondheids zaken zijn die verbonden zijn aan kleur, en zeker met o.a. schimmels, lijkt mij een basis kennis hierover op zijn minst ter plaatsen.

Maar dat allemaal gezegt ... mijn mening was niet gericht op jouw kennis van zaken maar eerder een frustratie uiting op die mensen die jou hebben probeert wijs te maken dat je veulen een schimmel is of kan zijn.

JoyceLa

Re: [KG]Wordt mijn jaarling schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 13:33

Da was gisteren op stal en die zegt toch ook dat de kans aanwezig is dat ze schimmel wordt. Volgens haar kan het zeker wel een generatie overslaan. Zo vertelde ook een medewerker van de kliniek in Utrecht. Ze heeft nu ook op de rug, borst aardig witte haren. Ook een hele witte vlek in haar nek. En boven haar ogen komt het wit nu ook aardig door. Ik wacht het gewoon af, hoopte dat ze roan zou worden maar we zien het wel..

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:55

En dierenartsen hebben dus geen verstand van kleur.
Het kan geen generatie overslaan!!!
Dus of de ouders kloppen dan niet, of jij hebt hun kleur verkeerd.
Maar ook op de foto is dit absoluut geen schimmel

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:58

Als geneticus en iemand met meer dan 25 jaar ervaring in kleurengenetica bij paarden kan ik u GARANDEREN dat schimmel GEEN generatie over kan slaan!
De mogelijkheid bestaat gewoon niet!

Nogmaals: ALS GEEN VAN BEIDE OUDERS EEN SCHIMMEL IS, DAN IS HET ONMOGELIJK DAT HET VEULEN EEN SCHIMMEL IS OF WORDT8

Laat je niet opjagen door een DA die blijkbaar de lessen over kleurengenetica heeft overgeslagen!

En als mocht je jaarling toch een schimmel blijken, dan is de papa de papa niet! Zo simpel ligt het.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:02

Bruin x zwart bont kan geen schimmel geven. Bont is (heel simpel gezegd) in principe een pigementstoring, schimmel is het eerder oprteden van vergrijzing dan normaal. Tenminste, zo heb ik het geleerd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:10

Heel simplistisch gezegt ja klopt, maar je moet er wel bij vermelden dat al die kleuren (bruin, zwart, vos) en patronen (bont/tobiano/, overo) EN veranderaars (schimmel, verdunners, enz) ALLEMAAL worden bepaald door afzonderlijke genen die of dominant of recessief overerven. Schimmel is DE dominantste gen aanwezig in de hele skala van kleuren en patronen; het wordt alleen in directe lijn vererft en slaat nooit en nimmer een generatie over.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 16:35

Dan zou het best eens kunnen zijn dat pappa pappa niet is :-s

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:08

Ik las in een ander topic iets over 'sabino'. Dat zou goed mogelijk zijn, lijkt me.
Volgens Wiki:
Sabino is een witpatroon dat op alle kleuren paarden kan voorkomen. Het wordt vermoedelijk veroorzaakt door een combinatie van verschillende genen, maar welke dit precies zijn en hoe deze werken wordt nog niet volledig begrepen door wetenschappers en paardenfokkers. Sabino veroorzaakt vaak grillige witpatronen, maar kan ook erg minimaal aanwezig zijn.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 16:45

Dank je Senna. Ik heb het gelezen inderdaad. Is nu gewoon afwachten hoe ze gaat verder verandert :) Maar ze begint nu toch ook boven haar ogen wit te worden..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:47

Volgens mij wordt zij geen schimmel. Dan moet ze veel duidelijkere tekens hebben van het verschimmelen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 16:51

Ik zal morgen eens duidelijkere foto's maken. Ze wordt nu meer grijs - licht bruin. Heel apart in ieder geval. Haar hoofd wordt donkerder met veel witte haren, nu dus ook boven haar ogen. Maar bij de kruin bij haar buik richting haar flank zag ik vanochtend 3 ronde rood-bruine cirkels nieuw haren.. Haar benen waren zwart en lijkt nu meer zwart naar boven te trekken op bepaalde plekken. Maar op andere plekken lijkt het rood-bruin te worden. En dan die witte haren op haar rug, kont en hals worden er steeds meer. In haar hals heeft ze een witte vlek zitten. Haar staart is altijd zwart geweest met wit. Dit blijft nog wel even zo. Is een echte toverbal. Maar je moet het echt zelf zien dus plaats morgen even nieuwe foto's. In een paar dagen verandert ze best veel.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:51

Peterina schreef:
Als geneticus en iemand met meer dan 25 jaar ervaring in kleurengenetica bij paarden kan ik u GARANDEREN dat schimmel GEEN generatie over kan slaan!

Nogmaals: ALS GEEN VAN BEIDE OUDERS EEN SCHIMMEL IS, DAN IS HET ONMOGELIJK DAT HET VEULEN EEN SCHIMMEL IS OF WORDT8

Laat je niet opjagen door een DA die blijkbaar de lessen over kleurengenetica heeft overgeslagen!

En als mocht je jaarling toch een schimmel blijken, dan is de papa de papa niet! Zo simpel ligt het.

Komt gereduceerde penetrantie bij paarden nooit voor dan? Ofwel simpel gezegd je hebt een gen(variant) wel maar het toch komt het niet tot uiting?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:40

Yessy schreef:
Peterina schreef:

Komt gereduceerde penetrantie bij paarden nooit voor dan? Ofwel simpel gezegd je hebt een gen(variant) wel maar het toch komt het niet tot uiting?

Naar mijn weten niet. Aangezien schimmel zo'n dominante gen is zo je kunnen verwachten dat zelfs een mutatie gen dominatie zou tonen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:44

Op de een na laatste foto is het net een roan!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 17:50

Daar heb uk ook over gelezen. En fotos gezien. Maar zijn die zomers niet bruin dat er in de winter wit doorkomt? Zij krijgt het andersom..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:00

Nee, bij roan is de 'verlichting' van het vacht = wit een zomer kleed, en 'swinters zijn ze donker (terug naar hun basis geboorte kleur).

Hier ook Roan is dominant en wordt alleen in directe lijn geerft van ouder op kind ... geen van beide ouders roan, dan kan het veulen geen roan zijn.

Veulens zijn toverballen en veulens die nog niet gewisseld hebben tonen allelei schakelingen van kleuren. Wacht maar tot juni en dan zijn al je twijfels wel weg. ;)