IJslanders op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

IJslanders op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 20:05

Hoi

Ik vroeg mij af of er ook mensen zijn die hun IJslanders swinters op stal zetten, en welk formaat stal gebruiken jullie dan?

Groetjes
Rhine
Laatst bijgewerkt door balance op 04-04-11 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelling aangepast

Rhine_

Re: IJslanders op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 15:57

Niemand een iedee of dit kan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:58

Waarom zou dat voor een ijslander anders zijn dan voor een ander paard? :o

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:00

Natuurlijk kan dat wel, het zijn gewoon paarden. Die van mij staan 's nachts binnen. De stallen zijn 2,75 bij 3,50 en 4m. Ik heb wel halve wanden zodat ze contact kunnen houden. Net als andere rassen vinden ze dat prettig. Overdag staan ze in de winter op de paddock met een schuilstal bij de Shetten.

Overigens heeft 1 van de IJslanders een paar jaar op een gewone pensionstal gestaan waar hij een uurtje per dag buiten kwam en 's zomers een klein weitje alleen had. Dat is voor hem heel slecht geweest. Hij kwam heel sloom, weinig geïnteresseerd in zijn omgeving en dik aan. Hij was daar ook erg onhandig, niet makkelijk te leiden en ontsnappen. Dat paard heeft de eerste maand alleen maar heen en weer lopen rennen in het land. Zo gelukkig was hij met ruimte en vrienden. Pas toen zag de eigenaar hoe depri hij geworden was. Hij miste gewoon vrienden en buitenlucht. Nu is hij weer blij, vrolijk en actief. En nog steeds wel wat dik maar niet meer zo plofferig.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 04-04-11 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:03

Er zijn genoeg mensen met ijslanders die ze snachts en in de winter op stal zetten hoor!
die van mij staat wel altijd buiten.
Zomer en winter..af en toe zou ik het wel een fijn idee vinden als hij naar binnen zou kunnen..maar met 40 ijslanders en 8 stallen word dat wat lastig..
Maar het is maar net wat je gewend bent om te doen..

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:48

Moest ik mijn droom waar maken zou de ijslander bij 2 grote shets komen te staan. Op een reletief klein weitje met voldoende ruwvoer en schul mogelijkheid in de zomer. En van december tot april/mei op stal en overdag in een klein padockje van ongeveer 150m². Maar ik wil zeker zijn dat ik goed ga zijn voor de ijslander.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:49

Sodeletuut schreef:
Waarom zou dat voor een ijslander anders zijn dan voor een ander paard? :o

Daarom vraag ik het :P

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:50

Tuurlijk kan dit, zou niet weten waarom een ijslander niet op stal kan, ze zijn sober, maar het blijven gewoon paarden hoor. :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:54

Miepie77 schreef:
Tuurlijk kan dit, zou niet weten waarom een ijslander niet op stal kan, ze zijn sober, maar het blijven gewoon paarden hoor. :)

Kan ik ze inprisipe als 'grote shet' zien met extra gangen?

En zijn ook 3gangers he?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:56

Om te houden vergelijkbaar met een Haflinger of Fjord of idd een grote shet, dus sober houden, veel hooi weinig biks.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:14

En voldoende (minimaal 8 u) buiten per dag me sociaal contact, dan kunnen ze prima 's winters op stal. Paard alleen in de winter de hele dag op stal houden, zoals Sybelle als voorbeeld gaf, is geen goed idee. Niet voor een IJslander en voor geen enkel paard. IJslanders zijn net als haflinger, Fjord en bv shet een sober ras. Dat vergt een aangepaste manier van houden, sober dus. Een IJslander de hele 24/7 op stal wordt er niet gelukkiger van in de wintermaanden. Er zijn er best die er aan kunnen wennen. Het is de vraag of je dat wilt. Mijn winterharde paarden, geen Ijslander, staan ook gewoon buiten.En een IJslander is niet een vergrote shet!

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:56

Met hele dagen op stal maak je ze idd echt niet blij..
Dan duurt zo'n winter wel erg lang voor ze..
Die van mij heeft een tijd geleden drie dagen op stal gestaan, maar dan ook echt alleen er even uit om tien min te wandelen daarna er weer terug in..werd ie niet vrolijk van!
Gelukkig mocht hij daarna naar buiten..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:04

tussen 8 u en 10 minuten zit heel veel en ze kunnen best op stal gehouden worden, zijn gewoon paarden

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 18:11

Mijn ijs zou minstens 5 uur per dag op het padockje staan, met zijn shet vriendjes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:30

Ik heb nog nooit van Shetlands vuur gehoord, de vergelijking met shetlanders vind ik altijd zo krom :+

De meeste IJslanders groeien op in een kudde/opfok en zijn erg ingesteld op sociaal contact en het hele jaar buiten zijn. Meer dan een gemiddelde haflinger en zeker meer dan de gemiddelde grote warmbloed. Tuurlijk kan hij wel op stal, het zijn paarden die zich schikken in hun lot. Ik heb mijn paard anderhalf jaar geleden een paar maanden op stal gehad, bij een pensionstal waar hij 's nachts binnen moest. Overdag mocht hij buiten met wat welshjes en een andere ijs. Hij werd daar heel irritant. Bokkend wegrennen zodra je 'm losliet, en 's nachts op stal maakte hij iedere nacht mooie strocirkels. Die stalling was in bijna alle opzichten heel prettig, wat mezelf betreft had ik er graag willen blijven maar aan mijn paard merk ik heel erg dat hij gelukkiger is als hij niet op stal hoeft. En nee, hij heeft nooit de onmetelijke vertes op IJsland gezien. Hij is geboren in Nederland.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:32

Een paddockje van 10 x 15 is wel heel klein voor 3 pony's.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:44

Brainless schreef:
Een paddockje van 10 x 15 is wel heel klein voor 3 pony's.

Ons winterpaddockje is maar ietsjes groter en daar staan 3 paarden. En mijn paard is daar veel blijer dan in een box :)

demare_rikja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:44

Hoe komen jullie aan IJslanders?
Ik denk dat ik mijn tweede paard als IJslander neem!
Ik moet nog ff sparen, ze zijn namelijk duur!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 12:09

demare_rikja schreef:
Hoe komen jullie aan IJslanders?
Ik denk dat ik mijn tweede paard als IJslander neem!
Ik moet nog ff sparen, ze zijn namelijk duur!

Door er een te kopen _/-\o_

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:18

Mijn ijscotje gaat altijd s avond op stal.
Ze heeft een buiten stal.
Dus eigenlijk staat ze dan nog steeds buiten alleen met een dak boven haar hoofd.
Haar stal is ook lekker ruim precies de maten weet ik zo niet.
In de zomer staat ze ook wel eens 24/7 buiten.
Maar dat ligt echt aan het weer.
Als het echt heel erg warm is zet ik haar vaak ook gewoon op stal.
Is toch net een stuk koeler voor der.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:18

Mijne staan het hele jaar door 's avonds op stal,ruime box en via tralies contact met buurpaard.Wel kunnen ze met hun hoofd over de boxdeur kijken,merkte dat met een gesloten bovenkant ze toch minder happy waren.
Ze staan overdag zoveel mogelijk buiten op een groot schraal stuk en hebben een klein knabbelweitje wat met paaltjes steeds verplaatst wordt.

Beide zijn vrolijk en netjes dus gaat prima :) Wel krijgen ze in de herfst buiten een ongevoerde regendeken op zodat ze geen dikke vacht aanmaken.Anders staan ze in de winter te zweten op stal en moeten nat naar buiten de kou in...met dekentje op buiten gaat het uitstekend.

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:47

Ik vind de vergelijking met shetlanders niet zo krom.

Shets en IJslanders zijn sobere pony's en bij beide rassen zie ik een meer dan gemiddelde gevoeligheid voor zomereczeem. Ook zijn ze snel in overconditie -ik zie best vaak moddervette grasmaai-shets en recreatie IJsco's- en ze hebben een gevoeligheid voor insulineresistentie / hoefbevangenheid als ze niet schraal genoeg staan. Maar dan nog, gevoelig voor hoefbevangenheid zijn de meeste sobere rassen.

IJslanders kunnen in een stal of paddock, vooral als je weide te rijk is en je weinig tijd hebt om ze beweging te geven is het een goed idee om ze 's nachts schraal met een portie hooi te zetten.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 13:50

Worrel schreef:
Ik vind de vergelijking met shetlanders niet zo krom.

Shets en IJslanders zijn sobere pony's en bij beide rassen zie ik een meer dan gemiddelde gevoeligheid voor zomereczeem. Ook zijn ze snel in overconditie -ik zie best vaak moddervette grasmaai-shets en recreatie IJsco's- en ze hebben een gevoeligheid voor insulineresistentie / hoefbevangenheid als ze niet schraal genoeg staan. Maar dan nog, gevoelig voor hoefbevangenheid zijn de meeste sobere rassen.

IJslanders kunnen in een stal of paddock, vooral als je weide te rijk is en je weinig tijd hebt om ze beweging te geven is het een goed idee om ze 's nachts schraal met een portie hooi te zetten.

Dank je wel voor je reactie!

Moest ik ooit een ijsco kopen is het om intensief te mennen.

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:06

Rhine_ schreef:
Moest ik ooit een ijsco kopen is het om intensief te mennen.

Leuk, met die wapperende manen voor de kar . Veel IJslanders zijn nuchtere paarden met looplust. Ze zijn niet allemaal onverschillig in het verkeer; het gaat ook om karakter en training. Om te mennen kan je wel toe met een drieganger? Dat scheelt weer in de aanschafsprijs (eczeem en een verleden met hoefbevangenheid doet ook iets met de prijs, het is maar wat de gek er voor geeft)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 14:09

Ja ik wil als ik ooit ik staat ben om een te kopen (reden waarom het tweifelachtig is mag je pben) een drieganger.