Vacht jaarling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DaisNBenj

Vacht jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 13:52

Ongeloofelijk, die vacht van mijn shetlander van bijna 1 jaar.
Zo dik! Kvraag mij af of dat dit wel goed gaat loskomen?
Staat nu 2weken bij mij, werd ervoor niet gepoetst.
Zijn vacht komt ook niet goed los bij het poetsen?
Hebben shetlandveulens echt zo een dikke vacht?
Wat kan ik er aan doen? Hij zweet nu met dat warm weer hier!

Rhine_

Re: Vacht jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:47

Hier het zelfde: veel borstelen en lijnzaad bij geven.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:39

Ik heb een volwassen mini appaloosa met ook een mega vacht. Ik geef eens in de week gekookt lijnzaad een half kopje door de muesli en van de da gehoord zonnebloemolie door zijn dagelijkse hapje, maar niet de dag dat je ook lijnzaad geeft.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:40

Zit er dan een pony onder al die vacht? :Y)

Jaa, ik ken het, komt vanzelf goed, gewoon blijven borstelen (furminator?)
En anders misschien scheren...

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:46

hier een mini shet oudje van 30plus!

deze is pas sinds 3 dagen aan t haren en t komt met pakken tegelijk dr vanaf! *\o/*
we borstelen hem om de dag met de furmenator en zonder dollen gister een kleine voetbal aan haar wat er afkwam. :j

t leuke is dat ie in de winter zwart is met langere haren en in t voor jaar na t ruien wit met kort haar!
dus onze toverbal loopt nu voor joker met allerlij plukken hier en daar....

ik zou nog wachten met scheren ed anders evt advies met veren en sublementen vragen aan de va ivm met zijn leeftijd.

kasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:51

Vaak duurt het het eerste jaar erg lang voordat al het "veulenhaar" er af is. Bij mijn jaarling was het er pas tegen de herfst helemaal af, maar het jaar erna ging het heel erg snel. Goed poetsen en inderdaad wat ze hierboven allemaal zeggen. En misschien in de zomer als het echt lekker warm is ook eens wassen, dan komt het haar vaak ook goed los.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:32

Ik heb ook een bijna jaarling shet en het viel mij ook al op dat ze lang de vacht vast houd.
Ik poets haar regelmatig en ik merk wel dat er steeds meer haren los komen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:35

Mijn 2 jarige verhaart ook nog amper, mijn 3 jarige is al half glad...kan dus heel verschillend zijn

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:36

Ik zou ook gewoon lijnzaad (wel gekookt) geven of olie. Ook in pulp zit lijnzaad.
En regelmatig borstelen.
Mijn welsh-mountain haar al best flink maar nog niet met plukken,hij staat wel dag en nacht buiten zonder schuilhok dus is niet zo erg als het nog wat blijft zitten (april doet wat ie wil, dus vriezen en hagelen kan nog altijd)! ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:37

Ze zeggen niet voor niets, 'Jaarlingen, naarlingen'......... ;)
Wij hebben er een paar die je op het moment gewoon bijna tegen de grond werken om op je te kunnen liggen rollen en jeuken.... :+ :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:50

Kentaro schreef:
Ze zeggen niet voor niets, 'Jaarlingen, naarlingen'......... ;)
Wij hebben er een paar die je op het moment gewoon bijna tegen de grond werken om op je te kunnen liggen rollen en jeuken.... :+ :D

Nou mijn jaarling was in december een naarling maar nu zeker niet meer.
Afbeelding

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:48

Als shetlanders van veulen naar jaarling gaan, zitten ze met en de veulen vacht en de wintervacht die er dan uit moet. Ze zijn dan net geplukte kippen , maar heb geduld, het komt vanzelf goed :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:39

Vorig jaar hetzelfde probleem gehad met onze jaarling, veulenvacht en wintervacht, geen fijne combinatie. Hebben onze mini toen geschoren, was heerlijk warm weer begin april en blij dat ie na die tijd was ;) Nu gaat het prima, wintervacht komt er al sinds een week of 3 met bosjes uit.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:15

Toen onze Humphy een jaar was hetzelfde probleem, ook die hebben we geschoren, was een winter van MKZ en hij kon toch niet naar buiten. De jaren erna ging de vacht er veel beter uit. Heb net weer even lekker gerost hij vond het heerlijk al dat losse haar dat eruit kwam :D

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:46

Scheren doen wij niet aan, ze lopen met zijn 4en en onderhouden elkaars vacht op die manier (met hulp van een borsteltje van mijn kant :D )

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:53

Ze lopen hier ook met meerdere, maar als een pony (of paard) om wat voor reden dan ook niet uit zijn veulen/wintervacht kan komen en het is buiten warm (zoals de laatste jaren steeds in de lente), dan gaat hier toch echt het scheerapparaat er over heen. Anders staan ze volop te zweten en das niet goed. Afgezien van het feit dat ze stijf staan van de jeuk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:02

Onderschat niet dat het nog flik koud kan zijn in deze periode!
Tot mei hebben ze (een deel van) de wintervacht nog hard nodig.
Mijn dier is al in de rui.... Ik heb hem flink geborsteld. De dag erna had hij het zichtbaar koud.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:03

Ze passen zichzelf wel aan hoor, zo niet dan is er iets anders met de pony aan de hand.
Lees; te weinig vitaminen/mineralen etc.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:26

Het is inderdaad normaal dat ze er hun eerste jaar langer over doen. Die veulenvacht moet er ook af, en dat kost tijd! De hele lange haren van de wintervacht gaan er al snel af, maar de veulenvacht blijft nog een tijdje zitten. Je kunt ervoor kiezen om te scheren, persoonlijk zou ik de natuur gewoon zijn gang laten gaan.
Gewoon zo nu en dan flink borstelen, de furminator kan daarbij zeker helpen! Er zullen ook klitten ontstaan naarmate het warmer wordt, deze moet je dan wel wegknippen omdat dit aan de huid gaat trekken, wat de pony's ongelovelijk pijn kan doen.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:42

Dit topic ga ik even in de gaten houden :)) , mijn beeb is nu ruim 9 maanden en zit dus ook in een giga pluis vacht :)) , de lange haren zijn er nu bijna vanaf maar de pluis vacht (van zo'n 5 cm lang) is er niet vanaf te poetsen, net als haar baard := .
Ik heb wel een furminator besteld die ik morgen op kan halen :D .

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:48

Bij mijn jaarling vorig jaar was het ongeveer in juli dat de complete veulenvacht er pas af was.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 00:04

Davy is van 12 mei en nu dus 11 maanden oud
Ik heb hem sinds eind februari, toen was hij echt een lekker bolletje wol :D
Nu zijn de allerlangste haren er af en ook veel 'baby pluishaar' is er af, maar hoeveel ik ook poets en met de furminatior er overheen ga, er blijven haren afkomen, maar hij blijft ook een mega vacht overhouden van echt nog een paar cm lang en verkleurd rood/bruin... zn koppie, beentjes en borst zijn wel al zwart maar zn lijfje.... 1 grote ellende!

Ik ben blij dat ik niet de enige ben!

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:17

Hoe gaat het inmiddels met de vacht van jullie jaarlingen?
Danielle stond gisteren flink te zweten met dat dikke pak haar en ze heeft overal jeuk, zodra ik aankom word ik omver gebeukt door haar kont want daar zitten kriebels, ook haar buik is een kriebel bende en er blijven maar haren vanaf komen maar de vacht blijft super dik.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:55

calice schreef:
Hoe gaat het inmiddels met de vacht van jullie jaarlingen?
Danielle stond gisteren flink te zweten met dat dikke pak haar en ze heeft overal jeuk, zodra ik aankom word ik omver gebeukt door haar kont want daar zitten kriebels, ook haar buik is een kriebel bende en er blijven maar haren vanaf komen maar de vacht blijft super dik.

heir stonden de shet en fjorden gisteren ook in het zweet in de bak/ land. De shet heeft nog de dikste vachte heb hem eergisteren lijnzaad gegeven zal vandaag of morgen weer even wat koken. Vind het zo zielig voor ze als ze zo staan te zweten ;(

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:46

Hier heeft Davy ook nog een enorm pak haar!
En bij iedere poetsbeurt, zowel met furminator als gewone borstels, komt er een berg haar vanaf, maar er bljft ook nog zoooooveel op die pony zitten das niet normaal!

Ook heeft ie wat jeuk er van, hij wil heel de dag gekriebeld worden haha!
Zweten doet ie geukkig niet, terwijl hij toch wel aardig aktief is de hele dag.