Shampoo om fries weer zwart te krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Shampoo om fries weer zwart te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 18:42

Hallo iedereen,

Ik heb ooit eens iemand gesproken die zei dat ze voor wedstrijden een shampoo gebruikte waardoor haar fries weer mooi zwart werd. De fries die ik rijd wordt in de zomer bijna lichtbruin (en ja hij is 100% fries! :+ ) en dat is eigenlijk niet zo mooi.
Weten jullie over welke shampoo ik het heb en weten jullie waar het te koop is? Of weten jullie iets anders? (Ik ga hem niet de hele zomer onder een deken zetten, omdat ik hem zwart wil houden).

Alvast bedankt!

veersche

Re: Shampoo om fries weer zwart te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:43

Je krijgt bij paardenwinkels shampoo's met kleur erin, ik denk dat ze zo'n shampoo gebruikt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:47

denk dat ze gewoon kleurshampoo bedoelen, veel friezen worden geverfd voor de keuring en je hebt ook zomerdekens waar de UV straling niet doorheen kan komen, dan blijven ze zwart onder de deken, hoef je ze niet helemaal weer zwart te maken.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:48

LeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:50

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:57

Ik gebruik gewone kleurshampoo van hennaplus (voor mensen dus). Mijn friesje heeft elke zomer van die roodblonde pieken in z'n manen deze heb ik 1 keer gewassen met hennaplus en ze zijn nu nog zwart!
Helemaal gewassen en daarna in de henna gezet 2 rollen keukenfolie eromheen. Hij leek wel een snoepje!

Ik had voor mensen shampoo gekozen omdat daar meer pigment in zit
En m'n paardje krijgt ook pavo kuidenmelange dat help ook van binnen uit. Ik ben daar een x een half jaar mee gestopt en over gegaan op een andere muesli en dat viel andere stalgenoten gewoon op

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:58

ze bedoelt de shampoo van galop black colour.. en die werkt serieus.. ik heb namelijk ook een friese merrie:d
is voor in de zomer wel handig.. Ze krijgt een iets donkere en diepere kleur zwart..

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:21

Ik heb ook verschillende shampoo s gebruikt maar niks hielp, ik had altijd een uv werende deken om.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:14

Het belangrijkste is een fries na het werk niet bezweet in de zon te zetten. Dus na arbeid afspoelen. Zwarte paarden blijven dan echt goed zwart. En ja er zijn friezen die een bruine gloed hebben in de zomer maar ook zonder dat zij heel de dag buiten staan zullen zij bruiner worden. Daar kun je niets aan doen. Ja op stal houden maar dat is geen optie lijkt mij.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:54

Ja maar swinters kun je m toch niet afspuiten? al is het met warm water.. hij is dan zeiknat en om m dan onder zn deken te zetten... als je ze aan huis hebt is het makkelijker. Dan kun je na een tijdje zn fleecedeken verwisselen voor zn staldeken, maar anders is t erg lastig....

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:42

Bedankt voor alle ideen iedereen!
Heeft iemand toevallig ervaring met de black horse shampoo van de epplejeck? En als ik hem na de wedstrijd in de zon zet heb ik dan geen kans op verbrandingen etc? (van het 'verven?')

@ __Robijn__ Het lijkt me niet dat je je bezwete fries in de winter na het werk in de 'zon' zet. Ze zal dan ook wel in de zomer bedoelen. We spoelen hem altijd na het rijden af in hoogzomer.

Ik ga eens zo'n kleurenshampoo proberen. Ook ga ik hem niet onder deken zetten van de zomer, het is een paard en die mag lekker paard zijn zonder teveel poespas om zich heen (verder is dat ook niet mijn besluit, maar van de eigenaar).

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:47

_troetel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:38

waarom 'verven' ik vind het net leuk als ze eens een ander kleurtje krijgen, maarja dat is mijn mening eh

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:52

Mijn Fries in bijna zo bruin al een kwpner in de zomer :D, terwijl andere Friezen op stal juist zwart blijven.
Ach waarom zou je hem zwart verven?

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:20

Een shampoo om een paard zwart te ´verven´ bestaat niet.
Wel kun je hem/haar met een zwarte shampoo wassen om een mooie glans te krijgen en om hem/haar iets donkerder te krijgen.
Wil je een fries goed zwart houden, en dan bedoel ik een fries die zomers sneller bruin wordt, moet je hem binnen houden of in elk geval een deken opdoen.
Ik heb een ruin die een bruine glans krijgt zomers en een hengst die pikzwart blijft, maar die heeft dan ook een eczeem deken op (van rambo).

Sommigen doen de friezen echt verven met haarverf voor een keuring.. zie je de voorbrengers met de witte pakken met zwarte vlekken!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:44

maar hengsten hebben dan ook een stofje in hun lichaam waardoor ze niet bruin kunnen worden.... dat is geloof ik iets met de hormonen, maar merries en ruinen worden wel bruin in de zomer

groeten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:45

Ik denk dat Friese Hengsten in de zomer niet op het land komen, dus zal er weinig zon op hun vacht komen waardoor de vacht bleekt.

Dat extra stofje in hun lichaam die voorkomt dat ze bruin worden, daar heb ik nog nooit van gehoord.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:52

er is een verschil tussen gitzwarte paarden (paarden die niet verkleuren) en zomerzwarte paarden (deze verkleuren in de zomer oa onder invloed van zon)

een gitzwarte zal in de volle zon nog zwart blijven waar een zomerzwarte vaak ook verkleurd onder de uv-deken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:53

Ik heb inderdaad zomerzwarte.. (eigenlijk dus zomerbruine, winter zwarte..)
had laatst wedstrijd..
Commentaar jury op het paspoort... Zwart???????? (hij is ondertussen lichter bruin dan vele bruine paarden)
Mijn commentaar, jah!!! In de winter... 8-)

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:57

Het schijnt dat als je roosvice ferro door het water doet ze ook mooi zwart worden,ik heb het zelf niet geprobeerd(heb een schimmel)maar heb er wel positieve verhalen over gehoord!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:09

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:02

Een shampoo waarmee je paard zwart wordt bestaat gewoonweg niet, of er moet een kleurspoeling in zijn verwerkt.
Mijn friese merrie wordt ook bruin in de zomer.
Bruin met appeltjes. ;)
Ik denk maar zo; zo kan iedereen zien dat zij heerlijk buiten mag staan! :j

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:58

de opa van mijn man heeft jaren Fiezen gefokt en hij vertelde mij dat hoofdzakelijk hengsten zwart blijven in de zon.
dit heeft te maken met een hormoon die ze aanmaken..

merrie's en ruinen hebben dit hormoon niet dus zullen sneller bruin worden.

maar inderdaad.... niet bezweet in de zon zetten scheelt een hoop!
en van de winter worden ze toch weer zwart...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:26

Het bruin worden heeft wel degelijk met hormonen en leeftijd te maken.
Vorig jaar een zwarte hengst op stal, viel pas op hoe bruin mijn merrie was.
Hij is gecastereerd en dit jaar was hij nog bruiner dan mijn merrie.
Mijn merrie wordt aan het eind van de winter (nog onder deken) al bruin :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:32

Mag dat wel bij de friezen, verven voor de keuring? Bij haflingers is het verboden ( manen illen we wel heel graag wit :) )