Wie heeft er één? Een shetlander met een ijslander gekruisd. Ik wil dol graag een ijslander, helaas op dit moment de tijd er niet voor. Nu kwam mijn vriend met het idee om mijn shetlander te laten dekken door een (kleine)ijslander. Lekker jaartje of 4 op het land te laten staan en er dan mee aan de slag. Dan is mijn dochter inmiddels 6, gaat dan naar school en heb ik dus ook meer tijd. Ik ben in bezit van een ruime binnenstal, paddock en genoeg weide, dus het probleem dat er geen ruimte is is er niet!
Wat vinden jullie er van? Raden jullie het af.. of..?
Groetjes
Djini
Geplaatst: 21-03-11 13:21
Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik vraag me wel af, wat voor jou de meerwaarde van deze kruising is?? (geen aanval hoor, gewoon nieuwsgierig) Je kan toch ook gewoon een grote maat shet, of een klein IJslander veulen kopen?
Eerlijk gezegd lijkt het me niet echt een geweldige kruising. Het enige voordeel dat ik er in zie, om een shet te laten dekken door een IJsco, is; 1. dat je veulen groter wordt en 2. dat je misschien een héél klein kansje hebt op een extra comfortabele gang. Maar dat laatste; die kans is behoorlijk klein en daarvoor zou ik de gok dus niet wagen. En wat betreft groter fokken; dan kun je ook gewoon een wat groter gefokte shet kiezen.
Waarom koop je nu dan niet gewoon een ijslander veulen? Dan weet je tenminste wat je kunt verwachten.. Fokken (vooral kruisingen) is altijd afwachten...
GamblersCup
Geplaatst: 21-03-11 13:25
Het voorjaar staat voor de deur, de veulentjes worden weer geboren... ik zou een leuk veulen kopen aan het einde van het jaar als ze afgespeend worden, of eentje van vorig jaar.
Straks komt er een echt ukkie uit je shet (grote kans natuurlijk) of gaat er wat anders niet helemaal naar wens. Ik heb geen idee hoe die kruisingen eruitzien, maar ik zou dus voor een ijsco veulen/jaarling gaan.
Ik zou ook gewoon een veulentje kopen.. vind eerst maar eens een ijslanderhengst die jou merrie wil dekken, en ten tweede er kan vanalles misgaan met de dracht aangezien het best grote papa is.
nickyu
Geplaatst: 21-03-11 13:45
als kind zijnde leek me dat een heerlijke kruizing echter .. stel je voor .. een 115/125 pony met de nadelige karacter van shetlander (ja ze hebben ook goede ) houdini 1e klas en de rest met de trekkracht van een shetlander + ijslander .. gangen van een shetlander NIET de lekkere gangen van een ijslander korte rug van de shet grotere hoofd van een ijs hoefbevangen gevoelig ..(meestal hebben de hier geborenen geen exceem , maar uitsluiten kan je het ook niet)
hummm draak 1e klas ..
dat is als het allemaal goed gaat met de mams en geboorte etc .. afspenen etc oja opdeling wei maken (is het wel of geen houdini?)
zou er nog even goed over nadenken en evt voor een jaarling ijslander gaan (en ook daar kan je je handen vol aan hebben)
Mama_Rianne
Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-11 13:50
Een grote maat shet heb ik al, ze is 1.12. Merrie heeft vaker veulens gehad en is een super mama. Daarom wil ik graag weer een veulentje van haar..
De hoop is dat die rond de 1.20 zou worden, zodat ik er op kan rijden en mijn dochter en ook nog voor mijn marathonwagen zou kunnen. De tölt hoeft er voor mij ook niet persee in te zitten, zit die er wil in dan is dat mooi meegenomen.
Ben benieuwd naar degene die zon kruising hebben en zou graag foto's willen zien van wat er uit gekomen is.
Er is ook nog niks zeker hoor, ben er gewoon over aan het nadenken.
Over de opdeling van de wei hoef ik me geen zorgen te maken. We hebben ongeveer 2 bunder land..
GamblersCup
Geplaatst: 21-03-11 13:56
Kan zijn, maar veulens die afgespeend worden en uitbrekers zijn maakt dat niets uit.
HindaFree
Geplaatst: 21-03-11 13:57
een vriendin van mij had er een.. dacht en hoopte dat ze groter zou groeien maar kwam niet verder als 1.15 voor een normaal gezonde meid is dat toch echt te klein... neem dan een volle ijs dan heb je al iet wat meer zekerheid met hoogte en karakter...
Mama_Rianne
Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-11 14:00
Ja oke, maar elk paard kan een uitbreker zijn. Wij hebben goed stroom(hebben ook dikbilkoeien) erop, dus daar zie ik het probleem niet zo van in. Het hoeft voor mij ook geen grote te worden, zodat ik persee op kan rijden. Ik men liever.. zou leuk zijn als ik af en toe een rondje er op kan rijden. En bovendien heb ik een dochter die helemaal gek is van paarden en nog lang niet uitgegroeid is.
nickyu
Geplaatst: 21-03-11 14:06
GamblersCup schreef:
Kan zijn, maar veulens die afgespeend worden en uitbrekers zijn maakt dat niets uit.
juist m jij snapt m
heb een kruising shet gehad 123 hoog en ik denk 120 breed enorm sterk en sront maar dan ook stront eigenwijs met mijn lengte was het al zgan te doen om er op te zitten (te wijd, kwam ondanks mijn wijde heuben er echt af met pijn in de liezen lichtrijden was bijna onmogelijk voor mij en uit te zitten was ze helemaal niet (hele korte gang)) hadden genoeg land , ivm gevoelige hoeven mocht zij niet op veel gras (en dik was ze ook genoeg) echter 6 rijen dik stroomdraad was niet voldoende der van het gras te houden .. steeds sterker werd die omheining bij ons wat een drama was dat .. elke dag alles checken en we vermoeden dat ze der soms domweg overheen klom oid dan was er eens geen schade (wonder boven wonder) maar stond ze ondanks 2 hekwerken op 50cm van elkaar toch weer op het gras (en hooi had ze ruim ruim voldoende dus honger kan het niet geweest zijn (het is dat we het huurde want was echt van plan er een heras hekwerk te plaatsen ..)
tijd later toch weer gevallen voor een kruizing haflinger waarschijnlijk shet was gelukkig geen uibreker (tenminste .. je wilde der niet aprt zetten maar in de kudde ging het goed) en kon met de rest op de weide maar die brede en niet uit te zitten korte gang was toch funest voor mij kort nekje maar sterk sterk .. niet leuk (met mijn lijf althans )
toen heb ik het maar met die hele brede korte gang kruizingen gelaten ..
edit stieren stroom en shetlanders met wintervacht met de stille hoop dat het werkt (bij onze huidige shet iig niet ..)
GamblersCup
Geplaatst: 21-03-11 14:18
Stroom alleen gaat m niet worden met echte uitbrekers... gisteren nog: heb 2 stroomdraden met haken als in/uitgang van het tweede weiland. Hoogste stroomband hangt op 1.40m. hoogte. Ik haak de onderste stroomband los, en Sergeant vliegt er onderdoor. Stroomdraadje zwiepte alleen een beetje, niks kapot. Ik heb het niet helemaal gezien, het was pikdonker, donker paard, stond met gezicht richting haken, het ging ook vliegensvlug, kreeg alleen grote schim, zwiepend draadje, en daarna een hinnikend en galloperend paard op de eerste wei mee. Maar dat paard moet door de knieen gezakt zijn, hij heeft een stokmaat van 1.78m! Heb een Dartmoor op de wei gehad die steeds weer ernaast stond. Heeft tijden geduurd voor dat ik er achter kwam waar ze het land uit kwam en hoe (ik heb me heel lang afgevraagd of een paard zich werkelijk zo op kon vouwen, en kon tellen schijnbaar ivm stroom). Bij de shets heb ik uiteindelijk gaas gebruikt. Dat ging nergens meer over, de ene bleef altijd braaf achter een touwtje staan (ook al stond er geen stroom op) en de ander was een ware Houdini.
Maar dan nog, uitbrekers zijn er in alle afmetingen (zie mijn eerste voorbeeld ) en daar moet je gewoon je weiland en hekwerk op aanpassen. Ik ben wel nieuwsgierig wat TS van de andere redenen van "niet doen" vind.
het veulen past zich aan de grootte aan, dus daar zou mijn zorg niet liggen. ik zou ook een leuk veulen kopen dan weet je meer waar je aan begint dan zelf een veulen fokken. succes met je beslissing
het veulen past zich aan aan de moeder. maar overleg eens met je dierenarts, verder geen ervaring met deze kruising, maar beide rassen zijn lieve toppers, en je hebt er altijd bijzitten die extreem zijn maar dat is met ieder ras.
en deze vraag wat heeft dat in hemelsnaam met uitbreken te maken? volgens mijn moet het dekken geen probleem zijn.
PussInBoots
Geplaatst: 21-03-11 17:17
Je wilt mennen en iets meer maat. Je hart ligt bij sht/ijslanders. Ben ik dan de enige die het probleem NIET ziet? Het zal een kruising voor eigen gebruik gaan worden. Wat is er dan leuker dan een veulen van jezelf hebben?
De redenen waarom heeft TS in de openingspost gegeven. Ik zou op zoek gaan naar een leuke hengst die maat vererft, de zwakke punten van je shet aanvult en er voor gaan!
op www.tolt.nl kun je veel vinden over ijslanders, wellicht staat er iets bij waar je wat aan hebt, een leuke hengst bv
Refagreni
Geplaatst: 22-03-11 01:30
Het is redelijk ongewoon dat eigenaren hun ijslanderhengsten hier voor lenen. Ik ken inmiddels aardig wat hengstenhouders waarvan ik weet dat ze er niet aan beginnen. Bovendien lijkt me het dekgeld van minimaal 450/500 euro excl. niet zo interessant om een kruising te fokken. Meestal ontstaan ze uit ongelukjes. Ik zou voor een raszuiver exemplaar gaan. Een "gewoon" veulen vind je vanaf zo'n 1500 euro. Bevalt hij of zij je uiteindelijk niet dan heb je een verkoopbaar paard en geen kruisingsproduct die je aan de straatstenen niet kwijt raakt. Je weet tenslotte nooit hoe je situatie over vijf jaar is.
klopt, veel mensen met een dekhengst, stellen hem niet beschikbaar. Wellicht scheelt het dat in dit geval, de bedoeling is dat het veulen voor eigen gebruik is.
Ik ben geen fan van een grote hengst op een kleine merrie. In de buurt had men een grote shet laten dekken door een d-pony, veulen kon er niet uit en ze hebben een keizersnede moeten doen. Merrie is toen gestorven... Maar het veulen leeft wel nog en is een C-pony geworden
Mijn shet van 110 cm was (voordat ik haar drachtig kocht) gedekt door een paard van 155 cm. Dracht en bevalling ging goed en hij is nu 3 jaar en 132 cm groot! Hij is nog in de groei en ik verwacht nog zo'n 4 a 5 cm erbij!