Draagmoederschap, maar dan andersom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Draagmoederschap, maar dan andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:20

Mijn zelfgefokte veulen is inmiddels sinds 10 maart een jaarling. Ik heb zelf heel erg genoten van de kraamtijd van mijn eigen merrie. De spanning voor de bevalling. De emoties tijdens en na de bevalling. Het opvoeden van een eigenwijs veulen. Ik heb er zelfs zo van genoten dat ik het graag nog een keer over zou willen doen. Echter heeft mijn merrie totaal geen fokwaarde(niets geen papieren, enkel een gouden karakter). Mijn inmiddels jaarling houd ik zelf zodat ik over een aantal jaren 2 rijpaarden heb.

Nou zie ik verschrikkelijk veel topics over mensen die zo graag een veulentje willen fokken en dat er een heleboel negatieve reacties op komen. Daar ben ik het grotendeels wel mee eens en heeft mij aan het denken gezet.

Je hoort ook welleens over draagmoederschap, vooral als een merrie heel hoog in de sport loopt. Nou zat ik te denken, is zoiets niet mogelijk, maar dan andersom. Even hypothetisch:

Ik heb een merrie zonder fokwaarde maar wil super graag een veulen fokken. Zou ik in plaats van alleen een rietje sperma bestellen, ook een eitje kunnen bestellen van een goede merrie en dat veulen in mijn merrie te laten groeien. In principe dan om zelf een goed veulen te fokken voor mezelf, of eventueel voor de verkoop.

Zouden merriehouders hier aan mee willen werken en wat voor een kosten zouden hieraan verbonden zijn? Neem aan dat het allemaal niet goedkoop zal zijn maar dan zou je er wel een heel goed veulen aan overhouden, en misschien goedkoper uitzijn dan dat je het veulen moet kopen?

Zal het veulen 100% uiterlijk en karakter van de echte ouders hebben of wordt het karakter van het veulen misschien nog wat bepaald door hoe zijn of haar geboortemoeder is? Nature vs nurture verhaal.

Ik vroeg me dit zomaar eens af en ben niets van plan hoor maar was benieuwd wat bokt erover dacht.

Als je me voor gek verklaard, doe dat wel een beetje subtiel dan graag :P.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:28

Iets staat mij bij dat er aan draagmoederschap meer risico's verbonden zitten, dan aan een normale dracht wat betreft de gezondheid van de merrie. (Shoot me if i'm wrong ;)) Maar daar zou ik me iig ook in verdiepen :D

Verder heb ik bijzonder weinig kijk op 'draagmoederen'
http://www.dapmoergestel.nl/artikelen/i ... etHS11.pdf
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 17-03-11 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

stoer

Re: Draagmoederschap, maar dan andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:30

Goh wat interessant nagedacht haha, kan helaas niks toevoegen aan je topic, maar ben zeer benieuwd naar antwoorden :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:31

Embryo transplantatie wordt wel vaker gedaan,maar ik weet er verder ook niets vanaf.Meestal door mensen die hun (goede!) merrie beschikbaar willen houden voor de sport.
Gedrag van een veulen wordt heel erg beinvloed door de (draag)moeder.Goed voorbeeld doet goed volgen!

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:33

Hee, dan heb je een genetisch goed veulen (hopelijk) die wordt opgevoed door een merrie met een super karaker :D dat zou top zijn :D

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:35

Ik denk dat dit in principe wel mogelijk is.
Bij embryo transplantatie word er een eitje uit een goede, niet-drachtiggeschikte, merrie gespoeld, en dit eitje word bij de draagmerrie ingebracht.
Dit is eigenlijk wat je wil? Dat jouw merrie de draagmerrie wordt :)
Maar dan wil je het veulen zelf houden? Het probleem word dan denk ik om iemand te vinden die zijn/haar merrie ter beschikking stelt voor een eitje. Ik denk dat dit heel lastig is om te vinden.

Eigenlijk is het dus helemaal niets anders dan 'normale' embryo transplantatie, alleen houd jij het veulen in plaats van de fokker!
Laatst bijgewerkt door Connie op 17-03-11 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:37

corinepgek schreef:
Als je me voor gek verklaard, doe dat wel een beetje subtiel dan graag :P.

_O- _O- _O-

Embryo-overplaatsing voor het behoud van de sportmerrie ken ik wel maar dit: nooit van gehoord dus blijf dit even volgen :D

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:45

Een tijdje terug stond er op marktplaats een oproep voor draagmerrie's. Deze zouden dan een bevruchte eitje geimplanteerd krijgen en dus een veulen van een andere merrie krijgen, het veulen was dan wel van de gene die het eitje liet implanteren. Dus deze manier is niet geheel onbekend.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:46

xHanne schreef:
Hee, dan heb je een genetisch goed veulen (hopelijk) die wordt opgevoed door een merrie met een super karaker :D dat zou top zijn :D

Ja dat is precies de bedoeling. Ga zo even het artikel van Linda doorlezen. Eerst even paardjes voeren, ben benieuwd wat er nog meer voor reacties komen.

@ Santie, mijn bedoeling zou zijn om het veulen dan zelf te houden, voor eigen gebruik.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:49

Pfff... Dat zou dan wel een kostbaar veulentje worden, denk ik := . Maar het is blijkbaar wel mogelijk

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:54

uit een van m'n schoolopdrachten:

'Kosten embryonale transplantatie
De kosten van dit gehele proces van embryotransplantatie zijn onder te verdelen in verschillende delen, zoals de kosten voor sperma, huisvesting en verzorging van de merrie, begeleiding van donor- en ontvangstmerrie, spoeling en transplantatie, en eventueel verzending van het embryo.
Het proces op zich kost zo'n 2500 euro, zonder dekgeld en draagmoederkosten.
Bij Keros (een embryotransplantatie bedrijf) zijn de kost van de transplantatie en het ter beschikking stellen van de dragermerrie met verzekering €2800, en zonder verzekering €2500. Hier komt nog een borg van €1000 op.'

Dit gaat dus over 'standaard' embryotransplantatie!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:57

Als het veulen ook voor eigen gebruik is zou ik lekker met je eigen merrie een veulen fokken!Embryo met goede afstamming kopen om bij je eigen merrie in te laten brengen is niet goedkoop en geeft ook geen garantie op een 'perfect' veulen.Dan zou ik een leuke hengst opzoeken die je aanspreekt en bij je merrie past en daar mee de gok wagen.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:15

In theorie zou dit inderdaad mogelijk zijn,de praktijk gaat iets moeilijker worden denk ik!

Embryotransplantatie is sowieso al vrij duur,daar moet je ten eerste al rekening mee houden.
Iemand vinden die een goede merrie ter beschikking wil stellen om uit te spoelen,gaat ook nog niet het grootste probleem zijn,maar daar gaat ook weer wel een serieuze prijs aan hangen vrees ik.
Daarbij nog dekgeld van de hengst...dan ben je al gauw enkele 1000'en € armer.

Grootste probleem echter:het veulen net in jouw merrie 'kunnen' transplanteren.
Bij embryotransplantatie worden per merrie die uitgespôeld word,verschillende draagmerries 'gereed' gemaakt om het embryo in over te plaatsen.D.w.z dat men die cyclus van de draagmerrie zo gelijk mogelijk moet lopen met die van de donormerrie.De draagmerrie die dus het kortste bij de donormerrie zit op het moment van uitspoelen word gebruikt om het embryo in over te planten.Het moet dan nog net lukken dat dat jouw merrie is...lijkt me niet zo vanzelfsprekend,hoewel het altijd kan natuurlijk.

Ik denk dat je veel goedkoper af bent als je gewoon een goed veulen koopt,of eventueel een jaar een interessante merrie huren om een veulentje uit te fokken(maar daar zijn dan natuurlijk weer een hoop andere risico's aan verbonden).

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:43

xConnie, interesant om te weten wat de kosten ongeveer zijn, tnx voor je bijdrage.

Zigranta, ik heb dus al veulen uit mijn eigen merrie gefokt maar ook al zou ik Totillas op haar zetten, ik heb nog steeds een papierloos veulen met een grote kans dat het loopt zoals ze moeder en karakter heeft als ze vader.

Feelsoproud, had inderdaad niet aan het cyclus/transplantatie probleem gedacht, dat lijkt me wel 1 van de lastigste factoren nog. Zoals ik het nu zie is het idd goedkoper om een veulen te kopen, maar als het qua kosten niet uit zou maken zou ik veel liever het hele gebeuren van embryo tot veulen nogmaals mee willen maken.

En ik vond het gewoon een leuk onderwerp om over na te denken en jullie 2 cents te horen.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:47

Feelsoproud schreef:
In theorie zou dit inderdaad mogelijk zijn,de praktijk gaat iets moeilijker worden denk ik!

Embryotransplantatie is sowieso al vrij duur,daar moet je ten eerste al rekening mee houden.
Iemand vinden die een goede merrie ter beschikking wil stellen om uit te spoelen,gaat ook nog niet het grootste probleem zijn,maar daar gaat ook weer wel een serieuze prijs aan hangen vrees ik.
Daarbij nog dekgeld van de hengst...dan ben je al gauw enkele 1000'en € armer.

Grootste probleem echter:het veulen net in jouw merrie 'kunnen' transplanteren.
Bij embryotransplantatie worden per merrie die uitgespôeld word,verschillende draagmerries 'gereed' gemaakt om het embryo in over te plaatsen.D.w.z dat men die cyclus van de draagmerrie zo gelijk mogelijk moet lopen met die van de donormerrie.De draagmerrie die dus het kortste bij de donormerrie zit op het moment van uitspoelen word gebruikt om het embryo in over te planten.Het moet dan nog net lukken dat dat jouw merrie is...lijkt me niet zo vanzelfsprekend,hoewel het altijd kan natuurlijk.

Ik denk dat je veel goedkoper af bent als je gewoon een goed veulen koopt,of eventueel een jaar een interessante merrie huren om een veulentje uit te fokken(maar daar zijn dan natuurlijk weer een hoop andere risico's aan verbonden).

kom ik weer even met m'n schoolopdrachtstukje :o

'Het embryo wordt overgezet in een andere merrie dan de donormerrie. Deze eigen draagmerrie moet dus ongeveer op hetzelfde moment een eisprong hebben gehad als de donormerrie. Om dit te bereiken moet je de merries synchroniseren (de cyclusklok gelijk zetten). Dit wordt met hormonale behandelingen geprobeerd. In de praktijk is dit synchroniseren meestal wel haalbaar.'

'Een merrie wordt hengstig gespoten met prostaglandine F2 alfa of met een synthetische variant.'

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:50

Laatst bijgewerkt door Karolien_ op 17-03-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:53

xConnie, dat is nog eens interessant, barriere minder :P. Is de rest van je schoolopdracht ook interessant om te lezen? Dan wil ik je wel ff mijn mailadres geven.

Karolien_, op bokt weet iedereen een beetje en samen weten we zoveel, ik ga gelijk naar de link kijken!

Edit: heel erg interessant je links! Zat echter nog op een iets lager niveau te denken ;)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:29

word wel dure grap, want je zal dat embryo ook moeten kopen.....dan komt dekgeld hengst er ook nog bij...

ik ben bang dat die alleen voor een dikke prijs te koop zijn.

en dat de meeste mensen met een goede merrie, die ET doen, niet geinterreseerd zijn of er dikke prijs voor willen....en geef ze geen ongelijk....

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:00

Dit vind ik wel een interessante vraag.
Zelf zou ik het niet zo gauw doen, maar het is wel leuk om uit te zoeken wat er mogelijk is. -:)
Op de link die werd gegeven naar de limburgse veulenveiling, hebben ze het over diepvriesembryo's.
Dat zou betekenen dat je niet meer zit met het synchroniseren van de cycli, maar je op het juiste moment de embryo kan ontdooien. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:07

Een vriendin van mij heeft een merrie die ze heeft afgestaan om als draagmoeder te fungeren.
Zij (merrie he, niet mijn vriendin ;) ) heeft een bevrucht eitje van een Friese merrie en hengst geimplanteerd gekregen en had dus een 100% Fries veulen aan de voet.

Gek maar wel erg leuk gezicht.
Ze ging er ook echt mee om alsof het haar eigen veulen was (wat het in feite ook is natuurlijk).

De merrie stond op de stoeterij van de eigenaar van de Fries, dus ik weet niet hoe het gaat als je zelf het veulen wilt houden.

Misschien dat mijn vriendin er meer over weet, ik zou zeggen pb haar eens: Raja.

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:26

Allemaal leuk en wel maar ik hoop dat je een dikke
portefeuille hebt.. Mss kan je ook gewoon een
veulentje kopen met een goede afstamming..

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:43

heb niet alles gelezen maar het is mogelijk om embryo's te kopen en door je eigen merrie te laten uitdragen. Tot het moment van geboorte heeft het veulen niets van jouw merrie, daarna wel de opvoeding natuurlijk.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:14

Dit heet idd embryotransplantatie.
Word erg veel gedaan. Ben bij Joris de Brabander geweest (van Nabab de Reve) hij had een kudde van +- 50merries lopen, allemaal draagmoeders.
Er is wel vraag naar, wil je het veulen dan ook zelf houden? Dan zal je een embryo moeten kopen en uhm nouja dat is behoorlijk duur... (Lees koop een rijpaard.. dan ben je goedkoper uit).
Om je merrie 'op te geven' als draagmoeder kan ook. O.a. gert-jan van olst doet embroytransplantatie, maar je kan bv ook contact opnemen met de kliniek in Utrecht of er vraag naar is.
Je merrie moet dan natuurlijk wel gezond zijn (van binnen en buiten).

Het uiterlijk word 100% bepaald door de 'echte' ouders. Hij krijgt genetisch niks mee van zijn draagmoeder.
Qua karakter wel... Hier selecteren ze draagmoeders ook op (tenminste dat deed de Brabander wel).
Er zijn testen geweest met trekpaarden en volbloeden... Deden ze volbloed in trekpaard planten, veulen groeide op met een (sloom) trekpaard... is ook nooit een goed renpaard geworden. Andersom een trekpaard word geen renpaard natuurlijk maar is wel een 'vlug' trekpaard geworden. Beetje lastig uit te leggen, zijn natuurlijk 2 extremen. Met rijpaard bij rijpaard is dat natuurlijk minder.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:08

Embryotransplantatie is wel mogelijk.
Alleen erg kostbaar.

Bij onze koeien gebruiken we dit als allerlaatste redmiddel om ze nog een jaar melk te kunnen laten geven (als het een superkoe is en niet zelf meer drachtig kan worden).

Niet alle embryo's blijven namelijk ook zitten, en dan zal er weer een nieuwe geplaatst moeten worden.
Als je kijkt dat hij bij koeien al € 500,- per embryo kost......

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:12

Als ik het goed hebt kun je aan (als het in een keer goed gaat he!) 6000,- denken... En dan heb je niet eens een embryo ... Dat is alleen het inbrengen. Voor particulier dus bijna niet te doen. (Was prijs van 2jaar terug dus weet niet hoe het nu zit ;))