Contract veulen fokken voor een ander.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Contract veulen fokken voor een ander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 00:16

Beetje een rare titel :+
Maar in het kort wil ik een veulentje fokken van mijn merrie en het veulen is voor mijn bijrijdster.
We zijn het over alles eens, zitten op 1 lijn, weten wat de risico's zijn en we hebben er goed over nagedacht en doorgesproken.
Maar ik wil alles graag voor de zekerheid wel op papier hebben staan.
Ik ben dus druk op zoek naar soortgelijke contracten als voorbeeld maar we kunnen dus niks vinden.

De bedoeling is dat we samen de hengst uitzoeken (die hebben we ook al gevonden), de kosten van dekking, merrie/veulen brok en medische kosten ivm de dracht etc is voor haar. De gewone kosten van mijn merrie blijven voor mij.
Mocht mijn merrie overlijden of niet meer geschikt zijn om te berijden dat daar een vergoeding tegenover staat (zoals bij de verzekering als je paard dood of ongeschikt raakt).
En als het veulen overlijd dat dat haar risico is.

Wie o wie kan ons helpen aan een soort contract?
Of hebben tips wat er allemaal in zo'n soort contract hoort.

Enge verhalen dat dingen fout kunnen gaan (of goed) hoeft niet. We zijn beiden volwassen, ik heb al eerder een veulen gehad en ben niet van plan om te gaan "vermeerderen". Daarnaast weten we beiden wat de risico's zijn van het dekken, dracht, bevalling en kraamperiode :).

hedwig111

Re: Contract veulen fokken voor een ander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:26

Laat je bijrijdster toch gewoon een verzekering afsluiten voor je paard voor 1 jaar.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 00:36

hedwig111 schreef:
Laat je bijrijdster toch gewoon een verzekering afsluiten voor je paard voor 1 jaar.

Daar zitten wij ook naar te kijken.
Maar mijn merrie is al (bijna) 17 jaar en komt de verzekering niet meer in ;)
Wel wil ik kijken naar een ongeboren vrucht verzekering oid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:42

Bedenk goed of je het leven van je merrie op het spel wilt zetten voor een veulen voor een ander. Ondanks dat je alles goed hebt doorgesproken. Ik heb het in het verleden een paar keer in mijn directe omgeving meegemaakt (in dit geval veulen dood). Een hoop centen kwijt, en geen paardje.

Ik kan je helaas niet aan een contract helpen, maar zou je willen adviseren om het niet te doen.
Je bijrijdster is goedkoper uit als ze een paard koopt, en dan kan ze kiezen uit geslacht, kleur, maat en leeftijd. Als ze een ingereden paard koopt, ook nog eens de gangen beoordelen. En of er echt een klik is.
En een veulen zelf fokken en grootbrengen is duurder dan een paard kopen.
Bovendien: Zes van de tien veulens halen het vijfde levensjaar niet.

Bespaar je bijrijder tijd, geld en een heleboel kopzorgen en adviseer haar om een paard te kopen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:47

Cassidy schreef:

Inderdaad. Want veel vermeerder-veulentjes waar niet goed over nagedacht is belanden op de markt.

Dit^is dus precies het soort reactie waar TS niet om vraagt. Ze heeft een merrie met goed papier en heeft eerder een waanzinnig leuk veulen gefokt. Daarnaast is het niet iemand die zomaar wat doet.

De vraag is wat er in het contract moet. Niet of er al dan niet een veulen gefokt moet gaan worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:50

Ik heb niets tegen het fokken van veulens, maar doe het dan omdat je het zelf wilt, en niet omdat een ander een veulen van jou merrie wil.
Als je bijrijdster een veulen van een bepaalde hengst hebben wil, dan fok er een van desnoods die hengst, en verkoop het veulen later aan je bijrijdster (als die hem dan nog hebben wil).
Want ja, in mijn omgeving meegemaakt dat er uiteindelijk niet met het geld over de brug werd gekomen, omdat het dier de verkeerde kleur was, of een hengst was en men een merrie wilde....

Maar hou alles in eigen beheer, zodat je ook kunt beslissen wat er met de merrie gebeurt, of dat je in geval van complicaties voor de merrie kunt kiezen en niet voor het veulen.

@Hestejente: veulens die bij de slager belanden, bedoel ik niet, maar dat weet je ook wel. Een veulen kan van alles krijgen waardoor hij helaas het leven laat of geeuthanaseerd moet worden. Hoe ouder ze worden, hoe groter de overlevenskansen...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 00:58

@Cassidy: Bedankt voor de waarschuwing maar er is goed over nagedacht.
Door een blessure van mijn merrie heb ik haar in 2008 laten dekken en in 2009 en prachtig veulen uitgekomen (die nu in de opfok staat). Mijn merrie heeft tijdens de dracht en kraamperiode heel erg genoten van het moederschap.
Nu is er dus heel veel interesse in mijn veulen en heb ik veel vraag naar hem of een veulen uit mijn merrie.
Ik het er met mijn dierenarts(en) over gehad en zij hebben groen licht gegeven om haar nog een keer te laten dekken.
Ze is gezond, goede conditie, heeft eerder zonder moeite een veulen gehad dus voorzie ik geen grote problemen.
En ja, ik hou in mijn achterhoofd dat mijn merrie kan komen te overlijden of blijvend ongeschikt. Daar ben ik héél realistisch over en dat risico neem ik.
Ik zou graag een veulen willen fokken, niet alleen omdat ik "leuk een veulentje wil" maar ook omdat mijn merrie er enorm van heeft genoten en ik haar dat gun en toen mijn bijrijdster dat hoorde had zij interesse in het veulen.
Gezien ik niet wil "vermeerderen" wilde ik haar niet laten dekken. Maar omdat er al zoveel interesse is in een veulen uit mijn merrie ben ik er over aan het nadenken.
Mijn bijrijdster is zich ook bewust van de risico's wat betreft mijn merrie en ook wat betreft een veulen fokken. Dat je soms veel geld, tijd, energie kwijt kan zijn en soms veel verdriet en er geen of dood veulen uit kan komen.
Ook heb ik haar een rekensom voorgehouden als het goed gaat, en als het slecht gaat. Daarbij heb ik ook een paar linkjes gestuurd van zeer leuke veulens en paarden die een stuk goedkoper zijn dan een veulentje fokken ;)

Dus zoals ik al zei: Er is over nagedacht, over gedroomd, over gepraat met elkaar, partners, dierenartsen, stalgenoten etc etc. En het gaat niet over 1 nacht ijs ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:00

Het veulen dat in de opfok staat, is die voor jezelf? Is het een probleem om die te verkopen en een nieuw veulen voor jezelf te fokken?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 01:06

Cassidy schreef:
Ik heb niets tegen het fokken van veulens, maar doe het dan omdat je het zelf wilt, en niet omdat een ander een veulen van jou merrie wil.
Als je bijrijdster een veulen van een bepaalde hengst hebben wil, dan fok er een van desnoods die hengst, en verkoop het veulen later aan je bijrijdster (als die hem dan nog hebben wil).
Want ja, in mijn omgeving meegemaakt dat er uiteindelijk niet met het geld over de brug werd gekomen, omdat het dier de verkeerde kleur was, of een hengst was en men een merrie wilde....

Maar hou alles in eigen beheer, zodat je ook kunt beslissen wat er met de merrie gebeurt, of dat je in geval van complicaties voor de merrie kunt kiezen en niet voor het veulen.

@Hestejente: veulens die bij de slager belanden, bedoel ik niet, maar dat weet je ook wel. Een veulen kan van alles krijgen waardoor hij helaas het leven laat of geeuthanaseerd moet worden. Hoe ouder ze worden, hoe groter de overlevenskansen...

Ik doe het omdat IK het wil :). Maar niet nutteloos wil fokken voor "verkoop" want er is genoeg op de markt :)
De hengst heb ik in principe uitgekozen omdat ik hem prachtig vind, bouw en gangen verbeteren mijn merrie, evt ook verkoopbaar en daarnaast is het voor haar een mooie combinatie wat zij zelf ook heel erg mooi vind (en toevallig ook haar eerste keuze).
Ik heb er ook over nagedacht om zelf het veulen te fokken en aan haar te verkopen. Maar als ik nu zeg "voor 1000,- mag je het veulen kopen" en ik blijk er achteraf 2000,- aan kwijt te zijn dan snij ik mezelf ernstig in de vingers.
Zij wil het veulen, merrie, hengst pimpelpaars met een goud randje of met een beengebrek. Klikt het qua karakter niet of kan ze het niet meer houden om wat voor reden dan ook is dat haar probleem want het is haar veulen/paard
Dat is ook wat ik in het contract wil hebben.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 01:10

Cassidy schreef:
Het veulen dat in de opfok staat, is die voor jezelf? Is het een probleem om die te verkopen en een nieuw veulen voor jezelf te fokken?

Haha, dat veulen (twenter) is van mij en gaat niet zomaar weg (hij word mijn rijpaard voor als Marny met pensioen gaat ;) ).
De hengst is namelijk gestolen dus deze combi kan ik niet nog een keer maken.
Daarnaast als ik deze verkoop en ik kan geen veulen meer uit haar krijgen dan heb ik niks meer.
Gráni is ook echt helemaal van mij, heb ik ook zelf gefokt voor mijn eigen doeleinden. Zij is veel langer en heeft andere interesses dus is dit veulen voor haar niet geschikt.

@hestejente: Thank you! :D

Lotusmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:19

Hallo, hier spreekt de bijrijdster :)
Onze vraag is dus niet of wij wel of niet een veulen moeten fokken. Dat is nu eenmaal een persoonlijke keuze, en de ervaringen van iemand anders verleden hebben niet zoveel invloed op onze toekomst.

Waar wij wel graag tips over willen, is hoe maak je een goed dekkend (hi hi) contract?
De meest voor de hand liggende dingen komen we wel uit, bijvoorbeeld dekgeld, voer, stalling etc. En, voor de geruststelling van een aantal mensen, dat ik het veulen houd, hoe het er ook uit ziet of wat hij/zij ook heeft.
Maar wat nou als de merrie tijdens de dracht iets krijgt, en het is niet zeker of het door de dracht komt of iets anders?
En een heel extreem voorbeeld: we zorgen dat Marny drachtig raakt, rijden terug vanaf de hengst, en krijgen een ontzettend ongeluk?

Hoe ver moet je gaan met afspraken op papier zetten, want niet alles kun je voorzien?

Graag tips hier over!!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:21

Ik zou in het contract zetten wie de beslissingen neemt over merrie en veulen zolang het veulen bij de merrie loopt. Daar kunnen namelijk tegenstrijdige belangen in zitten.

Ik heb ook twee keer een veulen voor iemand anders gefokt. Daarbij was de afspraak dat de extra kosten voor het veulen inderdaad voor de andere partij waren, maar dat ik de beslissingen maakte (wel in overleg, maar mijn stem was doorslaggevend) zolang het veulen bij mijn merrie liep.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:31

Een verzekering voor een ongeboren veulen is behoorlijk duur.Al kan dit per maatschappij wel verschillen.

In het contract goed melden wie waar voor betaald en wat als er iets misloopt. Ook melden wat als de DA extra moet komen, geneesmiddelen, extra voerkosten eventueel bijkomende supplementen. Wie het scannen betaald.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:50

@MariekeA: Dat is inderdaad een goede.
We hebben het ook zo besproken dat de merrie van mij is en ik de beslissingen maak (ik heb het ook eerder meegemaakt) maar dat alles wel in overleg gaat.
In ieder geval tot het veulen is afgespeend. Ook wat betreft opvoeding en bijrijders van mijn merrie gaat alles in overleg en ben ik de beslissende factor.

@petraaken: Idd, het kan best prijzig zijn zo'n verzekering!

Hoi Lotusmama! :D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:54

petraaken schreef:
Een verzekering voor een ongeboren veulen is behoorlijk duur.Al kan dit per maatschappij wel verschillen.

In het contract goed melden wie waar voor betaald en wat als er iets misloopt. Ook melden wat als de DA extra moet komen, geneesmiddelen, extra voerkosten eventueel bijkomende supplementen. Wie het scannen betaald.

Ik vond het nog wel meevallen. Ik betaalde 185€ voor een bedrag van 1700€. Helaas heeft de verzekering dit bedrag moeten uitkeren, maar ik was wel blij dat ik het vruchtje heb laten verzekeren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:57

Cassidy schreef:
Bedenk goed of je het leven van je merrie op het spel wilt zetten voor een veulen voor een ander. Ondanks dat je alles goed hebt doorgesproken. Ik heb het in het verleden een paar keer in mijn directe omgeving meegemaakt (in dit geval veulen dood). Een hoop centen kwijt, en geen paardje.

Ik kan je helaas niet aan een contract helpen, maar zou je willen adviseren om het niet te doen.
Je bijrijdster is goedkoper uit als ze een paard koopt, en dan kan ze kiezen uit geslacht, kleur, maat en leeftijd. Als ze een ingereden paard koopt, ook nog eens de gangen beoordelen. En of er echt een klik is.
En een veulen zelf fokken en grootbrengen is duurder dan een paard kopen.

Bespaar je bijrijder tijd, geld en een heleboel kopzorgen en adviseer haar om een paard te kopen...

Hier ben ik het heel erg mee eens.

Het kan ook zijn dat het qua karakter en of grootte niet is zoals wat is als verwacht. Te klein gebleven etc. en of een moeilijk karakter enz. enz.

Beter is gewoon een kant en klaar paard te gaan zoeken en te kopen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-03-11 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:57

Ik begrijp jouw keuze heel goed. Als jouw merrie daar zichtbaar "van opknapt" en blij van wordt snap ik helemaal dat je voor haar gaat. Bovendien help je er een ander mee, in dit geval je verzorgster.

Maar mij schiet na het lezen van dit topic een andere vraag te binnen. Je zegt: "Mocht mijn merrie overlijden of niet meer geschikt zijn om te berijden dat daar een vergoeding tegenover staat (zoals bij de verzekering als je paard dood of ongeschikt raakt)."

Hoe wil je dit aan gaan pakken en hoe stel jij de waarde van je merrie vast? Een verzekering klinkt leuk, maar je zegt dat je merrie al 17 is dus dat kan een probleem opleveren. Een ongeboren vrucht verzekering dekt alleen de vrucht, niet de merrie.
Stel in het ergste geval: je merrie komt te overlijden tijdens de dracht. Moet de verzorgster jou dan een vooraf vastgesteld bedrag betalen voor jouw merrie?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:58

@gr_roos: Zou ik mogen weten waar je verzekerd was? (sneu dat de verzekering nodig was :(:) )

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 13:59

Ragdollcat schreef:
Hier ben ik het heel erg mee eens.

Het kan ook zijn dat het qua karakter en of grootte niet is zoals wat is als verwacht. Te klein gebleven etc. en of een moeilijk karakter enz. enz.

Beter is gewoon een kant en klaar paard te gaan zoeken en te kopen.

Dan word het veulen verkocht, of gaat het veulen voor de wagen (iets waar mijn bijrijdster ook een paard voor wil hebben).
Daar is ook al zeker aan gedacht.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:04

eline_di schreef:
Hoe wil je dit aan gaan pakken en hoe stel jij de waarde van je merrie vast? Een verzekering klinkt leuk, maar je zegt dat je merrie al 17 is dus dat kan een probleem opleveren. Een ongeboren vrucht verzekering dekt alleen de vrucht, niet de merrie.
Stel in het ergste geval: je merrie komt te overlijden tijdens de dracht. Moet de verzorgster jou dan een vooraf vastgesteld bedrag betalen voor jouw merrie?

In principe de "waarde" van de merrie vergoed zou worden. Die is nog te bepalen, in mijn herinnering is dat 750,- of 500,- bij overlijden en 500,- of 250,- bij blijvend ongeschikt (om op te rijden).
Dat is iets wat zij dan aan mij zou betalen als het fout gaat met mijn merrie. Daar tegenover vraag ik niks extra's voor het veulen behalve de kosten die gedekt worden om het veulen "te maken".

Vind je dat onredelijk? Of raar? (geen aanval, serieuze vraag :) )

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:05

Succubi schreef:
@gr_roos: Zou ik mogen weten waar je verzekerd was? (sneu dat de verzekering nodig was :(:) )

Ja, ze heeft met 7,5 maand verworpen.

Ik was/ben verzekerd bij Equine risk

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:07

Dat is naar gr_roos, helemaal als ze al zo lang drachtig was.
Ik heb mijn veulen ook bij Equine risk verzekerd, ik zal ze eens bellen om te informeren :)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:13

Succubi schreef:
eline_di schreef:

In principe de "waarde" van de merrie vergoed zou worden. Die is nog te bepalen, in mijn herinnering is dat 750,- of 500,- bij overlijden en 500,- of 250,- bij blijvend ongeschikt (om op te rijden).
Dat is iets wat zij dan aan mij zou betalen als het fout gaat met mijn merrie. Daar tegenover vraag ik niks extra's voor het veulen behalve de kosten die gedekt worden om het veulen "te maken".

Vind je dat onredelijk? Of raar? (geen aanval, serieuze vraag :) )

Nee, helemaal niet raar :) en ook zeker niet onredelijk. Maar ik vroeg me af hoe je die waarde ging bepalen.
Uiteraard ga je er niet vanuit dat er iets gebeurt, maar het kan wel. En de bedragen die jij noemt zou ik aan de lage kant vinden.
Men zegt bij dat soort dingen weleens de waarde is de slachtprijs. Maar voor mij zijn mijn paarden veel meer waard dan de slachtprijs. Dat kan ik me bij jouw merrie ook voorstellen.
Voor de verkoop is ze misschien €500,- waard, maar voor jou persoonlijk is ze misschien wel €10.000,- waard. Daarom vroeg ik me af hoe je dat aan wilde pakken. En hoe je jezelf tegen dit soort ellende (dood en blijvend ongeschikt) wilt beschermen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:21

eline_di schreef:
Nee, helemaal niet raar :) en ook zeker niet onredelijk. Maar ik vroeg me af hoe je die waarde ging bepalen.
Uiteraard ga je er niet vanuit dat er iets gebeurt, maar het kan wel. En de bedragen die jij noemt zou ik aan de lage kant vinden.
Men zegt bij dat soort dingen weleens de waarde is de slachtprijs. Maar voor mij zijn mijn paarden veel meer waard dan de slachtprijs. Dat kan ik me bij jouw merrie ook voorstellen.
Voor de verkoop is ze misschien €500,- waard, maar voor jou persoonlijk is ze misschien wel €10.000,- waard. Daarom vroeg ik me af hoe je dat aan wilde pakken. En hoe je jezelf tegen dit soort ellende (dood en blijvend ongeschikt) wilt beschermen.

Tja... Dat is het moeilijke. Voor de verkoop is ze niet onwijs veel waard.
Aan de andere kant heeft ze heel goed papier, goede fokmerrie en daarnaast is zij heel veelzijdig en kan je álles met haar wat de waarde weer omhoog brengt.
Er zijn ook veel moeders die veel voor haar willen betalen omdat het zo'n lief en goed paard is. :)
In theorie als ik haar zou verkopen zou ik er minimaal 1000,-/1500,- voor willen hebben.
Maar in de verzekering als zij nu zou komen te overlijden krijg je 750,- voor haar terug en 500,- bij blijvend ongeschikt. Die prijs heb ik aangehouden gezien dat een bedrag is wat je ergens kan terug vinden.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:25

De waarde van een paard beoordelen, zeker voor zoiets, is heel moeilijk.
Als jij tevreden zou zijn (naar woord in dit verband) met het krijgen van dit bedrag bij overlijden of blijvend ongeschikt is het prima. Maar ga dat even voor jezelf na.
Ik kan me zo voorstellen dat je verzorgster niet het geld heeft om jou in zo'n situatie €1.500,- te betalen, maar als jij dat er voor zou willen hebben is dat wat op papier moet komen. En niet het bedrag wat je verzorgster eventueel zou kunnen betalen.

Volg je me nog? :)