homozygote bonte hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

homozygote bonte hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:38

Hallo,
Ik ben helemaal nieuw bij de Shetlanders en Minipaarden, niet nieuw op bokt overigens.

Sinds een maand of 2 hebben wij (een vriendin en ik) een mini vos merrietje zonder papier gekocht. Ze zou drachtig zijn, maar aangezien ze totaal niet drachtig toont heb ik vandaag een Wee-foal-checker test gedaan.
En zoals gedacht: niet drachtig, de test is 97% zeker.

Nu zouden wij haar dit jaar wel willen laten dekken en dan zouden we graag een bont veulentje fokken. Als je een homozygote dekhengst gebruikt dan weet je in ieder geval zeker dat je bont krijgt.

Mijn concrete vraag: worden mini en shetlander dekhengsten ook wat dat betreft getest?

Dennis

Re: homozygote bonte hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:07

Waarom wil je haar laten dekken?
Voordat je je plannen door zet zou ik eerst dit topic eens goed doorlezen:
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Een papierloze merrie dekken is bij dragen aan worst-produceren. Worst-produceren is (in mijn ogen) geen leuke hobby.

Binnen het NSPS word normaal niet op kleur getest.
Ik ken geen hengsten die op kleur getest zijn, en maar 1 waarvan ik weet dat hij homozygoot is (zal ff na moeten zoeken welke). Kleur is zeker geen 1e punt om te zoeken als je ga fokken, als je keus heb uit 1 hengst is dat voor mij al geen goed overwogen keus, maar een keus puur op kleur.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:13

Mijn AMHA hengstje is Homozygoot bont getest, hij dekt alleen geen merries zonder papieren.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:19

Wij zouden een veulentje willen fokken om de eenvoudige reden dat het gewoon super leuk is om dat jonge spul om je heen te hebben. Verder zouden we een veulen fokken om zelf te houden.
Dus vermeerderen of fokken, hoe je het ook noemt, maakt ons tot op zekere hoogte niet uit.
Wat wij zouden willen is ten eerste een gezond veulentje en ten tweede zou een ietsje meer kleur als vos of zwart erg leuk zijn.

Even voor de goede orde: de tijd van pennymeisje heb ik al zo'n 35 jaar achter me.

Als je er achter kunt komen welke hengst homozygoot is voor bont, dan zou ik dat erg graag van je vernemen.

Ik zag trouwens in jouw profiel dat je regelmatig paardjes te koop hebt, dan zou ik dus ook kunnen zeggen: waarom fok je met je paardjes?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:22

@Letsdunit: wat een plaatje <3

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:25

volgens mij fokt Dennis weloverwogen,en hebben haar veulens en de ouderdieren er papieren bij.

en ik ben het er stiekem mee eens,waarom fokken met een papierloze merrie?al snap ik het ook wel,het is enorm leuk,een veulentje. misschien een idee om een veulen te kopen?in de kleur en het geslacht dat je graag wil?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 21:39

Ja maar ook al fok je wel doordacht, het blijft een vorm van vermeerderen, terwijl er zoveel diertjes rondlopen die nauwelijks een toekomst hebben.
Deze discussie heb je ook altijd met honden: waarom haal je geen hond uit het asiel?
En trouwens ook met mensen: waarom kinderen nemen terwijl er zoveel kinderen geen eten en geen bedje hebben. (dit is een riskante opmerking maar het is niet de bedoeling om mensen te kwetsen).

Ik snap het heel erg goed hoor en tot op zekere hoogte kan ik helemaal met jullie meegaan. Maar met een merrie zonder papier kan ik toch ook een veulen fokken met een halfpapier en die gewoon zelf houden, samen met de 3 quarterhorses, kinderen van mijn allerliefste overleden merrie.

Mochten jullie nog homozygote dekhengsten weten, dan hoor ik dat heel erg graag.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:43

het is niet verkeerd dat er gefokt wordt,natuurlijk,maar imo wel dat er 'ondoordacht' gefokt word,en die opmerking van de kinderen is nogal kwetsend ja,daar zou ik maar heel voorzichtig mee zijn om dat zo te uiten.

maargoed,wel erg offtopic.

waarom wil je perse bont fokken?wat heb je als verbeterpunten aan je merrie?je moet allereerst naar de kwaliteiten kijken en wat de combinatie van hengst en merrie tot een verbeterd veulen kan geven.

dan heb je trouwens ook nog het probleem dat de meeste eigenaren van goedgekeurde hengsten niet akkoord gaan met het dekken van een papierloze merrie.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:08

Verbeter punt voor de betreffende merrie is de kleur, verder is het een mooie ranke merrie, goed op de voetjes, mooi fijn hoofdje, mooie rug en daarbij kan ze ook goed bewegen.

Ja, excuses voor de opmerking over kinderen, dat was erg misplaatst :o

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:09

naast verbeterpunten zijn er ook punten die je wilt behouden. als je tevreden bent over j merrie, ga je er toch geen hengt opzetten die dat terniet kan doen?

verder sluit ik me bij dennis aan

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:12

En daarom zou ik na willen denken over homozygote bonte hengst die behalve de kleur dan, dezelfde kwaliteiten bezit of zelfs nog beter is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:14

Als ik je mag adviseren,zou ik eerst zoeken naar een kwalitatief goede hengst die je merrie mooi kan aanvullen,en dan later zou je naar kleur evt kunnen kijken. Als dat toevallig de kleur van je keus is,is dat mooi meegenomen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:23

Bedankt voor het advies. We zijn ons helemaal aan het orienteren, het kan nog alle kanten op, zeg maar.
Alleen als we kunnen kiezen, dan zouden we het liefst voor een goedgekeurde homozygote dekhengst gaan. En dan vind ik gezondheid ook nog erg belangrijk (maar dat zit in de meeste gevallen met een goedgekeurde hengst wel goed) en vooral het karakter is belangrijk.

Een super vader en een super moeder geeft echter geen garantie op een super veulen. En ja, ik heb ervaring met fokken van paarden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:29

ik ben er geen voorstander van, maar als je je dan wilt oriënteren, zou je naar de NMPRS Hengstenkeuring kunnen gaan (9 april te buschoten)
en homo-bont is te herkenen aan de ink spots

Afbeelding

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:45

Elien dat is niet helemaal waar, ken een kwpn merrie met inspots die niet homozygoot is !

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:55

er zullen vast uitzonderingen zijn, maar over het algemeen klopt het aardig. ik heb in ieder geval nog geen homo-bonte gezien die het niet heeft

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:58

xElienx schreef:
er zullen vast uitzonderingen zijn, maar over het algemeen klopt het aardig. ik heb in ieder geval nog geen homo-bonte gezien die het niet heeft

Ik wel al meerdere ;)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:01

Ik ook maargoed zal niet te ver afdwalen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 09:57

Dank je wel, maar 9 april ben ik (helaas :D ) op vakantie.
8 mei is een show in De Mortel, ik heb echter nog geen idee waar dat ligt.

Dat van de ink-spots heb ik nog nooit gehoord bij de paints. Ik kom uit het wereldje van de Amerikaanse grote paarden, de quarters en zodoende lees ik veel mee over paints en kleurgerelateerde topics.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:15

romeorowan schreef:
Dat van de ink-spots heb ik nog nooit gehoord bij de paints. Ik kom uit het wereldje van de Amerikaanse grote paarden, de quarters en zodoende lees ik veel mee over paints en kleurgerelateerde topics.

Blijkbaar toch niet genoeg, ik kom ook uit de QH en Paintwereld, en inktspots of pawprints zijn toch wel bekend bij de Paints als zijnde verrader dat het om een homozygote gaat ;) Maar goed ik heb ook al genoeg gezien die wel homozygote zijn maar de spots niet hebben, Paints dus he :D

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:24

Goh, wat leuk, zo leer je elke wel weer iets!
xElienx: gefeliciteerd met je verjaardag

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:27

de show in de mortel is heel leuk (ligt net wat onder eindhoven) en zeker een aanrader voor nieuwe mensen. Is het de bedoeling je merrie dit jaar al te dekken? Anders zou je kunnen overwegen haar ter stamboekopname aan te bieden bij het NMPRS (augustus). Weet je toch weer wat meer

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 09:40

Daar hebben we het ook al over gehad, is zeker een goede optie.
Mortel is wel erg ver uit de buurt voor ons.
Gisteren hebben we eventjes gekeken bij een promotieshow in Glimmen, was erg leuk om te zien. Als je al dat kleine grut bij elkaar ziet dan zie je hoeveel verschil er onderling is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:49

Aaaah het nieuwe baasje van Brigitte toch?
Ik heb jullie gisteravond niet gezien!

Zelf ben ik me ook aan het orienteren; al heb ik dan 2 merrie's met papier dus voor mij is het wel belangrijk dat het om een gkk hengst gaat.
Als jij instaat voor de dekking,dracht,geboorte en het leven van het veulen maakt het mij echt niet uit of er papier bij zit hoor; mijn nieuwe merrie is nu ook drachtig van een ongekeurde hengst; voor mij zonde maar haar veulen gaat terug naar de oude eigenaar.

Leven en laten leven denk ik altijd maar ;-)
Maargoed om terug te komen op je kleurverhaal, ik zou in eerste instantie kijken naar wat je graag wilt verbeteren aan jouw merrie, ookal heeft ze geen papier.
Je zit niet te wachten op een leuk bont veulen met kromme pootjes en een giga overbijt ;-)
Weet je iets van haar afstamming kwa kleur en wat voor vos is het?(blonde manen,donkere manen etc)