S'nachts of overdag bevallen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

S'nachts of overdag bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 17:08

Ik begreep dat zeer veel paarden heel vroeg in de ochtend bevallen.
Maar gebeurt dit ook overdag of s'avonds?

AGarcia

Re: S'nachts of overdag bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:27

Veel paarden bevallen 's nachts als het rustig en veilig is op stal.
Maar het kan ook dat ze midden op de dag bevallen :+

Dus het kan de hele dag door :)

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:28

Inderdaad, bij ons thuis zijn al heeeeeeel veel veulentjes geboren en dikwijls was dit 's nachts, maar overdag gebeurt ook regelmatig. Ik denk dat je het een beetje met mensen kan vergelijken, die bepalen ook niet zelf op welk tijdstip ze zullen bevallen.. :+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 17:30

Paard zal op de wei bevallen...
Aankomende dagen dus maar wat vaker heen gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:09

(te) koud om nu al s'nachts buiten te bevallen. Als je er niet bij bent heb je een probleem en dat ben je al snel niet, want ze houden het gerust op tot je weer weg bent en dan is het in een half uurtje gepiept. Geboortemelder en/of opstallen zou ik zeggen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:28

Meesta bevallen paarden (en eigenlijk alle zoogdieren) op het moment dat ze de lange rustperiode ingaan. Voor dagdieren als paarden is dit 's nachts en voor nachtdieren dus juist overdag. Dit heeft er mee te maken dat de hormoonspiegels 's nachts anders zijn dan overdag. In de rustperiode is er een piek van het hormoon melatonine, dit maakt de hypofyse hypothalamus as gevoeliger voor stresssignalen. Deze stressignalen worden door de foetus afgegeven, deze geeft de foetus af aan het eind van de dracht wanneer de placenta niet meer aan de energiebehoefte van het veulen kan voldoen. In reactie op die stresssignalen wordt er door de hypofyse oxytocine uitgescheiden. Via de bloedbaan bereikt het oxytocine de placenta (deze was door andere signalen al gevoeliger geworden voor oxytocine). De placentaspieren zullen contraheren, in reactie hierop zal er nog meer oxytocine door merrie en veulen afgescheiden worden dit geeft een positieve feedback en de bevalling zal in gang worden gezet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:47

Tjeetje bedankt voor je uitgebreide uitleg.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:18

Wow..
Weer wat geleerd :+

Uitzonderingen daargelaten lijkt me? :+

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:04

bij mij over het algemeen rond een uur of 5 s, morgens, vorig jaar 1, om half 1 gewoon lekker in de wei.

nog een week of 5 dan komen hier de eerste twee beebjes

damesschoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:41

heb al een aantal bevallingen meegmaakt. 4 snachts en 3 midden op de dag, dus het is echt heel erg verschillend, maar wat er nu al word gezegd, nu buiten laten bevallen is wel erg koud

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:13

Eevn een vraag tussendoor... Hoe doen die "wilde" paarden dit, want een aantal daarvan bevallen ook al vrij vroeg, sommige zelfs toen er nog sneeuw lag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:17

Bij wilde paarden gaat het ook niet altijd goed, ik zou dat risico niet willen nemen. We doen niks meer natuurlijk anno 2011 dus een veulen zo aan het lot overlaten midden in de nacht buiten noem ik niet natuurlijk maar verwaarlozing.
Bovendien zijn dat vaak sobere rassen die met een flinke vacht geboren worden of in gebieden waar het een stuk warmer is dan hier in NL
De 'natuurlijke' tijd waarin de meeste bevallingen plaatsvinden is mei/juni

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:21

Mijn Roos heeft nu om ong 00.30, tussen 14.00 en 15.00 en om 10.30 haar 3 veulens gekregen, de laatste 2 mooi in het land (de 1e stiekem met nood weer, de ander mooi in het zonnetje).

Whitney heeft haar ene veulen rond 21.30 en de ander tussen 4.00 en 5.30 gekregen.
Angel haar veulen rond 22.00.
Trendy haar 1e veulen tussen 6.00 en 7.00 en de ander rond 8.30 (deze dus ook in het land).
En Judith haar beide veulens rond 1.00.

Ik hoop dat Judith dat een beetje vol gaat houden omdat vast te houden, zou wel makkelijk zijn ;). Ik heb ook de dochter van Roos nu drachtig voor het eerst, hoop niet dat ie haar moeder achter aan gaat (die doet het heel snel en op heel verschillende tijden ;) ).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:24

[***]@ dan doel ik op de "wilde" paarden in nederland en niet in andere landen.

Dan maar hopen op mooi weer, want onze kwpn dame met een teddyberen vacht, breekt de hele boel af als we haar op stal zouden zetten.
Ze wil gewoon in de wei in de kudde blijven.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:26

De halfwilde paarden doen het inderdaad op een natuurlijke manier, vaak 's ochtends vroeg. Ze lopen met de hele harem naar een wat meer beschutter plekje en de merrie bevalt pas als ze week dat alles veilig is. Op het moment is het hier nog vrij koud (Letland) en is het eerste veulen al wel geboren (zie onderschrift) maar hij heeft het, zeker de eerste week echt zwaar gehad, dat is geen heel fijne start voor je veulen. En de flinke vacht kan nog behoorlijk tegen vallen..

Hier wordt verwacht dat de meeste merries rond april allemaal gaan veulenen, vorig jaar was dat ook het geval en dan is het weer vaak ook al wel wat beter. Bij dit veulen hebben we ook echt gedacht dat hij het niet zou gaan halen omdat het gewoon te koud was, maar hij blijkt sterker te zijn dan we hadden verwacht. Hij wordt ook al echt HUGE.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier was het toen het veulen geboren werd rond de -8. Het kan dus wel, er zitten alleen wat meer risico's aan.. In elk geval succes met de bevalling!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:41

Het was in nederland redelijk aan het opwarmen, maar zie dat het aankomend weekend weer iets onder vroespunt komt.
Misschien een bedje van sto maken in het weiland (in de hoop dat er dan maar gebruik van maakt?)

Mijn man "partouilleert" nu iedere nacht een keertje en smorgens is er al om 06.00 uur iemand aanwezig om haar paard eten te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:46

annebe schreef:
[***]@ dan doel ik op de "wilde" paarden in nederland en niet in andere landen.

Kom op man, je wil toch niet zeggen dat we hier in NL nog wilde paarden hebben?
Schandalig hoe die al een paar winters uit lopen te hongeren. Hoeveel paarden zijn er ook alweer gestorven afgelopen winter in de oostvaardersplassen?

Als een veulen om 2 uur s'nachts geboren wordt, te koud is om te gaan drinken en er komt pas iemand om 6.00, dan ben je allang te laat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:51

Of wat dacht je van problemen tijdens de bevalling?

Ik heb ze 's nachts binnen staan (nu nog niet, ze moeten nog 2 maanden), niet eens zo zeer voor de temperatuur, maar door het feit dat je een lichtje boven je hoofd heb om te kunnen helpen.

Ik heb ook een merrie die over de stalmuur heen komt als ik die uit de groep haal. Dus heb de stalmuur verlaagd en er staat altijd een andere pony bij haar op stal. Stalmuur is 50 cm hoog (voor pony's rond de 100 cm), ze staan vaak hoofd aan hoofd over de muur heen te suffen en ook regelmatig over de muur heen te kriebelen. Op deze manier kan ik die merrie wel zonder ongelukken binnen zetten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:55

Eerste veulen van mijn merrie (2007) werd om half 4 's middags geboren in januari, op stal.
Tweede veulen van mijn merrie (2009) net na middernacht in juni, in de wei.

Ik opteer serieus voor de tweede manier hoor. Merrie had alle ruimte, alle tijd, het was bijna volle maan en ik was erbij voor de support. Zálig op deze manier!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:43

Code
Schandalig hoe die al een paar winters uit lopen te hongeren. Hoeveel paarden zijn er ook alweer gestorven afgelopen winter in de oostvaardersplassen?

Bij deze.. Ik ben een vrouw.
En over uithongeren heb ik het niet, daar zijn weer andere topics voor.

Citaat:
Als een veulen om 2 uur s'nachts geboren wordt, te koud is om te gaan drinken en er komt pas iemand om 6.00, dan ben je allang te laat.

Dit is ook de reden dat mijn man iedere nacht gaat kijken.
rond 10 a 11 uur s'avonds gaan we er nog heen om te controleren en dan s'nachts weer.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:51

annebe schreef:

Laten verhongeren klinkt zielig, maar daar is bewust voor gekozen. Dit heeft er mee te maken dat als je ervoor kiest om alle dieren de winter te laten overleven je per jaar meer dieren af moet schieten dan dat er nu verhongeren. Bijvoeren is ook geen goede optie, dit omdat er dan juist nog meer dieren bij komen, die dan in de herfst ook weer afgeschoten moeten worden omdat het zielig is als ze massaal verhongeren. Hier in de oostvaardersplassen valt het met de sterfte door verhongering nog erg mee, vaak zijn het de oudere en zwakkere dieren die de winter niet halen. De gezonde dieren hebben in de herfst voldoende reserve opgebouwd om de winter goed te doorstaan. En ja het kan gebeuren dat je zoals deze winter een iets strengere vorstperiode hebt en dat er dan meer dieren dan normaal doodgaan. Dat heeft dan alleen maar weer voordelen voor het overblijvende dierenbestand het jaar daar op.

In nederland hebben we idd geen "wilde" paarden meer, maar in de oostvaardersplassen is een ecosysteem dat zichzelf in evenwicht kan houden. Op het moment lopen er ong. 350 heckrunderen, 2500 edelherten en 500 konikpaarden. Dit is 1,7 dier per hectare grasland, wat de maximum draagkracht van het systeem nog niet overschreidt. De preciece hoeveelheden variëren per jaar, due to geboorte en sterftecijfers. In magere jaren met strenge winters is het sterftecijfer hoger dan het geboortecijfers en in goede jaren is het geboortecijfer hoger dan het sterftecijfer. Per diersoort blijft het aantal dieren al jaren lang rondom een gemiddelde schommelen, een teken dat het systeem gezond en in evenwicht is. Als wij mensen gaan ingrijpen in dit systeem, door bijvoorbeeld dieren af te schieten voor de winter of door bijvoederen zal de balans erin verstoord worden, dit tast niet alleen de populatie konikpaarden aan, maar ook die van de heckrunderen en de edelherten.
Bijvoederen geeft alleen maar meer problemen evenals voor de winter afschieten, daarom is gekozen voor een systeem waarbij niet door mensen wordt ingegrepen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:05

InekeH87 schreef:
Meesta bevallen paarden (en eigenlijk alle zoogdieren) op het moment dat ze de lange rustperiode ingaan. Voor dagdieren als paarden is dit 's nachts en voor nachtdieren dus juist overdag. Dit heeft er mee te maken dat de hormoonspiegels 's nachts anders zijn dan overdag. In de rustperiode is er een piek van het hormoon melatonine, dit maakt de hypofyse hypothalamus as gevoeliger voor stresssignalen. Deze stressignalen worden door de foetus afgegeven, deze geeft de foetus af aan het eind van de dracht wanneer de placenta niet meer aan de energiebehoefte van het veulen kan voldoen. In reactie op die stresssignalen wordt er door de hypofyse oxytocine uitgescheiden. Via de bloedbaan bereikt het oxytocine de placenta (deze was door andere signalen al gevoeliger geworden voor oxytocine). De placentaspieren zullen contraheren, in reactie hierop zal er nog meer oxytocine door merrie en veulen afgescheiden worden dit geeft een positieve feedback en de bevalling zal in gang worden gezet.

Heb je ook 'wij zijn ons brein' gelezen? :D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:10

haha ja :P en ik had er op hetzelfde moment ook college over. Heb het dus dubbel gehoord en nou ligt het echt vast in mijn hoofd

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:16

Onze merrie beviel tegen zessen s'avonds, op een zondag. Heel mooi, kids heel rustig erbij.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:01

InekeH87 schreef:
haha ja :P en ik had er op hetzelfde moment ook college over. Heb het dus dubbel gehoord en nou ligt het echt vast in mijn hoofd

Petje af dat je het kan onthouden!