[KG]Een leuke veulentje voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shalinitje

[KG]Een leuke veulentje voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 20:17

Ik heb een appaloosa blankit merrie. Ik zou haar graag volgend jaar laten dekken. Nu ik zou dan super graag een pinto veulentje van haar willen.

Mijn vragen:
- moet ik een homozygote pinto op haar zetten
- ik zou graag een splashed white kweken wat voor pinto patroon heb ik dan nodig

Ik ga natuurlijk niet alleen naar de kleur kijken. Eens ik weet welke patronen enz. dan ga ik hengsten zoeken en kijken naar bouw, wat ik ermee kan verbeteren aan mijn merrie etc.

groetjes shalini
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 17-03-11 02:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Nicole288

Re: [KG]Een leuke veulentje voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 02:16

Aangezien je vraag voorlopig over kleur gaat en je geen merrie aanbiedt ter beoordeling, verplaats ik je topic naar Fokkerij Algemeen

EHK -> F-AM

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:16

Ik neem aan dat je met pinto een bonte bedoelt, maar een tobiano of een overo?
Verder kun je beter met een effen merrie en een homozygote hengst fokken, aangezien je merrie appaloosa is en je 50% kans hebt op een appaloosa-kleur, die je gewenste bontpatroon verstoord.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:21

Neonlight schreef:
Ik neem aan dat je met pinto een bonte bedoelt, maar een tobiano of een overo?
Verder kun je beter met een effen merrie en een homozygote hengst fokken, aangezien je merrie appaloosa is en je 50% kans hebt op een appaloosa-kleur, die je gewenste bontpatroon verstoord.

maar we willen echt deze merrie. Ja ik bedoel een bonte eigenlijk een splashed white.
ik zal een afbeelding plaatsen van het soort patroon dat ik zou willen kweken. Als het een appaloosatje is is het niet zo erg.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:38

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:31

punt is dat je zelfs met een homozygote hengst kans hebt op een pintaloosa. Welke maat spreken we over?Mini? Pony? Paard?

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:52

stef schreef:
punt is dat je zelfs met een homozygote hengst kans hebt op een pintaloosa. Welke maat spreken we over?Mini? Pony? Paard?

d-pony en een pintaloosa ja hoor zie ik wel zitten as het maar een kans heeft dat die grote vlekken heeft ben ik happy. Maar wat voor pinto patroon moet ik daar dan op zetten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:59

dan kom je op splash uit of (frame) overo. Zoiets bijv (alleen staat deze in amerika ;) )
Afbeelding

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 22:01

zo zou ik er graag eentje kweken en hij/zij mag appy vlekkjes ertussendoor hebben

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:12

maar goed, garantie heb je nooit natuurlijk. Daarbij zijn gekleurde hengsten in jou maat schaars, dan moet ie ook nog bij je merrie passen, etc....

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:45

Daarnaast is splash waarschijnlijk alleen zo mooi bont als het homozygoot is, dus als jouw merrie het ook zelf niet heeft , houd het gewoon al op. ;)
Zowiezo is de kans op zo'n aparte al erg klein.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:10

Maar dit wil ik weten welk bont patroon ik nodig heb en als ik dit weet gaan ik zoeken naar verschillende hengsten en dan doen wat je moet doen een hengst zoeken waarmee je je merrie kan verbeteren enz. maar eigenlijk hoe het veulentje ook zal zijn het zal altijd welkom zijn al is ie enkelkleurig. Hij/zij zal er altijd bijhoren

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:17

maar toch hanteer je de verkeerde volgorde. Kijk eerst naar je merrie, wat je wilt verbeteren, zit je wellicht aan een stamboek gebonden voor eventuele papieren voor het veulen? Dan ga je hengsten zoeken, en ja, dan is een kleurtje leuk, maar nogmaals, érg moeilijk in die maat. Je zou wellicht aan een paint kunnen denken

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:20

stef schreef:
maar toch hanteer je de verkeerde volgorde. Kijk eerst naar je merrie, wat je wilt verbeteren, zit je wellicht aan een stamboek gebonden voor eventuele papieren voor het veulen? Dan ga je hengsten zoeken, en ja, dan is een kleurtje leuk, maar nogmaals, érg moeilijk in die maat. Je zou wellicht aan een paint kunnen denken

ze word nog aan een stamboek gebonden. en bodoel je met je zou wellicht aan een paint kunnen dat het veulentje zo gaat zijn of niet ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:23

garantie heb je nooit, maar splash en (frame) overo komen o.a. bij paints voor. Paint is een stamboek voor bonte quarters in feite, het is geen kleur (pinto weer wel)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:25

splash white zal je niet krijgen.
je kan helaas geen veulen op kleur bestellen. zelfs een effen veulen behoort tot de mogelijkheden...

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:26

ok maar zoals ik al eerder zei wat voor kleur het ook zal hebben het is welkom. En wat ik wil verbeteren aan mijn merrie ga ik even niet allemaal zeggen maar ik weet het wel al. Dus daar is zeker naar gekeken ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:27

Hoezo zal je geen splash white krijgen spicegirl? Als je er een splash hengst op zet kan die dit gewoon doorgeven

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:31

stef schreef:
Hoezo zal je geen splash white krijgen spicegirl? Als je er een splash hengst op zet kan die dit gewoon doorgeven

ja dat dacht ik ook al. Natuurlijk als ik dit de kleur zal zijn ga ik heel blij zijn. maarja ze heeft wel gelijk dat je ze niet op kleur kan bestellen :')

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:37

niet op een appaloosa, waar ik weet niet wat achter zit.
splash x effen geeft 50 % kans op splash, en dat is de beste mogelijkheid die er is, om deze kleur te verkrijgen..
helaas zit er bij splash(ed white ) ook doofheid aan gekoppeld.
maar de aftekening die TS laat zien, is maar 1 van de meerderen die er zijn. je kan ook praktisch witte paarden krijgen, of praktisch effen.met maar minimale splash-tekening.
helaas kun je veulens niet inkleuren, dus je kan niet op een aftekening fokken.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:39

Het gaat me niet zo zeer op de aftekeningen het mag er ook eentje zijn met gewoon bonte vlekken. Maar het liefst een splashed.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:44

voor splash moet je bij de paints zijn.dat is denk ik een ander type als jouw appy.(rijpaard versus westernpaard)
weet wel, dat met splash je ook doofheid erbij krijgt. wil je dat wel ??
en ik zou niet zo gauw weten of hier in NL. een splash hengst staat...
ik zou gewoon kiezen voor een homozygote bonte hengst, en hopen op een mpooie pintaloosa !
hoe is jouw merrie gefokt, en de kleur van de ouders ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:33

Ik vind het wel bewonderingswaardig hoeveel verstand jullie ervan hebben. :j
Dat is voor mij echt Frans-Chinees-dialect. :=

Ik heb ook een Pintaloosa gehad.
Vind die aparte kleurtjes en patronen wel erg mooi. :j

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:41

Spice girl heeft wel gelijk. Als je nou perse die aftekening leuk vind, zoek dan een al bestaande. Wil je perse een veulentje, zoek dan een hengst die je merrie verbeterd. Probeer niet beide te vinden, dat lukt toch niet.
Ik had een schitterende blanket app, kwam uit een blanket app, heeft uit hetzelfde ouderpaar welgeteld 1 blanket broer, en verder varieert het van bijna wit tot effen donmkerbruin. Bij appies is en blijft het gokken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:02

een splash kopen valt ook niet mee..
bij de paints zijn het vaak afstammelingen van gunner, en die zijn erg duur...