Merrie laten dekken of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Hyperion_

Merrie laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:31

Ik zit al een tijdje te denken of ik mijn merrie zal laten dekken.
Het is in het verleden een fokmerrie geweest.
Toen ik haar kocht was ze een jaar gust gebleven (zeven jaar oud) en verprutst met zadelmak maken.
Het was heel heftig hoe het er in het begin aan toe ging. Als ik met een zadel aan kwam liet het paard zich vallen (even ter illustratie). Enorme singeldwang en noem maar op. Ik heb dit voor 99% weer goed kunnen krijgen, maar ergens blijft het erfenisje uit het verleden bij dit paard een rol spelen. In die zin dat ze wantrouwig blijft naar vreemden en bij een andere ruiter eerst een kwartier heel angstig is, voordat ze zich kan ontspannen. Ik heb haar nu zeven jaar.
Ik merk echter nog steeds vooruitgang in haar doen en laten.
Het is voor mij een ongelovelijk fijn paard. Super karakter, ze is heel stabiel.

Vanuit deze gedachte heb ik steeds vaker het verlangen om daar een veulen van te hebben. Ook als opvolger voor haar uiteindelijk (dus ik hoef nog niet persé dit jaar te dekken). Dus het werklustige en stabiele karakter door te vererven (wat je natuurlijk nooit zeker weet) en een verbeterde versie van mijn merrie te fokken ZONDER erfenisjes uit het verleden (net zoals alle andere paarden die bij ons geboren zijn).

Aan de andere kant denk ik ook: ik kan nog jaren met haar vooruit en kan als ze niet meer ingezet kan worden natuurlijk ook een ander paard kopen dat aan al mijn wensen voldoet.

Maar een veulen fokken vind ik ook wel erg leuk.
Maar...na jaren op een fokkerij de jonge paarden gereden te hebben in het verleden, weet ik ook dat fokken niet zonder risico is. Ik zal mezelf voor de kop slaan als ik mijn merrie kwijt raak door complicaties....
En de vraag is ook of ze wel makkelijk drachtig wordt, gezien het gust zijn de laatste keer en het feit dat haar vulva wat naar binnen ligt (die merries worden moeilijker drachtig). En allerlei kunstgrepen hoeft voor mij niet.

Nog even wat gegevens over de merrie: Het is een donkerbruine KWPN merrie van Jazz. 1.66 m hoog.
Sterke kanten: achterhand gebruik, edel voorkomen, hard beenwerk, schuine schouder, model goed in verhouding.
Mindere kanten: kleine hoeven, halslengte en halsbespiering (typische Jazzhals) dus ook weinig front (is voor springen wel weer fijn), korte rug

Ik heb één nakomeling van haar live gezien: een veulen van Flemmingh. Dit paard had meer lengte in het lijf, passender hoeven en meer front. Maar wel wat vozer beenwerk. Karakter was hetzelfde als mijn paard (alleen zonder erfenisje). de andere beide nakomelingen kan ik niet bekijken, die zitten in Zwitserland en Spanje.

Als hengst om mee te dekken zat ik te denken aan Sandreo. Vanwege compensatie op het front en omdat de achterhand van mijn merrie goed genoeg is.

Hoe kijken jullie tegen dit verhaal aan. Doen of niet?

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 01:00

Jammer dat er niemand reageert of mij een vraag stelt die me aan het denken zet over de keuze.

Cassidy

Re: Merrie laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:04

Ik kan je niet helpen in de keuze van je hengst, maar ik zou er zelf nu geen veulen mee fokken. Je merrie is nog jong, je hebt er een fijn dier aan, het veulen is opvolger, heb je tijd en middelen om twee paarden aan te houden?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:10

Het is uiteindelijk toch je eigen keuze :D . En het is altijd de vraag of je een verbeterde versie van je merrie kan fokken. Sandreo kan een goede keus zijn, wel een vraag, hoe oud is ze?
En hoe is haar werklust (bedoel aan het been)? En bij Sandreo zit er Sandro Hit achter en die geeft ook vaak kleine smalle voeten door.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 01:11

Cassidy schreef:
Ik kan je niet helpen in de keuze van je hengst, maar ik zou er zelf nu geen veulen mee fokken. Je merrie is nog jong, je hebt er een fijn dier aan, het veulen is opvolger, heb je tijd en middelen om twee paarden aan te houden?

Ja...dat is geen probleem, heb meerdere paarden en als jaarling en twenter doe ik het in de zomer sowieso bij vrienden op de klei in de groep.
En in de winter kan het hier thuis gewoon in de groep mee in het dagelijkse gebeuren. Eén meer of minder maakt dan ook niet uit.

Maar je hebt wel een punt, met dat ik de keuze nog even uit zou kunnen stellen... Het mooiste zou zijn als het afbouwen van de sport met moeder tegelijkertijd zou gaan met het opbouwen van de training van haar veulen.
Als ik nu zou dekken en het is raak, dan is de merrie 18 als het veulen 3 is...
Tja...dan kan de merrie nog topfit zijn. (gezien haar harde beenwerk en nooit kreupel zijn voorzie ik dat die best lang mee kan)

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 01:14

setteke schreef:
Het is uiteindelijk toch je eigen keuze :D . En het is altijd de vraag of je een verbeterde versie van je merrie kan fokken. Sandreo kan een goede keus zijn, wel een vraag, hoe oud is ze?
En hoe is haar werklust (bedoel aan het been)? En bij Sandreo zit er Sandro Hit achter en die geeft ook vaak kleine smalle voeten door.

Die werklust is juist vooral de bron van de gedachte bij mij.
Het is zo'n fijn paard geworden. Zo ijverig en nooit een stap verkeerd, of tegen de ruiter in komen. Als er al eens een keertje iets is, dan is het omdat ze wat zenuwachtig wordt, omdat ze iets nieuws niet begrijpt (of ik niet duidelijk ben). En dat vloeit ook direct af, als ik haar de ruimte geef (wat ik altijd doe).
Oefeningen die ze goed kent hoef ik alleen maar te denken en dan voert ze ze uit.

En natuurlijk is het mijn eigen keuze, maar door het hier neer te zetten kunnen er punten naar voren komen, waar je zelf nooit op zou komen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:18

Ze is dus 14 (even gerekend)? Heeft ze predikaten? En wat zit er nog meer achter qua bloedvoering?
De merrie zou je dicht kunnen laten zetten, scheelt een hoop bij het drachtig worden en blijven.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 01:22

setteke schreef:
Ze is dus 14 (even gerekend)? Heeft ze predikaten? En wat zit er nog meer achter qua bloedvoering?
De merrie zou je dicht kunnen laten zetten, scheelt een hoop bij het drachtig worden en blijven.

I know...maar dat valt onder de kunstgrepen die ik niet wil.
Liever uiteindelijk niet drachtig en jammer dan, dan dit te doen.

En ja...sorry, de merrie is nu 14. Ik dacht dat ik dit in de openingspost had gezet...maar vergeten. Ik heb haar nu zeven jaar. En is een stermerrie, voorlopig keur, maar ik ben nooit meer met haar naar de keuring geweest.
Vind het ook niet zo interessant wat dat betreft, veulen wordt toch voor eigen gebruik gefokt en niet voor de verkoop.
Moeders vader is Dutchboy.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:27

En mag ik vragen waarom je dat niet wil?
Ik zou er dan niet aan beginnen, als je begint met insimineren en kosten gaat maken, zou ik het alleen doen als het een "grote" slagingskans heeft.

En mijn andere vragen :D ?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:28

Wat is haar volledige afstamming? Alleen met "merrie van Jazz" kom je niet ver mee natuurlijk...Wanneer mensen advies willen geven zullen ze wel eerst mee moeten weten over de bloedlijn en ook over prestaties/predikaten van de merrie zelf.

Edit; Zie net dat je jouw laatste post aan hebt gepast..!

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:08

_Hyperion_ schreef:
setteke schreef:

I know...maar dat valt onder de kunstgrepen die ik niet wil.
Liever uiteindelijk niet drachtig en jammer dan, dan dit te doen.

En ja...sorry, de merrie is nu 14. Ik dacht dat ik dit in de openingspost had gezet...maar vergeten. Ik heb haar nu zeven jaar. En is een stermerrie, voorlopig keur, maar ik ben nooit meer met haar naar de keuring geweest.
Vind het ook niet zo interessant wat dat betreft, veulen wordt toch voor eigen gebruik gefokt en niet voor de verkoop.
Moeders vader is Dutchboy.
Is dit de volledige afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=256240

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:04

@Carone: Nee...ha...dat is een andere merrie. Wat grappig! Ook een Jazz x Dutchboy
MMV is bij die van mij Le Val Blanc
Mijn merrie staat daar niet bij. Heb even gezocht.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:08

Adil schreef:
Wat is haar volledige afstamming? Alleen met "merrie van Jazz" kom je niet ver mee natuurlijk...Wanneer mensen advies willen geven zullen ze wel eerst mee moeten weten over de bloedlijn en ook over prestaties/predikaten van de merrie zelf.

Edit; Zie net dat je jouw laatste post aan hebt gepast..!

Voor mij is de bloedlijn etc. niet het allerbelangrijkste. Ik weet wel dat ik ook terug moet kijken om te weten wat doorvererft en zo. Dus daarin weegt het wel mee.
Maar ik wil vooral voor mij zelf een goed gebruikspaard fokken, het gaat mij niet om een bloedlijn te fokken die goed verkoopt. Onbelangrijk voor mij.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:12

setteke schreef:
En mag ik vragen waarom je dat niet wil?
Ik zou er dan niet aan beginnen, als je begint met insimineren en kosten gaat maken, zou ik het alleen doen als het een "grote" slagingskans heeft.

En mijn andere vragen :D ?

Omdat ik het principe heb: het lukt of het lukt niet, op de normale gangbare manier. Laat ik het zo zeggen dat ik een beetje murw ben geworden (door mijn achtergrond) van alle kunstgrepen die er zijn op het gebied van paardenhouderij en veehouderij. Insemineren is natuurlijk ook een kunstgreep...maar à la....daar wil ik het dan ook graag bij laten.
Ik ga ook niet hengstig laten spuiten etc.. Ik begin er niet aan.
En dat ik dan een kans heb dat ik kosten maak voor niets...tja...dat is dan het risico en pech hebben. Vind ik totaal onbelangrijk. Mijn waarden en overtuigingen wegen voor mij zwaarder dan geld. Ik eet er toch wel brood om.

En sorry...ik weet even niet welke andere vragen van jou ik nu nog gemist heb? Ik dacht dat ik op alles nu een antwoord had gegeven?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:16

Hyperiona ik vind het een moeilijke vraag die je stelt want jij bent toch diegene die de keuze maakt. Ik kan alleen schrijven welke overweging ik heb gemaakt om mijn merrie niet te laten dekken toen de enquete kwam van het stamboek of we wel/ niet wilde gaan dekken in de toekomst:

Argumenten voor wel dekken:
1. Leuk veulen en later eigen fok product van je eigen lieverd en dan proberen om nog een beter paardje te fokken als de moeder.

Argumenten om niet te dekken:
1. Risico voor de moeder en eigen spanning tijdens drachtig zijn (heb zelf kind ooit verloren, dus dat ligt gevoelig) dat er iets met merrie gebeurd;
2. Merrie is dan een tijdje uit de roulatie en hoellang duurt het weer voordat ik haar heb op het huidige niveau en komt ze daar ooit weer op?;
3. Veulen duurt vier jaar voordat er iets mee gedaan kan worden, dus heb er nogal kosten aan;
4. Komt er wel het veulen uit wat ik wil: mooi luxe, mooie rug en goede gangen en ijverig zonder te heet worden?
5. In Frankrijk zijn genoeg merens waar ik alsnog een kan gaan kopen zou een van mijn paarden iets krijgen en dan weet ik wat ik koop.

Samengevat ik vind het een hoop gedoe en de argumenten tegen hebben bij mij de doorslag gegeven.

Misschien dat mijn overwegingen voor jou ook jouw keuze duidelijk kan maken.

Succes ermee. Pien.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:36

Dank je wel voor je reactie [pien_2010].

Risico voor de merrie is voor mij ook een argument om het niet te doen idd.
En wat jij bij punt vier noemt...tja...dat is ook spannend...maar weegt bij mij iets minder. Ook als het veulen minder uitpakt dan ik had gehoopt zal het nog goed genoeg zijn, ik bedrijf geen topsport, het is hobby.
In het ergste geval wordt er een veulen geboren met een ernstige afwijking...dat zou wel verdrietig zijn...maar behoort ook gewoon tot de reële risico's en dan neem ik ook wel de passende maatregelen (ik ben agrarisch opgegroeid, dus zie dat dan als: het is niet anders...nu doen wat voor het dier het beste is...).

Jouw overige argumenten om het niet te doen spelen voor mij geen rol. Ik vind het niet erg om te wachten tot het veulen drie is om er mee te beginnen, ik heb genoeg andere dieren om mee te werken. De kosten zijn ook niet belangrijk, dat wordt immers toch gespreid over al die jaren en gaat in het grotere geheel mee en de merrie uit de roulatie...ach...dat is maar eventjes. Uit ervaring weet ik dat als je een probleemloze bevalling hebt en de merrie tot vlak voor die tijd met beleid blijft rijden, je dit na de geboorte zo weer op kunt pakken. En mocht dat door complicaties anders lopen...vind ik ook niet erg. Dat is dan maar zo.

Jouw post (en die van anderen ook trouwens) helpen wel om even weer goed na te denken hoe het voor mij zit.
Het blijft natuurlijk mijn keuze, maar er zo even over praten, kan wel helpen bij die keuze.
Ik zal wel laten weten wat het uiteindelijk wordt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:13

TS: Ik kan je alleen maar aanraden ook voor andere mensen een interessant paard te fokken mocht het veulen toch om wat voor reden dan ook de verkoop in moeten.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:18

Waarom perse een veulen fokken? Er zijn er al zo verschrikkelijk veel ! ;( :n

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:32

_Hyperion_ schreef:
@Carone: Nee...ha...dat is een andere merrie. Wat grappig! Ook een Jazz x Dutchboy
Die had namelijk ook een Flemmingh nakomeling.
Misschien idee om jou Jazz daar te vermelden?

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:07

dropje2 schreef:
Waarom perse een veulen fokken? Er zijn er al zo verschrikkelijk veel ! ;( :n

Ja...en??? Er zijn ook al zoveel mensen op de aarde en er zijn ook nog steeds mensen die kinderen krijgen...
Die heb ik dan weer niet... ;)

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:07

Adil schreef:
TS: Ik kan je alleen maar aanraden ook voor andere mensen een interessant paard te fokken mocht het veulen toch om wat voor reden dan ook de verkoop in moeten.

Daar zit wel wat in.
Je weet natuurlijk nooit...
Al is de kans wel heel klein dat het de verkoop in gaat...
En...denk ik dat er altijd vraag zal zijn naar fijn gereden paarden en dat de afstamming daaraan onderschikt is.
En zou het voor mij ook niet belangrijk zijn om een hoofdprijs te vangen als het paard om wat voor reden dan ook verkocht zou moeten worden (geldt trouwens voor alle paarden hier).
Laatst bijgewerkt door _Hyperion_ op 17-03-11 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:09

carone schreef:
_Hyperion_ schreef:
Die had namelijk ook een Flemmingh nakomeling.
Misschien idee om jou Jazz daar te vermelden?

Oh...is dat zo? Dat had ik nog niet eens gezien!
Die van mij heeft drie veulens gehad. Alle drie van Flemmingh heb ik begrepen.

Ik zie het nut er niet van in om mijn paarden daarop te zetten. Kan iedereen dat zo maar doen dan?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:22

Als je een acount aanmaakt, kan je zelf je paard erbij zetten!

Als ik het bovenstaande allemaal lees, zou je denken dat er bijna geen veulens gefokt zouden worden, zoveel kommer en kwel.

Het is ook ontzettend leuk om een veulentje te fokken als alles goed gaat. De voorpret, welke hengst kiezen we? Wanneer is ze hengstig, kunnen we al sperma bestellen? Vervolgens de spanning of je merrie drachtig is en blijft, weer een klein feestje als dat zo blijkt te zijn. Je merrie zien veranderen en het veulen voelen bewegen is heel mooi. De laatste dagen van de dracht zijn superspannend, wanneer komt het, zal het gezond zijn en hoe gaat het eruit zien? Het is heel bijzonder als je de bevalling kan meemaken en ziet hoe de merrie op het veulen reageert. Vervolgens is de veulentijd heel erg leuk, met daarna de jaren waarin je hem / haar op ziet groeien en alles mee kan geven wat jij belangrijk vindt voor een opgroeiend paard.

Mijn merrie kreeg drie jaar haar eerste veulen en ik (en de hele familie) heb alles fantastisch gevonden. Dit jaar laten we haar weer dekken, en ik hoop dat alles weer net zo goed gaat en dat ze net zo'n leuk veulen krijgt.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:39

het enige wat voor mij telt is altijd het risico wat een dracht en bevalling meebrengt voor de merrie.

zoals je al aangeeft zijn de kosten niet echt "van belang" omdat die door het bedrijf als het ware wegvloeien... had ik die luxe maar...

je hebt een fijn paard en het is logisch dat je daar een replica van zou willen hebben maar als je inderdaad een paardje fokt voor eigen gebruik dus zonder oog op het papier en eventuele punten die een koper belangrijk zou kunnen vinden en het veulentje voldoet niet aan je verwachtingen wat doe je dan?

en daarmee bedoel ik dingen als de werkwilligheid en goed voor het been zijn. je merrie heeft deze eigenschappen wel maar misschien vererft ze het niet, wil je het veulen dan aanhouden of de merrie nogmaals dekken maar dan bijvoorbeeld door een andere hengst?

ik ben benieuwd waar je voor gaat kiezen.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 19:01

Laatste twee reacties ook bedankt.
Lelijke heks...sorry...moest even lachen om je naam.... :+

Ik vind het ook wel grappig dat je zegt dat de kosten wegvloeien in het bedrijf....want dat is niet zo hoor... Ik ben ZZP-er en de paarden zijn een piepklein onderdeeltje van het werk dat ik doe, dus die kosten kan ik daar niet op verhalen.
Paarden zijn grotendeels hobby-matig en hobby's kosten geld...zo zie ik het. Dus vandaar dat de kosten voor mij geen issue zijn.
En omdat onze dieren allemaal bij elkaar toch al veel kosten, eentje meer of minder maakt dan niet echt het verschil.

Ik heb vanaf mijn jeugd ongeveer 20 jaar de paarden op een fokkerij/handelsstal gereden en heb daar veel gezien/meegemaakt omtrent fokkerij. Van daar uit weet ik dat het hartstikke leuk is, maar...dat het ook wel eens fout kan gaan. En dat je je dat goed moet realiseren. Maar dit ook niet moet overdrijven.

Wat je zegt over werklust vererven. Natuurlijk kan een paard van nature wat meer of minder ijverig zijn, maar ik geloof er rotsvast in dat training ook veel doet.
Als het veulen tegenvalt...wat doe ik dan? Nou...gewoon hetzelfde...ieder dier mag van mij zijn wie het is en ik zoek dan naar een modus waarin het dier en ik samen tot hun recht komen. Ik zei het al eerder: topsport hoef ik niet te bedrijven (kan ik niet eens) en als het geen goed wedstrijdpaard is, dan heeft het vast andere talenten die ik kan ontplooien bij het paard.
En mankeert er lichamelijk iets aan waar het dier van te lijden heeft...dan gaat het naar Nijkerk. Klinkt hard...maar dat vind ik dan het beste. Dan is het niet anders.
En nee...ik zou dan niet opnieuw gaan dekken, ik zie het als eenmalig iets.

@ Sammyoo: fokken is idd ook leuk. Daarom wil ik het ook best graag. Onze Fries is ook ons eigen fokproduct, alleen hadden we de moeder daarvan destijds in bruikleen. En dat is ook al weer best lang geleden.
Ik heb ook een aantal jaren serieus gefokt met een speciaal ras geiten. Maar dat lukt nu niet meer gezien de hoge leeftijd die de dames hebben bereikt. Dus dat komt pas weer als deze er niet meer zijn. En dat was ook hartstikke leuk en spannend....alleen al om te zien welke kleurtjes er geboren werden....(de lammeren heb ik wel allemaal verkocht, behalve eentje die wat zwak was....als lammetje...en die nu te oud is ook)