merrie doet zuur tegen pasgeboren veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

merrie doet zuur tegen pasgeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 09:56

Gisteren is er bij ons een pracht van een merrieveulen geboren . Na de bevalling werd ons al duidelijk dat de merrie weinig interesse in het veulen toonden, ze likte het niet droog . Beet wel in de hoefjes en snuffelde er wat aan. We hebben merrie en veulen rustig laten doen. Na een tijdje werd het duidelijk dat het veulen niet mocht drinken, wij mochten wel aan haar uier komen. Ook heeft ze 2 keer gemikt getrapt naar het veulen. Dierenarts terug laten komen , merrie een beetje gesedeerd en toen hebben we geprobeerd dat het veulen mocht drinken , maar tevergeefs. We hebben het veulen uiteindelijk met de papfles gegeven.

We hebben uiteindelijk besloten om het veulen op stal te zetten en moeder in de wei te laten, we konden het risico niet lopen ze was er echt gemeen tegen. Na een 10 min ben ik gaan kijken en tref ik de merrie helemaal in paniek aan de staldeur van haar veulen , dus heb ik maar terug geprobeerd om ze bij mekaar te zetten ze toonde er blijkbaar toch interesse in . Maar ze liet haar veulen nog niet drinken en beet ernaar . Ik heb het toch een tijdje in de gaten gehouden en ze beschermd haar veulen wel , want als er een merrie te dicht bij haar veulen komt jaagt ze of haar veulen of het andere paard weg . Als het veulen gaat liggen, gaat ze er ook direct bijstaan.

Ik heb haar er gewoon bij laten lopen en ik ben elk uur even opgestaan om de merrie te melken en het veulen telkens bij haar proberen te laten drinken. En ze laat haar veulen drinken als ik haar vasthoud. Maar ze bijt haar veulen dan ook weer regelmatig . Dierenarts komt straks even bloed nemen van het veulen om te zien of ze genoeg biest en anti stoffen heeft , als dit niet het geval is moet ze plasma krijgen.

Het probleem is dat ik 2 zaken heb , hoe moet het nu met het veulen ? Ik heb er alles voor over , en de dierenarts raade mij aan om het veulen uit een lage kom te leren drinken en uiteindelijk uit een emmer zodat ze niet ieder uur de papfles moet krijgen . Veulencentrale bel ik straks ook even. We kunnen eventueel ook een andere merrie inspuiten zodat deze melk gaat produceren , maar dat duurt 7 dagen. Heeft iemand tips of ervaringen met dit soort veulens ?

guenivere

Re: merrie doet zuur tegen pasgeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:01

Heb je de merrie al meerdere keren gemolken? Het kan ook zijn dat haar uier zo vol is en strak staat dat het haar pijn doet en daarom het veulen niet wil laten drinken en heel zuur tegen haar veulen doet. Als dat het geval is zou ik haar even goed melken misschien helpt het. Succes ermee, wel een vervelende situati.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:03

Is dit haar eerste veulen?

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:14

allereerst gefeliciteerd!!! helaas zijn de omstandigheden dus niet optimaal... heel jammer maar kan gebeuren. wij hadden een merrie die bj haar eerste veulen gewoon absoluut niet wist wat ze er mee moest en ook een beetje zuur deed. maar wij hebben de merrie telkens een half uur vastgezet zodat het veulen tustig kon drinken en dan de merrie weer los doen tot een uur of anderhalf uur later het zelfde opnieuw. tot we de volgende ochtend er bj kwamen en het veulen zelf al stond te drinken. Ik wil je wel een waarschuwing mee geven. Op mijn vorige stage plek heeft een merrie ook zo gereageerd als jou paard. deze merrie werd op een gegeven moment zo vreselijk kwaad toen iemand met een andere fokmerrie langst liep ( de fokmerries hebben een stal voor zich alleen zodat er al niet constant sportpaarden en klanten voor langs lopen.) dat ze haar veulen trapte. het veulen er uit gehaald. leek op zich allemaal mee te vallen. weer het veulen onder de merrie geholpen, het leek goed te gaan. merrie oogde rustiger. helaas heeft ze toch met één gerichte trap het pijp been van het veulen helemaal aan gort geslagen. het veulentje moest ingeslapen worden. dit was niet het eerste veulen van deze merrie. het werd alleen te vroeg geboren en dus stond de merrie lekker in de wei met haar collega fokmerries... een andere merrie die een dood veulentje had gehad de week daarvoor heeft de moeder een poosje bij het veulen weggejaagd en de "verkeerde" merrie heeft het droog gelikt... daarom wou de merrie het niet meer hebben. alles geprobeerd nog, wrijven met doeken over de merrie en dan over het veulen zodat het veulen naar haar gaat ruiken enzo...

Ik wil je niet bang maken, maar houd er rekening mee dat een merrie hele rare dingen kan doen als ze in de war is of pijn heeft of het veulen de schuld geeft van een pijnlijke lange geboorte of iets dergelijks. blijf er ALTIJD bij als je ze weer samen wilt brengen. denk ik niet ik gooi ze even bij elkaar en kom met een half uur wel weer. en desnoods kluister de merrie als je het veulen wilt laten drinken.

Ik hoop dat jou merrie wat start problemen heeft wat de moedergevoelens aangaat....
heel veel suc6 en sterkte gewenst. houd ons op de hoogte!!

Gr Esther

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:47

We hebben haar idd eerst gemolken, ze hield haar melk ook heel hard tegen dus heb ik spuitjes gekregen om de melk iets vlotter te laten lopen zodat het veulentje ook iets makkelijker drinkt.

Het is idd haar eerste veulen . We hebben haar drachtig gekocht , en iets later komen de 1ste eigenaars doodleuk vertellen dat zij een papfles veulentje was niet dat het er altijd iets mee te maken zou hebben maar het zou kunnen.

Ik hou haar idd vanop een afstandje in de gaten, en ze bij enkel als mijn oude merrie of een persoon te dicht in de buurt komt . Trappen heb ik haar niet meer zien doen , enkel bij het drinken als het veulen iets te onvoorzichtig wordt maakt ze een piep geluidje en een huppeltje. Het veulen mag er ondertussen zelfs onderdoor lopen. Nu ligt ze te slapen en de merrie laat haar emmer voer staan om bij haar veulen te gaan waken. Dat doet een merrie die haar veulen niet aanvaard toch niet volgens mij ??

Deze morgen hing het veulen zijn hoofdje vol met melk , dus volgens mij heeft ze toch in de buurt van de uier mogen komen. Ik hoop zo dat het goed komt , het enige wat mij niet echt zint is dat ze zo zuur doet tegen haar veulen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:34

Hoe gaat het nu ?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 20:19

Het gaat stilletjes aan beter . De merrie sloeg niet naar het veulen maar liep er altijd van weg als ze probeerde te drinken. Nu heb ik ze samen op stal gezet als ik weg ben en als ik thuis ben lopen ze een paar uurtjes buiten. Ze laat het veulen op stal drinken, ze loopt een paar rondjes rond , maar blijft uiteindelijk stil staan en laat haar veulen drinken . Haar uier is volgens mij nog wel gevoelig . Het veulen is ook enorm aan het bokken en lopen dus heeft volgens mij toch wat melk mogen drinken . Deze nacht gaan ze samen terug op stal en ga ik nog een aantal keertjes kijken, volgens mij komt het wel goed. 1 Klein minpuntje veulen kan al even zuur kijken als mama en beet daarstraks zelfs naar haar :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:55

Zo moeder zo dochter dus :)
Wel fijn dat het beter lijkt te gaan. Dat isietswaar jeje erge zorgen om kan maken uiteraard

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 11:28

Het gaat momenteel niet goed met mama, er lopen hopen etter uit haar . Dierenarts komt straks spoelen , misschien is dat wel de reden dat ze zo zuur doet . Hopen dat ze zich daarna wat beter voelt !!

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:35

misschien een idee om vast inlichtingen te zoeken voor een surrogaat moeder, dan heb je die vast achter de hand..

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:39

Wat vervelend allemaal zeg ! hopelijk voelde mama zich gewoon niet zo lekker en kan de da haar staks daar vanaf helpen ;)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:41

bayaatje schreef:
Het gaat momenteel niet goed met mama, er lopen hopen etter uit haar . Dierenarts komt straks spoelen , misschien is dat wel de reden dat ze zo zuur doet . Hopen dat ze zich daarna wat beter voelt !!

Dat kan inderdaad de reden zijn...ik heb een merrie gehad (officieel niet van mij maar ik had de zorg en de kosten ;-)) die dit ook heeft gehad. Veulen was drie weken te vroeg en moeder had een ontsteking opgelopen na de bevalling. Daardoor deed ze ook zuur tegen het veulen.
Toen dit opgelost was werd zij een voorbeeldige moeder!!

Succes vandaag met je merrie! Hoop dat het allemaal snel weer goed gaat met moeder en veulen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:42

Heel veel sterkte en succes. Hoop dat het spoelen goed helpt. Ze zal zich in iedergeval nu absoluut niet lekker voelen, dus zou me niets verbazen als dat de verklaring blijkt te zijn

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:53

:(:) Arme merrie, hopelijk werkt het spoelen goed.

Maar als ik het zo lees gaat het helemaal goed komen tussen mams en kind *D
Er zijn meer merries een beetje zuur tegen het veulen... Zolang ze er niet op in trappen zodra het veulen gaat liggen is dat voor mij het teken dat het geen gemenigheid is.
Meer merries piepen en huppelen of slaan als het veulen drinkt... Vooral de eerste dagen is een uier erg gevoelig en staat meestal flink onder spanning. En dan is het natuurlijk niet fijn als er een veulen in zit te porren :7

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:20

op het moment dat het veulen drinkt trekt de baarmoeder samen. ( daarom kun je ook het beste alleen in de veulen hengstigheid dekken als er een levend veulen is) zodat de baarmoeder zo snel mogelijk weer het "normale" formaat krijgt. dit kan haar bij een ontsteking inderdaad flink pijn doen. het zou dus best de oorzaak kunnen zijn.... hoop echt voor je dat het goed uitpakt.. is niet niks zon ontsteking. hou ons op de hoogte...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:23

hebben wij ook gehad,

we hebben er zeker een halve dag een praam op gehad en een week op stal gehouden met veulen.
ze is er nooit blij mee geweest maar het veulen heeft wel 5 maanden goed gedronken,

het klinkt cru maar op dat moment is het leven van een veulen belangrijker

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:35

Altijd goed in het oog houden hoor.
We hebben op stal ook eens een merrie gehad die van het begin af heel zuur deed tegen het veulen en de eerste weken zijn we om de paar uurs de merrie gaan tegen houden zodat het veulen kon drinken. Na een tijd bleek het beter te gaan en lieten we moeder en veulen op de paddock. Eerste paar minuten ging het goed, tot mama besloot het veulen niet meer te willen en heeft haar helaas een bijna dodelijke trap gegeven. Veulen hebben we moeten inslapen en er is toen besloten nooit meer met deze merrie te fokken, hoe goed haar papieren ook waren.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:06

Hoe is het nu met je merrie? Is het gelukt om haar te spoelen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:27

Hoe gaat het nu met de merrie en het veulen???? Alles nog goed gekomen?

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:58

Wat vervelend allemaal zeg..

Wij hebben 5 jaar geleden een soortgelijk geval gehad. We de merrie steeds vast gezet en dan het veulen laten drinken. Uiteindelijk was ze nog wel grof tegen de kleine, maar accepteerde ze het wel.

Ze hebben nooit een goeie band gehad, haar veulen was al heel snel zelfstandig.

We hebben vanalles geprobeert.
Een handoek over de merrie halen, en daarna het veulen inwrijven, steeds weer opnieuw.

Heel veel suc-6, hopelijk komt het allemaal weer goed!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:06

He wat een nare verhalen hier allemaal... :(:) hoop dat 't het stel van de TS beter vergaat :)
Succes nog even, hopen dat het na het spoelen beter gaat!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:03

TS, kun je aangeven hoe het nu gaat met moeders en veulen?
Ben benieuwd en hoop dat het goed gaat nu!

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:12

Dit is wel heel vervelend!

Ik hoop dat het spoelen is gelukt en dat de merrie zich snel beter voeld en het veulen dan wel gewoon mag drinken zonder problemen.

Succes!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:27

Hoe gaat het nu met moeder en kind?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:12