hoe lang van te voren komt er melk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

hoe lang van te voren komt er melk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 19:53

Ik heb een haflinger merrie 6 jaar oud.
gekregen zonder enige informatie.

Nu vonden we al wel dat ze goed gezond dik was, ookal voeden we echt niet hard. ze werd toch dikker.
Ze staat voornamelijk in de weide en ik ga soms met haar wandelen .

september heb ik haar gekregen, Toen was ze met rijden nog heel snel november werd ze trager, en snel buiten adem. hier toen ook een bericht over geplaatst over het harde hijgen en buiten adem zijn.

eigenlijk is het nooit erg beter geworden, Maar was ook absoluut niet intensief bezig....

van middag was ik haar lekker aan het borstelen na het longeren en wandelen. ik vond haar weer erg snel ademen.

Met het borstelen viel me op dat ze een erg brede rug kreeg, en dat er net voor de flanken een "vocht" bult zat. en aan de andere kant ook?

vroeg me nog af of ze zich misschien bezeert had. ineens zag ik iets bewegen in die bult.
en toen maar eens naar onderen gekeken en waarempel zag ik haar uiers zitten die normaal heel hoog opgetrokken zit.

Ik "molk" ietsje en er kwam MELK uit eerst doorzichtig en toen wat dikker.

nu heeft ze zoals enkele wel weten eventjes bij een hengstshetje gelopen.
MAAR dan zou ze nu maximaal 6 mnd drachtig kunnen zijn.

Kun je dan al deze tekenen zien? of zou ik haar drachtig gekregen hebben?

IK HEB TOTAAL geen verstand van drachtige paarden. wel weet ik dat er aan de overkant een kwpn merrie staat die in april uitgerekent is en VEEEEL dikker is.

als jullie nu zeggen dat er een veulen inzit dat nu al snel kan komen bel ik morgenochtende nog de veearts.
Anders wacht ik tot maandag......

HELP

wendyenbram

Re: hoe lang van te voren komt er melk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 20:19

Niemand? ik heb echt advies nodig?

Ik moet nu even weg hoop vanavond adviezen en tips te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:22

Zou goed kunnen.... Die shetlanders komen er wel op hoor....
Da bellen dus.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:27

een shet kan er zeker op,maar als ze dan pas 6mnd dragend zou zijn en al melk heeft lijkt me niet bij mijn merrie in ieder geval niet.
ik denk dat je haar dan dragend gekocht hebt.weet niet hoelang ze in je bezit is nu?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:05

dierenarts bellen,dan weet je het zeker.

ik hoop voor je dat ze niet drachtig is van de shet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:06

Snoevie schreef:
dierenarts bellen,dan weet je het zeker.

ik hoop voor je dat ze niet drachtig is van de shet

:? Hoezo dat?
Er zijn al genoeg Haflinger x Shets hoor, leuke beestjes ook :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:08

ik vind het geen combi,sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:08

Maar dan nog, waar slaat die reactie op _O- Alsof het levensbedreigend is oid :')

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:09

nouja overdrijven kan ook hoor :P ik vind het gewoon helemaal niks,een hafxshet
de afzonderlijke rassen vind ik wel leuk hoor.

mag je hier soms alleen zeggen dat je iets geweldig leuk vind?het is niet naar bedoeld,maak er niet zo'n punt van joh.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:11

Het lijkt me niet dat ze drachtig is van de shetlander. Bij 6 maanden dracht zou je je paardn nog normaal moeten kunnen gebruiken, zonder dat ze buiten adem is. Ook is er, uitzonderingen daargelaten, normaal gesproken nog geen groter uier waar iets van melk uitkomt.
Als je haar drachtig hebt gekocht zou het best kunnen dat ze aan het eind van haar dracht zit en dat het veulen niet lang meer op zich laat wachten. Helaas is dit moeilijk via bokt te beoordelen. Een foto van paard en uier zou al iets meer duidelijk maken, maar dan is het ook nog moeilijk te zeggen.
Als je echt twijfelt, zou ik je pony dit weekend goed in de gaten houden en eventueel maandag de dierenarts bellen. Hij kan je paard opvoelen denk ik en zo zeggen of ze drachtig is of niet.
Succes!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:14

Kan heel goed zijn dat je merrie al dragend was toen je haar kreeg (september toch?).
Dat zou de uier en de melkproductie kunnen verklaren, dus als je zekerheid wil toch even de DA laten komen.

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:18

Ik zou idd. dierenarts eens naar laten kijken.

eidi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:19

Als je ervoor zorgt dat ze een ruime stal heeft met lekker veel stro en je houd haar goed in de gaten dan hoef je niet de da te bellen voor maandag, als er een veulen inzit komt die toch wel _/-\o_ gewoon goed in de gaten houden en maandag da informeren.
Als er iets beweegt in d´r buik en ze heeft vocht en geeft melk dan heb je wel kans dat er een veulen inzit.

succes en sterkte ermee.
oja als het haar eerste veulen word hou dan maar een kopje suiker bij de hand ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:20

Ik denk dat je haar drachtig gekocht hebt.
Als ze in november al trager werd en nu pas 6 maanden drachtig zou kunnen zijn van die Shet, dan zou ze dus op 3 maanden dracht er al zo veel last van hebben. Dat lijkt me niet.
En, zoals hierboven ook al gezegd is; met 6 maanden zijn ze vaak niet heel erg dik en geven ze zeker geen melk.

Ik zou haar laten opvoelen.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:55

Pas bij de laatste weken komt het vocht
zit er niet aan onders haal je de biest voor het veulen er uit
als er hars kapjes op de teppels zitten dan duurt het niet lang meer
niet iedere pony wordt tonnetje rond
volgens je verhaal hebje over een paar dagenals de uier echt hellemaal gevuld is
anders een paar weken dan heb je een veulen

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 22:17

Hartelijk bedankt voor de antwoorden.
Ik lees hier niet dat er binnen nu en 2 dagen al een veulentje bij zal lopen, dus ga ik maandag de DA bellen.
dan heb ik geen weekend tarief (als het echt nodig is bel ik nu nog hoor!)

ik zie geen gele dingetjes aan de tepels, Maar wel dus eerst doorzichtig vocht en werd dus bij de 3e trek wit.

Vandaar mijn vraag hoe lang het duurd voor er melk komt bij een dracht.
Want als het van de shet is dan kan het echt pas MAXIMAAL 6 mnd dracht zijn en zeer wsl pas 3 mnd
Maar ze zijn nu dus al 3 mnd uit elkaar tot de casteratie. die als het ietsje beter weer wordt volgt.

Ik heb dus geen stal, we moeten het weiland nog inrichten met schuilstal (die staat er al wel)
Maar ze staat dus tijdelijk in een heeeel groot weiland met veel bomen om onder te schuilen alleen , wel met minimaal 30 meter lengte andere paarden met snuffelcontact.

wanneer geven ze normaal gesproken dan "pas" melk?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:26

Met 6 mnd dracht geeft de merrie over het algemeen geen vocht of melk, meestal is er dan geen eens een uier.
Wacht nog even de DA af, een stalling als ze drachtig is lijkt me wel fijn, zeker met de koude nachten.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 22:32

als ze dus drachtig gekocht is, Dan heb ik dus geen idee welke hengst er op gezeten heeft groot klein weet niet.

Ze stond in een pensionstal, de vrouw van wie ze was is overleden. en al geruime tijd ziek voor ik haar overnam. en ze stond dus lange tijd op stal.

Vandaar dat ik toen ook het buiten adem zijn aannam als geen conditie en het missen van vriendje. als we weggingen. dit werd ook als advies hier op bokt gezegd.
Ik voel me nu zo schuldig dat ik dit niet eerder heb gezien, ik heb er dan ook echt geen verstand van, en wil nu alles goed doen voor haar.

Ze heeft november een wormenkuur gehad (mocht dit?)
ik heb haar gewoon gelongeert wel daarna steeds lekker lang uitgestapt in het bos.

ze heeft alleen gras en kuil gehad, geen speciale brok. alleen wat muesli als ik met haar bezig was geweest.
o o o als alles nu maar goed gaat.
stom echt stom van mij.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:33

Heb je foto van haar buik en uiers?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:36

Voor zover ik weet, geven merries geen maanden van te voren melk. Sommige geven wel een paar weken van te voren al melk. Maar blijf er aub vanaf en ga niet lopen melken...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:53

Waarom voel je je schuldig? Wat heb je verkeerd gedaan? Oké, dat Shet-hengstje erbij was niet zo heel handig...
En de wormenkuur misschien.. Weet je nog welke je hebt gegeven? Drachtige merries mogen niet zomaar alle wormenkuren hebben, maar er zijn er zat die ze wel mogen hoor.
En beweging geven is alleen maar heel goed voor haar, daar zou ik ook zeker mee doorgaan (niet overdrijven natuurlijk).
Dat ze (nog) geen speciale brok heeft gekregen, is ook niet erg.
Een merrie heeft pas op 9 a 10 maanden écht behoefte aan merriebrok. Maar er zijn zat merries die zonder merriebrok een prima gezond veulen op de wereld zetten hoor. Merriebrok is een fijne ondersteuning, maar niet van levensbelang.
Daarnaast blijft het een Haf en die mogen over het algemeen toch niet zo veel.

Ik zou maandag een DA bellen, haar op laten voelen en dan langzaamaan overstappen op merriebrok, maar wél door blijven gaan met beweging geven. Ze geeft zelf wel aan wat ze aankan.
Mijn Haf is 9,5 maand en gaat nog in volle stuitergalop door het bos.
Hoe beter de conditie, hoe makkelijker de bevalling.

Succes!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 23:19

Nee ik melk niet meer, Ik wilde alleen weten of er wat uit kwam omdat het uier zo dik gezwollen was, Maar ook nog niet zo dik daarom twijfelde ik en "molk" ik iets.
Ik zal morgen foto`s maken.

Ik weet niet meer welke wormenkuur ik gegeven heb, Maar wel een hele uitgebreide Omdat de shet nog nooit gehad had.
Zal het dinsdag evennavragen omdat ik dan weer een nieuwe moet h alen, en hun zullen het recept nog wel hebben.

Ze had vandaag echt moeite met longeren, neusgaten wijdt gespert buik ging te keer pompend, en we hebben alleen stap/draf gedaan.
Ga nu dus maar maar lekker veel in bos wandelen. want ze heeft niet zo`n beste conditie.
Mijn man gaat morgen gelijk aan de slag om een stal te maken voor geval van nood. en de paddock

wat zijn nog meer dingen waar ik aan moet denken?
als ze niet door de shet gedekt is, wat heeft er dan opgezeten? voor de zelfde geld een heel groot beest. Mijn hafje is maar 1,42 geschat.
wordt er nu gewoon zenuwachtig van.Maar vind het onverwachts toch wel leuk, Maar wat een kopzorgen nu ineens....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:22

spannend,ik ben benieuwd.

qua grootte van het veulen zou ik me niet teveel zorgen maken,het veulen past zich aan.

laat je haar opvoelen om het zeker te weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:23

wendyenbram schreef:
Nee ik melk niet meer, Ik wilde alleen weten of er wat uit kwam omdat het uier zo dik gezwollen was, Maar ook nog niet zo dik daarom twijfelde ik en "molk" ik iets.
Ik zal morgen foto`s maken.

Ik weet niet meer welke wormenkuur ik gegeven heb, Maar wel een hele uitgebreide Omdat de shet nog nooit gehad had.
Zal het dinsdag evennavragen omdat ik dan weer een nieuwe moet h alen, en hun zullen het recept nog wel hebben.

Ze had vandaag echt moeite met longeren, neusgaten wijdt gespert buik ging te keer pompend, en we hebben alleen stap/draf gedaan.
Ga nu dus maar maar lekker veel in bos wandelen. want ze heeft niet zo`n beste conditie.
Mijn man gaat morgen gelijk aan de slag om een stal te maken voor geval van nood. en de paddock

wat zijn nog meer dingen waar ik aan moet denken?
als ze niet door de shet gedekt is, wat heeft er dan opgezeten? voor de zelfde geld een heel groot beest. Mijn hafje is maar 1,42 geschat.
wordt er nu gewoon zenuwachtig van.Maar vind het onverwachts toch wel leuk, Maar wat een kopzorgen nu ineens....

Een shire :Y)
Haha nee, maak je geen zorgen. Wie weet wat voor leuk veulentje er MISSCHIEN uit komt rollen :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:23

Een grote hengst maakt niet uit. De natuur zit zo mooi in elkaar dat een veulen nooit te groot wordt voor het lichaam van de merrie. Pas na de geboorte krijgt een veulen van een grote hengst dan een eventuele groeispurt.

Er is heel veel wat belangrijk is om te weten. Ik zou vooral Kraamstal goed doorlezen. Kom meekletsen in ons Dikke Buiken Topic, is erg gezellig én leerzaam.
Er zijn ook goede boeken te koop, zoals oa Paardenfokkerij van Paul de Vries (vind ik persoonlijk een heel goed boek).