Spielberg x Olivi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LovingSonja

Spielberg x Olivi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 23:58

Hallo beste bokkers,

Van mijn baas, ik ben werkzaam op een dressuurstal, heb ik een bijna 2 jarige merrie aangeboden gekregen, mijn baas heeft dit veulen gefokt uit zijn, nu overleden Olivi merrie.
De moeder van dit veulen had een zeer moeilijk karakter, zowel in omgang als onder het zadel.
Het veulen is gefokt uit de hengst Spielberg, ze hebben juist deze hengst, vanwegen het karakter op de Olivi merrie gezet.

Het veulen was bij de geboorte vrij klein.
Doordat de merrie niemand bij het veulen liet is het veulen pas laat, ik dacht met 8 maanden afgespeend, hierna is ze naar de opfok gegaan.
Helaas is daar iets erg mis gegaan.
Wij kregen het veulen een week of 8 geleden zeer mager en bijna verwaarloosd terug..
Ze heeft een groeiachterstand, haar vader is 1.73 en haar moeder was 1.70m en zij, als bijna 2/jarige zal nu niet hoger dan 1.50m zijn.
In de laatste 8 weken is ze met goed voer minimaal 5cm gegroeid!

Ik moet zeggen, het is een schat van een paardje.
Ze is echt heel aanhankelijk, lief en meegaand.
Ze is n iet snel ergens van onder de indruk en gewoon echt heel leuk.
Van mijn baas mag ik dit veulen gratis hebben, met garantie dat hij er nog eens een veulentje uit mag fokken.

Nu vraag ik me af, Spielberg en Olivi mensen, wat zijn jullie ervaringen met deze hengsten, ze zijn heel verschillend, ik weet het.
Hoe zijn jullie paarden, zowel in omgang als onder het zadel en hoe zien jullie paarden eruit, hoe groot zijn ze.
Ikzelf ben vrij klein, 1.65m dus ik hoef niet perse een mega paard, haha.
Hoe zouden jullie het karakter van jullie paarden omschrijven

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 12:06

Is er echt helemaaal niemand die iets over zijn/haar Spielberg of Olivi wil delen? Ik ben echt heel benieuwd naar jullie paardjes!

StalNollie

Re: Spielberg x Olivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:09

beide toppaarden in mijn ogen, qua karakter durf ik niet te zeggen, ik zou zeker doen, maak wel een duidelijk contract wat betreft de merrie laten dekken, de gevolgen de kosten etc alles want er komt toch ngo wel wat bij kijken.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:01

@StalNollie, hartelijk dank voor de reactie!
Een contract ga ik opstellen.
Mijn baas heeft al aangegeven voor alle kosten m.b.t. het fokken van een eventueel veulen op zich te nemen.
(Ook de eventuele medische kosten)
Het paardje in kwestie heeft wel een aantal problemen (achterstand in groei, ze had rain rot toen ze terug kwam van de opfok, dat is bijna weg nu, ze was zwaar verwaarloosd maar komt gelukkig wat bij en groeien doet ze ook goed) maar het grootste probleem, stom dat ik het niet eerder vermeld heb is dat ze een flinke bokhoef heeft.
De hoefsmid (wij hebben een hoefsmid die ook verbonden is aan een revalidatiecentrum voor paarden) denkt dit nog voor een groot deel te kunnen corrigeren.
Haar moeder had ook een bokhoef en die liep (dacht ik, ik weet het niet zeker) op Z niveau (en kon meer aan, nooit 1 dag kreupel geweest maar vanwege haar slechte karakter niet verder door gegaan, ze was echt heel gevaarlijk, ook onder het zadel'

Deze merrie is echter heel lief en vriendelijk.
Ze heeft ondanks haar slechte start en achterstand veel vertrouwen in mensen en vind het leuk om iets te ondernemen.
Ze laat zich heel makkelijk bewerken en is erg aanhankelijk.

Ik denk dat ik de gok maar neem.

Verdere info van mensen met ervaring met nakomelingen van Spielberg en Olivi zijn altijd welkom!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:51

is deze bokhoef dan niet erfelijk, je zegt de moeder had dit en jou eventuele merrie, zou ik persoonlijk niet meer mee dekken.

Wat wil je zelf, wedstrijden rijden de kans dat dit niet lukt is ook een kans, of extra kosten ivm hoef problemen.
Ik zou even goed navragen bij de smid de nadelen en eventuele dingen die erbij komen kijken. en de verdere verwachtingen.
En anders zou ik zeggen doen, dan kun je altijd nog kijken

en stel in je contract ook op van stel dat jij de merrie wil verkopen of weg wil doen hoe het dan zit als de oude eigenaar er nog geen veulen uit heeft kunnen fokken hoe of wat.
(want stel dat je het zelf financieel ineens niet meer aankan of iets dergelijks.)

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 01:33

@stalNollie Daar heeft u helemaal gelijk in.
Dat zijn allemaal dingen waar ik zelf ook over nagedacht heb.
Zeker ook over de erfelijkheid.
Ik persoonlijk zou er ook niet snel mee fokken, maar als mijn baas dat wel zou willen is het natuurlijk zijn eigen keus.

Volgens de hoefsmid die het paardje bekeken heeft hoeft het zeker geen belemmering te zijn voor haar toekomstige sportprestaties (dat was het voor haar moeder destijds ook niet maar dat ter zijde)

U heeft gelijk over het opstellen van het contact, dat ga ik ook zeker doen!
Hartelijk dank voor het meedenken en de tips!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 01:37

Ik heb zelf een 2 jarige merrie van Spielberg, maar kan je nu nog niet veel zeggen over hoe ze het zadelmak maken op zal pakken. Het lijkt een rustige merrie, maar met zekerheid kan ik dat dus niet zeggen.
De eerste 3 jarigen van Spielberg worden nu zadelmak gemaakt. Ik zal het topic voor je opzoeken, misschien kun je daar eens kijken! :)

[HK] Spielberg nakomelingen

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 12:13

@Martine Dank je wel!
Ik ben erg benieuwd!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:00

je hoeft geen u te zeggen, zo oud ben ik niet hoor :P

ik zou zeggen doen, want uit je tegenreacties maak ik op dat je eigenlijk diep van binnen je besluit al hebt genomen. en het paardje graag een kans bij jou wil geven.

dus ik zou zeggen doen, en maak maar eens snel fotos voor het volgende topic, ben benieuwd.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:00

Ik heb nog even navraag gedaan bij mijn baas over de precieze afstamming van de moeder van dit merrietje.
De 2-jarige blijkt een Spielberg x Olivi X Bismarck te zijn.
Ik heb weinig idee wat de nakomelingen van Bismarck doen, ik weet dat het en Trakehner hengst is, volgens mij ook wel pittig bloed dus.

@stalNollie: Je hebt gelijk.
UIk wil haar graag een kans geven.
Het is gewoon een erg lief paardje waar ik een hele goede klik mee heb.
Ik snap dat er risico's aan verbonden zitten in verband met haar slechte start en het karakter van haar moeder, maar ik heb echt goede hoop dat het met haar helemaal goed komt.

Ik heb al een aantal foto's van haar (echter niet van super kwaliteit)en zou er graag een paar plaatsen, maar het lukt me niet om de foto's vanaf mijn album op bokt te krijgen, ik heb namelijk al meerdere malen pogingen gedaan foto's te plaatsen maar het is helaas niet gelukt!

Galileo243

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:15

Ik ken een nakomeling van Spielberg. Een hengst,zal nu 3 jaar oud zijn. Hartstikke mooi paardje,lief,sociaal en makkelijk in de omgang.Heb hem van pasgeborene tot 2,5 jaar oud meegemaakt en ga binnenkort nog eens kijken op de stoeterij waar hij staat.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 22:51

@Galileo243: Wat leuk! Fijn dat dit ook zo'n lief paardje is, zelfs als hengst! :)
Vandaag heb ik me ook weer verbaast over het koel in haar koppie zijn van Heaven.
Ik heb voor de grap even een sjabrak erop gelegd (eerst haar hele lichaam ermee afgestreken, daarbij zette ze 1 pas opzij)
Maar toen ze het ding eenmaal gezien had kon ik het gewoon op haar rug leggen.
Ook voetjes geven (ze is bijna 2 maar had dat door haar achterstand nog niet geleerd, ben er nu een week mee aan het oefenen) gaat de goede kant op en ze loopt keurig met je mee aan het halster, ook zij is, niet als de Spielberg waar jij het het over hebt erg lief en mensgericht.
Heb je toevallig een foto van de Spielberg die jij kent?

Galileo243

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:20

Ja die heb ik,wel alleen een veulen foto. Hij heet Steven en heeft dezelfde mama als mijn Galileo,namelijk Whinny v Wall Street.
[url]Afbeelding[/url]

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:23

Hebben Spielberg ook overwogen voor onze Olivi merrie maar is uiteindelijk Sandreo geworden laatste keer.
Wat betreft de merrie idd wat jij ook al zegt, moeilijk in zowel omgang als onder het zadel. Niet bepaald een beginnerspaardje!

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:03

@Galileo243 Wat een beauty is je veulentje zeg! Echt een heel mooi dier, daar ben je vast heel trots op!

@semenamy: Precies, dat was de moeder van die 2-jarige dus ook.
Gelukkig heeft zij, met wat ik kan merken een heel ander karakter.
Ze is erg lief en aanhankelijk en is dol op contact.
Ze is erg vriendelijk en heeft ook best veel vertrouwen als je haar rustig iets bij gaat brengen.
Ik vind haar erg braaf, nu maar hopen dat het zo blijft.
Ik moet wel zeggen dat je Olivi merrie een erg chique dier is, echt een plaatje om te zien!

Galileo243

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:29

Hij is niet van mij Sonja,hij stamt van dezelfde stoeterij als mijn paard. Toevallig hebben ze ook dezelfde mama. Omdat mijn beste vriendin daar een tijd gewerkt heeft,ken ik Steven. Ik ging namelijk regelmatig mee om met de veulens te spelen :-)

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 22:51

Ow zo! Ja stom van mij, dat had je eerder natuurlijk ook gezegd! Het is in ieder geval wel een heel mooi veulen!
Wat leuk dat je daar regelmatig met de veulentjes kon spelen! Heerlijk he, dat jonge spul! :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:18

Ik heb een 3 jarige spielberg X purioso en ben dolblij met hem vooral om het zo eerlijke karakter.

Kyra013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:07

Wij hebben laatst een spielberg ruin ( toen net geruind ) verkocht! Een heerlijk paard kwa omgang. Onder het zadel enz. geen idee want hij was nog niet zadelmak, daar zijn we niet aan toegekomen omdat hij eigenlijk zo snel verkocht is. Hij kon super bewegen en een heerlijk karakter. heel eerlijk en vriendelijk paard.

vorrig jaar heb ik op een stal stage gelopen en daar hadden we een merrie nakomeling van olivi X krack c dit was een zeer pittige tante in omgang en echt een karakter. Je moest er echt mee om kunnen gaan. Toen die tijd hebben we haar ook zadelmak laten maken. En dit deed ze eigenlijk zeer braaf wat we niet hadden verwacht.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 13:20

@kyra013: Bedankt voor je reactie!
Wat je verteld over jullie Spielberg komt me wel heel bekend voor, de 2-jarige merrie van mijn baas (roepnaam Heaven) is ook echt een lieverd.
Ze is heel nieuwsgierig, vandaag bevoorbeeld was ik de omheining van de wei aan het maken (boren en al) en Heaven staat er met haar neus bovenop.
Ze vind het alleen interessant.
Ze heeft nog nooit gebeten of geslagen (dat was met haar moeder wel anders!)
Wat ze wel heeft is dat ze erg drammerig/ongeduldig kan zijn dus ze heeft wel een eigen willetje.
Ik ben ook aan het oefenen met spullen (bijvoorbeeld zadeldekje en longeersingel) op haar rug leggen en daar heeft ze niets van.
Ondanks het Olivi en bismarck bloed heb ik er alle vertrouwen in dat het een prima paardje gaat worden!

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 22:55

Heaven (naam gaat uiteindelijk worden Electric Heaven want ze is van 17 mei 2009) Ook al is ze hengsti9g, ze is nog net zo leuk, lief and relaxed as always :)
wow, het is zo'n knap paardje...:)
Gisteren ging ik samen met een stalgenootje voor het eerst haart manen trekken en Heaven stond (terwijl mijn stalgenootje de manen trok) mij te 'poetsen'
40 minuten heeft ze stokstijf stil gestaan uit eigen vrije wil. alle aanda cht en liefde vindt ze fantastisch,:)
Ze isook nergens bang voor, trekkers, rare obstakels en singels, het interesseert haar niets :p
Manene rekken voor de 1ex? Heaven vindt het HEERLIJK en geniet met volle teugen van de aandacht!
Het enigste wat ze 'spannend' vindt is haar eigen spiegelbeeld, haha.
wat een lekker ding he?
Ik ben zoooooooo trots op die kleine meid, ze is zo lief..
EN ze wordt echt mooi nu, een heel chique paardje maar dat is bijzaak.
Het is gewoon echt een schat, ze is nu al heel erg op mij gericht en enorm makkelijk te bewerken (nu door mij, wellicht ook door een ander) haar karakter is echt top!!! :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:14

ik heb een spielberg X trento. hij is net 3 jaar en al zadelmak, echt een super lief beestje. ik ging voor de 1e x ergens anders rijden en meteen langs de auto's en zo maar hij gaf er niks om. ik kom hem ook al meteen zijn beentjes scheren daar gaf hij niks om.
succes met je paardje

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 22:56

@nicky_rilana, klinkt me bekent in de oren, Heaven is ook zo lief en makkelijk met nieuwe dingen, ze heeft 100% vertrouwen in mij en vind alles leuk, ze is erg slim en nieuwe dingen lijkt ze heel leuk te vinden.
Ze is enorm gegroeid weer en begint zich van een 'lelijk eentje' echt te ontwikkelen tot een mooie zwaan.

Voor alle volgers van dit topic, sinds vandaag is Electric Heaven officieel mijn paardje en ik ben dolgelukkig met haar!
Iedereen enorm bedankt voor het delen van jullie ervaringen met jullie Spielberg nakomelingen en natuurlijk mag iedereen die er 1 heeft dit (heel graag zelfs) delen in dit topic, ik kan jullie vertellen dat ik echt zielsgelukkig ben met die van mij! :)

Foto's zal ik a.s.a.p. plaatsen! :)

RV_Hasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:52

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:20

@RV_Hasselt, wow, prachtig veulen hoor! Ik heb hier altijd wat problemen met foto's uploaden, maar ga het snel weer proberen, kan ik jullie mijn Electric Heaven ook laten zien! :)
Ik ben ook heel benieuwd hoe die van mij er volgend jaar uitziet als ze 3 is.
Ze ontwikkeld nu echt enorm hard, wordt echt een heel elegant hoogbenig paard. qua type lijkt jou jaarling merrie wel veel op haar! :)