[TI] Hengstenkeuze voor Saphira

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Hengstenkeuze voor Saphira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:31

goededag en bedankt alvast voor alle antwoorden die jullie hopelijk gaan geven.

Voor dit dekseizoen ben ik op zoek naar een leuke partner voor mijn merrie.

Even kort wat over de merrie:

Kleur: Vosbont
Hoogte: 1,55
Leeftijd: mei 4 jaar
kleur: vosbont
Premie: 2e premie NsvT
Vader: Collin van de Gortestraat (+/-1,55)
Moeder: glamon (+/-1,55)

Pluspunten van de merrie:
* bewegingen
* rustige karakter

Minpunten:
* een snele streskip wat zich uit in het scheuren van de manen en staart
* toch wel wat meer sokken mogen hebben
* beenwerk mag wat grover

Eisenlijstje voor de hengst:
* moet op KI staan of aan huis dekken (Op voorne putten) (voor diverse KI hengsten verwijs ik naar [TI] KI hengsten 2011)
* stokmaat tussen de 1,45 en 1,65
* kleur maakt weinig uit al zal een bonte hengst de voorkeur hebben bij gelijke kwaliteiten.
* stamboek maakt niet uit.

even een mooie standfoto van tijdens de keuring:
Afbeelding

en een drafje
Afbeelding
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... 8_7792.jpg

alvast bedankt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:10

Ik denk dat ik hier zelf ITS Benson op zou zetten. Wat grover dan de merrie, meer sok, maar wel dat rijtypische van de merrie (dwz geen kleine compacte cob).

snowdon

Re: Hengstenkeuze voor Saphira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:00

Ons aanbod staat ook nog steeds :)

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:05

Eerlijk? Ik zou een schurende merrie niet laten dekken... Al helemaal niet als er al een lichte overpopulatie tinkers is. Een paard schuurt omdat het jeuk heeft niet omdat het gestressed is i.m.o. :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:29

Ben ik het niet helemaal mee eens Kinsealy, stress kan zich uiten in veel vormen. Waaronder in schuren.

Himesh vind ik een goede optie voor haar.

Bij Benson zie ik toch regelmatig nakomelingen met wat lichter beenwerk.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:32

Schuren kan zeer diverse oorzaken hebben :j

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:35

schuren duidt bijna altijd op een overgevoeligheid voor iets en een paard die overgevoelig is voor wat dan ook (stress, voeding, mugjes) heeft een erfelijke risicofactor ;)
Ik ben het dus met Kinsealy eens

edit; verder valt het mij op dat eczeem tegenwoordig vaak wordt afgedaan met een andere reden voor schuren (waarmee ik niet wil zeggen dat dat in dit geval ook zo is ;) )
Laatst bijgewerkt door hermes op 07-03-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:36

saphira schuurde niet toen ze bij ons kwam in juli dus midden exceem seizoen ze is toe na 2 weken gaan schuren en heeft daarnaast nog een schimmel infectie en mok gekregen. Ze is dus zeer gevoelig voor veranderingen. Rond begin september stopte ze weer met schuren en heeft toen helaas in ocktober op een paaltje gezeten en heeft toen tot januarie op stalrust gestaan waar ze weer is begonnen. Nu staat ze weer lekker buiten hele dagen en weer aan het werk en is alles weer goed. De bloedtest op exceem is wel gedaan en ook negatief bevonden.

De keuze voor een veulen van haar. Hebben we heel goed over nagedacht en mochten we het niet snel verkocht krijgen hebben we altijd nog wel een plekje het komt dus niet met het verplicht moeten verkopen.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:50

Schuren kan idd diverse oorzaken hebben, maar ik zie wel bij de merrie duidelijke eczeem symptomen zoals de ribbels bij de manenkam. Zelf zou ik het zekere voor het onzekere nemen en niet fokken met een merrie die schuurt. Wij hebben 2 eczemers/ schurende paarden waarvan Mike een enorm zwaar geval is. Schuren heeft bij hem meerdere oorzaken, hij is erg gevoelig voor voeding, maar heeft ook last van stressgevoeligheid en daarnaast schuurt hij door mugjes. De oorzaak van eczeem is nog steeds niet duidelijk helaas, maar er is wel door verschillende oorzaken reden genoeg om aan te nemen dat de kans dat eczeem erfelijk is aanwezig is. het is i.m.o. raadzaam om elke kans daarop d.m.v. fokken te elimineren.

Zeker in de huidige markt waarin een overschot aan tinkers lijkt te ontstaan is het misschien minder verstandig om met een schurende merrie te gaan fokken. Maar dat is mijn mening, ik zou het niet doen. Ik weet helaas uit ervaring met twee van onze paarden, Laidja en Mike dat jeuk en schuren niet een fijne aandoening is. Met Laidja, die we in eerste instantie vorig jaar wilden laten dekken hebben we toen ze begon met schuren besloten niet met haar te gaan fokken. Laidja jeukt overigens ook haar manen wanneer ze bijvoorbeeld te rijk voer krijgt. Er schijnt toch een link te zijn tussen het maag-darmstelsel, de algehele weerstand en overgevoeligheid voor mugjes.
Las laatst een interessant artikel over aandoeningen en inteelt (het ging in dit artikel over Friezen) ook staart en manen eczeem kwam hierin ter sprake.

Wij hebben, omdat we zelf twee jeukende paarden hebben twee verschillende dierenartsen gevraagd naar de resultaten van bloedonderzoeken bij eczeem, beide dierenartsen gaven aan dat de tests maar 50% betrouwbaar zijn, wat ze dus niet betrouwbaar maakt.

Maar zolang je het goed overdacht hebt is het jouw keuze :) Mijn keuze zou anders zijn :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:51

Vind King ook wel een leuke hengst voor Saphira.

Erfelijke factor zal hier geen sprake van zijn, dan moet Patrick ook schuren

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:52

Klopt niet wat je zegt Marja, want patrick heeft een andere vader. Dus die opmerking gaat niet helemaal op.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:53

Komt wel uit dezelfde moeder ;) en Hidalgo schuurt ook niet en zijn opa is Collin

flatcoatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:54

Hallo, kan ook aan de voeding liggen ,wat geef jij je tinker merrie, en nu zijn er nog geen mugjes, voor zomer exzeem ,dus het ligt ergens anders aan , :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:54

Ja dat weet ik. Maar het zijn geen volle broer en zus van elkaar.
Maar dit gaat offtopic...

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:55

Laten we ontopic blijven, maar Saphira der volle zus schuurt niet ;)
Laatst bijgewerkt door _Patrick_ op 07-03-11 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:55

Erfelijk wil niet direct zeggen dat elke nakomeling het heeft. Je hoeft niet perse iets te erven, maar het risico of de factoren zijn aanwezig. Maar ik heb m'n punt duidelijk gemaakt en zal er over op houden. Back on topic.

@flatcoatje: vaak zijn paarden die last van eczeem hebben ook gevoelig voor rijke voeding ;-) Eczeem is niet een simpel gegeven van alleen maar jeuk door mugjes, daar dragen veel factoren aan bij.
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 07-03-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:57

Ik moet meteen aan Drum denken, geen idee waarom precies.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:00

Drum zou ik persoonlijk niet voor kiezen, zeker niet voor een maiden.
Hij fokt nogal grote veulens dacht ik

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:02

Ja, dat is misschien wel zo.
Maar qua exterieur vind ik hem lang net raar.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:17

Een drumzoon lijkt me ook wel passen *hint :=
Vind Nuadhu er wel leuk bij passen eigenlijk :j Wat minder grof dan Drum zelf, wat bij deze merrie beter past.

flatcoatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:59

Ik vind het wel een leuke merrie , is bandit niet wat voor je merrie

flatcoatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:08

Ras: Ierse Cob, premie hengst "Majestic Shirrdan" HB1, 42,5 Combat, HLP 7.8. Aanvullende race: afdeling B, Hengst Majestic Shirrdan, HB1, Geslacht: Hengst Leeftijd: Geboren 30.4.2004, Kleur: Dun-Pinto, STM 154 cm, Vader: de heer Guinness, moeder, Florentina, omschrijving: Majestic Shirrdan, een hengst van de Ierse Cobs. Hij is momenteel de enige genetisch bewezen goud-Champagne-check vertegenwoordiger van zijn ras. Hij erfde ook de crème-gen aan zijn kinderen als zijn fijne karakter en goed exterieur (premie hengst). Met slechts drie weken onder het zadel, werd hij gereden perfect door de Stallion Performance Test in een 12 jaar oude meisje. Zijn vader en moeder zijn ook gunstig voor sich.Sehr gemakkelijk, zelfs in de omgang met merries zaken (net m. stem!). Zeer goed springvermogen (spring naar 1,40 m) en zeer goede galop, veel momentum van achter de stap en alleen vanwege zijn kleur een echte eye-catcher, staat in duitsland

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:34

Ik zou met deze merrie niet pogen een zware cob te fokken, want dan kom je teleurgesteld uit ben ik bang, gezien haar behoorlijk lichte beenwerk en lang lijf. Ik persoonlijk zou deze merrie aanfokken met een mooi grai hengst en geen vanner of cob. Denk dat de kans een zeer mooi grai veulen met haar te fokken vele malen groter is dan een mooi compacte cob met passend beenwerk te krijgen.. Ik zou hier Baggio wel op willen zien, maar dan moet je een jaar geduld hebben..

flatcoatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:52

Als je cray kiest zou ik voor Clen hill gaan super braaf karakter maar fokt groot

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 08:37

Het dekken is mijn eigen keuze dat zien jullie goed. Over erfelijkheid ga ik dan maar niet hebben.

Teuntje ze is geprimeerd als een Vanner. En een echt zware cob wil ik ook niet fokken maar wat steviger mag.

Flatcoat dekt de hengst die jij noemt KI en waar staat deze hengst. Bandit wordt niet mee gereisd voor zover ik weet

Cp -> heb al een B van Mamabua (schrijf het vast verkeerd)