Is het waar dat Arabieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lootte

Is het waar dat Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 23:00

Is het waar dat Arabieren eigenlijk geen paarden zijn om op te rijden.

Ik wil al heel lang een paard (een arabier) kopen.Maar van mijn ouders mag ik het niet omdat ze zeggen dat het té wilde paarden en eigenlijk niet geschikt zijn om wedstrijden en lessen te volgen met Arabieren.

maar ik geloof eigenlijk niet dat ze zo wild zijn.
Dus ik vraag het aan jullie of dat het inderdaad waar is

R0oszs

Re: Is het waar dat Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:03

nou bij ons op stal staan een aantal arabiertjes en zijn allemaal onder het zadel en doen het ook goed onder het zadel.. ;)

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:04

1 woord: Endurance ;)
Daar wordt 160 km op Arabische volbloeden gereden :)
Laatst bijgewerkt door F3nn3 op 04-03-11 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:04

Je koopt geen paard op ras ;)
Wordt inderdaad vaak gezegd dat arabieren vurig, snel etc zijn. Maar je hebt er ook die gewoon heel braaf zijn en misschien zelfs sloom.
Net zoals friezen. Wordt ook gezegd dat die koel in het hoofd en rustig zijn. Maar geloof me maar, ik heb een fries gekend die hier totaal niet aan voldoet :+

Verder is het onzin dat ze geen les/wedstrijd kunnen lopen. Heb wel eens een paar AV's in de Z zien lopen! :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:10

Arabieren zijn juist gefokt om op te rijden...in de woestijn ;-), vandaar dat ze ook zo goed zijn in endurance.

Verder is het karakter van een arabier natuurlijk verschillend, de ene is heel rustig en 'koel in de kop', de ander is weer een behoorlijke zenuwpees.

Wat arabieren meestal wel gemeen hebben is dat ze erg sensibel zijn (dus gevoelig voor stemmingen, maar ook voor hulpen en het wijken voor druk. Je hoeft vaak maar al te wijzen en ze gaan al opzij voor je) en dat ze erg reageren op jouw gemoedstoestand. Als je zelf een erg onrustig en onstuimig persoon bent, kan dat botsen met een arabier. Ben je zelf erg rustig van aard dan gaat dat vaak goed samen ;-).

Bizar dat die fabels over arabieren na al die jaren nog steeds de wereld niet uit zijn eigenlijk...

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:14

Lootte schreef:
Is het waar dat Arabieren eigenlijk geen paarden zijn om op te rijden.

Ik wil al heel lang een paard (een arabier) kopen.Maar van mijn ouders mag ik het niet omdat ze zeggen dat het té wilde paarden en eigenlijk niet geschikt zijn om wedstrijden en lessen te volgen met Arabieren.

maar ik geloof eigenlijk niet dat ze zo wild zijn.
Dus ik vraag het aan jullie of dat het inderdaad waar is

Precies wat mijn ouders zeiden toen ik zei dat ik een leuk paardje gezien had die te koop was (en wat toevallig een arabiertje was)
mijn instructrice was het hier niet mee eens en heeft mijn ouders overgehaald toch te gaan kijken.
Nu 8 jaar later, heeft die instructrice hem na 5 jaar van mij overgekocht en loopt hij kinderlesjes.
Niks geen gekke wilde pony, een schat van een beest maar het is een blijft een arabier die soms zijn streken heeft
als hij ergens zenuwachtig van word. (staartje omhoog en lopen maar)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:18

Wilde paarden? Dan moet je maar een kennis komen maken met mijn 3 jarige toerist :Y)
Zij is vanwegen haar leeftijd nog niet bereden, maar als ik zo naar haar karakter kijk, zal zadelmak maken weinig problemen opleveren en als ik met een lekker zonnetje ga wandelen is ze amper vooruit te branden, dan wilt ze liever van het zonnetje genieten en lekker om haar heen kijken :')

Net als bij elk ras, kan je niet een karaktertype omschrijven als zijn de karakter van een arabier, maar wat hier bovenstaat: over het algemeen zijn ze wel sensibel en gevoelig, maar dat maakt ze niet wild en vervelend, in tegendeel :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:22

Het zijn paardjes met temperament, maar ze zijn niet wild. Ze kunnen best gevoelig zijn voor stemmingen. En ze zijn prima geschikt om op te rijden. Mijn dochter heeft er ook eentje, een ruintje van net 6 jaar. Soms een beetje onstuimig, maar ook superlief. Als je echt op zoek gaat zie je ook arabieren lopen in de dressuur. Op onze vorige stal stonden heel wat arabiertjes, stuk voor stuk erg braaf onder het zadel. Sommige werden ook gebruikt voor de manegelessen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:24

Voor de endurance zijn ze bijzonder geschikt. Om er dressuur mee te rijden of om er mee te springen zal ik ze niet aanschaffen.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:19

henkjan kan je dit onderbouw??? endurance zijn ze idd erg geschikt voor maar waarom volgens jou niet voor de dressuur en springen?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:21

Henkjan schrijft, volgens mij, alleen maar dat hij ze niet zou aanschaffen voor dressuur of springen, dat wilt niet zeggen dat ze niet kunnen, zo lees ik het tenminste :)

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:27

dat klopt... dus hieruit begrijp ik dat hij ze minder geschikt acht.. En dan ben ik benieuwd waarom hij deze mening heeft.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:40

Het zijn juist hele veelzijdige paarden, mits je ze koopt bij een fokker die het niet alleen om hoofd hals en showgedrag gaat. Die "vergeten" namelijk soms te letten op het beenwerk en sterke ruggen. Ze zoeken een showparel, en daar is type hoofd hals en showen toch het belangrijkst. Helaas zie je deze fokkers wel erg vaak binnen het ras. Maar kijk eens bij bijvoorbeeld zenith arabians, die enkele hengsten goedgekeurd heeft bij het NRPS en deze hengsten ook erg veelzijdig heeft opgeleid.

Wanneer je een weldoordacht gefokte arabier hebt zijn het juist hele fijne rijpaarden. En niet zelden vind je een arabier met juist erg goede ruime beweging voor de dressuur, en het zijn makkelijke paarden om in elkaar te rijden. In mijn ervaring zijn ze erg licht in de hand en werkwillig. Soms een beetje te en denken ze zover mee dat je de hulpen niet eens kan geven of het paard doet het al :+

Ook springen misstaat een goed gefokte arabier niet, maar het zijn wel kleine paarden vergeleken met die reuzen van 1m70 en groter die tegenwoordig in de springsport worden uitgebracht. En endurance is bij uitstek een tak van sport waar arabs erg sterk presteren. Vanwege hun grote moed en mensgerichtheid (en dus vertrouwen) zijn ze ook nog eens geschrikt voor de SGW, natuurlijk alleen als je een fokker hebt die er op let dat het dier een goede body en techniek heeft.

In western zie je ook dat arabs erg goed mee kunnen komen, daar lopen een aantal paarden op hoog niveau mee! En vanwege de compacte bouw is dat helemaal niet zo verwonderlijk!

En natuurlijk de rensport, ook daar slaan deze prachtige dieren zelden de plank flink mis. Zeker Frans gefokte arabieren komen erg goed mee, en lopen op fantastische snelheden tegen elkaar. Bij de kossack stud hebben ze ook een aantal ren-gefokte arabs staan.

Kortom: als je een fokker zoekt die zijn dieren weldoordacht heeft gefokt en heeft gelet op correct beenwerk en het totaalplaatje kan je er een fantastisch rijpaard aan over houden! En dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je een arab moet kopen die op shows weer niet mee kan komen. Een enkele fokkerij let echt op het totaalplaatje. De Poolse gedachtegang is daar een goed voorbeeld van. Vaak zijn Pools gefokte arabieren sterk op shows vanwege hen mooie type en charisma, maar misstaat een zadel hen ook zeker niet.

En vergeet niet dat in bijvoorbeeld het NRPS een grote invloed van arabieren terug te zien is, terwijl dat toch sportpaarden en pony's bij uitstek zijn. En ook in veel andere rassen is arabisch bloed terug te vinden, ter veredeling van de rassen.

Overigens, ik zeg niet dat alle arabieren goed onder het zadel kunnen, of dat één arabier alle takken van sport goed kan doen. Maar dat is net zo min bij het KWPN, oldenburg, hanoveraans en nrps stamboek. Je moet wel opzoek naar een paard die geschrikt is voor jouw doeleinden. Geen enkele arabier zou even sterk in alle takken van sport zijn, net zo min als al die andere rassen paarden opleveren die alles goed kunnen.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:02

Ik dacht vroeger ook zo over arabieren als jou ouders.
Ze zijn mooi, maar voor mij zijn ze te hevig.
Nu enkele jaren later heb ik mijn eigen Arabier. Wild? helemaal niet
Ok de ene arabier is heviger dan de andere, maar ik vind dat een arabier er soms heviger uitziet dan hij is.
Bij opwinding hup het staartje erop en trippelen, maar daar blijft het dan meestal ook bij.
Eens je een arabier zijn vertrouwen hebt kan je er bijna alles van vragen.
En ik zou echt niet weten waarom je een arabier niet zou kunnen gebruiken voor wedstrijden.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:51

Arabieren wild??? Fabels, het is hoe je zelf met het karakter van een dier om kan gaan, mijn 2 jarige AV merrie is ook zon schatje. Toeneen andere hoefsmid voor het eerst kwam afgelopen jaar kwam ie al met een praam lopen want zon jong dier dat kan nooit stil blijven staan. Nou madame heeft tegendeel laten zien, is makker als de meeste 3 en 4 jarige kwpners op mn werk :)

Rheal mn ruin is ook zon goed voorbeeld, toen ik hem kocht was dat arme dier verpest, rijp voor de slacht, knettergek in zijn kop. Dat is wat mensen van hem gemaakt hadden, natuurlijk grijpt hij zijn kans als je in het zadel zat, dan sta je machteloos, hij draaide de rollen om. Ze verklaarden me voo r gek dat ik zon gevaarlijk dier kocht. Nou niks gevaarlijks aan hoor, kan lezen en schrijven met m. Af en toe een aansteller maar ooo zo lief, kinders kunnen dr zo mee wegrijden, ik rij zonder zadel hoofdstel met m buiten.

Maar voor je een keuze maakt een klik hebben met een AV is toch wel erg belangrijk, heb je die klik niet dan zal je die nooit krijgen. Het karakter moet bij je passen. Dus eerst paar keer kennismaken met het dier wat je wilt kopen alvorens je het dier neemt en het blijkt tot niks uit te lopen.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:02

arabieren lijken wild voor vele (omdat ze opgejaagd worden voor de show, zodat ze echt gaan showen en meer gaan bewegen) eenmaal gedaan, zijn ze echt heel rustig hoor!

ze zijn zeker geschikt om de te rijden, endurance, dressuur, springen, western, ...! je moet dan meer gaan kijken naar de verschillende types in de arabier!

mvg Glenn

Jazzmeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:52

wat een onzin!
Hier een foto van 2 showkampioenen.

Jazzmeen
Afbeelding

en Dakaree
Afbeelding
Reserve kampioen western pleasure in Amerika en meervoudig kampioen op show

Arabieren zijn ook leuke duikplanken :P
Afbeelding

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:23

Wat n gave duikplank! :D
Sluit mij volledig aan bij bovenstaande. Laat je ouders anders maar eens kennis komen maken met mijn merrie. Ze mag altijd mee als begeleidend paard op buitenrit voor jonge en/of nerveuze paarden. Mijn zoontje van net 4 rijdt soms ook op dr omdat ze zo rustig en voorzichtig is.
Wild? Eerder sloom... :z :D

Maar... Er zit wel een showknopje op!!! Staart op de rug en gaan! En daarna zadel op relaxed pleasuren, no problem! :D
Laatst bijgewerkt door YildizArabs op 08-03-11 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:25

Als ik op 1 ras heerlijke tochten door het bos kon maken, dan was het wel op een Arabier! Die zijn erop gebouwd om afstanden te lopen en houden dit (mits getraint) geweldig vol.

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:26

Zeker niet waar!
Kijk maar eens in mijn profiel! Die schimmel is een volbloed arabier en als zij echt wild was had ik er niet zo op kunnen liggen :Y)
Ik ken meerdere arabieren en nog nooit een "wilde" meegemaakt ;)
Een heel geschikt rijpaard!

khally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:31

Arabieren kunnen idd ook heel braaf zijn onder het zadel. Ik ken namelijk een arabier, daar kun je ALLES mee. Springen, dressuur, cross .. maakt niet uit, voor hem is het gewoon een en al genieten! ;) En vurig?
Helemaal niet! Je kan er nog kindjes opzetten van 4 jaar :)

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:36

Je hebt hetere en minder hete Arabieren, ze zijn niet allemaal zo bloederig hoor!
Wij hebben sinds 3 weken een 4 jarige arabier en die is zo braaf, daar kan je elke gek opzetten! Ook buiten schrikt hij nergens van, hij is braver dan onze 25 jarige pony. :))
Maar er zijn er ook die ontploffen al als er een mier komt langswandelen. Je moet gewoon de brave ertussen vinden denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:44

Ieder paard is uniek. Natuurlijk heeft een ras vaak wel over een groot deel redelijk dezelfde karakter eigenschappen. Maar dan nog is ieder individueel paard uniek.

Je kunt dus niet alle paarden van 1 ras over een kam scheren en zeggen dat dát ras sloom is of dát ras juist super snel.

Arabische paarden zijn over 't algemeen temperamentvolle, taaie paardjes met een zeer goed uithoudingsvermogen en door hun slanke bouw zijn ze zeer geschikt om lange afstanden op te rijden. Maar ook op andere onderdelen scoren ze prima :)

Gewoon goede rijpaarden.
Maar zorg wel dat je een goede keuze maakt als je een arabier neemt: kies een paar wat qua karakter gewoon goed bij je past. :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:31

Jazzmeen schreef:
wat een onzin!
Hier een foto van 2 showkampioenen.

Jazzmeen
Afbeelding

en Dakaree
Afbeelding
Reserve kampioen western pleasure in Amerika en meervoudig kampioen op show

Arabieren zijn ook leuke duikplanken :P
Afbeelding

Wow!! Mooie foto's van prachtige veelzijdige paarden!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:51

Mijn destijds jaarlingmerrie moest naar de DA om een bult te laten onderzoeken...
zonder verdoving naalt erin en rare dingen om haar heen...
ze hadden nog nooit zo'n brave jaarling gezien :n

Mijn wilde Arabische volbloedhengst die van de renbaan komt en nu kl4 endurance is, kan door kinderen begeleidt en bereden worden in de bak. Buiten komt het karakter van de renbaan boven maar dat zit er nu eenmaal in...