hoeveel kost de verzorging van een shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellenoord1

hoeveel kost de verzorging van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 17:59

heey
is er iemand weet hoe duur het ongeveer is als je ene shetlander aan wil schaffen.
hoeveel kost dit samen:
ik heb geen eigen stal dus kosten van stal huren er bij in gerekend graag.
eten
hoefsmid
en alle andere benodigd heden.
en wat een shetlander ongeveer kost als je er op wil rijd. en hoeveel hij kost als hij niet bereden is.

groetjes ellen
p.s alvast bedankt voor de reactie. ;) *D *D

LadyMadonna

Re: hoeveel kost de verzorging van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:00

Hetzelfde als een ander paard, smid en dierenarts zijn niet goedkoper ;)
Misschien kan je even in de bokt wiki kijken, volgens mij is er een artikel over betreft de onderhoudskosten van een paard

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:03

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:04

idd een shet kost bijna hetzelfde als een ander paard wat betreft grote kosten.;
Alleen qua voer en stalling ga je iets goedkoper zitten.
En harnachement voor shetten is denk ik nog niet zo evident om goed passend te vinden...

ellenoord1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 18:07

oke ik dacht dat het goedkoper was

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:10

Bij ons op stal is de stalling wel goedkoper, en ze eten ook minder voer (biks musli enz.)
Maar een zadel, hoofdstel enz. is misschien iets goedkoper maar IK denk dat het niet zo heel veel zal schelen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:11

TS zou je niet beter een verzorgshet zoeken? Dan kan je lekker ervaring opdoen en dan hoeft het je nog niet eens bijster veel te kosten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:11

ze eten minder tja... das te verwaarlozen. Mijn drachtige shet eet momenteel meer als mijn met pensioen zijnde haflinger.
Daarnaast: Fungeert de shet als grasmaaier of als sportpony? Zit ook nogal een verschil in

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:12

Bij ons heeft een box een bepaalde prijs. Of je er nu 1 pony inzet, 2 pony's of 1 paard maakt niet uit. Een stal is een stal. Van de zomer wordt het wel iets minder vanwege de weidegang.

Prijs van dekjes e.d. scheelt opzich niet zoveel hoor :) brok is ook evenduur (eigenlijk niet eens nodig voor de meeste shetters) Wormenkuus, hoefsmid en Veearts is even duur.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:14

idd een stal is een stal, maar bij volpension stallingen is het vaak iets goedkoper om een kleine pony te stallen dan een paard, gewoon omdat de pensionhouders erop rekenen dat er minder strooisel in moet en dat ze minder eten...

maar de rest is bijna allemaal hetzelfde als bij een groot paard

ellenoord1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 18:14

ik heb al verzorg shets
maar ik vindt een eigen pony beter maar ik vindt mij verzogshets ook toppers

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:14

hier zijn al best veel topics over geweest, misschien even de zoekmachine gerbuiken?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:16

petitparis schreef:
idd een stal is een stal, maar bij volpension stallingen is het vaak iets goedkoper om een kleine pony te stallen dan een paard, gewoon omdat de pensionhouders erop rekenen dat er minder strooisel in moet en dat ze minder eten...

Gaat bij ons net zoveel stro en hooi bij de shetten in als bij de andere paarden. Dus dat gaat ook niet altijd op.
Tevens koop ik mijn eigen voer in vanwege gezondheidsredenen bij de ponys. Gaat ook niet van mij stalgeld af hoor :n
Maar dat zal per stal verschillen.

TS: blijf lekker voor je verzorgponys zorgen. Een eigen ponys is echt iets compleets anders.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:18

dan kan je daar toch vragen hoeveel alles kost qua materiaal om te rijden etc.
stalling is echt afhankelijk van de streek. bv er zijn streken waar je voor een paard niks vind onder de 320 euro en je hebt er waar je vanaf 200 euro/maand of minder kan staan afhankelijk vanwat je zelf allemaal kan/wil doen aan de verzorging en onderhoud...

@evelli: idd scheelt van stal tot stal, bij ons is het ook voor de stal dat je betaald. Maar er zit dan ook niks bij in het stalgeld buiten gebruik van de accomodatie. Maar ik weet even goed een stal die "half" pension en vol pension aanbied e het enige verscil is dus dat je bij half pension zelf je krachtvoer meebrengt en klaarzet in emmertjes.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:52

@ TS kun je een weitje huuren? Dat scheeld ook al veel!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:59

je moet aan de volgende dingen denken: voer (al gouw 7.50euro tot 10.00euro per zak)-hooi (ong. 5euro per baal)-stro (ong. 3.00euro per baal)-dierenarts kosten (inentingen, prijs weet ik niet)- hoefsmid, weet niet of je hoefijzers neemt (prijs weet ik niet.)- poetskist- water (denk dat je het wel bij de stalling krijgt!haha)-halster+ touw (ligt eraan. ong. 5.00euro tot 25.00euro)-longeerlijn (als je dat wilt ong 10.00euro)-longeerzweep (van 9.95euro tot 37.50euro)- enz-enz. veel geld dus :x

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:01

*zucht* alweer een topic, even zoekfunctie gebruiken of google, hier zijn al zoveel antwoorden op gegeven

elise474

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:04

jhaa,, een shetlander heeft bijna de zelfde kosten alleen hij eet wel iets minder dus daar zou je iets meer op kunnen bezounigen dan een gwn paard
hihih wat praat ik zou weer voor poeptaal haha,

ellenoord1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 13:04

bedankt allemaal!!!!!! *\o/* *\o/*

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:30

Heb je een besluit genomen?

ellenoord1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 13:34

nee no niet
groetjes ellen

NIRANDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:43

soms heb je op marktplaats ook shetjes te koop met alles inbegrepen:zadels, hoofdstellen, halsters enz.
voer blijft het zelfde maar als je shet een weiland heeft hoef je je shet echt niet heel veel bij te voeren.
je kunt ook alleen hooi, en bijv. appels bijvoeren. ik geef wel gewoon krachtvoer en hooi maar als je er voor kiest het niet te doen: het is echt niet altijd nodig!! hoefsmid kost bij shetjes wel minder: bij ons dan... successs

ellenoord1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 18:37

dankje

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:45

Nou ik vind de kosten echt niet vergelijkbaar met die bij een paard.
Op mijn vorige stal (particulier) betaalde ik 50 euro in de zomer en 75 in de winter. Nu sta ik op een pensionstalling, staat hij in een groepstalling in de winter en in de zomer op het land en ik betaal nu 60 euro per maand (hele jaar). De kosten van beide stallingen was incl. hooi, kuil en stro.

Ik koop 14 kg paardenbiks voor in de wintertijd. Zo;n zak kost me 23 euro (zooplus sensitive voer, speciaal voor robuushouding). Ik heb er maar 100 gram per dag van nodig, dus je kunt je voorstellen dat ik erg lang doe met zo;n zak.
Spulletjes kun je zo gek maken als je zelf wilt. Ik geef er graag (te)veel geld aan uit, maar als je wilt, koop je 2 borstels, een hoevenkrabber en een halster met touw en ben je klaar.
Dan nog 1 keer per jaar inenten (hier kost me dat zo;'n 50 euro) en 4 x per jaar hoeven bekappen, kost zo ongeveer 35 euro per keer.
Verder natuurlijk wel wat geld wegleggen voor dierenartskosten (ik spaar hiervoor). Verzekering doe ik niet, want ik heb gelezen dat er maar bar weinig vergoed wordt.

Ik heb mijn shetlander gratis kunnen krijgen, en dat is vaak zo als je gewoon van een particulier overneemt. Koop je er 1 bij een fokker dan kost hij/zij je algauw 400 euro.

Ik spaar nu nog voor een sulky (400 euro) met tuig (150 euro).
Een zadeltje kocht ik nieuw voor 89 euro, maar spaar nu nog voor een barefoot cheyenne drytex kids, die kost 200 euro.
Ik heb een bitloos hoofdstel van barefoot. Die kostte me 50 euro. Teugels hiervoor 12 euro.
Ik heb een knopenhalster gekocht voor 8 euro, een mooi halster voor 12 euro (met touw) een weidehalster voor 12 euro.
Ik heb 2 fleechedekens nieuw kunnen kopen voor 20 euro.
Een 2ehands regendekentje kocht ik voor 15 euro.
En zo heb ik nog wel meer dingetjes aangeschaft. Maar die zijn allemaal niet echt noodzakelijk.

ellenoord1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 14:05

oke heel erg bedankt hier kan ik heel veel mee dankkje