Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
CharlotteLSL schreef:Prachtpaarden helaas gebeurt het wel vaker dat als paarden niet verkocht worden naar de slager gaan. Het zijn harde mensen die paardenfokkers!
jesterlover schreef:CharlotteLSL schreef:Prachtpaarden helaas gebeurt het wel vaker dat als paarden niet verkocht worden naar de slager gaan. Het zijn harde mensen die paardenfokkers!
Ik Fok ook paarden, ben ook "paardenfokker"
Dan ben je echt niet direct hard..
Je moet goed nadenken, de goede combinatie proberen te zoeken, welke hengst past bij je merrie..
Het is echt niet even zomaar een merrie, hup leuke hengst erbij.
En juist omdat het prachtige paarden zijn, kijken mensen niet meer naar het vermeerderen, maar puur naar het "kwijl" percentage..
Mijn pony's zonder papier zijn ook plaatjes, maar dat maakt de markt niet beter..
En dat heeft de pony van 4 jaar bij de slager ook niet geholpen..
KoudbloedKim schreef:Maar gelukkig zijn er ook aardig wat minder harde mensen die juist gek zijn op kruisingen.
Het is maar net wat je er mee wilt bereiken.
KoudbloedKim schreef:Ik ook..Al speelt het innerlijk en 'de klik' bij mij het meest.
Het lijkt mij persoonlijk heel gaaf om Kim (in de verre, verre toekomst) te laten dekken door een (wel grof gebouwd) paard dat iets kleiner is dan haar.
Maar dat zien we dan wel weer, als het ooit gebeurd, want ik wil hem dan natuurlijk wel zelf kunnen houden.
Cabelona schreef:Ik ben het niet geheel met jullie eens. Als de fok beperkt blijft tot een bepaald ras dan wordt dat ras in verloop van generaties zwak. Er moet soms ook nieuw bloed doorheen komen om bepaalde de gezondheid van een ras te behouden. Als er ernstige complicaties voordoen dan worden deze vanzelf door de natuur eruit gezuiverd (duurt wel een aantal generaties), er zullen natuurlijk altijd ziektes erin blijven zitten die niet nadelig zijn voor de voortplanting (zoals je bijvoorbeeld bij de mens erfelijke aandoeningen hebt zoals borstkanker of alzheimer). Deze ziektes vinden meestal ook plaats op latere leeftijd waardoor de voortplanting niet in het geding komt. Maar als er in een ras nieuw bloed komt zullen deze erfelijke kwalen in percentage zakken. Natuurlijk kunnen er nieuwe (erfelijke) kwalen opkomen, maar ook hier zullen een aantal generaties overheen gaan. Voor die tijd zal er eigenlijk weer een nieuw bloed doorheen moeten komen.
Dus als je het zo bekijkt zijn kruisingen over het algemeen genomen genetisch gezien gezonder dan echte raszuivere paarden waar al tijden lang geen nieuw bloed bij is gekomen (of paarden die steeds in dezelfde kringen worden gefokt).