[H] Welke hengst voor Elite Sport NMK merrie v San Remo

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cute

[H] Welke hengst voor Elite Sport NMK merrie v San Remo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 09:15

Graag laat ik jullie mee denken over een geschikte hengst voor mijn Elite Sport NMK merrie v San Remo.

Haar volledige afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=33213

Ze heeft 3 goede gangen (kreeg ze op de stamboekkeuring 80 punten voor) met souplesse en een goed gebruik van het achterbeen.
Die beweging wil ik in ieder geval behouden of nog verbeteren.
Minpuntjes wbt exterieur, ze heeft strakke lendenen en ze zou wat meer hals- en kruislengte mogen hebben.
Het karakter van de merrie is zeer goed, veel werklust en super braaf.

De merrie is zelf 1,72 en lijkt erg groot te fokken (nakomelingen met 2 jaar al rond de 1,70).
Ze heeft twee nakomelingen, een 3 jarige Sorento en een 2 jarige Vivaldi. Beide nakomelingen zijn zeer hoogbenig en kunnen heel goed bewegen.
Ze is nu drachtig v Uphill.

De hengst moet in ieder geval KWPN goedgekeurd zijn.
Afbeelding

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:41

Gewoon wéér Vivaldi. :D

Cute

Re: [H] Welke hengst voor Elite Sport NMK merrie v San Remo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 00:44

Dankjewel voor je bijdrage Mister A.
Ik ben zeer tevreden over onze Vivaldi, maar ik vind het dekgeld (1800 euro) wel erg duur geworden. Er moeten toch meer geschikte hengsten voor deze merrie zijn?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:57

Ik denk aan een hengst met 50% ander bloed, evt. een beetje Ferro en Jazz, die zelf niet te groot is of fokt met veel sportaanleg.

Je kunt eerst het veulen van Uphill afwachten, Uphill geeft wel opvallende paarden in de div. aanlegtesten.
Qua type vallen ze me nog niet mee.
Zijn zoon Carlton H. heeft veel souplesse en ruime gangen maar beweegt in één tempo, met een heel evenwichtig en fijn karakter.
Cachet, Jazz x Ferro en Chippendale, L.Leatherdale x Ngro, hebben zich goed ontwikkeld, de Jazz vind ik eigenlijk net niet goed genoeg qua karakter.
Kijk ook eens naar Cupido, heeft zich in het verr.onderzoek goed laten zien.
Daarom zou ik ook absoluut niet voor Apache gaan, veel te hectisch, een karakter dat maar bij heel weing merries past.

Of een bewezen hengst, Negro, en daar tussen in, Vivaldi en Zuidenwind, (d.v.) een hengst waarvan ik een paar knappe veulens heb gefokt.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 16:49

Ik vrees dat Negro in combinatie met deze merrie een (te) kort voorbeen gaat geven. Met diepvries heb ik niet zo´n goede ervaring, dus die vallen af.
Cachet spreekt mij wel aan, maar dan zit er in 1 klap Jazz, Ferro en Flemmingh bloed in, dat vind ik dan weer niet zo ideaal.
De andere moet ik even gaan bekijken.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:39

Ik vind Cupido ook een interessante hengst. Denkt u dat hij genoeg lengte in de hals en souplesse meegeeft? In elk geval vind ik het een chique verschijning.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:42

karinna schreef:
Ik vind Cupido ook een interessante hengst. Denkt u dat hij genoeg lengte in de hals en souplesse meegeeft? In elk geval vind ik het een chique verschijning.

San Remo en Flemmingh geven allebei heel veel lichaamslengte en lengte in de hals.
Wel zou ik Cupido eerst weer onder het zadel willen zien hoe hij zich verder heeft ontwikkeld.

Flemmingh-bloed in Cachet????

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:45

misterA schreef:

Ik denk dat ze bedoelt dat dat bloed in Zillion zit en de rest van Cachet ;)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:01

Jij weet al hoe ik erover denk maar ik zal het eens in de "groep" gooien.

Ervanuitgaande dat de Krack C x Rousseau ggk wordt denk ik dat je daar een hele goede match mee maakt. Terugfokken op Flemmingh, met Rousseau gaf haar moeder al een hele goede en dan die super moederlijn ervoor.

De halslengte zou ik me niet zo druk om maken, zowel San Remo als Flemmingh geven meestal voldoende halslengte, de Vivaldi heeft ook geen verkeerde hals. Heb je geen recentere foto van Zil, volgens mij valt het nl. ook wel mee inmiddels.

Ik zou Apache zeker op deze merrie durven zetten. Denk dat het karakter van de Apache's goed meevalt. Ze hebben in ieder geval allemaal lengte, front en beweging.

Een hengst die me enorm positief is opgevallen en die ik al vaker genoemd heb de afgelopen weken: Chagall. Dan heb je Jazz en 50% ander bloed ;) Jij fokt dan mooi terug op Donnerhall. Enige waar ik over twijfel is de lengte van het voorbeen. Die is bij Chagall erg goed maar met De Niro erachter....

Wat zou Olivi doen op deze merrie?

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:12

Ik zou eens Valdez overwegen voor jou merrie Cute.
Hij had een goede collectie veulens, goede scores in zijn gangen en dit samen met de nuchterheid van Zillion kan het wel passen naar mijn idee.

Misschien zou Charmeur ook wel kunnen passen maar je weet natuurlijk nog niet wat voor veulens hij fokt.

Moeilijk hoor! ;)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:16

Vind je Valdez niet erg veel "pony"modellen geven? Wel chique koppies maar zo kort en gedrongen in het lijf.

De eerste echte goede Valdez die ik gezen heb was die uit de moeder van Madorijke dit jaar op de hk.

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:41

Rhea schreef:
Vind je Valdez niet erg veel "pony"modellen geven? Wel chique koppies maar zo kort en gedrongen in het lijf.

De eerste echte goede Valdez die ik gezen heb was die uit de moeder van Madorijke dit jaar op de hk.

Daarom denk ik dat hij juist goed bij Zillion zou passen.
Ik verwacht namelijk geen pony model uit deze combinatie.

Zo heb ik ook nog maar weinig hele goede San Remo's gezien op de keuringen maar ze komen nu wel te voorschijn in de sport. En zo kan ik zo veel hengsten noemen waarvan ik nog maar weinig goede nakomelingen heb gezien. Het gaat erom dat je de goede match kan maken en
daarom verwacht ik dat dit passend kan zijn.
Natuurlijk is Cute degene die de keuze mag maken en ik ben benieuwd wat het gaat worden. :P

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 20:20

karinna schreef:
misterA schreef:

Ik denk dat ze bedoelt dat dat bloed in Zillion zit en de rest van Cachet ;)

Dat bedoelde ik inderdaad, had ik misschien niet zo duidelijk geformuleerd :)

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 20:26

Rhea, de Krack x Rousseau zou zeker een optie kunnen zijn, eerst even afwachten hoe hij het in het verrichtingsonderzoek gaat doen.
Olivi durf ik niet vanwege het karakter, het karakter van Zillion is super, maar dat wil graag behouden.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 20:38

Santvoortje, Valdez heb ik al vaker overwogen. Vind de hengst zelf heel aansprekend. Ik heb eerlijk gezegd nog weinig nakomelingen van hem gezien, dus weet niet hoe hij zich vererfd. Volgens het afstammelingenrapport staan ze wel goed in het rechthoeksmodel. Vraag me wel af hoe het karakter is (gezien zijn afstamming)?

Ik ben wel gecharmeerd van Charmeur en dan voornamelijk van zijn manier van bewegen. Maar ik combinatie met Zillion ben ik bang dat ik een buffel ga fokken.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 20:41

Santvoortje schreef:
Zo heb ik ook nog maar weinig hele goede San Remo's gezien op de keuringen

Ik ken er in ieder geval 2, een Nederlands kampioen (die van jullie) en een NMK merrie (die van ons) :D

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:57

en die van mijn vroegere buurman!

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:27

Citaat:
Santvoortje, Valdez heb ik al vaker overwogen. Vind de hengst zelf heel aansprekend. Ik heb eerlijk gezegd nog weinig nakomelingen van hem gezien, dus weet niet hoe hij zich vererfd. Volgens het afstammelingenrapport staan ze wel goed in het rechthoeksmodel. Vraag me wel af hoe het karakter is (gezien zijn afstamming)?

Ik vond zijn veulens toen wel goed maar het karakter kan ik moeilijk inschatten. Met dit bloed kan er zeker een keer een draak tussen zitten.
Qua bloed en rapport zou hij passend kunnen zijn maar er is inderdaad nog weinig bekend van hem....

Citaat:
Ik ben wel gecharmeerd van Charmeur en dan voornamelijk van zijn manier van bewegen. Maar ik combinatie met Zillion ben ik bang dat ik een buffel ga fokken

Ha ha ha, ja dat zou zomaar kunnen }:0 Toch even wachten op de afstammelingenkeuring ;) .

Citaat:
Ik ken er in ieder geval 2, een Nederlands kampioen (die van jullie) en een NMK merrie (die van ons)

Ik bedoel hengsten :D

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 21:36

Ok, qua zonen heb je inderdaad gelijk, heb daar ook nog niks bijzonders van gezien op de keuring.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:11

off topic: ik kan me herinneren dat nav de merriekeuring destijds een topic liep over hengsten die typische merrievaders zijn. Daarin werd Doruto geloof ik ook genoemd.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 22:40

Ja dat is heel typisch dat bepaalde hengsten betere dochters schijnen te geven dan zonen.
Maar dat is inderdaad off topic :)

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:31

Misschien toch even het Uphill veulen afwachten en als het er goed uitziet nog een keer terug gaan?
(Natuurlijk ben ik het met MisterA eens :D )

Anders kan Andretti voor jou ook wel een optie zijn. Ik ben matig enthousiast over de hengst zelf maar zijn collectie veulens was chique en hoogbenig. Onze Zenzi krijgt eind april een nakomeling van hem en ik ben erg benieuwd wat er uit deze combi komt :)

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 14:19

Met welke uitspraak van Mister A ben je het eens Santvoortje?
Ik denk niet dat ik Uphill weer ga gebruiken, maak graag een nieuwe combi om te kijken hoe dat weer uitpakt.

Andretti heb ik vorig jaar overwogen, maar vraag me af of ik wel genoeg schoudervrijheid ga krijgen met Special D ervoor?
Ben benieuwd hoe de combi bij jullie uitpakt.

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:06

misterA schreef:
Gewoon wéér Vivaldi. :D

Maar ik weet je antwoord natuurlijk al :$

Ik hoop dat de schoudervrijheid goed is van het veulen maar dat is inderdaad afwachten.

Moeilijk hè :\

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:42

Wat dacht je van een andere nakomeling van Krack C, United bijvoorbeeld??
Of inderdaad Apache, zou ik ook best aan durven op deze merrie!