Gelderse hengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Gelderse hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:16

Graag zou ik willen weten welke "oude" gelderse hengsten nog dekken, het liefst middels KI, en welke een nuchter, rustig karakter hebben.

Zelf vind ik het type van Galant bijvoorbeeld heel mooi om te zien.
En van Ahoy lees ik dat hij hele goede karakters geeft maar bijvoorbeeld weer niet zo'n sterk achterbeengebruik.
(Graag word ik gecorrigeerd als ik het niet goed heb...)

Ik wil eventueel deze merrie door een gelderse hengst laten dekken: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=461167

Afbeelding

Alle info over gelderse hengsten is welkom en dan het liefst over de oude garde....

Zo zag ik dat de tuigpaard hengst Joviaal in Duitsland terecht is gekomen en dekt binnen het Ostfries en Alt Oldenburger Verband. Of misschien omdat hij in het archief zit wel helemaal niet meer.
http://www.ostfriesen-alt-oldenburger.d ... rchiv.html
Misschien zijn er ook wel oude gelderse hengsten nog in het buitenland terug te vinden.

En hoe zit het met de registratie van het eventuele veulen bij het KWPN?
Kan iemand me dat uitleggen?
Wanneer wordt het geregistreerd als zijnde gelders?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:44

Lees net op de site van het KWPN dat Galant niet meer zou leven? Weet iemand dat?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 17:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:10

Wat beodel je met 'oudere' gelderse hengst?

http://www.kwpn.nl/site/department_arti ... 0c299e1a48

Dit is de lijst van het KWPN
Uit mijn hoofd dekken daarvan in ieder geval Chablis, Parcival, Vitens, Elegant, Sirius, Alexandro en Wilson via vers verzendsperma. Heb je de In de strengen? Het hengstennummer van een maand geleden staat naast de fokwaarden de beschikbaarheid, ook van de Gelderse hengsten.

Joviaal zegt me niet zoveel. Er worden wel meer tuigpaardhengsten in de GP richting ingezet zoals Sander (net als Ahoy van de familie Schilder) maar dat is natuurlijk dekken volgens mij. Gezien het bloed dat je merrie voert, zocht ik wat klassieks en niet iets met hackney
Galant is er niet meer, maar zijn halfbroer Elegant wel en dat is ook een Keurhengst. Gebruiken nu het nog kan.

Om Gelders geregisteerd te worden moet je met een ouder paard naar de stamboekopname in Didam mits ze voldoen aan de eisen (niet meer dan zoveel % volbloed, hackney en in het Gelderse type staan). Als je met een goedgekeurde Gelderse hengst dekt nemen ze volgens mij automatisch de richting van de vader, dus Gelders, je kan het ook aankruisen op het geboortebericht wat je voorkeur is en dat kan dan eventueel nog gewijzigd als je naar de stamboekopname gaat als 3 jarige, mocht het bijvoorbeeld toch als een rijpaard uitvallen.

Anoniem

Re: Gelderse hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:11

O tegelijk

Das een oude lijst, daar staan Chablis en Wilson volgens mij niet bij.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:12

Kan best zijn dat Klomphaar uit Laren nog wel wat rietjes heeft van Galant. Even contant opnemen en je weet 't.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:13

En ik vergeet Rubus, dat is een zoon van Ahoy en die is dacht ik ook gewoon met verzendsperma te krijgen via de AB stal.

Bij Galant staat op de lijst geen sperma meer schikbaar. Sowiezo vind ik Elegant, ook van Theoloog dan een betere keus.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 20:09

@[***]:
Met oudere hengsten bedoel ik oudere hengsten qua leeftijd omdat die meestal een nog klassieker model hebben dan de jongere garde.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:12

Coloured schreef:
Lees net op de site van het KWPN dat Galant niet meer zou leven? Weet iemand dat?

Galant is inderdaad overleden.
Ahoy heeft het afgelopen jaar nog gedekt. Ahoy geeft zeer brave karakters maar ook een wat lang niet te sterk achterbeen. Elegant ook. Elegant is op dit moment in een wat mindere conditie dus het is de vraag of hij het komende jaar nog dekt. Maar hij is samen met laurentz een van de betere oudere hengsten.
Je kan ook aan Laurentz denken..zeer goed fokkende hengst met een super moeder.

Maar ook een vrij klassieke hengst is Alexandro. Zeer braaf en veel massa. Hij heeft dan wel de een beetje moderne Koss als vader maar zijn moeder mag tot de betere klassieke Gelderse merrie gerekend worden.

De net aan gekeurde Sander x ahoy is ook vrij klassiek maar gaat naar het najaars onderzoek...dit voorjaar heb je daar nog niets aan. maar hij is wel echt super.

Waarom wil je juist een oudere Gelderse hengst?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:15

hoogendroog schreef:
Kan best zijn dat Klomphaar uit Laren nog wel wat rietjes heeft van Galant. Even contant opnemen en je weet 't.

Galant is helaas niet meer beschikbaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:17

wat ontzettend leuk dat je interesse hebt voor een Gelderse hengst en de Gelderse fokrichting overigens :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:18

Sirius is overigens ook nog een vrij klassieke hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:22

Coloured schreef:
@[***]:
Met oudere hengsten bedoel ik oudere hengsten qua leeftijd omdat die meestal een nog klassieker model hebben dan de jongere garde.

Niet gebonden aan leeftijd

Type en afstamming wel. Beetje ingewikkeld verhaal. Sirius is klassiek in zijn bouw, maar niet heel zwaar, Ahoy, Rubus, Elegant idem dito. Alexandro en Vitens lijken jong en modern en dat zijn ze ook, maar geven wel duidelijk massa door! Laurentz is klassiek in zijn afstamming, bouw en hoe hij fokt. Of hij met verzendsperma dekt, ik weet het niet, hij was een tijdje alleen natuurlijk beschikbaar volgens mij maar je kan altijd bellen met Klomphaar.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:23

Natasja als je het toch over klassieke hengsten hebt, vind ik van de Koss kant Wilson nog een stukkie klassieker. Als je idd een "ouderwets" Gelderse hengst er op wilt hebben zou ik gaan voor hengsten zoals: Elegant, Ahoy, Laurentz. Op zich vind ik Sirius ook mooie klassieke Geldersen fokken, en er zit een superkarakter in (klein kind kan hem van stal halen).
Als je richting TP wilt, en je wil het bonte erin houden kun je ook kijken naar James Bont. Dit is ook een erg mooi aansprekend paard. Maar de kans dat je dan ingeschreven wordt bij het GP is klein (of ze moeten tegen die tijd wat anders willen)
Voor de rest zou ik gewoon gaan rondkijken om de hengsten ook in het echt te zien bewegen. Kijk wat bij jouw merrie eventueel nog verbeterd kan worden. Kijk waar je het veulen voor wilt fokken. 11 maart a.s. is er in Ermelo een hensgtenshow. Bij deze show komen ook een aantal hengsten, dan worden ze aan de hand voorgebracht. Ook worden er een aantal onder het zadel gereden, of aan de lange lijnen. Dit is altijd leuk om te zien, en je kunt zo ook kennis maken met de karakters van de hengsten.
Ik zou zeggen succes ermee!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:26

Coloured...11 maart in Ermelo de Gelderse hengstenshow in Ermelo...dan kan je een groot aantal naast elkaar zien.

Vorig jaar was mooi het verschil tussen Alexandro, Wilson en papa Koss te zien. Alexandro was echt een de zwaarste van de 3. Ze zijn er nu weer alle 3. ook Rubus is er. En de nieuwe Dior (Sander x Ahoy)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:27

Vind je Wilson klassiek? Das een Koss x Cabochon, daar zit veel meer rijpaardbloed in, combi met deze merrie met veel bloed, zou me verbazen als er dan wat klassieks van kwam.
Alexandro komt uit een dijk van een Satteliet merrie en dat is terug te zien in zijn Gelder typische veulens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:29

anoukie88 schreef:
Natasja als je het toch over klassieke hengsten hebt, vind ik van de Koss kant Wilson nog een stukkie klassieker.

Vorig jaar vond ik juist Alexandro het meest klassiek van die 3(Koss, Alex, Wilson) zeker als je kijkt naar de leeftijd...maar ik ben niet grootste kenner hier :o
Wilson is fanatastisch...maar hij heeft een best moderne moeder...toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:30

[***] schreef:
Vind je Wilson klassiek? Das een Koss x Cabochon, daar zit veel meer rijpaardbloed in, combi met deze merrie met veel bloed, zou me verbazen als er dan wat klassieks van kwam.
Alexandro komt uit een dijk van een Satteliet merrie en dat is terug te zien in zijn Gelder typische veulens.

Tegelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:31

Bah wat zijn we het eens :D

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:35

Op zich is Alexandro klassieker qua voorouders. Maar als ik de hensgten zie vind ik Wilson een klassiekere uitstraling hebben dan Alexandro. Koss daarentegen vind ik altijd een iets fragiele uitstraling hebben. Qua nakomelingen is er van Wilson nog niks bekend. De nakomelingen van Alexandro zijn idd tot nu toe mooi klassiek gebouwd. Maar dit ligt natuurlijk ook aan de afstamming van de moeder. Vriendin van mij heeft een Gelderse, maar vind dit best een iel paardje met een flinke maat (voor een bijna 2-jarige)
Op zich voor een rijpaardmerrie zou ik Wilson er niet snel bijdoen voor een "ouderwets" veulen. Maar ik had het ook over de uitstraling van hem ;) Qua fokken zei ik andere hengsten :o

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:38

@NatasjavE:
Ik wil graag een oudere hengst omdat ik dan, denk ik, meer kans maak op een klassiek en zwaarder gebouwd veulen. Maar als ik Janne goed begrijp, hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
Ik wil graag een braaf paard met minder bloed fokken en een wat klassiekere uitstraling en omdat de merrie een gelderse moederlijn heeft, ben ik aan de gelderse hengsten gaan denken.
Welke jonge of oude gelderse hengst zou goed met mijn merrie combineren denken jullie?

@anouki88
Bedoel je James Bont of James Bont jr?
Hoe zou James Bont uitpakken op mijn merrie?

En bedankt voor de tips van de shows; goed idee om dat eens te bezoeken!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:48

Van James Bont krijg je hem zeker niet KWPN geregistreerd. Ik vind er niet zo heel veel aan. Maar ja...dat ben ik. Hij is wat erg Tuigpaard voor mij...wel (klassiek)Gelders gefokt.

Ik zou als ik een klassieker model zou willen denken aan Elegant(als hij dit jaar nog beschikbaar is) Laurentz, Sirius of Alexandro.

Laurentz denk ik dan toch echt als eerste aan.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:49

Bedoelde James Bont Jr.
Als ik de afstamming van jouw merrie zie (macenas) zou ik ook zeker gaan voor karakter. Op zich vind ik het al een mooie robuuste merrie, waarvan de lengte van de hals/nek misschien iets langer zou mogen. Ik weet niet hoe de gangen van jouw merrie zijn? Maar als ik het zo zie, zou ik voor een iets langgelijnde hengst gaan. En dan zit ik te denken aan Elegant of Sirius. Allebei goeie karakters, en veulens die goed in het type staan. Maar dit is natuurlijk mijn mening. Ik kan niet voor een ander beslissen. Zoals ik al zei ik zou ze live gaan bekijken, en dan ook zeker nakomelingen bekijken. Vraag is rond bij de hengstenhouders of er veulens zijn met afstamming van jouw merrie??? Geeft natuurlijk geen garantie, maar is een mooie vergelijking misschien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:53

Zeg coloured...kom je ook naar de Gelderse hengstenshow? 11 maart in Ermelo op het KNHS centrum. Staat met een paar dagen ook op de KWPN site.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 09:45

11 maart is er ook een andere hengstenshow waar ik heen wil. Maar daar ga ik eigenlijk heen voor 1 hengst. Misschien kan ik beter naar Ermelo gaan en dan die ene hengst een keer zelf apart gaan bekijken.
NatasjavE ga jij ook naar Ermelo?

@anouki88:

Is er iets mis met het karakter van Mecenas dan?