haf geschikt voor kinderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zilverenmaan

haf geschikt voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 11:32

Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren op het gebied van een eigen pony.
Mijn dochter en ik verzorgen nu een draver samen, ze is 8 (mijn dochter) en wat bang aangelegd.
Nu ben ik aan het kijken of een eigen pony haalbaar is, omdat ik hem dan zelf uit mam zoeken en niet afhankelijk ben van de streken van een verzorgpaard.
Hierdoor heeft ze al een angst opgebouwd helaas , die wel weer weg gaat bij een paard wat ze kan vertrouwen.

Nu is ze nog jong en is het de bedoeling dat ik de pony ook ga rijden.
Ik ben 167 cm en 65kg, dus echt een kleine pony gaat m niet worden.

Nu dacht ik aan een haf ...

Zou dit een optie kunnen worden of zijn hafs te sterk en pittig voor haar?

Heeft iemand een andere optie misschien?
Groetjes

Britt

Re: haf geschikt voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:36

Nou ja, de mijne is niet geschikt voor kinderen :')

Het karakter is echt ponyafhankelijk, niet per se rasafhankelijk. Je moet dan echt eerst kennis gaan maken en een paar keer proefrijden oid.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:38

Natuurlijk is het karakter van ieder paardje anders, maar als ik zo de algemene karaktereigenschappen van een Haflinger bekijk, dan spreken we toch over een 'pittig en temperamentvol' diertje :) Dat neemt niet weg dat het superponies zijn, en dat er ongetwijfeld veel bokkers hun Haf nooit zouden omruilen voor een ander, maar aangezien je zelf al zegt dat je dochter een beetje bang is aangelegd, weet ik niet of een Haf dan direct de beste keus is... Maar wie niet waagt niet wint, misschien helpt de pony juist om je dochter wat op haar strepen te laten staan ;)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:39

Ik zou eerder gewoon eens rond gaan kijken en proefrijden en de ponies niet selecteren op ras.
Er kunnen hele leuke knappe kruisingen tussenzitten, die misschien ook nog wel gunstiger qua prijs zijn.

Welsh cobs kunnen ook fantastische kinderponies zijn en ze zijn sterk genoeg voor een volwassene. Maar dan ook moet je echt op karakter selecteren, niet op ras.
Want zo een als mijn welsh cob zet je niet direct bij een wat banger meisje neer. Dat heb ik zelf wel ondervonden.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 23-02-11 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:43

Hoi!
Je moet vooral kijken naar het karakter en elke haf (of ander paard) is anders. Je hebt er lieve en niet lieve bij.

Mijn verhaal: :D Ik ben 159 groot en ben 37. Heb een zoon van nu 9 en dochter van 6. En we hebben nu bijna 2 jaar ons gezinspaard. Een Fries.

Ik rij natuurlijk zelf op hem en mijn kinderen ook. Voor dochter is ie natuurlijk te groot om echt te mannen, dus die loopt uitsluitend aan de longe:
Afbeelding

Zoon stapt op hem rond. Zoon kan nog niet echt rijden, heeft lich beperking en we doen dus rustig aan. Wel geeft dit paard hem alle vertrouwen
Afbeelding

Nu is Jippe 163 ongeveer en zal een Haffie kleiner zijn. Ga vooral kijken bij verschillende Hafs en Fjorden kunnen ook wel goede exemplaren tussen zitten.
Ga daarna nogmaals en evt een derde keer langs bij de 1,2 of 3 paarden waar je een goed gevoel mee had.
Ga niet over 1 nacht ijs. Beter een langere zoektocht naar een heel goed paard dan een korte en je zit met een rotbok....
En ik zou idd niet op ras selecteren, maar gewoon bij de wat grotere powns en kleinere paarden zoeken.

Oja, en ik zou zeker gaan voor een ouder, volwassen dier vanaf een jaar of 10. Als wij over ong 2 jaar gaan kijken voor een pown erbij voor dochter zullen we ook een ouder, rijper, meer ervaren dier zoeken. Onze Jippe is nu bijna 8 en nog best wel jong af en toe...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:46

Mhh zou geen halflinger of Fjord nemen vaak zijn deze sterk en ook wel eigenwijs.

Zoals hierboven geschreven is een kleine fries idd wel een optie of een Welsh cob?.
Vooral omdat je dochter beetje bang is zou ik denken aan een wat oudere E pony klein paard die het nodige al gezien heeft.

Als mijn kinderen ooit willen rijden ga ze eerst op een oude pony van bv 16 tot 20 jaar echt eentje die alles gezien heeft. Kinderen moeten niet alleen het idee van rijden krijgen maar ook alles er omheen en dan moet je toch een betrouwbaar beestje hebben.
Heb nu ook 2 oude shets voor ze waar ze niet op rijden maar alleen poetsen en wandelen rijden komt later (21jaar en denk 15 of zo).

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:49

Verschilt heel erg per haf, die van mij is een schat voor kinderen als je er regelmatig iets mee doet. En je zegt zelf al dat je zelf er ook op gaat rijden. Bij mijn lieve haffie hebben vaak kinderen er op gezeten die geen ervaring hadden. Ook kan ik met gemak mee galloperen zonder zadel en dan kan een sprongetje er ook wel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:50

Ik was 10 toen ik mijn Haflinger zaliger leerde kennen. Ik ben er ettelijke keren afgevallen omdat het zo'n bokker was, ze ging regelmatig met haar volle gewicht op mijn teen staan en deed soms echt haar zin met me.

Een kleine B-pony had misschien iets veiliger geweest, maar ik vind dat ik toch veel heb geleerd van die Haflinger dus slecht is het eigenlijk niet :) zeker als je er als volwassen persoon ook op wil rijden, dan heb je al niet veel keuze vind ik ...

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:51

Op de een of andere manier staan haflingers bij veel mensen bekend als "wat slome makkelijke pony's".
Een haflinger,daar kan je iedereen opzetten...Waar zou deze fabel vandaan komen ??

Ontopic,De ene haflinger is de andere niet,ik zou in eerste instantie zoeken naar een geschikt paardje voor een angstige/beginnende ruiter. En als er dan een haflinger uitkomt is dat hartstikke mooi !
Over het algemeen zijn haflingers braaf en betrouwbaar...maar ook eigenwijs en koppig, dat
maakt "sommige" haflingers alles behalve geschikt voor kinderen.
Succes met je zoektocht !

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:20

Ik ken best een aantal haflingers die wel aan die eisen voldoen, ik ken er echter ook zat, die heel erg eigenwijs en ondeugend zijn.

Veel haflingers zijn, mits ze ook voldoende uitdaging door een ervaren ruiter krijgen, prima geschikt als kinderpony, echter zal geen enkel paard alleen gereden en verzorgd moeten worden door een onzeker persoon, dat is vragen om moeilijkheden.
Mijne is daar een voorbeeld van. Ik heb de dochter van mijn vriend op hem leren rijden, gaat hardstikke goed, ondanks dat hij ontzettend eigenwijs is.
Wel moet ik zorgen dat hij voldoende werk in zijn benen houdt, dus lekker zelf veel mee het bos in (en dochter voorlopig nog niet mee het bos in, daarvoor is hij te eigenwijs).

Ik zou wel adviseren om niet voor een al te jonge pony te gaan, zoek het in de leeftijd vanaf een jaar of 10 ofzo. En zoek naar een brave.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:39

Haflingers (en andere koudbloeden) zijn nou eenmaal behoorlijk zelfverzekerd en kunnen aardig dominant zijn. Als jou dochter niet stevig genoeg in haar schoenen staat zal de pony hoogstwaarschijnlijk een loopje met haar nemen. Ze kan hier veel van leren, ze kan hier ook angstig en onzeker van worden.

Ik zou gewoon gaan kijken naar leuke pony's. Welshjes zijn idd erg leuk en connemara's kunnen ook zeer geschikt zijn :j

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 14:13

Hai,
Wat een hoop reakties al zo snel,bedankt!

Tja ik weet ook totaal niet waar ik moet zoeken.
Ik heb een zwak voor een fries, maar ik vind ze zo groot voor haar.
Ik kan niet echt kleine maatjes vinden, allemaal 160 cm of meer.

De connemara vind ik zelf te klein, ik moet er ook wel netjes op passen vond ik.
Ze vind het zelf zó leuk en geniet ervan met volle teugen.
Alleen heeft ze de laatste tijd steeds pech met de shet die we nu verzorgen.
Daardoor is ze banger geworden. Heel jammer.
Eigenlijk vind ik ze helemaal biet geschikt voor kinderen, wat een kleine monstertjes kunnen het zijn!
Ik zoek inderdaad ook naar pony's vanaf 10 jaar, ik wil een pony dat alles al kan en niet vandoor gaat als bv onverwacht been geeft.

Ik vind t lastig, ik wil geen miskoop doen, en dit wordt dan ook het eerste paard wat ik koop.
Groetjes

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:16

Hoe groot is je dochter?
Ter vergelijk: de knul op mijn paard hierboven is bijna 140 cm en de dochter 111 cm :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:21

Connemara's zijn ook prima geschikt voor volwassenen en net zo groot als haflingers?

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:21

Onze haflingers zijn niet geschikt voor kinderen omdat ze te sterk en eigenwijs zijn. De mijne is van kinderen geweest, en dit ging niet.
Maar dit is meer mijn eigen ervaring, dus vandaar uit zou ik zeggen niet geschikt.

maar er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn.

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:22

wat al eerder is gezegt, ga gewoon eens rondkijken en inderdaad goed letten op karakter!!
Elk paard verschilt,
zo is mijn pony, een haflinger x arabier,
hij is heel pittig en haalt alle streken met je uit,
maar als een klein kind erop zit, zet hij geen enkele stap verkeerd!!
een meisje van 5 kon zo met hem wegrijden, terwijl de meeste mensen er nog niet eens uns durfde op te stappen :j

Dus het ligt aan het karakter, niet aan het ras
Veel succes!! :)

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:28

haflinger zou ik niet idd doen.

wij hebben ook een haflinger genomen omdat ik (14) nog 2 zusjes heb die ook wat bang zijn aangelegd zij zijn 8 en 12.
het is een leuke haf wat we hebben maar oo zo pittig!
en het mooiste is dat mijn zusjes er nu niet meer er op rijden omdat ze hem te druk vinden

dus nee geen haflinger wij hebben er ook eigenlijk een beetje spijt van aangezien ik er al te lang aan het worden voor ben.

friezen heb je ook in kleinere maten! :)
dus idd kijk goed rond naar de karakters en kijk daarna pas naar de rassen hoogte's enz.
wat ook grotere paarden kunnen super mak zijn! soms nog makker als hafjes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:32

kun je niet beter kijken voor een wat ouder, klein manege paard?
Daar kunnen jullie beiden veilig op rijden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:34

Heb TS net een PB gestuurd met wat kleinere paarden en een E pony van MP.
Wie weet zit er wat tussen. Helaas verkoopt het gros van de mensen hun pown momenteel als superlief en betrouwbaar.
Als ik dan zeg dat er een meiske van 6 op zou moeten zeggen ze bijv: ja hoor eerst 15 minuten longeren en dan is ie moe genoeg _-:( :evaw: of bijgezet rijden dan gaat het prima %) _-:(

Dus advies aan iedereen die een braaf paard wil: meerdere keren langs gaan en eerst laten voor rijden. Dan zelf er pas op!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:37

Om antwoord te geven op je paard, Ja mits er goede begeleiding bij is, maar over het algemeen zijn ze wel sterk voor kinderen! maar zeker wel braaf!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:39

Haf of Fjord voor kinderen zou ik niet snel doen. Shet dito. Er zijn andere rassen pony's die geschikter zijn voor kinderen, denk aan Connemara of New Forest....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:40

ik denk niet dat je alle haflingers en fjorden over dezelfde kam mag scheren. Er zijn er die te sterk en eigenwijs/koppig zijn en er zijn er die echt de ideale kinderpony zijn en gedragen zich vaak ook voorzichtiger naar kinderen toe dan naar volwassenen. Maar dit weet je pas als je er enkele op het oog en geprobeerd hebt.
New forest pony's vind ik ook geweldige kinderpony's al zal je moeten opletten, want heb het idee dat de laatste jaren de pony's bloediger gefokt worden voor eventueel wedstrijden en dat zijn dus niet de ideale kinderpony's om zonder zadel mee door de weide te sjezen en "haasje-over" mee te doen...

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:42

Er wordt hier steeds gezegd dat Hafjes en Fjorden te sterk en eigenwijs zijn voor kinderen. Dat ze sterk en eigenwijs zijn daar ben ik het volledig mee eens, dat is mijn fjord ook, maar mijn fjord is óók super met kinderen. Hij is nog steeds sterk en eigenwijs, maar niet half zo erg als hij dat bij mij is. Vaak zie je echt wel dat pony's een stuk liever zijn voor de kinderen dan voor hun baasjes. Dus ja, ik vind mijn fjord wel geschikt voor kinderen. :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:45

Ik zou niet snel gaan voor een paard voor jullie beide :n Maar juist voor een kleinere pony voor haar. Als deze eens stout doet is ze in staat om hem/haar aan te pakken en daardoor krijgt ze haar vertrouwen terug.
Een haflinger zou ik sowieso niet doen, aangezien deze (en natuurlijk niet allemaal, maar zo is de reputatie) nog wel eens ondeugend kunnen zijn en zich erg sterk kunnen maken.
Een wat oudere (15+) welsh zou imo een betere optie zijn.

Niwla schreef:
Vaak zie je echt wel dat pony's een stuk liever zijn voor de kinderen dan voor hun baasjes.

Of ze beseffen dat ze er geen zin in hebben & weten dan binnen no time zo'n kleintje eraf te gooien.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 23-02-11 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:45

dat klopt ook Niwla, maar hoe vaak rijden die kinderen er op? niet maandenlang achter elkaar toch?

De mijne is ook super braaf bij kinderen hoor! maar ik zou het niet weten wat hij doet als hij continue door kinderen word gereden..