[TI] Wie rijdt er met zijn Tinker met een Micklem competition?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Wie rijdt er met zijn Tinker met een Micklem competition?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 08:25

Hallo allemaal,
ik kreeg het topic van de Micklem niet doorgespit, dus doe ik het even zo.
Ik wil graag de Micklem Competition voor mijn Tinker-x gaan aanschaffen.
Nu heeft mijn Tinker een behoorlijk breed voorhoofd, maar niet zo'n lange neus, als je begrijpt wat ik bedoel?
Voor hoofdstellen heeft hij altijd een full maat omdat de frontriem anders niet past.
Nu ben ik bang dat als ik de full van de Micklem bestel, dat de frontriem dan wel past, maar de neusriem dan te laag uitkomt.
Wie heeft hier ervaring mee? Welke maat heb je? Misschien heb je een foto met je Tinker + Micklem.
Alvast bedankt voor jullie reactie!

DeCobvan

Re: Wie rijdt er met zijn Tinker met een Micklem competition?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:47

hoi ik heb zelf geen ervaring met Micklem maar is het een idee, om een cob maat hoofdstel te gebruiken en daarop een ful frontriem??

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:03

ik zou een mailtje sturen naar het bedrijf en dan gewoon aan geven dat je een cob wil met een full frontriem

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:24

Je kan de frontriem gewoon vervangen voor een andere.

Wil er wel eentje voor mijn merrie, moet alleen nog even kijken welke maat. Wil wel de multi :)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:26

Frontriem vervangen vind ik zonde van het dure hoofdstel.
Als de bakstukken en het bitriempje goed te verstellen zijn, moet een full gewoon passen.
Vandaar dat ik naar ervaringen vraag.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:29

Ja dat snap ik, maar denk niet dat ze voor jou een cob met een full frontriem gaan leveren ;) standaard maten. Als je paard daar niet in past en je wil toch graag het hoofdstel? Dan moet je er een mouw aanpassen en de frontriem vervangen. Als mijn multi er is komt er ook een andere frontriem om :)

Je had ook al ervaringen in het Micklem topic gevraagd toch?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:37

Ja inderdaad, zie alleen door de vele pagina's het bos niet meer ;).
En als het inderdaad niet anders kan, dan maar een andere frontriem. Ik weet wel zeker dat ze er geen leveren met een andere frontriem, lijkt me nogal omslachtig voor een bedrijf.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:37

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:39

Die heb ik al gezien, vind het alleen lastig om de afstand van het kopstuk/neusriem in te schatten, zeker als je het hoofdstel nog nooit in de hand hebt gehad.
Ik heb inmiddels een mail naar de webshop gestuurd met de vraag of hij geruild mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:41

Een andere frontriem is bij een Micklem ook moeilijk, omdat de 'bakstukken' veel smaller zijn dan van een gewoon hoofdstel. Ik heb er bij die van mij een frontriem in van een rondgenaaid hoofdstel, en dat past precies.

Verder, ik heb geen Tinker, maar wel een E-pony met een breed, kort hoofd. Van gewone hoofdstellen heeft hij maat Cob, van de Micklem een maat Normal Horse (er is ook nog Large horse). Deze valt breed zat :j Ik heb wel de neusriem op zijn hoogst, en dan de bitriempjes op zijn langst. Dan gaat het precies goed om het bit op de goede hoogte te hangen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:43

Blijheid schreef:
Een andere frontriem is bij een Micklem ook moeilijk, omdat de 'bakstukken' veel smaller zijn dan van een gewoon hoofdstel. Ik heb er bij die van mij een frontriem in van een rondgenaaid hoofdstel, en dat past precies.

Verder, ik heb geen Tinker, maar wel een E-pony met een breed, kort hoofd. Van gewone hoofdstellen heeft hij maat Cob, van de Micklem een maat Normal Horse (er is ook nog Large horse). Deze valt breed zat :j Ik heb wel de neusriem op zijn hoogst, en dan de bitriempjes op zijn langst. Dan gaat het precies goed om het bit op de goede hoogte te hangen.

Frontriemen kan je tegenwoordig prima op maat laten maken hier via bokt. Dus dat zal ook geen probleem zijn als je de lusjes smaller wilt hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:44

Evelli schreef:
Blijheid schreef:

Frontriemen kan je tegenwoordig prima op maat laten maken hier via bokt. Dus dat zal ook geen probleem zijn als je de lusjes smaller wilt hebben :)

Klopt, maar ik bedoel meer, je zal je huidige frontriem dus niet zomaar kunnen hergebruiken :)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:46

Blijheid schreef:

Dank je wel voor je berichtje! Heb je toevallig een foto? (mag ook via mail)
Ik wist dus niet of de bitriempjes echt iets te verstellen waren. Ik heb een halsterhoofdstel waarbij het bitriempje ook aan de neusriem zit, maar die is niet te verstellen, en moest dus aangepast worden door de zadelmaker.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:46

Ik volg dit even. Zelfde type hoofd.

Frontriem zou ik zelf niet van wakker liggen, dan maar eentje op maat laten maken met smallere lusjes.
Ben ook benieuwd hoe het valt qua mondspleet eerlijk gezegt met de lengte van het bitriempje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:47

De bitriempjes zijn best ver te verstellen :j
Ik ga even een foto opzoeken voor je :)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:48

Geweldig! Alvast bedankt!

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:50

Ik zou een Full doen, ik heb voor mijn haf met een best fijn hoofdje een cob, en die kan onder haar kan net dicht (ena grootst). Dus als je tink een brede kaak heeft past hij misschien niet dicht...

Frontriem is best groot, mijn pony heeft altijd maat full nodig van frontriem (cob past echt niet) en deze die bij het hoofdstel zat (maat cob) past perfect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:54

Alsjeblieft :)
Afbeelding

Zoals je ziet heb ik wel de neusriem achter het bit langs in plaats van er voor langs zoals het hoort, ik vind dat het bit anders iets teveel wordt "opgeduwd" door de neusriem.

edit: Wat ik er ook veel fijner aan vind, is dat zijn oog veel vrijer ligt dan met een gewoon hoofdstel :j

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:55

Oke, dat staat hem/haar erg mooi dat hoofdstel! Dank je wel voor de foto!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:59

Ziet er goed uit Blijheid.
kan me er iets bij voorstellen dat je hem zo doet, alleen zou ik hem dan denk ik gewoon een gaatje lager doen.
Of kan dat niet.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:34

Dat kan wel, maar dan zit de neusriem (bovenop zijn neus) wat te laag voor mijn gevoel, zeker omdat ik hem ook geregeld als sidepull gebruik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:35

corinne1981 schreef:
Oke, dat staat hem/haar erg mooi dat hoofdstel! Dank je wel voor de foto!

Graag gedaan, ik merk ook echt dat hij er fijner mee loopt dan met een gewoon hoofdstel :j Voornamelijk omdat zijn oog een stuk vrijer ligt denk ik :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:41

ik volg dit ook even
heb een tinkertje die als haslter maat cob heeft maar dan wel kleinste 1 a kleinste stand

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:00

Ik heb hem besteld en had hem gisteren binnen.
Natuurlijk 's middags meteen gepast. Hij past! Was even puzzelen hoe hij precies moest komen te zitten, maar ik had het instructiefilmpje op youtube goed bestudeerd dus ik geloof dat ie zo wel goed zit.
Frontriem kan nét, met al dat winterhaar was het even frotten, ik heb hem ook wat meer naar beneden geschoven en toen zat hij veel beter.
Keelriem lijkt heel strak te zitten, dat ligt weer aan zijn baard.
Oja, meneer houdt niet zo van passen, hij staat er niet zo charmant op ;) :
Afbeelding

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:03

@Blijheid,
Als je nu aan de teugels zit met rijden dan plet je toch dat velletje tussen het bit en het riempje ?
Volgensmij kan je beter gewoon het riempje voor het bit langs doen. Is veel prettiger voor het paard..:)