En ook Polsbury Pirelli geruind voor de sport

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

En ook Polsbury Pirelli geruind voor de sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 00:31

bron: http://www.brummerhoeve.nl/wistjedat.html

Dat er gesport moet worden, àla..... maar toch erg zonde dat de edele delen blijkbaar vaak een belemmering vormen voor de ruiters en amazones!

Is dit nu een gebrek aan geduld / kennis van de ruiter (of ouders c.q. trainer van de ruiter), om met hengstenmanieren om te gaan, of waren deze hengsten gewoon te lastig?

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:48

en ik had gehoord dat ie maar 2 had gedekt,dus dat zou ook een reden kunnen zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:49

Laten we voorop stellen, het zijn wel kinderpony's, en voor kinderen is het niet ideaal om een pony te hebben met ballen eronder. Je stalling moet er naar zijn, en de ruiter moet er mee om kunnen gaan. Want hoe dan ook, met een hengst moet anders omgegaan worden dan met een ruin.
Bovendien kunnen die ballen inderdaad een belemmering zijn in de sportkwaliteiten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:54

Ik heb soms het idee dat er wel erg snel in de ballen gehakkietakt wordt. Jammer, want met geduld, regelmatig les en ervaring kun je ook een eind komen. Van sommige hengsten weet je dat ze bekend staan om hun lastige hengstengedrag, maar was Pirelli er ook zo eentje?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:58

Ik heb Pirelli wel gezien in Belgie op de hengstenkeuring en tijdens de verrichtingen in Belgie, hij was toen nogal imponerend hengst, maar ook nog jong, kan er wel uit zijn.
Maar een (dek)hengst houden is allemaal leuk en aardig, maar rijk word je er niet van, kost je eerder handen vol geld, en als je zo'n dier koopt puur voor de sport zou voor mij een beslissing om te ruinen zo gemaakt zijn.

ponymens

Re: En ook Polsbury Pirelli geruind voor de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:40

Ik heb Pirelli bij Henk Schoone op stal gezien in het jaar dat hij in Nederland werd voorgesteld en ik zou er geen kind op zetten op een druk terrein tussen veel andere pony´s

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:41

Zonde, ik vond het een leuke hengst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:44

Uiteindelijk hou je dan alleen de echte brave hengsten over ...... wel zo handig als je kinderpony's wilt fokken :) .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:44

Ponymens: uberhaupt geen kind, ongeacht leeftijd?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:45

Veel hengsten krijgen niet de mogelijkheid om paard te zijn, niet met maatjes naar buiten, geen sociale contacten. Als daarbij je niet een verbetering aanbrengt in de foklijn of stanboek, dan vind ik dat ze beter af zijn als ruin.
En met name wanneer er kids bij zijn is een ruin beter in de omgang

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:49

Juliette86 schreef:
Uiteindelijk hou je dan alleen de echte brave hengsten over ...... wel zo handig als je kinderpony's wilt fokken :) .

ben ik niet helemaal met je eens. Het ligt er maar aan wat je met de nakomelingen wilt doen. De meeste hengsten, (te) pittig of niet, leveren brave kinderpony's mits geruind. Daarom dus jammer als een ggk dekhengst verkocht wordt aan iemand die geen belang heeft bij de dekfunctie en dus ook een uitstekende ruin had kunnen kopen.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:50

gem schreef:
Ponymens: uberhaupt geen kind, ongeacht leeftijd?

Hij was ernstig hengst. En hengsten en kinderen zijn meestal een slechte combinatie op enkele uitzonderingen na. Heeft niets met het karakter te maken van de hengst maar meestal hoe ze gehouden en opgevoed zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:52

ElCamino schreef:
Veel hengsten krijgen niet de mogelijkheid om paard te zijn, niet met maatjes naar buiten, geen sociale contacten. Als daarbij je niet een verbetering aanbrengt in de foklijn of stanboek, dan vind ik dat ze beter af zijn als ruin.En met name wanneer er kids bij zijn is een ruin beter in de omgang

ben ik met je eens en ik weet idd niet of Pirelli genoeg verbeterd heeft. Maar kijk bijvoorbeeld naar Shardon; toch eeuwig zonde dat hij om dezelfde reden gecastreerd is? Zijn nakomelingen logen er ook niet om.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:46

Zonde! Vond het zo'n geweldige hengst!

We hebben zelf een nakomeling van hem... ook zo'n knap ding :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:47

Maar dan is het nog altijd de keuze aan de hengstenhouder en aan de koper. Het is jammer voor de fokkers, maar een hengstenhouder kijkt naar zijn portemonnee (en zeker als het zijn broodwinning is) en die laat echt geen vele euro's schieten omdat de koper een dier wil voor de sport en niet voor de fokkerij. Een goede sportpony is nu eenmaal nog altijd meer waard dan een dekhengst.

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:26

ik ga volledig mee met Neon.
thuis was pirelli een wakkere hengst, waar je echt erg op moest letten.
was in groepen te rijden, maar zeker niet met een minder capabele ruiter. tijdens mijn stage heb ik hem enkele maanden mogen trainen. wereld ervaring! wat een super fijne pony.
erg jammer dat hij geruind is. maar komt zijn sportcarriere wel ten goede.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 23:01

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:12

jeetje weer 1 minder,misschien is het wel hip,moeten wij dat ook eens proberen?? :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:13

Tja, dat is dezelfde reden als Adino. Maar zo'n jeugdige ruiter kan wel heel ver komen als combinatie, die kunnen 6 jaar nog een combinatie vormen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 23:23

er lopen zooooooooveel goede ruinen.....

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:19

Ik ken de amazone en pony. De pony was braaf hoewel nu het seizoen ook nog niet echt begonnen is met hengstige merries. De merries om hem heen reageerden enorm heftig op hem, dus was eerder omgekeerd hinderlijk ook voor anderen.

Maar de reden van castratie is niet gebrek aan geduld of begeleiding, de amazones van deze twee New Foresters kunnen echt lekker rijden en dus kunnen het goed handelen, beter dan menig volwassene die ik soms zie rijden. Maar het mag niet van de KNHS!!! Leeftijd moet minimaal 12 jaar zijn om te mogen starten. Dit is een KNHS regel waarop geen dispensatie wordt verleend! Dus om nu nog te wachten als je een fijne pony hebt en niet te mogen starten is natuurlijk ook niet ideaal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:27

Dus Pirelli is ook naar een jeugsige ruiter/amazone gegaan die nog geen 11 is (aangezien ze mogen starten in het jaar dat ze 12 worden)?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:35

Het zal een wel overwogen beslissing zijn. Daarbij vind ik niet dat een hengst bij kinderen thuis hoort, die moeten toch vooral fijn kunnen rijden, leren, veel plezier met de pony hebben.

Als er veel vraag naar dekkingen was geweest en de pony als hengst goed te houden was hadden ze deze keuze vast niet gemaakt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 11:38

Capriole: heb je het nu over Pirelli of Saladin? Ben misschien een beetje verwarring aan het zaaien door nog een andere hengst te noemen.

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:45

Laatst bijgewerkt door capriole op 23-02-11 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt