slim om te latten dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maiateck

slim om te latten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:09

ik heb een haflinger merrie van 14 jaar en ik wil haar laten dekken ,
haar vader is strizzi van de heksenketel.
alleen ze heeft een zwak achterbeen ze loopt de ene keer goed en de andere keer kreupel,
ik rij er zelf ook niet meer op omdat dat niet gaat.
maar is het dan slim om te laten dekken ?

groetjes

Annemeik

Re: slim om te latten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:12

Het lijkt mij handiger om een jong paard erbij te kopen, dat is veel goedkoper én je loopt niet het risico dat de dracht te zwaar voor de merrie wordt.

maiateck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:15

Annemeik schreef:
Het lijkt mij handiger om een jong paard erbij te kopen, dat is veel goedkoper én je loopt niet het risico dat de dracht te zwaar voor de merrie wordt.

ja dat is miss ook slim,
bedankt voor je reactie

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:17

Waarom wil je fokken?
Er zijn al genoeg paarden namelijk :\

maiateck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:17

Elin_ schreef:
Waarom wil je fokken?
Er zijn al genoeg paarden namelijk :\

omdat ik heel graag een veulentje van haar wil,
en omdat ik altijd al een veulen wil opvoeden zegmaar

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:20

Ik denk dat het slimmer is om een veulentje te kopen. In plaats er zelf een te fokken, je geeft al aan dat je merrie misschien een erfelijke afwijking heeft. Wil je toch heel graag een veulen met haar fokken kan je misschien het haflinger stamboek of een dierenarts vragen wat voor invloed de beenproblemen hebben op een eventueel veulen. In principe kan een 14 jarige nog wel een veulen krijgen maar denk er goed over na.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:20

er zijn zoveel leuke haflingerveulentjes voor mooie prijsjes te koop, ik denk dat voor jouw merrie het risico groter is ivm haar beentjes. ik zou het persoonlijk dus niet doen...ookal begrijp ik heel goed dat het ontzettend leuk lijkt om een eigen veulen te fokken gaat je eigen merries gezondheid toch voor.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:23

Nee, ik denk niet dat het slim is om te laten dekken...
Een veulen/jaarling kopen lijkt me een goed alternatief :) ?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:23

fokken is gokken, als je een leuk veulentje koopt kun je aan de hand van je wensen lijstje
een geschikte pony uitzoeken die helemaal vodoet

en dan loopt jou merrie ook geen risico ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:24

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:25

Ik zou het ook niet doen, maar "gewoon" een veulentje te kopen. De kans dat de dracht haar erg zwaar wordt vooral voor de achterbenen, is vrij groot aanwezig. Ook kan het erfelijk zijn en heb je dus de kans een veulen te hebben die het zelfde heeft.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:29

Elin_ schreef:
dat is (sorry) nou echt een slechte reden..
Er zijn echt al genoeg veulens en dan wil je er nog 1?
Een veulen opvoeden is niet makkelijk hoor!
en ik zou al helemaal het risico niet nemen in jou situatie.

[F-AM] STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Ach dat moet iedereen toch lekker zelf weten, ze vraagt duidelijk om informatie dus wil niet roekeloos er zomaar wat op zetten.
Wie ben jij om te bepalen dat zij dat recht niet heeft, dat dat een slechte reden is, zij waarschijnlijk moeite krijgt met de opvoeding en dat iemand anders dat recht wel heeft?

Laten we inderdaad maar een veulenstop inlassen, NIEMAND mag meer fokken totdat er minder paarden zijn ongeacht de combinatie, want een veulen is een veulen. Of het een goede combinatie is is relatief namelijk. ;)

TS: Er bestaat een kans dat dat zwakke achterbeen erfelijk is (licht aan de oorzaak, je kunt een DA er naar laten kijken mocht dat nog niet zijn gebeurd?), het zou zonde zijn als het veulen hetzelfde probleem heeft. Jammer dat het er zo voorstaat anders had je na mijn idee gewoon een veulen kunnen fokken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:30

JuliaMaria schreef:
Of het een goede combinatie is is relatief namelijk. ;)

TS geeft zelf al aan dat haar merrie niet in orde is, dus de combinatie is niet goed?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:31

Ik heb het over het algemeen, als je de rest van mijn bericht ziet dan zie je dat ik dit ook afkeur. Maar dat heeft verder niets met stamboom te maken, simpelweg met een gebrek.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:34

JuliaMaria schreef:
Elin_ schreef:

Ach dat moet iedereen toch lekker zelf weten, ze vraagt duidelijk om informatie dus wil niet roekeloos er zomaar wat op zetten.
Wie ben jij om te bepalen dat zij dat recht niet heeft, dat dat een slechte reden is, zij waarschijnlijk moeite krijgt met de opvoeding en dat iemand anders dat recht wel heeft?

Laten we inderdaad maar een veulenstop inlassen, NIEMAND mag meer fokken totdat er minder paarden zijn ongeacht de combinatie, want een veulen is een veulen. Of het een goede combinatie is is relatief namelijk. ;)

TS: Er bestaat een kans dat dat zwakke achterbeen erfelijk is (licht aan de oorzaak, je kunt een DA er naar laten kijken mocht dat nog niet zijn gebeurd?), het zou zonde zijn als het veulen hetzelfde probleem heeft. Jammer dat het er zo voorstaat anders had je na mijn idee gewoon een veulen kunnen fokken.

1. waar zeg ik dat zei het recht niet heeft?
2 . Slechte reden vind ik ,immers hoort fokken (echt goed dus niet door mensen die het maar''leuk'' vinden) niet om: ik vind het wel leuk en wil graag een veulen opvoeden. Dan koop je maar Horses voor de DS kun je ook een veulen opvoeden ,maar dan digitaal zodat er niet nog meer veulens komen ;)
3. Waar zeg ik dat ze moeite krijgt met opvoeding en een ander dat recht wel heeft?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:38

1. Je keurt het af onder het mom van ''er zijn al genoeg veulens''
2. Prima dat jij het een slechte reden vind, maar voor een ander kan het wel degelijk interessant zijn om een veulen op te voeden.
3. Dat suggesteer je door haar te vertellen dat ''een veulen opvoeden echt niet makkelijk is hoor!'', dat zeg je alleen maar tegen iemand waarvan je denkt dat diegene geen idee heeft waar die het over heeft.

Duidelijk? :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:40

1. Ja maar dar zeg ik nergens dat zei het recht niet heeeft
2. Dan kun je er ook 1 kopen ipv zelf fokken
3. Moet zij er dan gelijk moeite mee hebben? en krijgt een ander dan wel het recht?
Nee :n

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:44

Elin_ schreef:

Pffff, Whahhahaha! :')
Mannen en vrouwen mogen geen sex meer hebben want er zijn al zoveel kinderen.
En ja, wat moet je er mee?
Een kind opvoeden is niet makkelijk hoor!

Zucht.. Prima dat je je mening zegt, maar je hoeft je nog niet zo op te dringen zodat iedereen ook maar moet vinden wat jij vind. :roll:
TS heeft altijd nog zelf een keuze.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:45

Door het op zo'n manier af te keuren laat je wel blijken dat je niet vind dat zij een veulen mag fokken, dat heeft niets met wettelijk recht te maken maar dat is een uitdrukking. En je kunt er absoluut ook zelf één kopen in plaats van te fokken, is hartstikke handig natuurlijk en zeker aan te prijzen. Maar laten we eerlijk zijn: heel veel mensen vinden het leuk om een veulen te fokken uit hun eigen merrie, als iemand daar goed over na denkt (wat TS na mijn idee absoluut doet) dan is daar toch niets op aan te merken?
Zoals ik al zei: ''Een veulen opvoeden is moeilijk hoor!'' is een suggestieve opmerking, daarmee duidt je aan dat zij overkomt alsof ze niet weet waar ze mee bezig is.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar het struikelpunt ligt (in het algemeen), afgezien van het zwakke achterbeen (wat niet per se erfelijk hoeft te zijn, alleen een DA kan de oorzaak aanwijzen dus dat laat ik in het midden).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:46

Kinderen worden niet geslacht of wel _O-

Ik geef mijn mening over wel of niet doen waar TS naar vraagt dus je kan wel heel bijdehand gaan reageren ,maar het slaat niet aan :evaw:

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:48

Elin_ schreef:

Ik geef mijn mening over wel of niet doen waar TS naar vraagt dus je kan wel heel bijdehand gaan reageren ,maar het slaat niet aan :evaw:

Jij geeft je mening niet, jij vind dat iedereen moet vinden wat jij vind.

Bijdehand? :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:48

JuliaMaria schreef:
Door het op zo'n manier af te keuren laat je wel blijken dat je niet vind dat zij een veulen mag fokken, dat heeft niets met wettelijk recht te maken maar dat is een uitdrukking. En je kunt er absoluut ook zelf één kopen in plaats van te fokken, is hartstikke handig natuurlijk en zeker aan te prijzen. Maar laten we eerlijk zijn: heel veel mensen vinden het leuk om een veulen te fokken uit hun eigen merrie, als iemand daar goed over na denkt (wat TS na mijn idee absoluut doet) dan is daar toch niets op aan te merken?
Zoals ik al zei: ''Een veulen opvoeden is moeilijk hoor!'' is een suggestieve opmerking, daarmee duidt je aan dat zij overkomt alsof ze niet weet waar ze mee bezig is.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar het struikelpunt ligt (in het algemeen), afgezien van het zwakke achterbeen (wat niet per se erfelijk hoeft te zijn, alleen een DA kan de oorzaak aanwijzen dus dat laat ik in het midden).

_/-\o_ _/-\o_

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:49

Elin_ schreef:

Hoe weet jij dat nou :))

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:51

Giolli schreef:
Elin_ schreef:

Jij geeft je mening niet, jij vind dat iedereen moet vinden wat jij vind.

Bijdehand? :')

Hmm .. ik zoek naar een quote van mezelf waar staat : Iedereen zou ook mijn mening moeten hebben..

*zoek*

Hmm niet gevonden :)*

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:15

Wat jammer dat iedere topic dat nu geopend wordt waarin hengsten of fok advies wordt gevraagt nu verzuurd wordt door mensen die hun mening willen uiten over het wel of niet fokken in het algemeen en die verder geen constructieve advies kunnen geven alleen HUN mening uiten!

Aan de Topic Starter: Je zou een lijstje van pro's en con's moeten opstellen met misschien als voorbeeld de volgende vragen ivm je merrie's gezondheid, haar leeftijd (is het haar eerste veulen?), wil je nog met haar rijden (tijdens het dracht en rekening houden met haar 'slechte' been), de tijd (dit jaar dekken = jaar wachten voor veulen, merrie niet door kunnen rijden enz, tegenover nu kopen en vroeger een opvolger hebben voor je merrie), wil je een 'betere' veulen wat exterieur/benen betreft (als het beenwerk van je merrie erfelijk is dan zou zij het kunnen doorgeven aan het veulen), de dracht 'risico' (sterfte van de merrie en veulen), of het misschien niet makkelijke en goedkoper om een veulen te kopen (er zijn ook verschillende fokkers waar je vanaf het geboorte al je veulen mag verzorgen enz) .........

De KEUZE of je wel of niet laat dekken is JOUW KEUZE en ik neem aan dat je alle pro's en con's goed overweegt voordat je een beslissing neemt.