Hengst met moeilijke mond, vererft ie dit aan nakomelingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Hengst met moeilijke mond, vererft ie dit aan nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 14:48

Wie heeft enig idee in hoeverre de kans is dat een hengst met een moeilijke mond, dit daadwerkelijk meegeeft aan zijn nakomelingen?
Naam van de KWPN hengst noem ik hier maar even niet. ;)
Rijtechnisch is gebleken dat de hengst in de sport geen makkelijke mond heeft.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Ni_en_ke

Re: Hengst met moeilijke mond, vererft ie dit aan nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:49

Ik weet niet hoeveel kans er is dat de hengst dit doorgeeft maar ik weet uit ervaring (niet mijn eigenpaardje hoor) dat sommige hengsten het idd wel doorgeven!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:00

ik denk niet dat de definitie van een "moeilijke mond" vererfd zal worden, misschien wel de reden van de "moeilijke mond". Bijvoorbeeld een niet lenig of sterk genoeg lichaam, bouw welke niet mee werkt (bijvoorbeeld hele korte gedrongen hals), etc... Of gewoon het algemene karakter wat de hengst vererfd, niet werkwillig dus.

Welke hengst bedoel je? PB?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:05

Aan zijn karakter zat ik ook te denken of ie daadwerkelijk werkwillig is. Maar zijn verrichtingstest liegt er niet om en staat niet veel bijzonders hierover. ;-)
Fijn dat jullie meedenken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:07

VDB schreef:
Aan zijn karakter zat ik ook te denken of ie daadwerkelijk werkwillig is. Maar zijn verrichtingstest liegt er niet om en staat niet veel bijzonders hierover. ;-)
Fijn dat jullie meedenken.

Het kan natuurlijk ook "gewoon" aan de ruiter liggen, het is niet altijd per definitie het paard wat iets "heeft".
Zo zijn er genoeg (vooral jonge hengsten) die de stop in gereden worden, die moeten voor de leeftijd gewoon té veel doen, laten zien en mee maken. Dat kán gewoon niet goed zijn, zo krijg je natuurlijk ook een "niet meewerkend" paard, of een paard dat iets niet meer "kan of wil" doen.

Vooral bij de KWPN'ers zie je dit erg veel terug, want hoe jonger, hoe hoger, hoe beter...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:19

VDB schreef:
Wie heeft enig idee in hoeverre de kans is dat een hengst met een moeilijke mond, dit daadwerkelijk meegeeft aan zijn nakomelingen?

Ja, dat komt voor. Ik ken er enkele voorbeelden van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:21

Definieer "moeilijke mond"?

Als je met "moeilijke mond", een harde mond bedoelt, dan is dat vaak niet de mond, dan ligt het probleem ergens anders, namelijk in zijn lijf en de soepelheid/lenigheid ervan.

Doorgaans is het zo dat paarden die hard zijn in de mond, niet soepel zijn in het lijf. Want ga eens rijden op halster, en kijk of je dan dezelfde problemen tegenkomt. Doe je dat niet, is het de mond. Krijg je dat wel, ligt het probleem ergens anders en zul je aan de lenigheid van het lijf moeten werken.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:25

Dan is het vooral handig als je voorbeelden erbij schrijft Albert..... :Y)

Albert schreef:
VDB schreef:

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:26

VDB schreef:
Dan is het vooral handig als je voorbeelden erbij schrijft Albert..... :Y)

Albert schreef:

Ben ik ook benieuwd naar, ik ken er geen die echt een "moeilijke mond" vererven, misschien wel een lastig (niet werkbaar) lijf of karakter....

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:27

Dan was het in zijn verrichtingstest wel naar bovengekomen maar dat is bij de hengst die ik op het oog heb niet het geval. ;)

Cassidy schreef:

Als je met "moeilijke mond", een harde mond bedoelt, dan is dat vaak niet de mond, dan ligt het probleem ergens anders, namelijk in zijn lijf en de soepelheid/lenigheid ervan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:31

VDB schreef:
Dan was het in zijn verrichtingstest wel naar bovengekomen maar dat is bij de hengst die ik op het oog heb niet het geval. ;)

Cassidy schreef:

Dat is wel waar, neem maar als voorbeeld Cover Story, de Oscar x Corleone die nu voor de derde keer mee loopt in het VO. Zijn aanleuning was niet goed genoeg. Al zijn ze daar bij de dressuur hengsten wat strenger op dan de spring hengsten. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:34

Ik begrijp dat er plannen zijn om een veulen te fokken, en dat dit een springgefokt veulen zou worden.
Nu heb ik geen verstand van warmbloeden, maar je mag een springparcours toch ook ook bitloos of met mechanische hackamore rijden?
Dus als jij denkt dat dit de hengst is die bij je merrie past, zou ik ervoor gaan en me geen zorgen maken over moeilijke monden.
Als dat paard kan springen, dan is een eventueel moeilijke mond geen onoverkombaar euvel...er zijn ergere mankementen aan een paard....

*edit: zin aangepast, stond er wat krom.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-02-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:36

Quir schreef:
ik denk niet dat de definitie van een "moeilijke mond" vererfd zal worden, misschien wel de reden van de "moeilijke mond". Bijvoorbeeld een niet lenig of sterk genoeg lichaam, bouw welke niet mee werkt (bijvoorbeeld hele korte gedrongen hals), etc... Of gewoon het algemene karakter wat de hengst vererfd, niet werkwillig dus.

Welke hengst bedoel je? PB?

Dat denk ik ook idd, er zijn zoveel redenen waarom een paard een moeilijke mond kan hebben en die zijn allemaal erfelijk.
En dan heb je natuurlijk ook nog de omgevingsfactoren, hoe een paard beleerd is speelt ook een grote rol en daar weet je natuurlijk niets/weinig van.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:40

Thanks Cas. ;)

Aan iedereen:
De hamvraag is vooral: hengst met moeilijke mond of hij dit vererft aan zijn nakomelingen.
Iemand enig idee of hier onderzoeken of testen op gedaan zijn?
Zelf kan ik niets vinden hierover...?

Cassidy schreef:
Ik begrijp dat er plannen zijn om een veulen te fokken, en dat dit een springgefokt veulen zou worden.
Nu heb ik geen verstand van warmbloeden, maar je mag een springparcours toch ook ook bitloos of met mechanische hackamore rijden?
Dus als jij denkt dat dit de hengst is die bij je merrie past, zou ik ervoor gaan en me geen zorgen maken over moeilijke monden.
Als dat paard kan springen, dan is een eventueel moeilijke mond geen overkombaar euvel...er zijn ergere mankementen aan een paard....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:42

Cassidy schreef:
Als dat paard kan springen, dan is een eventueel moeilijke mond geen overkombaar euvel...er zijn ergere mankementen aan een paard....

Ik geloof dat dat in de lagere klasse niet mag (weet ik niet zeker, geen zin om reglementen door te pluizen nu. :o ), maar ik durf met spring hengsten (en merries) gemakkelijk een dressuur paard te fokken, andersom niet. Ook een springpaard moet gewoon een goede dressuur proef mee gereden kunnen worden en ja, in de dressuurring zie je vaak genoeg spring gefokte paarden. Andersom is die kans een stuk kleiner... Kijk maar eens naar Salinero, Totilas (moeder is spring) en zo zijn er nog veel meer. Bij de springers kan ik daar zo geen voorbeeld voor opnoemen, behalve dat er bij ons in de kring een Jazz merrie Z dressuur loopt/liep en L springen (als dat ondertussen niet al M is) en succesvol. Maar dat zijn de uitzonderingen, springpaarden in de dressuurring (ook hogere klassen) zijn geen uitzonderingen.

Dus dat verschil zie ik niet zo. :D

Maar ik zal niet bang zijn voor een "moeilijke mond", zeker niet qua vererving. :)
Anders eens op zoek gaan naar mensen die een nakomeling hebben staan die gereden wordt (zijn die er al?) en eens gaan navragen!!! :)

Nee, voor zover ik weet zijn hier nooit onderzoeken naar gedaan. Vermoed ook omdat er té veel factoren in mee spelen (ruiter, opvoeding, training, doel (fokkerij, sport, recreatie, enz) en zo nog veel meer), waarvan erfelijkheid misschien 5% van is.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:46

Quir schreef:
Nee, voor zover ik weet zijn hier nooit onderzoeken naar gedaan. Vermoed ook omdat er té veel factoren in mee spelen (ruiter, opvoeding, training, doel (fokkerij, sport, recreatie, enz) en zo nog veel meer), waarvan erfelijkheid misschien 5% van is.

Volgens mij is daar idd nooit onderzoek naar gedaan, al kan ik aan het gebit alleen een Fries al herkennen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:10

Albert schreef:
Quir schreef:

Volgens mij is daar idd nooit onderzoek naar gedaan, al kan ik aan het gebit alleen een Fries al herkennen.

Hebben Friese paarden dan zo'n slecht (of opvallend) gebit?

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:16

Ja, dit is erfelijk. Zo is een Heartbreaker mondje gevoelig en zijn ze soms kopschudderig. De meeste Selle francais hengsten vererven een betonnen mond met daarbij een stug op de voorhand gebouwd lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:35

De enige die ik zo kan bedenken is Chin Chin :o

Maar idd, ik vind Cover Story een schitterende hengst maar ik ga hem wel kritisch bekijken op de eindbeoordeling hoe hij zich laat rijden tegen die tijd, ivm die aanleuningsproblemen!

De oorzaken van een moeilijke mond kunnen naar mijn idee erfelijk zijn, de bouw van de mond maar ook de keeluitsnijding, kaak en nek, sommige paarden zijn moeilijk in de mond als ze eigenlijk last van de rug hebben. Onderzoek lijkt me niet echt te doen door al die verschillende factoren.
Al kan je wel onderzoek doen naar de grootte en de vorm van de mond en het gehemelte en niet te vergeten de tong. Daar zijn ook wel onderzoeken van ivm bitproblemen, maar dat was volgens mij in opdracht van Sprenger ofzo? Kwam uit dat veel paarden een te dik bit in de mond hadden, de luxere paarden hebben steeds vaker kleine mondjes.

Bij die franse hengsten denk ik dat hard in de mond veroorzaakt wordt door een stug lichaam, en niet zozeer door de bouw van de mond.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:47

Bedankt voor de reacties tot zover. :j

Als ik het zo lees zijn er wat meningen verschillend en is velen van mening dat "de mond" en de "werking" ervan, afhankelijk van meerdere factoren zoals opfok, opleiding, africhting en de vorm, zoals [***] beschrijft.

Janne, wat is een "correcte mond" zijn hier richtlijnen voor? Behalve de beschrijving van ruimte bij de kaakuitsnijding? :-)
Zou de kaak van de onderzijde bekeken moeten worden? Kaakbeenderen en kin die wat verder uit elkaar moeten zijn, met andere woorden, ruimte die te voelen is tussen de kin? Wat is gewenst/goed en wat niet?
Er zijn vast meerdere factoren die kunnen meespelen?

Ondanks dat nog steeds bij mij de hamvraag blijft hangen: is een moeilijke mond erfelijk? :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:55

Correcte mond kan je zo niet zeggen denk ik. Als de mond mooi ruim is maar er zit een allemachtigst dikke tong in dan krijg je er nog met goed fatsoen geen bit passend in.

En dan heb je nog karakter. Het ene paard zal met een moeilijk gebouwde mond wel netjes zijn werk doen, en het andere paard neemt gelijk geen aanleuning, wordt rennerig of gaat in de staak.
Maar ook karakter is erfelijk.

Ik denk dat iedereen het er wel over uit is dat de oorzaken van een moeilijke mond voor een groot gedeelte erfelijk zijn.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:02

Ja ik denk dat dit erfelijk is! Ik rij voor mn werk heel veel verschillende paarden en ik zie heel vaak overeenkomsten bij paarden met dezelfde vader. Zo ook de ´moeilijke´ mond vind ik vaak terug komen bij paarden met bepaalde vaders. Ik weet niet of het netjes is namen van hengsten te noemen hier.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:20

Mag ook anders per pb een lijstje aan mij sturen hoor Bonzwa. Voor mij is het vooral van belang om te weten welke hengsten over het ALGEMEEN bekend staan om hun moeilijke mond.
Hengsten uit de laatste jaren. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:25

Als een hengst zelf een moeilijke mond heeft hoeft ie dat niet perse te vererven en andersom :Y)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:11

Quir schreef:
Hebben Friese paarden dan zo'n slecht (of opvallend) gebit?

Alle friezen hebben opvallend grote "buccal cups" (structuur van de kiezen in de bovenkaak aan de wangzijde) die doordat ze meer uitsteken extreem scherp kunnen zijn.
Samen met wat andere "rastypische" afwijkingen, waarvan ik denk dat ze met inteelt te maken hebben, maken ze het gebit van een Fries eenvoudig te herkennen.