Naam van de KWPN hengst noem ik hier maar even niet.

Rijtechnisch is gebleken dat de hengst in de sport geen makkelijke mond heeft.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
VDB schreef:Aan zijn karakter zat ik ook te denken of ie daadwerkelijk werkwillig is. Maar zijn verrichtingstest liegt er niet om en staat niet veel bijzonders hierover.
Fijn dat jullie meedenken.
VDB schreef:Wie heeft enig idee in hoeverre de kans is dat een hengst met een moeilijke mond, dit daadwerkelijk meegeeft aan zijn nakomelingen?
Naam van de KWPN hengst noem ik hier maar even niet.![]()
Albert schreef:VDB schreef:Wie heeft enig idee in hoeverre de kans is dat een hengst met een moeilijke mond, dit daadwerkelijk meegeeft aan zijn nakomelingen?
Naam van de KWPN hengst noem ik hier maar even niet.![]()
Ja, dat komt voor. Ik ken er enkele voorbeelden van.
Cassidy schreef:Definieer "moeilijke mond"?
Als je met "moeilijke mond", een harde mond bedoelt, dan is dat vaak niet de mond, dan ligt het probleem ergens anders, namelijk in zijn lijf en de soepelheid/lenigheid ervan.
VDB schreef:Dan was het in zijn verrichtingstest wel naar bovengekomen maar dat is bij de hengst die ik op het oog heb niet het geval.
Cassidy schreef:Definieer "moeilijke mond"?
Als je met "moeilijke mond", een harde mond bedoelt, dan is dat vaak niet de mond, dan ligt het probleem ergens anders, namelijk in zijn lijf en de soepelheid/lenigheid ervan.
Quir schreef:ik denk niet dat de definitie van een "moeilijke mond" vererfd zal worden, misschien wel de reden van de "moeilijke mond". Bijvoorbeeld een niet lenig of sterk genoeg lichaam, bouw welke niet mee werkt (bijvoorbeeld hele korte gedrongen hals), etc... Of gewoon het algemene karakter wat de hengst vererfd, niet werkwillig dus.
Welke hengst bedoel je? PB?
Cassidy schreef:Ik begrijp dat er plannen zijn om een veulen te fokken, en dat dit een springgefokt veulen zou worden.
Nu heb ik geen verstand van warmbloeden, maar je mag een springparcours toch ook ook bitloos of met mechanische hackamore rijden?
Dus als jij denkt dat dit de hengst is die bij je merrie past, zou ik ervoor gaan en me geen zorgen maken over moeilijke monden.
Als dat paard kan springen, dan is een eventueel moeilijke mond geen overkombaar euvel...er zijn ergere mankementen aan een paard....
Cassidy schreef:Ik begrijp dat er plannen zijn om een veulen te fokken, en dat dit een springgefokt veulen zou worden.
Nu heb ik geen verstand van warmbloeden, maar je mag een springparcours toch ook ook bitloos of met mechanische hackamore rijden?
Dus als jij denkt dat dit de hengst is die bij je merrie past, zou ik ervoor gaan en me geen zorgen maken over moeilijke monden.
Als dat paard kan springen, dan is een eventueel moeilijke mond geen overkombaar euvel...er zijn ergere mankementen aan een paard....
Quir schreef:Nee, voor zover ik weet zijn hier nooit onderzoeken naar gedaan. Vermoed ook omdat er té veel factoren in mee spelen (ruiter, opvoeding, training, doel (fokkerij, sport, recreatie, enz) en zo nog veel meer), waarvan erfelijkheid misschien 5% van is.
Albert schreef:Quir schreef:Nee, voor zover ik weet zijn hier nooit onderzoeken naar gedaan. Vermoed ook omdat er té veel factoren in mee spelen (ruiter, opvoeding, training, doel (fokkerij, sport, recreatie, enz) en zo nog veel meer), waarvan erfelijkheid misschien 5% van is.
Volgens mij is daar idd nooit onderzoek naar gedaan, al kan ik aan het gebit alleen een Fries al herkennen.
Quir schreef:Hebben Friese paarden dan zo'n slecht (of opvallend) gebit?