Geen papier, dus?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geen papier, dus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:38

Hey!

Ik las net iets over shetlanders zonder papieren die gratis worden weggedaan.
Waarom dit dan?

Je kan met zo'n shetje hardstikke veel, ook zonder papieren toch?
Gewoon, zonder wedstrijden of fokken ofzo, dat is toch leuk?
Wat maken dan die papieren nog uit :?

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:39

Er worden zoveel shetten gefokt zonder papier, dat ze niet veel geld geven, maar meer geld verbruiken.
dus voor fokkers, te duur.
kinderen, zijn er snel op uitgegroeit.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 18-02-11 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Niet onnodig quoten aub

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:40

dat noemen we een overschot ;)
weet jij veel wat voor rommel je in huis haalt door een ponny te kopen waarvan de geschiedenis niet/slecht te achterhalen is?
je jaagt jezelf onnodig op kosten en door zo'n ponny te nemen/kopen draag je daar alleen maar aan bij.
ook weet je niet wat voor erfelijke afwijkingen er allemaal kunnen zijn

Anoniem

Re: Geen papier, dus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:42

Jaa, dat snap ik wel , van die ziektes.
Maar ik had het meer over zelf fokken van een shetje zonder papieren
(sorry dit had ik inderdaad beter moeten uitleggen ;) )
Ik verzorg een shetlander waar ik niet op kan rijden en kan me niet voorstellen dat paardengekken dat niet leuk kunnen vinden.

spicegirl

fokken zonder papier is gewoon vermeerderen.
de meerderheid beland op de slacht..

unika

ja maar er worden al zoveel gefokt zonder papier. wat als je ze moet verkopen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:43

Juist doordat er zoveel zonder papier gefokt zijn ze geen klap waard, er is meer aanbod dan vraag, dus tja...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:43

Er zijn al zoveel shetlanders dat zelfs de pony´s met papier bijna niets meer waard zijn. Dus die zonder papier zijn nog minder waard en zijn gewoon overschot.
Je raakt shetlanders met papier al bijna niet aan de straatstenen kwijt, dus een papierloze al helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:49

Wat zonde zeg.
Die pony's kunnen er zelf ook niks aan doen dat ze geen dom formuliertje hebben waar op staat dat ze meer waard zijn -O-
Stiekem is dit voor mij best gunstig.
Als ik ooit [naam] nog is zou kunnen kopen kost ze dus niet zo veel <3

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:51

stalling, da, wormkuur, hoefsmid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:53

@unika
Ja, dat snap ik ook wel natuurlijk.
Maar ik bedoelde de pony zelf :')

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:54

daar zou je dan misschien 50 euro voor betalen.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:54

_Dotty schreef:
Wat zonde zeg.
Die pony's kunnen er zelf ook niks aan doen dat ze geen dom formuliertje hebben waar op staat dat ze meer waard zijn -O-
Stiekem is dit voor mij best gunstig.
Als ik ooit Pretty nog is zou kunnen kopen kost ze dus niet zo veel <3

daarom moeten mensen ook nadenken voor ze iets gaan fokken :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:57

Op papier is zo'n papierloze shet niet veel waard, maar in mijn ogen beduidend meer als hij gezond, eerlijk, betrouwbaar, kindvriendelijk, verkeersmak en beleerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:57

:')

Dan zal [naam] niet zo goedkoop zijn.
Ze is dan niet beleerd, maar heel leergierig en 100% verkeersmak.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:35

ik raad je aan om dit topic eens door te lezen, staat ook veel bruikbare info, misschien snap je het dan wat beter. Het gaat er uiteraard niet om dat een shet zonder papieren minder lief, mooi of schattig zou zijn, of dat je er minder mee 'kan' (behalve premiekeuringen en andere stamboek gerelateerde zaken dan).
Er is een overschot aan shetten, velen belanden in de worst, worden zonder enige kennis aangeschaft door mensen die zo'n shetje 'wel leuk voor in de tuin vinden', en de merrie's die nog wel wat waard zijn, premies, stamboekpapieren, beleerd en al, raakt men ook al bijna niet meer kwijt voor normale prijzen.

Als je dit topic door leest, zal je er nog meer van begrijpen, daar wordt alles heel helder uitgelegd en zijn mensen zelfs aan het denken over oplossingen, al is dat eigenlijk gewoon heel erg moeilijk en praktisch haast niet uit voerbaar.
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:43

Goedkoop ??? Merrietje met papieren 400, goedgekeurd dekhengstje met papieren 400. Hoezo goedkoop ???

Edit, dit was geen intelligente opmerking...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:47

Er is gewoon een gruwelijk overschot. En door dat overschot kan je ze hier en daar gratis ophalen omdat mensen er anders helemaal niet af komen. En waar mensen op die manier nog niet af kunnen komen gaat naar de slager.

@ ikkeweer: Dekhengsten voor 400 euro? Waar? Dekhengsten zijn ook een stuk goedkoper geworden, maar voor dat geld kan je ze zelfs niet eens huren (laat staan kopen).

400 euro voor een merrie vind ik niet heel veel. Ga maar rekenen, tussen de 100 en 150 euro dekgeld, 50 euro voor de chip, 50 euro voor het paspoort, pony is een aantal keer ontwormd, aantal keer bekapt, ingeeent. Als iemand een pony voor 400 euro verkoopt heeft die er nog geen cent aan verdient. Als je een veulen fok en alles gaat goed ben je tot het veulen van moeders af kan rustig 500 euro verder (voer, stalling enz enz enz mee gerekend).

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:41

Helaas is het topic waarom zijn shetlanders zo goedkoop afgesloten, omdat er al twee weken niks geplaats is. Kom ik me nu toch met een oplossing
Ik meen me ergens te herinneren dat de PVV op het "schitterende" idee is gekomen om animalcops in Nederland te krijgen. Zullen we er eentje van in huren en op het shetlandfokbijnagratisnietgechiptgrasmaaier beleid zetten. Zijn ze tenminste nuttig bezig :+

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:23

Ik wil ook die GGK dekhengst van 400,00 euri's!!!

En 400,00 voor een merrie met papier zou niet als duur moeten worden betiteld, als de shettenmarkt zou aantrekken zoals deze behoor te zijn betaal je dit voor een veulen. (Overigens betaal je dit bij een goede fokker nog steeds minimaal voor een merrieveulen)

Verder heeft Dennis alles gezegt.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:32

@dennis, 50 euro voor een chip EN 50 euro voor een paspoort? ik heb laatst mijn shet laten chippen, en dit was 40 euro INCL paspoort?!

verder is het helaas zo dat veel beestjes gratis en voor niks op te halen zijn... dat verleid ook meer mensen om ook een goedkoop ponietje te kopen, waardoor er het jaar daarop nog meer veulentjes zijn die weg moeten, en dan nog de aangekochte paardjes die nog een nieuw tehuis zoeken... erg jammer van die paardjes die allemaal onnodig op de slacht belanden...

zelf heb ik ook zo'n gevalletje hengstje 2 jaar oud, zonder papieren, 20 euro voor gegeven.. maar krijgt nu alles wat zijn hartje begeerd en meer...
ik had namelijk wat gezelschap nodig voor mijn merrie, en nu heb ik dus een goedkope oplossing voor gevonden... dus mij kwam het wel goed uit...
maar ik realiseer me ook dat ik er met die 20 euro nog niet ben, maar na het afwegen van paard op pensionstalling zetten, met bijkomende kosten en daarmee ook 18 uur per dag binnen.. of een shet erbij, en paardje lekker aan huis laten staan, was de keuze voor een shet gemakkelijk gemaakt...

tot dus toe heb ik er inderdaad wel het een en ander aan uitgegeven. denk aan hoefsmid, chip, paspoort, ontworming, 2x inenting... en nog wat luxe dingetjes als dekens, ben ik nu toch 150 euro kwijt aan mijn shet...
maar goed alles beter, en goedkoper dan een paard in pension zetten, en daar 3/4 van de dag binnen laten staan...

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:44

Keshia; het is imo alleen kortzichtig om te denken dat al deze diertjes zo een goed huis zullen vinden, het gross staat lange tijd aangeboden op marktplaats.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:49

oh nee maar dat zeg ik ook niet! zeker weten dat er veel te veel gefokt word... dat zeg ik ook...
en zeker niet alles krijgt een goed tehuis, daar ben ik van overtuigd...
als ik al zie hoe slecht de markt momenteel in elkaar zit, wat betrefd de sportpaarden en pony's pfoe... dat is al niet niks... die paarden komen ook maar amper aan een nieuw thuis... en dan zijn er de shets, waar je in verhouding minder mee kunt dan met een rijpaard ( niet gemeen bedoeld) daar vallen dan ook de meeste rake klappen... erg jammer vind ik zelf...
een rijpaard zonder papieren is momenteel ook geen klap meer waard, zelfs voor een paard met papieren en fatsoenlijk gebouwd mag je blij zijn dat je er nog 2000 euro voor krijgt, en dat er iemand naar komt kijken...
jammer dat alles zo op z'n gat ligt, maar het zal ook een deel te danken zijn aan de fokkers(vermeerderaars), en de dalende economie waarmee mensen hun baan verliezen en er minder geld overblijft voor luxe...
maar nogmaals, ik ben zeker wel zo realistisch, en niet kortzichtig, dat niet alle beestjes op marktplaats een goed thuis krijgen, dat snap ik ook wel..

vlinder91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:19

misschien soms ook wel beter als ze goedkoop zijn, want dan kunnen de liefhebbers ze voor wat goedkoper kopen en kunnen ze met het geld wat ze overhouden het paard beter verzorgen;)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:44

vlinder91 schreef:
misschien soms ook wel beter als ze goedkoop zijn, want dan kunnen de liefhebbers ze voor wat goedkoper kopen en kunnen ze met het geld wat ze overhouden het paard beter verzorgen;)

De echte liefhebbers weten hoeveel een pony waard is. Met een goedkope pony trek je juist meer mensen aan die er de ballen verstand van hebben en leuk een shetje in de achtertuin willen.