Ik heb een vraag, mijn merrie is op 16 maart uitgerekend van haar eerste veulen, alleen viel het mij gisteren op dat ze al ''kegelde'' geel achtige harspuntjes hingen aan haar spenen, en haar uier was flink groter. Maar vandaag was de uier een stuk minder, maar hingen er wel weer harspuntjes. Is het normaal dat ze dit al zo vroeg vertoond? en is dit een teken dat het veulen op komst is? overigens zijn haar banden niet slap te noemen, maar lijkt het allemaal wel veranderd....
sorry als ik nu iets doms neer schrijf maar ik maak me echt zorgen.
Mijn merrie begon hier de eerste keer, 2 weken van te voren mee. Wel eeven goed in de gaten houden.
kitbits
Geplaatst: 17-02-11 12:37
Mijn merrie "kegelt"ook vrij vroeg meestal 3 a 4 weken voor de datum. Het zijn dan echt maar minieme goudkleurige puntjes. Meestal hard. Als het nog vloebaar is, is het doorzichtig. Ook is de uier soms groot dan weer klein. Als ze echt gaat kegelen is dit een gelig-witte kleverige substantie.
Tuurlijk kan dat, het kan ook net zo goed dat de merrie eerder 'werpt' dan uitgerekend. Een maand is wel wat veel.. Maar iig een goed teken voor jou om voor te gaan bereiden!
Jouw merrie is aan het harsen. Je hebt 2 stadia harsen en daarna kegelen. Kegelen is echt heel anders dat is echt wit zoals melk en harsen is dat gelige doorzichtige. NOg geen reden tot "paniek", maar ze is wel aan het voorbereiden. Dus gewoon goed in de gaten blijven houden. Mijn merrie heeft dit denk ik een week of 6 gedaan.
Oke.... Ik ben me gisteren avond bijna doodgeschrokken!!
Toen ik om half 12 nog een keer ging kijken of alles goed was, zag ik mijn merrie. Liggen op stal, normaal staat ze meteen op als ze iemand aan hoort komen. Toen ze bleef liggen ben ik even bij haar gaan kijken, en zag tot mijn verbazing dat heel haar benen onder de melk zaten..... Het plakte, (heb het van der been afgehaald dus absoluut niet aan de spenen gezeten!!) Is dit wel een teken dat de kleine eraan komt? Het is niet te hopen omdat ze nog een maand moet..
Wie heeft er antwoord voor mij? Overigens beweegt het veulen flink, kan het daar mee te maken hebben?
Daar kunnen wij niks over zeggen, het zou best kunnen dat ze met haar gewicht op de uier is gaan liggen waardoor het op haar benen is gaan lekken maar het zou ook best kunnen dat het eraan komt. Als je je heel erg zorgen maakt kun je altijd de dierenarts even bellen.
BKS
Geplaatst: 18-02-11 11:39
Dat het veulen flink beweegt kan betekenen dat hij zich omdraait om in startpositie te komen. Die biest aan de benen ben ik niet zo gerust op, meestal gebeurt dit inderdaad korte tijd voor het veulenen. Is het anders een idee om de dierenarts eens te bellen en te vragen wat zij er van denken? Misschien ook handig om de merrie even te temperaturen om te kijken of dat allemaal normaal is. Als ze gaat veulenen is ze dus een maand te vroeg, dit is natuurlijk ook niet zo gunstig. Ik zou de dierenarts ook vragen wat hierbij de beste manier van handelen is ( warmtelamp ophangen, extra veulenmelkpakket kopen, etc.) In ieder geval veel sterkte ermee, plaats je een foto als het geboren is?
SharonIndezz
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-11 11:41
Ik bel vanmiddag sowieso ff op voor de zekerheid.. Ben nu op school dus kan niet bellen. Ze wordt in ieder geval strak in de gaten gehouden door de staleigenaar enzo.
Dat er gewicht op de uier is komen liggen zou trouwens best kunnen....... Ik hoop iig dat het nog ff blijft zitten.
BenB
Geplaatst: 18-02-11 11:41
Je kunt inderdaad beter even de dierenarts bellen om advies in te winnen.
Succes en erg spannend!
SharonIndezz
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-11 11:43
Foto plaats ik sowieso als het er is!
besita
Geplaatst: 18-02-11 12:09
als de melk op haar benen hangt mag je er normaal vanuit gaan dat er binnen de 48 uren een veulen naast ligt ..uitzonderingen zijn er altijd van merries die een week melk laten lopen maar zou haar toch extra in de gaten ( laten ) houden !!
Tis niet te hopen dat het veulen er binnen 24u is, ze moet nog een maand!
hananya
Geplaatst: 18-02-11 14:32
Onze merrie had bij haar eerste veulen ook al 5 weken van de voren hars en enkele dagen later al melk. Hier heeft ze nog ruim een week mee rond gelopen en het veulen is uiteindelijk 22 dagen te vroeg geboren. Het was heel klein, maar heeft het wel gehaald. Ik heb wel na 3 dagen melk druppelen wat kunstbiest in huis gehaald en dit uiteindelijk ook gegeven. Bij haar laatste veulens was ze trouwens iedere keer precies 2 weken te vroeg en elke keer wel weer veel lekken van te voren.
Ben benieuwd naar de foto's, maar zo te horen kun je er vanuit gaan dat het 16 maart in ieder geval niet gaat halen... Gewoon goed in de gaten houden denk ik en duimen dat het nog even blijft zitten.
Tjah het geeft meestal wel aan dat het niet al te lang meer duurt. Maar dat kan 2 dagen zijn maar ook nog 2 weken, is het haar eerste veulen? En hoe ziet ze er verder uit? Banden, buik, kling ed? Want aan de hand van het totaalplaatje kun je wel een redelijke schatting maken.
anneliesdj
Geplaatst: 18-02-11 14:37
SharonIndezz schreef:
Tis niet te hopen dat het veulen er binnen 24u is, ze moet nog een maand!
Dat hoop ik ook niet voor je want dan heeft hij niet zulke goede kansen.
sporten
Geplaatst: 18-02-11 14:40
een van onze fries merry,s staat op 28 maart
maar heeft sinds vorig weekend klein uiertje en nu gisteren al behoorlijk uier
ze komt elke dag 4 uren buiten en lopen dan meeste zucht weg
maar uier groeit elke dag
maak me zelf ook wat zorgen over
fok al 15 jaar veulens en dit is de 1e keer dat veel eerder ontwikkeld
bel zo de dierenarts op voor advies en raad
Laatst bijgewerkt door sporten op 18-02-11 14:46, in het totaal 2 keer bewerkt
M3lisss
Geplaatst: 18-02-11 14:41
Ik heb geen verstand van veulens en drachtige merries, maar ik ben toch erg benieuwd wat er gaat gebeuren! Succes TS!
SharonIndezz
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-11 14:53
Banden lijken nog normaal te zijn, buik is wel uitgezakt... Heb net nog een telefoontje gehad, en ze lekt geen melk meer. Dus ik hoop echt dat ze hem nog ff laat zitten!