wordt er ook gefokt op karakter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marietje62

wordt er ook gefokt op karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:12

Wij zijn op zoek naar een paard voor onze dochter maar ik kom w.b. de afstammeing veel te weten over het uiterlijk en de prestaties, maar weing over de karakters van de paarden.
Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden waarom ik het niet kan vinden;

Misschien zie ik het over het hoofd?
Misschien wordt karakter net doorgegeven aan de nakomelingen?
Misschien vindt men dit niet belangrijk?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: wordt er ook gefokt op karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:19

Er wordt wel zeker op gefokt en ook belangrijk gevonden, maar om nu bij elke hengst het karakter te vermelden van de nakomelingen is eigenlijk geen doen. Aangezien een paard ook een moeder heeft en nakomelingen daar vaak een grotendeels van het karakter vanaf komt.

Sommige hengsten staan wel bekend om bepaalde karakters, zoals Jazz om het rillerige. Zo zijn er vast nog veel meer hengsten, zo zijn er ook die een rijm op de naam hebben. Zeoliet brengt verdriet. Enz... ;)

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:26

Goed om te weten...............maar zijn er ook met positieve karaktereigenschappen?
Ik zou die graag willen weten. ;)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:29

is dat niet te vinden in de keuringsrapporten van de hengsten die je interessant vind? Vaak wordt er bij vermeld of het een werkwillig dier is en wat voor instelling hij heeft.
daarnaast heeft de KWPN ook een karakterproef opgenomen in de keuring als ik me niet vergis dus komen echte draken er niet zomaar doorheen op goede gangen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:39

Wat voor jou een positieve karaktereigenschap is, kan door een ander misschien heel anders bekeken worden. :-)
Wat vindt jij een positieve eigenschap in het karakter?

marietje62 schreef:
Goed om te weten...............maar zijn er ook met positieve karaktereigenschappen?
Ik zou die graag willen weten. ;)

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:44

Koel in het hoofd, betrouwbaar, werkt/leert graag, vriendelijk, zachtaardig................

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:47

http://hengsten.kwpn.nl/

hier kan je alfabetisch alle hengsten bij langs en staat er bij het verrichtingsverslag een omschrijving van de hengst :)

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:48

Osmium geeft erg fijne bewerkbare karakters door...
Als je voor koel in het hoofd gaat zou ik een afstammeling nemen met wat gelders bloed in zich.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:50

marietje62 schreef:
Koel in het hoofd, betrouwbaar, werkt/leert graag, vriendelijk, zachtaardig................

Moet het KWPN zijn of wil je ook aan een ander ras denken?

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:54

[/quote]
Moet het KWPN zijn of wil je ook aan een ander ras denken?[/quote]

Ik vroeg het me af in zijn algemeenheid omdat ik er weinig over kon vinden.
(Zelf zoek ik een dresuurpaard.)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:55

Rubiquil schijnt ook vaak afstammelingen met een goed karakter te hebben.
Wij werken met eentje van 3,5 jaar, heel vriendelijk en mensgericht, koel in het hoofd. Dit schijnt vrij kenmerkend te zijn.
Zo zijn er vast nog meer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:55

Quir schreef:
Sommige hengsten staan wel bekend om bepaalde karakters, zoals Jazz om het rillerige. Zo zijn er vast nog veel meer hengsten, zo zijn er ook die een rijm op de naam hebben. Zeoliet brengt verdriet. Enz... ;)

Terwijl ik juist helemaal verslingerd was aan een merrie van zeoliet die ik ooit reed!
Een goudeerlijk paard. (Maar wel een met een uitgesproken mening. Jij mij slaan terwijl ik hengstig ben en me niet fijn voel? Ik jou hek in kieperen. Zo snap je nu hoe ik me voel? Ja paard ik snap het, zorrieknorrie zal niet meer doen. Paard: Oké dan gaan we verder alsof er niets gebeurd is. En dan liep ze ook meteen weer fantastisch. _/-\o_ )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:58

marietje62 schreef:
Ik vroeg het me af in zijn algemeenheid omdat ik er weinig over kon vinden.
(Zelf zoek ik een dresuurpaard.)

Misschien moet je de vraag omdraaien, welk soort dressuurpaard kan ik mee omgaan??

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:59

Dat is een goede ja. Als je verteld hoe je zelf bent, kun je vaak beter bedenken wat daar op aansluit.
Verder is het een kwestie van proberen, langsgaan, langsgaan en proberen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:02

Aanvullend op hierboven:
Wat zijn mijn wensen ten opzichte van mijn toekomstige paard?
Verkeersmak (sommigen zijn als de dood voor honden)
Zijn maar voorbeelden.... ;-)
Blikvanger (sommigen sta je een tijd te prutsen voordat het dier de trailer opgaat)
Misschien goed om voor jezelf de bedenken wat je nu daadwerkelijk zoekt in een paard.
Heeft niets met nakomelingen te maken want er zitten altijd wel aparte gevallen tussen.
Zoeken op afstamming heeft daarom niet zo heel veel zin, op basis van wat jij zoekt, tenzij je wil gaan fokken met een merrie.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:03

blijft lastig in te schatten en ik denk dat het ook afhankelijk is van wat je wil. Als je er fanatiek de sport mee in wil zou ik er bijvoorbeeld eerder voor kiezen om een paard te kopen/fokken dat aan die eisen voldoet maar verder niet te troetelpony is die ik ook leuk zou vinden om te hebben...

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 22:18

M_i_R schreef:
http://hengsten.kwpn.nl/

hier kan je alfabetisch alle hengsten bij langs en staat er bij het verrichtingsverslag een omschrijving van de hengst :)

Dit is handig.Goede tip. *\o/*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:38

Er is ook een nog een moeder en opvoeding (en omgang).

Je komt met (proef) rijden er al snel achter hoe een paard is. Is ie snel gepikeerd, snel heet, of juist heel lui. Ligt dat aan het feit dat ie niet goed voor het been is of test je ie uit? Dat moet aansluiten met wat je zelf graag wil zien in een paard.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:34

marietje62 schreef:

Deze karakter eigenschappen worden volledig ingevuld door de meeste quarters en paints.

Natuurlijk is karakter maar een factor die het gedrag van een paard bepaald, de belangrijkste factor is de opvoeding die het paard krijgt van zijn eigenaars.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:53

marietje62 schreef:

Dat zul je toch gewoon in het echt moeten beoordelen. Op papier kan er heel wat anders uitkomen dan ik werkelijkheid.
Als je een paard ziet dat je aanspreekt; bellen en er heel duidelijk naar vragen en als het antwoord je aanstaat kun je gaan kijken.
En ga dan ook vaker dan 1 keer kijken.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:04

Toch zijn er wel verschillen in rassen hoor. Is het paard voor een hele ambitieuse ruiter dan zoek je vooral een heel erg goed paard. Evt nare trekjes neem je dan op de koop toe. Die echte topper is vaak niet die brave geduldige broeder. Tuurlijk zijn er uitzonderingen. De vraag is dus wat wil je eemee. Alleen dressuur of ook een beetje springen en braaf buiten? Je kunt bij het friese, spaanse en portugeese stamboek vaak ook hele leuke paarden vinden voor dressuur. Mijn ervaring is dat die vaak toch wat makkelijker zijn. Maar je heb altijd uitzonderingen. Je moet een klik met het paard hebben en hij moet het wel willen doen voor je. Daar kan geen talent tegen op.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:14

Ik heb een Trento B, echt een perfect paard. Supergangen, topkarakter, en ik hoor dat meer in het Trento B topic, maar toch zegt dat niet zoveel.

Ga langs fokkers of goede handelstallen waar ze meerdere paarden hebben. www.hetdressuurpaard.nl <-- hier heb ik Abel vandaan. Ze denken met je mee, en helpen je een paard te vinden dat goed bij je past.

Bedenk wel dat bij een goed sportpaard met dito karakter ook een prijs komt.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:15

Ja ken een springruiter die dravermerries+springhengst gebruikt ivm winnersmetaliteit van de dravermerrie

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:18

Draversmerries?

Volbloeden oké, maar dat zijn dat geen dravers...
Paarden die amper kunnen galopperen ben je in een parcours niks mee.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:20

echt dravers, hij kreeg ook echt goeie springers eruit. Hij koos daarvoor wel superverervende springhengsten voor uit. En galop is te trainen.