[KG]Kleur van Ditisem en Devonte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

[KG]Kleur van Ditisem en Devonte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 21:04

Overal lees ik dat Ditisem, kampioen tuigpaarden 2011, een zilverappel vos is.
Weet iemand misschien of hij getest is op zilver?
En wat denken jullie? Is hij zilver of niet?

En dan nog een vraagje over Devonte, reserve-kampioen springen: wat voor kleur heeft hij gezien de lichte plukken in zijn zwarte staart? In eerste instantie dacht ik aan sabino-bruin maar kan geen andere kenmerken van het sabino-gen terugvinden.

Ben benieuwd naar jullie mening!

Lees trouwens net op de site van het KWPN dat Devonte een zilverappelbruine zou zijn... Wie kan me daarvan overtuigen?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-02-11 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Kleur van Ditisem en Devonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:21

Aangezien zilverappel niet toont op vos zou je het alleen weten door te testen. Ik vermoed echter dat ze verleid zijn door het lichte staartje en er daarom zilverappelvos aan hebben gehangen. Helaas zijn veel mensen onwetend, en denken bij het zien van de kleur van de staart dat dat te maken heeft met het zilvergen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:24

Afbeelding

Zilver erft in directe lijne en indien aanwezig toont altijd op zwart of bruin: Zijn vader is zwart (geen aanwezigheid), zijn moeder staat foutief vermeld als bruin roan (geen aanwezigheid) ... hoort bruin sabino te zijn denk ik.
Ik kan nergens de bloedlijn van zilver terug vinden dus vermoed dat het gewoon een onkundig beschrijving van een 'aparte' kleur. 'Vos' klinkt zooooo gewoon. :(:)

Kan geen foto vinden van Devonte.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 15:02

De moeder van Ditisem is Roswitha en deze merrie moet wel roan zijn omdat ze van dezelfde hengst, nl. Roy M, een zwart roan zoon heeft gebracht: Zomooi. Zie foto.

Afbeelding

Als ik op paardenfokken helemaal terug ga op de eerste bekende merrie in de moederlijn van Ditisem, Ikker I, dan staat daar dat deze merrie bruin roan was met grijze manen en staart. Is het misschien mogelijk dat roan domininant is over silver? Net als dat grey dominant is?

Foto van Devonte stond in de laatste hoefslag. Kan geen goede op internet vinden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:31

Coloured schreef:
De moeder van Ditisem is Roswitha en deze merrie moet wel roan zijn omdat ze van dezelfde hengst, nl. Roy M, een zwart roan zoon heeft gebracht: Zomooi. Zie foto.

Afbeelding.

Moeder is dan inderdaad bruin roan. Wat zou het een opheldering zijn als de korrektte kleuren meteen op een pedigree of pedigree site gezet kon worden.

Coloured schreef:
Als ik op paardenfokken helemaal terug ga op de eerste bekende merrie in de moederlijn van Ditisem, Ikker I, dan staat daar dat deze merrie bruin roan was met grijze manen en staart. Is het misschien mogelijk dat roan domininant is over silver? Net als dat grey dominant is?

Schimmel is dominant over roan, roan is dominant over eenderwelke kleur en/of patroon, dus zou in principe ook dominant zijn over zilver.
Maaar ... en het is een grote maar ... sabino geeft ook grijze manen en staart en die gen is meervoud aanwezig in het tuigpaard bestand (voorbeeld in pedigree Dit Isum: Fabricus: http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000002759 = overduidelijk Sabino ; sabino op roan zou een bruin roan geven met grijs-achtig manen en staart.
Verder naar voren in de pedigree van Ikker I worden de merries (want de roan komt van de merrielijn) allemaal met kleur beschreven en verder geen aanwijzing van witte/grijze manen en staart. En dat laatst is juist wat zilver op zwart of bruin doet ... verbleking van die manen en staart.

Zolang geen referentie is gegeven of de hengst getest is op zilver en positief gevonden is blijft het maar gissen achter de waarheid.
Maar laat je niet rond de tuin leiden .... zilver toont NIET op VOS ... niet door grijze haren en niet door verbleking ... als een vos bleke haren heeft in m + s dan komt het van ergens anders.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:23

Ook de hengst Ideaal van Andiamo wordt beschreven als zilverappelbruin. In zijn afstamming zit Uron dus dat zou kunnen kloppen. Het is dan alleen vreemd dat er niet meer zilverappelbruinen uit die stam zijn geboren. Dezelfde moederlijn dan Wolfgang. Bij een hetrozygoot paard heb je toch altijd 50% kans op vererven.
Bij Ditisem is geen hengst te vinden met de zilver-factor en ook niet bij de hengst Devonte , of het moet van een Duitse hengst of merrie zijn.
Ik vind dat ze bij hengsten met een aparte kleur (eigenlijk met alle hengsten) een test moeten doen om zekerheid te geven. Kostte een paar jaar geleden ± € 25,00 in Engeland. Kun je een hoop narigheid en onkosten naderhand mee voorkomen.
Vind het een beetje kortzichtig om zo maar klakkeloos een kleur te noteren zonder de herkomst te onderzoeken. Is toch maar een kleine moeite.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 20:40

@flyfly:
Zie in je profiel dat je een zilverappel bruine merrie van Goya hebt gehad. Wat jammer dat ze overleden is!
Zie je aan een zilverappel bruine altijd nog zwart aan de benen? Zou het niet zo kunnen zijn dat Ditisem geen zilverappel vos is maar een zilverappel bruine?

En, Ik heb ergens op bokt teruggelezen dat het zilver-gen bij Iregon vandaan zou komen. Weten jullie of dit klopt? Ik lees bij jou ook flyfly dat Uron ook silver heeft vererft. Waar komt het bij hem vandaan dan? Van wie heeft hij het geerfd? Is de Uron die je bedoelt de Nelson x Floris?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:58

Alles wat bij een bruine zwart is, is bij een zilverappelbruine verkleurt. De benen zijn (bij de onze tenminste) bronskleurig, manen en staart grijs gemeleerd. De puntje van de oren ook bronskleurig.
Ditisem ziet er in mijn ogen veel te vos uit. Alles egaal van kleur.
Iregon was ook een zilverappelbruine. Bij Iregon zijn ze er later pas achter gekomen dat er iets aan de hand was met zijn kleur. http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=7076 .Zo ook bij de hengst Baltus.http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=8057 Bij hem kwam de kleur van moeders kant. Het kan geen generatie overslaan, wel stiekum dragen. Dwz, een vos kan het wel dragen maar niet tonen.
De hengst Uron is inderdaad de Nelson maar Floris .
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1391

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 21:08

flyfly:

Zie op marktplaats deze jonge merrie te koop staan:
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/41 ... ind=5&fs=1
Moeders loopt er ook bij op de foto.
Wat denk jij?

Moeder een zilverappel en de oudste dochter ook?
Of toch niet?

Moeder heeft volgens mij wel nog echte zwarte benen boven haar witte sokken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:14

Bij een zilver-bruin (zilverappel bestaat niet en is overgenomen van het verkeerde engelse uitdrukking: silverdapple ... wat betekend = vrij vertaald = met zilver appeltjes = gezondheids 'bloemen') zie je altijd de donkere benen, alleen zijn ze soms niet meer zwart maar donker bruin maar altijd een tint donkerder dan de vacht.
Op deze pagina zie je verschillende voorbeelden van silver op zwart en bruin: http://colormorgans.tripod.com/silverdapple.htm

Bij Ditisem zie je HEEL duidelijk dat hij vos is ... kijk is naar de kleur in zijn koten = dit is vos, niet bruin of zwart, en een bruin of zwart basis gekleurde paard met eenderwelke 'verdunnings' gen heeft geen vos in zijn koten (of ergens anders op zijn lijf).

Uron heeft het van zijn vader's moederlijn, idd Nelson x Floris. Bij Iregon zou het ook via de moederlijn komen.

LadyMadonna

Re: [KG]Kleur van Ditisem en Devonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:18

Zilver dominant over roan... Hoe bedoel je dit? Want dit zijn 2 losse genen die prima samen op 1 paard kunnen zitten.
Een paard kan dus bijv zilver-roan zijn

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:22

Coloured schreef:
flyfly:

Zie op marktplaats deze jonge merrie te koop staan:
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/41 ... ind=5&fs=1
Moeders loopt er ook bij op de foto.
Wat denk jij?

Moeder een zilverappel en de oudste dochter ook?
Of toch niet?

De vader van de veulens is Sander ... en deze hengst gaat via zijn moeder lijn (waarook zilver zit) terug op Iregon ... tussen Iregon en Sander zitten vossen en deze zijn hoogst waarschijnlijk zilver-vos.
Dit is de afstamming van de 2009 merrie: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=530915 ... vraag is waar de merrie haar zilver vandaan heeft ???

Moeder heeft volgens mij wel nog echte zwarte benen boven haar witte sokken.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 21:28

@peterina:

Denk jij dat Sander dan ook silver draagt?

En vind je de moeder er ook uit zien als een silver maar dan een silver zwarte? En hoe kan ze dan toch nog zwarte benen hebben?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:30

stef schreef:
Zilver dominant over roan... Hoe bedoel je dit? Want dit zijn 2 losse genen die prima samen op 1 paard kunnen zitten.
Een paard kan dus bijv zilver-roan zijn

Ik zeg nergens dat zilver dominant is over roan en natuurlijk kan een paard zilver + roan hebben maar (misschien beter uitgedrukt) de uiting van roan overtreft elke kleur zo ook zilver.
Eerst hebt je de kleuren: zwart en vos
Dan hebt je de Verdunners: zilver, creme, dun, champagne, pearl
Dan hebt je de Veranderaars: Agouti, grey/schimmel, roan
Dan hebt je de patronen: Overo (familie), Tobiano, Appaloosa
.... de volgorder na de basis kleuren is hoe je het zelf bekijkt ... je kan een paard hebben (zou ik wel willen zien ;) ) met alles maar zo gauw het schimmel/grey heeft (de MEEST dominant van alle genen) zie je niets meer van de rest.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:36

Coloured schreef:
@peterina:

Denk jij dat Sander dan ook silver draagt?

En vind je de moeder er ook uit zien als een silver maar dan een silver zwarte? En hoe kan ze dan toch nog zwarte benen hebben?

Het 'zou' kunnen omdat het aanwezig is in de moederlijn MAAR ... in dit geval (veulens) komt het zilver van de merrie. Als hij mijn hengst was zou ik hem erop testen.

Van de foto's te zien is de merrie Zwart-zilver en zij heeft geen zwarte benen ... denk aan 'sunbleached' : zon verbleekte friezen die hebben dat ook.
De oudste veulen is een zilver bruin (silver bay) en de jongste is vos maar of zij zilver draagt is natuurlijk de vraag.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 23:17

Wat hebben zonverbleekte friezen ook?

De benen van de zilverzwarte merrie op de foto zijn net boven de witte sokken in ieder geval wel donkerder dan de rest van het been. In mijn ogen lijkt het eerste stukje echt zwart.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:33

Dat ze niet zwart lijken maar eerder een zeer donker bruin ... maar ik had het over de moeder. Bij de 2-jarige zie je duidelijk de donkere benen van een 'bruine' maar hier zijn ze wat verdunt door het aanwezigheid van het zilver gen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:48

Als Ditissum ggk word is het binnen een paar jaar volledig duidelijk of hij gewoon vos is of dat hij stiekem toch zilver(bruin of zwart) is..

Als over een paar jaar uit voskleurige merries toch zwarte en bruine geboren worden. Gebeurt dat niet...dan is het gewoon een mooie vos.

Ik zou daar nou ook geen test tegen aan gooien. Tis geen kleur met een verhoogd genetisch risico toch?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:05

Als jullie vragen over Ditisem en de merrielijn hebben kan ik die wel voor jullie stellen aan de merrielijn fokker. Die spreek ik regelmatig. Volgens mij fokt hij altijd schimmeltjes.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:10

Als hij "altijd schimmeltjes" fokt dan is het omdat de merries schimmels zijn, want hij zelf is NIET schimmel en kan dus GEEN schimmel doorgeven. Schimmel vererft alleen in directe lijn van ouder op kind en aangezien dat nog vader of moeder van Ditisum schimmel is kan hij zelf geen schimmel zijn.

Roan zou kunnen maar het paard op de foto ziet er niet uit als een roan en dat is toch een 'kleur' die nogal opvalt (zie foto van zijn broer).

NatasjavE schreef:
Als Ditissum ggk word is het binnen een paar jaar volledig duidelijk of hij gewoon vos is of dat hij stiekem toch zilver(bruin of zwart) is..

Als over een paar jaar uit voskleurige merries toch zwarte en bruine geboren worden. Gebeurt dat niet...dan is het gewoon een mooie vos.

Ik zou daar nou ook geen test tegen aan gooien. Tis geen kleur met een verhoogd genetisch risico toch?

Het zou juist een MEERWAARDE zijn aan de hengst om te kunnen zeggen dat hij Zilver-vos is. De merriehouder heeft behalve de andere attributen ook nog een kans op een speciale kleurtje. Dat gezegt hebt je de keerzijde ... want ja zoals bekend is het een kleur met een genetisch risico ...

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 18:57

Is dat niet alleen in homozygote vorm? Of ook bij een heterozygoot zilver?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:11

Ik bedoel dat die man altijd schimmels fokt, niet een bepaalde hengst. Maar ik zal eens navragen welke kleuren hij al is tegengekomen in het merrielijntje.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:19

Peterina: kan jij geen artikel over kleur-vererving schrijven voor de wiki?

Met de verschillende locussen en wat bij welke kleur toont? Er staat nu weinig info op.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:36

Coloured schreef:
Is dat niet alleen in homozygote vorm? Of ook bij een heterozygoot zilver?

Beide maar in heterozygoot zilver 'toont' ASD (Anterior segment dysgenesis) vaak alleen in de vorm van cystes op en rond de ogen (iris, cornea, lens, en oogleden), terwijl in homozygoot zilver het vaak 'toont' het als complexe laesies. Het meestal deze laatste paarden die oog en zicht problemen hebben of krijgen.
De compleet verhaal is nog niet bekend wat betreft erfenis en er lopen verschillende wetenschappelijke onderzoeken hierover (oa in samenwerking met de Rocky Mountain Horse en Morgan Stamboeken .... rassen waar de gen, cq kleur, vaak voorkomt).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:50

Peterina schreef:
Het zou juist een MEERWAARDE zijn aan de hengst om te kunnen zeggen dat hij Zilver-vos is. De merriehouder heeft behalve de andere attributen ook nog een kans op een speciale kleurtje. Dat gezegt hebt je de keerzijde ... want ja zoals bekend is het een kleur met een genetisch risico ...

Het KWPN ziet alleen prestatie, gezondheid en een correct exterieur als een MEERWAARDE.
Dat gezegd hebbende...als het een kleur is met een verhoogd genetisch risico...inderdaad..testen en als het die kleur is...afkeuren....

Want daar zitten we niet op te wachten....

Jammer...want ik vind het vaak wel erg mooie kleurtjes...