Bitloos rijden met Haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Bitloos rijden met Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 20:52

Wie rijdt er allemaal bitloos met zijn/haar Haflinger?
Wat doen jullie daarmee en wat zijn jullie ervaringen?

Ik rijd sinds ruim een maand bitloos met mijn Haflinger, helaas door het slechte weer en tijdgebrek nog niet veel tijd gehad om ermee te rijden.
Maar de keren dat we hebben gereden heb ik genoten :)

Edit:
Wie rijden er met neckrop of zonder zadel?
Dus eigenlijk, wie rijdt er anders dan met hoofdstel (met bit) en zadel?
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 09-02-11 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:54

Ik rijd niet bitloos, maar zo af en toe rijd ik voor de afwisseling wel alleen met een touwtje om de hals. Dan dressuur en spring ik gewoon, maar dan zonder zadel en hoofdstel. Dit pakken ze allebei super op :) Wolder vond het aan het begin nog iets wennen, maar Goldy had het eigenlijk direct door en daar rijd je ook gewoon een super training uit met allerlei oefeningen die ik ook in dagelijkse training doe.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:56

Wij rijden bitloos met onze nephaf! Bevalt erg goed. :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:11

Ik rijd (nog) niet bitloos. Ik lees even met je mee. Want ik zit er sterk over na te denken om bitloos te gaan rijden! :D

Aelin

Re: Bitloos rijden met Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:16

Ik rijd met mijn eigen haf zowel met bit als bitloos..
ik rijd met een sidepull of kinggekruist.

met mijn ouder verzorghaf reed ik bit loos
met touwhalster of zonder iets..

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 20:40

Leuk om te lezen dat er zoveel mensen hun haflinger bitloos of zonder optoming rijden! Wat zijn die haffie's ook veelzijdig :D

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:40

Ik rij trouwens ook regelmatig met neckrope + zz.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:41

D'r is iemand op stal die wil me gaan helpen met Parelli met mn Haf (:
Vind ik echt super vet, ga binnen ook bitloos rijden, maar buiten is ze nogal
sterk daarvoor, en rijd ik haar dus niet terug bitloos.. (zie topic (: )

lauryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:00

ik rij soms bitloos,als ik gewoon in de binnebak rijd. maar met buitenrit vind ik het niet zo fijn, dan wil ik toch liever wat meer controle hebben want mijn haflinger is heel sterk

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:05

Ik heb een tijd bitloos gereden, hij had moeite met het bit en was zeer onrustig met zijn mond. Nu wissel ik het regelmatig af. Mijn haf vind het helemaal geweldig zonder bit. In mijn profiel van mij en mijn haf zonder bit tijdens les op de manege.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:07

Mijn haf heb ik zelf bitloos ingereden en rijd hem met vele verschillende hoofdstellen.
Ook rennen we regelmatig over de uiterwaarden zonder zadel.

Kijk maar eens op http://www.biloosnederland.nl

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:33

Ik vind het erg interessant, dat bitloos rijden. Zelf nog nooit gedaan alleen.
Hoe begin je daar dan mee, hoe pak je dat samen met je paard op, hoe oefen je dat?
Ik ben benieuwd!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:42

Ik heb ook een tijdje bitloos gereden. Dit ben ik gaan doen omdat de haf een bultje bindweefsel bij de
mondhoek had zitten en dit operatief verwijdert was. Eenmaal toen de wond genezen was weer een bitje
erin gehangen. Vind ik zelf toch fijner rijden. Ik had zo'n kruislingssysteem, en wanneer je dan een ophouding gaf ontspande de banden onder zijn kaak niet meer. Dit moest ik steeds met de hand weer
terug trekken om te laten ontspannen. Hij deed het braaf en was niet
anders dan normaal eigenlijk.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:55

ellebell schreef:
Ik vind het erg interessant, dat bitloos rijden. Zelf nog nooit gedaan alleen.
Hoe begin je daar dan mee, hoe pak je dat samen met je paard op, hoe oefen je dat?
Ik ben benieuwd!

Ik heb het bitloze hoofdstel van Harry's Horse gekocht en hem gewoon aangedaan en ben gaan rijden.
Er was niet veel anders aan dan met bit. Alleen dat mijn haf dus rustiger was met zijn mond.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:19

wij rijden met onze haf zowel met bit als zonder bit (vaker zonder).
Met een kruislingshoofdstel maar ook met touwhalster.
Op dit moment heeft ze zwangerschapsverlof, maar van de zomer gaan we weer leker bitloos in de bak en buiten rijden.
Veulen die eraan komt wordt over jaar of 4 bitloos ingereden.

Hebben gewoon het bitloze hoofdstel ingedaan toen de tijd en zijn er mee in de bak gaan rijden, ze pakte het super op.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:14

Ik rij met mijn haf veel zonder tuig, gaat super. Ze is heel gevoelig en vindt dit eigenlijk het allerfijnst.
Ook rijden we veel bitloos. Ik merk geen verschil zonder bit, dan met bit. Dus waarom met als het zonder kan he. :D
De jonge wil ik ook bitloos gaan beleren. En sinds kort een oudere haflinger merrie erbij, die wordt 'omgeschoold' naar bitloos. Gaat er goed, weinig verschil.. :)

Bitloze hoofdstellen: dr cook, emiel voest, touwhalster, hackamore of gewoon touwtje om de hals.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:19

Ik rijd bitloos met mijn haf. Puur omdat ze daar veel beter op loopt. En dan probeer ik wat dressuur met haar te rijden. Buiten rijd ik ook bitloos maar dan wel met een hackamore, zodat ik net iets meer te zeggen heb. En longeren doe ik weer met bit, waar ze nu ook aardig goed op loopt!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:25

Ellebell@ gewoon een kwestie van doen.
Vaak vind de ruiter het spannender dan het paard.
Sommige paarden rijden er zo mee weg, bij andere paarden is het soms even zoeken op welke optoming hij het beste rijd.
En ook als een paard bv al 10 jaar of langer met bit heeft gereden, meestal rijd je er zo mee weg als er een bitloos hoofdstel om zit.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:25

Ik rijd voornamelijk met neckrope..
Met buiten rijden doe ik wel een touwhalster om, maar dat lijkt me ook wel logisch :P
Al ga ik wel is naar het strand toe en dan rij ik ook enkel met neckrope..

En heel soms pakken we wel is het bit, gewoon omdat ik vind dat die veelzijdig moet zijn, en op show's heb ik heel soms bit in ;)

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:31

soms doe ik het met alleen een halstertje met touw eraan (dus ook zonder zadel) maar dat is eigenlijk alleen lekker ontspannen rond rijden.
Ik train ook gewoon M niveau drressuur met een bitlooshoofdstel (kingekruist) en mijn springlessen rij ik ook bitloos. Vind het heerlijk, optimale ontspanning op de teugels :j Meestal wordt mijn haflinger er fijner van met rijden, beter aan het been en als ik daarna weer met bit ga lichter in de hand.

Ik probeer zo veel mogelijk zonder bit maar in mijn dressuurles is het fijner om met bit te trainen omdat ik dan ook voor wedstrijden train en in het M moet je met bit starten en op dagen dat ik volop verzameling etc wil rijden doe ik toch ook een bitje in zodat ik hem af en toe toch iets meer door kan sluiten.

En voor de mensen die over bitloosrijden nadenken, ik ben er ook van overtuigd dat ieder correct gereden paard ook bitloos kan :j (heb wel eens voor mensen hun paard bitloos gereden en die werden er alleen maar ontspanner van.)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:55

Ik rij met en zonder bit.
Bitloos alleen nog in het bos en met de cross.
Voor dressuur in de bak en springles in de bak met bit, signalen komen duidelijker en beter door dan, met het bitloos hoofdstel moet ik teveel druk geven voor een gewenst resultaat.

Ik rij met bitless bridle van Emiel Voest, hij liep er eigenlijk altijd zo mee weg.
We hebben er eerst ook dressuur mee gedaan, eigenlijk ging dat ook best ok, maar met bit is gewoon fijner voor dressuur bij de mijne.

Verder vind ik een bitloos hoofdstel ook niet echt geschikt voor constante druk en dat heb je toch vaak nodig bij dressuur, doorvragen en noem maar op.
Het is voor een paard vervelend als er dan druk op blijft staan.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:28

ik reed hem op zijn 3 jarige leeftijd wel eens bitloos,
alleen hij bleek extreem gevoelig te zijn op de neus, dus hij vond het niet zo fijn ondanks het fijt dat ik weinig druk er op deed. :)

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:54

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:32

Citaat:
Verder vind ik een bitloos hoofdstel ook niet echt geschikt voor constante druk en dat heb je toch vaak nodig bij dressuur, doorvragen en noem maar op.
Het is voor een paard vervelend als er dan druk op blijft staan.

Er zijn genoeg bitloze hoofdstellen waarbij je gewoon met constante "druk" kunt rijden.
Wat denk je wat je doet als je met bit rijd? Juist dan is er constante druk op de lagen en tong van een paard.

Citaat:
ik reed hem op zijn 3 jarige leeftijd wel eens bitloos,
alleen hij bleek extreem gevoelig te zijn op de neus, dus hij vond het niet zo fijn ondanks het fijt dat ik weinig druk er op deed.

Met welk hoofdstel reed je toen?
Ik heb een draver en een arabier gehad die erg gevoelig zijn op hun neus.
Bij deze 2 paarden geld ook de ligging van de neusriem en met welk hoofdstel ik rijd.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:17

Citaat:
Edit: Wie rijden er met neckrop of zonder zadel?
Dus eigenlijk, wie rijdt er anders dan met hoofdstel (met bit) en zadel?

Mijn haflinger en ik rijden al een ruime tijd vrijwel alleen maar bitloos :) Ook dressuur, ook zo nu en dan een sprongetje, ook lekker naar buiten :D
Hier een recente foto (vandaag gefilmd/genomen) van Shilas die nu al echt leert te verzamelen met een touwtje om de hals: http://94.100.122.242/1239850001-123990 ... UF1_1.jpeg