Kindvriendelijke minipony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brandweer

Kindvriendelijke minipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:10

hallo

Wij kregen voor onze kleine kinderen een shetlandpony aangeboden die erg goed zou zijn met kinderen. Nou dat is íe dus niet. Ze doet de naam oliebol echt eer aan en heeft de achterbenen erg los zitten. Deze pony gaat dus weer, dat is onverantwoord. Toch willen we op termijn wel een minipony voor de kinderen die ook de boomgaard kan kaal houden. Maar wat voor één, want ik hoor de meest tegenstrijdige berichten. 'Er zijn wel lieve shetlanders, je moet een Welsh A nemen, neee, Welshes zijn net zulke krengen etc etc. Zelf zit ik aan een mini appaloosa te denken. ik hou wel van spikkels. Maar wat is jullie ervaring, want ik heb de ballen verstand van ponyrassen, ik wil alleen maar dat hij of zij heeeeeeeeeeel lief is!

mvdbijl

Re: Kindvriendelijke minipony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:17

Neem om de boomgaard kaal te houden een grasmaaier en geen pony en zet je kids op ponyles.

Wanneer je zelf niet voldoende ervraing hebt merk het liefste paardje dat nog en neemt hij een loopje met je. Ik weet ook niet hoe groot je boomgaard is maar als je een bavngen pony wilt hebben laat je hem als grasmaaier functioneren.

Mocht je echt een pony willen ga dan naar een handelaar en kies iets uit wat je mag testen en op proef kan krijgen. Focussen op een kleur en ras als je er toch niks speciaals mee wilt lijkt me niet de belangrijkste prioriteit maar wel dat hij veilig voor je kids is.

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:22

beste mvdbijl. Ik rijdt al 30 jaar paard en heb er zes thuis staan. Je moet lezen. Ik heb geen verstand van ponyrassen. Heel verschil!

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:24

Wij hebben nog een leuke minishet merrie in de aanbieding ;) 2 jaar jong en ze is liever lui dan moe. Misschien wel handig bij kleine kids ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:24

Gewoon een oudere brave pony en niet perce opzoek gaan naar een ras :).

Ik heb zelf alleen maar shetten en ben er super blij mee. Allemaal vertrouwd met kinderen, braaf onder het zadel(beginners kunnen er op rijden, maar op wedstrijd misstaan ze ook niet) en leuk voor de wagen (t/m ZZ nivo!).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:26

Ik heb zelf ook niet zulke goede ervaringen met shetten maar weer wel met welshjes in A/B maat.
Maar overal kunnen rotte appels tussen zitten hoewel het wel vaak zo is dat shetten een strakke hand nodig hebben om braaf te zijn en dat kunnen kinderen vaak niet bieden dus vandaar vaak minder geschikt voor de hele kleintjes.
Maar ik ben ook op zoek op het moment dus ben ook benieuwd watvoor reactie's je krijgt, ik wil in elk geval iets kleins, een A/B is voor mij al geen optie, het moet echt 80-90cm zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:28

Dartmoor? Vaak leuke pony's! Pony's zijn altijd ondeugender dan paarden en Shetlanders zijn vaak juist niet de kinderpony's bij uitstek :+ maar het ligt echt heel erg aan het dier. Je hebt natuurlijk ook leuke kinder Shetten.

Maar als ik jou was zou ik niet kijken naar ras of kleur maar naar karakter, daar heb je in dit geval meer aan. ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:32

Mijn ervaring is dat Welshjes juist vaak gifkikkers zijn en shetten veel vergevigns gezinder.

Mijn 3 jarige loopt al lesjes met beginners soms (niet omdat we al zo vroeg met haar begonnen zijn, ze is pas een maand of 3 2x in de week aan het werk).

Dartmoors zijn ook leuk(bij mij een goeie nr 2!), maar dan ga je al een maatje groter.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:37

Ik heb zelf een mini shet van 80 cm. Mijn zoontje van 2,5 kan er alles mee. Poetsen, mee lopen, op rijden. Er zijn genoeg bomproof shetjes te krijgen, alleen betaal je daar misschien iets meer voor dan een shet die nog niks gewent is. Lijkt me ook heel erg logisch.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:38

Je moet wel de juiste pony hebben.

Mijn 3 jarige was van de zomer de favo rijpony van het zoontje van de hengstenhouder waar ze toen stond. Hij ging er los in het land zonder zadel op. Iets wat met hun eigen pony's (en ze hebben er een stuk of 40, keus zat dus ;) ) geen succes zou zijn.

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:42

ik heb nog een hele leuke pony in de aanbieding!
ik heb er zelf alles op geleerd en deze pony heeft nog nooit geslagen of gebeten!
heel veel kinderen hebben er al op leren rijden!
Het is een 16 jarige welsh C merrie!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:50

Dennis schreef:
Mijn ervaring is dat Welshjes juist vaak gifkikkers zijn en shetten veel vergevigns gezinder.

Mijn 3 jarige loopt al lesjes met beginners soms (niet omdat we al zo vroeg met haar begonnen zijn, ze is pas een maand of 3 2x in de week aan het werk).

Dartmoors zijn ook leuk(bij mij een goeie nr 2!), maar dan ga je al een maatje groter.

Ligt eraan, Dartmoors zijn er van 1.10 tot 1.25, zo heel veel groter is dat toch niet? Beetje hetzelfde als een Welsh A.

De moeder van mijn pony was 'n Dartmoor, ontzettend lief dier. Zo goudeerlijk en geweldig met kinderen. Haar dochter heeft echter eerder een hekel aan kids dus dat gaat 'm niet worden. ;) Het ligt gewoon aan het dier, ik zou dus gewoon op zoek gaan naar 'n lieve pony, al is het een kruising.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:52

Ik ken ook juist weer mensen die van een dartmoor terug gegaan zijn naar een shet omdat de dartmoor het echt niet was (was echt geen rotpony, in tegendeel zelfs, heb hem zelf ook een tijdje gereden).

chloe111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:58

hallo ,
ik heb een shetlander merrie van 30 juli 2010 zij is nu ongeveer 78 cm schat ik weet iemand hoe groot zij gaat worden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:00

Dennis schreef:
Ik ken ook juist weer mensen die van een dartmoor terug gegaan zijn naar een shet omdat de dartmoor het echt niet was (was echt geen rotpony, in tegendeel zelfs, heb hem zelf ook een tijdje gereden).

Daarom zeg ik ook, het dier zelf is belangrijker dan het ras. :j

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:11

Kijk anders even in mijn profiel. Super lieve pony's heb ik te koop staan. 1 is ook een witte appaloosa met zwarte/grijze stippen.
Ze zijn ook beleerd voor de kar. 100 procent betrouwbaar. Ik heb nog meer foto's. Van gekke dingen zoals trucjes, balonnen, etc.
Ik heb zelf ook shetten en welsjes gehad. Welshjes zijn meestal wel vuriger dan shetten. Shetten zijn over het algemeen wat eigenwijs.
Ik geef zelf de voorkeur aan mini's. Deze zijn niet zo eigenwijs.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:19

Mijn eerste eigen pony was een welshje (1.15m). Super lief beest, een betere lerares had ik niet kunnen hebben!

Ik denk dus ook dat je niet naar een ras moet kijken, vanwege vooroordelen (welshjes zijn gifkikkers, shetten zijn koppig etc) maar ga op zoek naar een echte kinder pony. Of dat een shet, een welsh, een ijslander, een new forest of een exmoor oid. is maakt niet uit.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:13

Een goed paard/pony heeft geen kleur of ras..... ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:52

Opvoeding doet een hoooop. Ik leerde ook altijd dat hengsten per definitie krengen zijn. Nu heb ik er zelf 3 en het zijn echte doetjes maar alleen doordat ik altijd consequent met ze om ben gegaan, zij lief voor mij ik lief voor hen. Denk dat het in dat opzicht niet uitmaakt. Al mijn dieren (1 shetlander, een minipaard en 2 mini appaloosa's) zijn allemaal vriendelijk tegen mensen en ook kinderen. Hengst of niet kindjes kunnen er prima mee omgaan :D

http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... slonge.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... tappen.jpg

Met mijn 5-jarige hengst :)

vlinder91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:52

misschien eentje die al gewend is aan kinderen?

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:27

wauw leuke c merrie.
ik zoek een gezeldschap knuffel pony, voor mn paardje ):
ze is plotseling alleen komen te staan, sinds gisteren, en hier is zijn totaal geen paard voor!
ze moet echt een maatje hebben, mn buurman is ernstig ziek, dus hij heeft zijn 2 paarden oplaten halen en moet geopereerd worden.

ik zoek het liefst met spoed gratis een gezeldschaps pony!
maakt niet uit hoe die dr uit ziet,of wat die allemaal heeft,
als die maar geen dure kosten heeft bevoorbeeld speciaal voer..

lief voor kinderen graag!

Shiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:51

Gewoon rond gaan kijken, de juiste pony zit er vast wel tussen. (shetties vindt ik over het algemeen heel lief met kindjes :P)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:10

Wij hebben diverse Shetten (gehad). In totaal 5. Twee van hen zijn/waren super met kids. Eén was een merrietje van 74 cm. Echt zo'n schatje. De ander is een hengstje van nu ca. 15 (77 cm), dito super betrouwbaar en een ontzettende lieverd, ondanks dat ie dus gedekt heeft en in een koppeltje merries heeft gelopen. De andere 3 zou ik niet echt met kleine kids vertrouwen, denk dat ze gewoon maling aan hen hebben. Tis dus echt heel verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:15

Ik denk dat inderdaad een oudere pony beter is.
Misschien een leuke oude manegepony redden van de slacht en 'm lekker op wei zetten? :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:24

Leeftijd kan een rol spelen hoeft niet!!

Ik heb een shetter van nu 9 en ik durf ieder kind hem zo te laten pakken en alles met hem te doen.
Ik ben van de zomer naar duitsland geweest en in de buurt van de stal waar ik verbleef was een kuur centrum voor ernstig zieke kinderen..
En in de leeftijd van 2 jaar tot 10 jaar hebben ze allemaal op hem gereden,gepoetst geknuffeld etc.

Geen enkel probleem!