[TI] Hoe oud en fit bij oudere tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zondersokken

Hoe oud en fit bij oudere tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 10:53

Ik ben aan het rondkijken naar een tinker en wilde een niet al te jong paardje omdat het mijn eerste eigen paard word.
Maar al te oud wil ik ook niet omdat het misschien ook wel mijn laatste is en ik er dus lang plezier mee wil beleven.

Hoe oud zijn jullie oudere Tinkers en hoe fit zijn ze nog?

Kan ik rustig een Tinker van ca 10-14 jaar kopen en er dan nog veel jaren mee rijden (ziektes natuurlijk daar gelaten)?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:59

Mijn tinker is (geschat) 9 jaar. Hij is fit, vrolijk, werklustig etc. Ik heb hem vanaf dat ie 5 jaar was, en hij is kwa fitheid nu nog net zo fit alsdat ie met zijn 5e was. Ik hoop ook dat dit nog heel lang zo blijft.

O ja, als je staks een tinker hebt, dan moet je wel even je boktnaam aanpassen hoor in metsokken :D

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:15

als ik me niet vergis heeft een tinker een beetje de naam om relatief oud te worden

verder: 10-15jaar vind ik persoonlijk eerder volwassen dan "oud", gelijk welk ras. Hier zegt men wel eens dat ze pas hun verstand krijgen op hun 10-15jaar. zegt wel veel vind ik.

wij hebben hier een paardje staan van tegen de 30 jaar oud (pony-fries-en nog heel wat anders mengelmoesje). Is pas de laatste 2 jaar een beetje aan het achteruit gaan qua ouderdomskwaaltjes zoals stijf zijn e.d. maar wel nog altijd blakend gezond en dolblij als ze een wandelingetje mag doen - uiteraard doen de eigenaars geen al te zotte dingen meer.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:16

Normaal gesproken is een goed en deskundig beleerd paard op zijn top als hij rond de 16 jaar is.

Hoe oud een paard kan worden is afhankelijk van ras, enz.
Shetlanders halen de 40 jaar.
Arabieren 25 tot 30 jaar.

Ik heb een 25 jarige tinker hengst die nog heel gezond en levendig is.

Dus met een 10 tot 14 jarige loop je weinig risico mee, mits je zeker bent dat de gewrichten, enz nog in orde zijn. Een goede keurings DA kan daar veel hulp bij bieden.

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 11:20

haha Gooya ja zal ik doen die naam is ontstaan toen ik koude voeten had (blote voeten) maar vind hem nu ook wel toepasselijk.

Wauw cupcake kijk als je paard zo oud mag worden.
Ik wil ze vanaf toen ook niet meteen als "oud" bestempelen hoor, ook wel prettig als de puberstreken zijn verdwenen.

Dank je Ariebren een goede leeftijd dus nog en misschien voor mij juist wel geschikt.
Zal in elk geval een keuring laten doen is dat voldoende of zou ik om exra aandacht voor de gewrichten ed moeten vragen?
Gaaf dat je 25 jarige hengst nog zo fit is.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:25

wij hebben een 16 jarige ruin staan.. en hij is nog net zo fit en vol streken als toen hij 8 jaar geleden hier kwam... :D tinkers kunnen net als andere rassen lang voor je werken, ze geven het zelf aan, als ze op zijn.. maar wat je zelf ook al zegt en dat geld voor elk ras, ziektes daar gelaten (maar daar kan je ook bij een jong paard mee te maken krijgen)
succes met je zoektocht! :D

rommulus

Re: Hoe oud en fit bij oudere tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:37

joh kende een paardje (fjordje) van over de 40 die nog vrolijk jaarlijks de moestuin ploegde
een tinker is ook zo'n taai ras, mits er geen onderliggende problemen zijn of gecreëerd zijn moet een tink het ook wel redden tot zeker de 20 om dan nog volop te bereden worden, dit afhankelijk natuurlijk van de leef omstandigheden en training en evt onderliggende kwalen

tenminste ik ga er van uit dat sil toch zo'n jaar of 30 zal worden
tegen de tijd dat ie met pension moet zal ie maar hand paard moeten worden ofzo :+

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:46

Mijn tinkermerrie wordt dit jaar 13 en ze is nog heel werklustig.
Met rijden is ze best voorwaarts in draf en galop, je moet haar soms wat afremmen.
Wel belangrijk: laten keuren, op z'n minst klinisch. En er zijn wat typische tinkerklachten (mok!),
check even op internet voor een overzicht en laat bij de keuring hier specifiek naar kijken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:52

als je laat keuren laat dan ook bloed trekken en laat dat testen

je zal niet de eerste zijn die een paard koopt die gedrogeerd door de keuring komt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:49

Laatste jaren geef ik voor de verkoop het paard een maand op proef mee.
Dan heeft de koper voldoende tijd om het nieuwe paard te testen, enz.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:56

@rommulus: Volgens mijn VA wordt dit nu standaard gedaan bij aankoopkeuring. Heb mijn tinker oktober vorig jaar laten keuren bij aankoop en er werd bloed afgenomen. Had hier niet specifiek om gevraagd. Dit bewaren ze dan 6 maanden voor het geval er achteraf klachten komen, die in het bloed terug te zien kunnen zijn (zoals "buut").
Ik weet natuurlijk niet of elke VA praktijk dit doet, dus vragen kan zeker geen kwaad.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:09

nee helaas niet elke va
vandaar ik het er ook bij aan geef ;)

netjes trouwens dat de jouwe het wel doet

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:01

Wij hebben er 1 staan van volgens mij 14 jaar en die is hartstikke fit.
Ook nog 1 die dit jaar 13 word en ook die is erg fit.
En dan nog 1 die dit jaar 11 word en daarbij hetzelfde verhaal.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:23

Ik heb een 17 jarige tinker.
Nog steeds denkt ze dat ze onder de 10 jaar is in haar hoofd.
We rijden gewoon nog elke dag. Dressuur western of buiten allemaal zonder problemen

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:35

Mijn tinker wordt dit jaar 17 en al 2,5 jaar last van artrose. Zou dus wel goed laten keuren desnoods rontgenlogisch. In zijn hoofd is ie nog fit hoor, alleen zijn lichaam is oud. Tinker van vriendin van 16 staat ook zo goed als stil wegens hko. Maar 2 tinkers op stal van 14 doen nog gewoon mee. Dus je moet het denk ik net als bij el ander paard treffen. Overigens heb ik ontzettend veel plezier gehad met mijn tinker en geniet hij nu gewoon van zijn pensioen. En ik van zijn geweldige karakter!

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:29

tja als hij/zij dat dus zou krijgen zou ik wel balen want dan heb ik er maar kort mee kunnen rijden. NAtuurlijk zijn er nog wel meer dingen die je met je paard kunt doen maar dat mag nog wat langer duren

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:52

Ik krijg ook een aantal reacties per PB Bedankt ook hiervoor, een aantal hebben ook nog lieve leuke tinkers te koop maar ik heb al zoveel aangeboden gekregen dat ik zelf een stoeterij kan beginnen dus ik zal niet overal op in gaan.
Reacties blijven natuurlijk welkom.

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:15

Ik heb mijn tinker nu een jaar. In april wordt hij 8 jaar. Heb hem klinisch laten keuren.
Eigenlijk wilde ik helemaal niet zo'n jong paard, want zo'n goede ruiter ben ik niet. Maar hij is heel prima te rijden, wel goed voorwaarts, maar braaf.
Leeftijd zegt dus niet alles. Maar hij kan nu nog wel heel lang mee!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:26

Mijn merrie van geschat 17 jaar is in haar hoofd nog jong zat, alleen gaat haar lijf haar in de steek laten. Vorig jaar is er artrose geconstateerd wat bij vlagen ook echt duidelijk te merken is. Dan is ze stijf, loopt ze moeilijk en zit ze gewoon niet lekker in haar vel. Merrie is 9 jaar geleden geïmporteerd uit Engeland, van haar voorgeschiedenis weet ik dus niets.
Hoelang Jes nog mee gaat is echt afhankelijk van de ontwikkeling van de artrose. Zolang ze meer met pijn staat dan met zonder is het snel klaar.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:59

mijn merrie is nu 15 en heeft vorig jaar haar beste wedstrijd seizoen ooit gelopen.
Ze loopt in de lange afstand sport, wat voor tinkers een zware belasting is.
Voor ze bij mij kwam heeft ze het heel zwaar gehad (tot 2 1/2 jarige leeftijd in Schotland gewoond) en gelukkig merk ik daar nog niets van.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:26

Ik heb een 19 jarige tinker, in het koppie nog fit en vrolijk en in voor alles. Helaas is dit lichamelijk niet het geval, artrose in beide voorbenen en bronchitis/dampig.

Goed naar een paard kijken, een tinker van 6 kan ook heel goed rustig en braaf zijn en gaat ook nog lang mee. Maar 1 van 10-12 kan net zo fit zijn en ook prima nog jaaaaren meegaan.

Je paard goed laten keuren voor aankoop, eventueel met foto's.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:04

Ik heb er een die word dit jaar 12. nog niet oud natuurlijk, maar ze zijn rond die leeftijd juist op hun top! En die van mij heeft energie voor 10. :))

Je kan gerust een tinker kopen van 10-14 hoor! :j

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:15

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 06:56

ook in het bezit van een oudere bonte man op leeftijd.

chuck is in de 20, zn hoofd is gezond, zn lijf laat hem helaas in de steek.

maar is nog een gezellig weidepaard

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:26

Onze Gijs is 14 jaar en heeft lichte artrose in het kroongewricht rechts voor, maar hij kan alles nog en werkt dolgraag. We moeten alleen bij koud weer wat langer instappen, ander loopt hij niet altijd even soepel. Hij krijgt glucosamine om te voorkomen dat de artrose erger wordt en dat werkt tot nu toe goed (afkloppen).