Tja... Het 'probleem' is dat ik altijd val op koudbloeden: Shetlanders (oké, niet berijdbaar), Haflingers, Tinkers... Ik val als een blok voor paarden met een krachtige lichaamsbouw, veel behang en veel showuitstraling. Persoonlijk vind ik dat de mooiste paarden, maar ze schijnen niet de juiste gangen/bouw te hebben om dressuur mee te rijden. En dát is wat ik juist zo graag wil. Niet af en toe een wedstrijdje rijden, maar serieus gaan trainen... Er zijn ook zeker KWPN'ers die veel uitstraling hebben, maar voor mij is het allemaal wat te 'gewoon'. Zijn er meer mensen die dit hebben? Helemaal dressuurgericht, maar tóch een koudbloedmens... Ik krijg altijd te horen: "Als je écht zo serieus bent, zou ik toch voor een warmbloed gaan. Die zijn nou eenmaal voor de sport gefokt." En toch blijf ik stevigere paarden leuker vinden. Alleen ben ik dan 'bang' dat ik na de L tegen bepaalde problemen ga aanlopen, zoals verzamelen... Zucht, ik wou dat er een Tinker bestond met het vermogen van een dressuurgefokt warmbloedpaard. Eigenlijk zoek ik dus over een tijdje zo'n paard... Hoe vind je nou de juiste Tinker, die het wel in zich heeft om heel ver te komen? Ik weet dat dit ook te maken heeft met het niveau van de ruiter... Maar ik bedoel gewoon een Tinker die van nature heel veel talent/aanleg heeft.
ja dat wordt gewoon zoeken,ik weet dat er een tinker z2 loopt en er zijn wel meer koudbloeden die het ver schoppen. ik weet niet of je een instrukteur hebt die event met je mee wil als je gaat kijken? je zal naar een wat luxer type moeten gaan kijken met ruime gangen en een die voorwaarts is uit zichzelf,een snelle beweger. succes [ze zijn er ,goed zoeken]
ellepel
Geplaatst: 05-02-11 23:14
en ik heb hier op bokt ook wel een haflinger voorbij zien komen die in het Z loopt net wat knollentuin zegt moet je goed kijken naar een dier met goede bouw en gangen. en die zijn er wel,en word dat goed zoeken
trouwens..als je op krachtige dieren valt,dan is de welsh cob ook geschikt toch? en die kunnen over het algemeen ook goed lopen hoor
friesiszwart
Geplaatst: 05-02-11 23:15
Wat denk je van een fries?.... uitstraling en beweging! Kom gerust eens rijden op mijn friese paarden dan ben je direct om.
NZ92
Geplaatst: 05-02-11 23:16
waarom ga je dan niet voor eeen andalusiër.
Sidera
Geplaatst: 05-02-11 23:19
NienkeNiels schreef:
waarom ga je dan niet voor eeen andalusiër.
Wilde ik net voorstellen. Is een mooie mix tussen zwaar en dressuur geschikt!
barbar
Geplaatst: 05-02-11 23:21
je hebt ze wel hoor, de koudbloeden met dressuur aanleg. zo ken in iemand met meerdere friezen die de basisdressuur al uit zijn. en hier op bokt is iemand die met 2 fjorden de z heeft gehaald.
Las vanmiddag in de paardenkrant dat er inmiddels al 2 tinkers zijn die ZZ-licht mogen, dus tja... Alleen je zal wel rekening met het paard moeten houden. Niet elke dicipline is voor elk paard (individu) geschikt. Ik zou eerst eens gaan starten en zien waar je eindigt. Wil je dan toch nog meer, kan je indien nodig altijd nog voor wat anders gaan
heb ik ook wel een beetje. zo'n paard als charlie brown vind ik dan wel weer super, toch een beetje zwaarder ook.
Dani_
Geplaatst: 05-02-11 23:27
Andalusiërs zijn zeer geschikt voor dressuur en verzamelen makkelijk. Daarnaast zijn het stevige, compacte paardjes met veel uitstraling en behang
spiritxxx
Geplaatst: 05-02-11 23:31
Dat heb ik ook precies hetzelfde! Ik vind Tinkers stiekem de leukste paarden maar ik wil ook wel wedstrijden rijden.. dus ik zou toch voor de warmbloed gaan. Of anders een bont rijpaard! lijkt ie toch nog een beetje op een tinker
Froemel
Geplaatst: 05-02-11 23:33
Ik heb een KWPN van Samber, hij heeft een leuke uitstraling, is bont en kan leuk lopen en kan nog springen ook. Lang naar gezocht, maar je hebt dan wel iets
LadyMadonna
Geplaatst: 05-02-11 23:34
Maar mensen, wat willen jullie dan? ZZ-licht of hoger is maar voor een handje vol getalenteerde ruiters weg gelegd, óók met KWPNners. Gewoon in de basissport moet je toch prima mee kunnen draaien met een niet warmbloed? Alleen tja, als nu je instelling al is "dat gaat niet lukken", nee, dan gaat het ook niet lukken, maar dat kan je niet bij het ras neer leggen
Ik vind het ook onzin dat het bij de Z pas begint.
TS, ik denk dat je met een haflinger prima kan doen wat je wil! Ik ken zat haflinger (ook op bokt) met prachtige bewegingen, die toch lekker stevig zijn.. Ik denk dat ik met mijn hafje ook dressuur wil gaan doen..
Froemel
Geplaatst: 05-02-11 23:43
Dat zeg ik niet, maar als je de basis kan, dan is de rest toch wel te doen? De basis is trouwens tot het Z
Ts tinkers kunnem akkelijk Z Vriendin van mij heeft er al 3 in de Z lopen (2 in Z1 en 1 in Z2)
Otti1977
Geplaatst: 05-02-11 23:47
ik ken ook een haf in het Z niks mis mee!
ielsjj_
Geplaatst: 05-02-11 23:47
Hmm ik weet niet. Je moet waarschijnlijk wat langer zoeken om een juist paardje te vinden die een beetje sportuitstaling heeft en het wel kan gaan redden in de dressuursport. Je zal alleen tegen "echte" dressuurpaarden moeten rijden, die mogelijk een ruimere draf neer kunnen zetten, maar ik zal niet weten waarom je niet ver zal kunnen komen met een tinker/haflinger/fjord/fries/PRE of wat
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als jou, mocht ik weer de paardensport in gaan. Echter kom ik ook wel genoeg mooie dressuurpaarden tegen, maar een uitdaging is altijd leuk toch?
LadyMadonna
Geplaatst: 05-02-11 23:49
Feit blijft dat koudbloeden toch altijd in de minderheid zijn, en dat is niet voor niks. Dat zegt niet dat er niet zijn die het met 2 hoeven in de neus kunnen.
Amiigo
Geplaatst: 05-02-11 23:52
Een fries? Die zijn er zooooo veel op hoog niveau Of een andalusiër, heeft veel behang en is wat stevig
Ik heb een haflinger kruising welsh cob,rij er m2 mee,en moet zeggen,zonder moeite eigk Heb ook nog een paardje met andalusisch bloed erin, beide van zulke type's. Maar ik vind het geen 'verkeerde' rassen hoor. Als het paard bij je past,kom je im oeen eind!
Ik wilde net zeggen: een sportieve fries,met wat barocke tinten? Kijk eens op onze website: www.friesianhorsestables.com Wij hebben al veel friezen verkocht die op niveau lopen! En je hebt ze in allerlei soorten en maten!