Drachtige merrie verhuizen: te veel stress of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jjessica12

Drachtige merrie verhuizen: te veel stress of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 10:25

Mijn merrie is inmiddels 7 maanden drachtig en het lijkt erop dat we gaan moeten verhuizen. Nu is mijn vraag, levert dit (te) veel stress op en is dit slecht voor de dracht?

Ze is al een keer eerder verhuisd, en daar reageerde ze heel goed op, zeker toen ze zag dat ik gewoon elke dag kwam en er behlave de accomodatie niet veel veranderde. Maarja, op de trailer maakt elk paard zich denk ik altijd wel iets zenuwachtig en van stal verhuizen zorgt toch ook altijd wel voor wat stress, ook al staan ze gewoon rustig op stal.

Mijn vraag: Is het wel of niet verstandig op haar te verhuizen tijdens de dracht?

Anoniem

Re: Drachtige merrie verhuizen: te veel stress of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:31

Hangt van het karakter van je merrie af, mijn merrie zou het beslist niet getrokken hebben, maar die is erg gehecht aan haar eigen plekje.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:36

Buiten de stress moet je ook denken aan andere dingen. Wat denk je van weerstand opbouwen tegen de virusjes van de nieuwe stal?
Zeker voor het veulen erg belangrijk dat moeders dat heeft want dan krijgt het veulen via haar moeder ook de weerstand mee, dat is nu maar ook via de melk. Ik zou zo vlak voor een bevalling niet verhuizen als het niet strikt noodzakelijk is.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:39

Ik heb die van mij bij alletwee haar drachten verhuisd. De eerste keer een maand voor de bevalling, de tweede keer 3 weken...
Was beide noodzakelijk, en er is gelukkig geen probleem geweest. Nu is mijn paard heel makkelijk en voelt zich echt binnen een paar dagen op haar gemak op een nieuwe plek.
Trailerstress valt bij haar ook wel mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:41

Mijn dragende merries gaan ook mee op wedstrijd zolang hun buik nog niet in de weg zit.

Ik heb een paar jaar geleden een (toen) 13 jarige merrie bij de fokker gekocht, net ong 2 maanden drachtig en was nog nooit van huis geweest (en eigenlijk ook nooit in handen). Die is toen wel haar veulentje verloren. Maar die zelfde merrie ging een jaar later (net bereden en betuigd) dragend gewoon mee op wedtrijd zonder problemen.

Ik maak er zelf niet een al te groot punt van. Maar dat komt ook omdat mijn merries niet moeilijk zijn en overal relext.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:46

Japeloup schreef:
Wat denk je van weerstand opbouwen tegen de virusjes van de nieuwe stal?
Ik zou zo vlak voor een bevalling niet verhuizen als het niet strikt noodzakelijk is.

4 maanden is ruimschoots voldoende om weerstand op te bouwen. Je ent de merrie ook pas in de 9e maand, juist omdat je dan een paar maanden later een mooie hoge titer in de biest hebt. En kijk dan eens naar die merrie die het eerste veulen van totilas heeft gekregen. Die is zelfs speciaal voor de bevalling naar Utrecht gebracht. Over weerstand en infectiedruk gesproken...

Je kunt best een drachtige merrie verhuizen. In de natuur hebben ze ook stress van roofdieren. Als prooidieren daar hun zwangerschap door zouden afbreken waren er heel rap geen prooidieren (en dus geen roofdieren) meer. Ga je paard niet vermenselijken. Een verhuizing is geen stress. Asl je paard eten, drinken en rust heeft, is het goed. Maakt niet uit waar. Paarden zijn nomadische dieren, die trekken rond, wonen niet op één plek, bouwen geen nesten.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:52

Onze merrie is toen ze net geinsemineerd was (dit gebeurde bij de hengstenhouder), verhuisd om ingereden te worden. Hier heeft ze zo'n 2 maand gestaan, waarna ze naar huis is gekomen. Omdat thuis een nieuwe schuur werd gebouwd en de oude stallen hiervoor afgebroken moesten worden, kwam ze terecht in een noodstal. Bij 7 maanden dracht is ze toen naar de nieuwe stal gegaan, maar nog neit direct in de merriebox. De laatste verplaatsing (twee boxen verschoven) heeft een maand geleden plaatsgevonden (bij 9 maanden dracht ongeveer).
Nu staat ze zeer tevreden en super dik in de merribox de laatste loodjes af te wachten.

Voor een verhuizing zou ik niet bang zijn bij 7 maanden dracht (tenzij je merrie zich vreselijk druk maakt in een nieuwe stal of op de trailer). De laatste weken zou ik haar echter geen hele grote verplaatsingen meer laten ondergaan, maar haar rustig in een schone box op haar veulen laten wachten (er is dan nog voldoende tijd om weerstand op te bouwen).

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:59

Tijdens de dracht maak ik me niet zo'n zorgen zeker niet op de leeftijd van dracht waar jij het over hebt. Ze zijn goed beschermd daarbinnen.
Vervelender is als het veulen er al is... merrie moest weg met veulen om zich te laten tonen en we kregen een ziek veulen thuis. Dan ben je gelijk aan het dokteren met een jong dier.

Trouwens je zegt het lijkt erop dat je moet verhuizen.... dan heb je niet veel keus lijkt me!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:39

Ik heb destijds mijn merrie 2 weken voor de uitgetelde datum verplaatst. Niet ideaal, maar hier ging het om een koopsituatie dus dan moet je wat. De merrie heeft er verder niets aan over gehouden en voelde zich direct 2 handen op 1 buik met mijn andere merrie (en nog steeds).

Met 7 maanden zou ik het dus geen probleem vinden om een merrie te verplaatsen, zeker niet als ze de vorige keer ook vrij makkelijk heeft gereageerd op een verhuizing.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:13

Tot ca 6/7 weken voor de uitgerekende datum zou ik een merrie nog willen verhuizen daarna niet meer. De merrie moet toch antistoffen op kunnen bouwen op de virussen op de nieuwe stalling.
Dus als je moet verhuizen (of van plan bent) zou ik dat op korte termijn doen en niet onnodig wachten.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:49

Mijn merrie is een maand geleden ook op 7 maanden dracht verhuisd. Wel naar een stal 500 meter van haar oude stal, dus als we gingen buitenrijden kwam ze gewoon in haar bekende omgeving. Ze kreeg hooi en stro van dezelfde fouragehandelaar en ik koop zelf mijn voer. Dus er is best veel hetzelfde gebleven.
Mijn merrie toont weinig emoties en is echt een binnenvetter.
Ze heeft wel verhuisstress gehad, dat merkte ik aan hele kleine dingen in haar gedrag. Maar zo ver in de dracht kunnen ze dat wel hebben.
Het vruchtje is heel in het begin van de dracht veel kwetsbaarder dan nu.
Ik zou gewoon gaan verhuizen, maar er zeker niet te lang meer mee wachten.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 16:56

Bedankt voor de reacties allemaal. Dat wordt dan toch, op zo'n kort mogelijke termijn verhuizen!

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:27

Ik ben met mijn vezorgpony nog een week op ponykamp geweest en ze heeft 3 dagen bij iemand thuis gestaan.
Ponykamp op 3 maanden dracht
Het 'logeren' op 5 maanden dracht.

Ze voelde zich overal thuis, zolang ik mee was geweest met het wegbrengen wist ze dat het goed zat.
Werd niet echt totaal verschillend voer gegeven, met ponykamp wel een beetje stress want de buurvrouw was niet echt aardig (na 2 dagen naar een andere stal met een hele lieve pony gegaan <3 )

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:24

Ik moest in juli vorig jaar verhuizen en 1 van mijn merries was toen hoogdrachtig. Ze was uitgerekend op de dag dat we gingen verhuizen, maar gaf nog geen tekenen van een naderende bevalling. Ritje was hooguit een uur en ik heb de gok genomen. Veulen is de zondag na de verhuizing geboren, zonder enig probleem.
En dat terwijl de merrie een redelijke neuroot is.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:36

Ik heb een paar merries van een kennis bij huis gehad om te bevallen, vond ik leuk en hij handig, ik heb een alarm. Die zijn dus niet heel lang voor de geboorte naar mijn huis verhuist, ging prima.
Maar dan hebben we het over koele fjorden die wel gewend zijn om regelmatig van stek te wisselen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:17

Ook ik heb positieve ervaringen.
2x een drachtige merrie verhuisd.

Toen wij emigreerden naar Duitsland was onze merrie bijna 10 maand drachtig.
En het was een flinke reis. Maar alles is prima verlopen.

Onze DA heeft ons aangeraden om een drachtige merrie 6 weken te laten acclimatiseren op een nieuw adres voor het veulen wordt verwacht. Dit inderdaad vanwege de bacterien op de nieuwe stal.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:21

Mijn merrie is met bijna 9 mnd dracht van Nederland naar Dld verhuist; bijna 8 uur op de veewagen.
Ze heeft dit prima doorstaan :) .

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:01

Ik heb mijn merrie 2 weken geleden nog verhuist, ze is 8 maanden drachtig en enorm stressgevoelig. Ik moest verhuizen, had geen keuze, dus hoopte op het beste.
Ik heb haar nieuwe stal, heel goed proper gemaakt, ontsmet met dettol (vooral eten- en drinkbak). ze krijgt steeds goed op tijd haar spuiten tegen rhino (zeker belangrijk bij een verhuis) en proberen om de situatie zo relaxed mogelijk te maken...
gelukkig moest ze niet alleen verhuizen, haar 3 vriendjes gingen mee en dat helpt heel goed om de overgang vlotter te maken... veel succes!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:04

ik zou me ook geen zorgen maken. Ik heb meerdere malen merries in de laatste stadium voor de geboorte verhuist en hier nog nooit problemen mee gehad.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:05

denk dat het aan de merrie ligt of ze stress gevoellig is. maar als ik het hierboven allemaal lees denk ik ook niet dat het een probleem zal zijn

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:57

mijn merrie heb ik ook net een half uur geleden in haar nieuwe stal gezet, omdat haar eigen stal aan de kleine kant is voor een bevalling..
stal is gewoon nog bij ons op het erf, en ze staat nu bij kalfjes en pinken...(t/m 2009 stonden er ook kalfjes bij haar)
toen ze in de stal kwam was ze even aan het blazen en was ze later wel rustig...toen m'n pa de schuifdeur dicht deed werd ze wel druk...ben er toen nog poosje bij gebleven dat ze iets rustiger werd..hoe ze nu is weet ik niet..maar ga straks nog wel ff kijken..
ze moet nu nog een maand dragen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:24

Even schopje,

Zijn er ook ervaringen met net gedekte merries die verhuisd zijn? Mijn merrie is even uit logeren, maar mij wordt vertelt dat de kans dat we straks drachtig scannen (18 dagen) wel heel klein is door een verhuizing

Ik heb wel een binnenvetter, als ze hengstig is en verhuisd naar de hengst is ze gelijk 5 dagen niet meer hengstig. Dus het is dan wel een beetje in de war (of zelf bescherming?). Dus ben nu dus een beetje bang dat afgelopen ronde voor niks is geweest. Merrie is trouwens wel rustig en leek op haar gemak. Ze is nooit over de zeik

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:27

Kan. Hoeft niet. Hier doen we geen verplaatsingen eerste dagen eigenlijk.
Wel na kloppend hartje; zadelmak maken zelfs.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:29

Cioccolato schreef:
Kan. Hoeft niet. Hier doen we geen verplaatsingen eerste dagen eigenlijk.
Wel na kloppend hartje; zadelmak maken zelfs.

Nee ik normaal ook nooit, maar nu kwam het even zo uit. Het is afwachten dus..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:34

Je bent gelukkig nog vroeg.
Kan ook wel goed gaan. Beetje 50 50 zeg maar. Als ze niet drachtig is zou dat wel t eerste zijn wat je volgende ronde aan kan passen zeg maar