TOP dekkers 2010 (aantallen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

TOP dekkers 2010 (aantallen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 14:16

Volgens de aantallen uit "in de strengen"
Dressuur

Uphill 337
Apche 333
Charmeur 262
Jazz 220
Johnson 143
Vivaldi 139
United 134
...
...
Totilas 84

Springen

Eldorado van de Zeshoek 332
Zirocco bleu 276
Cardento 275
Indoctro 267
Quality time 221
Bustique 161
Numero uno 150

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:59

Ik ben populair bezig :Y)
Had ook al zitten tellen.

Op zich mooi om te zien dat de bewezen (en best dure!) hengsten zoals Jazz en Indoctro ook nog steeds veel dekken.
Paar jaar geleden was het KWPN bang dat de jonge hengsten meer gebruikt zouden worden dan de bewezen hengsten.

84 x 5500 euro is €462.000 alleen binnen het KWPN
Dan heb je toch een beetje de kip met de gouden eieren geslacht :(:)

Sammie

Re: TOP dekkers 2010 (aantallen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:28

Die angst was ook wel terecht wat dat gebeurde op dat moment ook behoorlijk. Nu zie ik alleen Charmeur (en Apache) bij de dressuurpaarden als 'jong' en veel eruit springen.

Uphill niet onbegrijpelijk, heeft de laatste jaren toch goede paarden afgeleverd. Johnson zoveel verbaast mij lichtjes.

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:09

Is er ook een lijst die jullie toevallig hebben omtrent de friezen?

Ik zie een hoop jonge Vivaldi's wat voor mij echt opvallend is.
Zijn percentage's terug te vinden ergens?
En wat de nakomelingen op de keuring doen?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:17

Vivaldi minder gedekt dan Johnson.
Zegt bij mij voldoende over de vererving! Heb altijd gevonden dat Johnson een veel beter vaderdier is dan Vivaldi, al is de 2de wrs het betere sportpaard.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:18

[***] schreef:
84 x 5500 euro is €462.000 alleen binnen het KWPN
Dan heb je toch een beetje de kip met de gouden eieren geslacht :(:)

Maar toch wel hééééél lekker gegeten!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:04

Dat zijn mooie dekaantallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:13

Sammie schreef:
Die angst was ook wel terecht wat dat gebeurde op dat moment ook behoorlijk. Nu zie ik alleen Charmeur (en Apache) bij de dressuurpaarden als 'jong' en veel eruit springen.

Apache heeft al een paar mooie veulencollecties laten zien met kampioenen op keuringen en dure veulens op de veilingen, die heeft in mijn ogen al laten zien dat het hoogstwaarschijnlijk een goede vererver wordt, als ze het straks fijn onder het zadel doen.
Van Charmeur is het idd even afwachten, maar uit zo'n moederlijn moet dat ook wel goedkomen.

Johnson zou ik niet zo 123 mee dekken, dat verbaasd mij eigenlijk ook een beetje.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:23

pff ...bij de springhengsten
verbaas me wel dat een jonge Eldorado zoveel meer dekt dan een bewezen Numero Uno eigenlijk
En hoezo kan exporteren van de hengst tot totale omkeer zorgen ..Eldorado werd hier zowaar uitgefloten in Belgie na zijn hele " vertoning " in de laatste fase ..en in NL de topper :$

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:26

@besita ik kom even uit een donker zwart gat ver weg maar euhm welke vertoning? :o? :o?

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:48

zijn verichtingen de eerste keer op keuring waren een beetje "discutabel" te noemen.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:48

Citaat:
Vivaldi minder gedekt dan Johnson.
Zegt bij mij voldoende over de vererving! Heb altijd gevonden dat Johnson een veel beter vaderdier is dan Vivaldi, al is de 2de wrs het betere sportpaard.

Sinds wanneer zeggen dekaantallen iets over de vererving? Ik denk dat je pas werkelijk iets over vererving kunt zeggen als de nakomelingen in de sport lopen. De eerste nakomelingen van zowel Johnson als Vivaldi staan pas aan het begin van een eventuele sportcarriere. Hoe de huidige stand is wbt de uitslagen van merrietesten of IBOP weet ik niet.

Ik denk dat de hoogte van het dekgeld ook uitmaakt bij jongere hengsten. Vivaldi is 2x zo duur als Johnson.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:56

besita schreef:
verbaas me wel dat een jonge Eldorado zoveel meer dekt dan een bewezen Numero Uno eigenlijk
En hoezo kan exporteren van de hengst tot totale omkeer zorgen ..Eldorado werd hier zowaar uitgefloten in Belgie na zijn hele " vertoning " in de laatste fase ..en in NL de topper :$

Numero Uno is 2,5 keer zo duur als Eldorado. Laatstgenoemde heeft al veulens laten zien, komt uit een merrie die internationaal springt en is met 7 jaar ook niet echt jong meer.
NU kan bewezen zijn (nouja, in de fokkerij dan) maar geeft ook nogal eens een krom achterbeen of een niet te makkelijk karakter.
Bovendien willen we in NL graag het bloed van gretige hengsten als Clinton en Toulon, dus zo raar vind ik het niet.
Ik ben heel benieuwd hoe de jonge Eldorado's het straks gaan doen.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:56

SvdVlugt schreef:

Friezen? :?
Dat is op de website van het KFPS terug te vinden onder dek- en veulen informatie..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:50

[***] schreef:
besita schreef:

Numero Uno is 2,5 keer zo duur als Eldorado. Laatstgenoemde heeft al veulens laten zien, komt uit een merrie die internationaal springt en is met 7 jaar ook niet echt jong meer.
NU kan bewezen zijn (nouja, in de fokkerij dan) maar geeft ook nogal eens een krom achterbeen of een niet te makkelijk karakter.
Bovendien willen we in NL graag het bloed van gretige hengsten als Clinton en Toulon, dus zo raar vind ik het niet.
Ik ben heel benieuwd hoe de jonge Eldorado's het straks gaan doen.

Numero Uno heeft zich ook bewezen in de sport , heeft nafok in de internationale springsport en had onder andere 3 nakomelingen in de Grote Prijs van Amsterdam ...dat je zegt dat ie een niet te makkelijk karakter geeft als criteria dan vraag ik me af of je al veel nakomelingen van Clinton en Toulon bent komen bekijken in Belgie :') ;) ..zo werd Eldorado in Belgie afgewezen net om zijn moeilijke karakter want hij weigerde in de laatste fase elke medewerking en bleef enkel staken ...Ik ben ook benieuwd naar de oudere nakomelingen over een aantal jaren daar de hengst nu toch ruimschoots heeft bewezen een beter sportpaard te zijn -dat zal ik zeker niet ontkennen - maar ook zijn karakter blijft een punt om rekening mee te houden

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:24

besita schreef:

Ik denk dat er ook redelijk wat Belgische fokkers Eldorado hebben gekozen voor dit jaar. Mijn merrie was, na enkele vruchteloze keren van Clinton, ook drachtig op 3 weken maar na 6 weken jammer genoeg niet meer. Ik ken nog wel enkele Belgische fokkers die er voor dit jaar een veulen van verwachten.

Bij Nijhof is hij wel gekend als "de timmerman" :D en voor te dekken wordt hij met een oude camion aangebracht en hoor je hem van ver komen. Maar bij het springen op de bok zelf was hij nu niet echt heviger of moeilijker dan een andere hengst.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:34

Oh dan doe ik populair mee, ik heb een Uppie gekocht :D

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:26

[***] schreef:
Johnson zou ik niet zo 123 mee dekken, dat verbaasd mij eigenlijk ook een beetje.

Waarom precies?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:58

Ik vind het veel opvallender dat veel meer hengsten dan andere jaren bijna geen merries meer dekken. En hadden we er veel meer over de 200.

Ik denk dat komend jaar er nog weer minder gedekt gaat worden

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 02:21

ja ik zou zoiezo met een paar hengsten die zoveel gebruikt worden nooit gebruiken, alleen maar omdat er al genoeg met paarden zijn met dat bloed en uiteindelijk krijg je dus hetzelfde als bij het FPS inteelt omdat alles famillie van elkaar is. Onee tegenwoordig bestaat daar het hele mooie woord "lijnenteelt" voor.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:56

Een goed uitgevoerde lijnenteelt is toch wat anders.
We moeten zeker in de dressuurfokkerij wel uitkijken.
Het is wel heel veel Jazz bloed op het moment.
Ik denk dan ook dat de outcross hengst Scandic veel te weinig wordt gebruikt. Of uit Duitsland de Bellisimo lijn.
In Sandro Hit en Sir Donnerhall hoeven we het volgens mij niet te zoeken. Daar zijn er al meer dan genoeg van.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:20

De feitelijke cijfers van het KWPN:
Afgelopen jaar: 13.000 dekkingen
Jaar daarvoor: 15.000 dekkingen.

juliomariner schreef:
Ik vind het veel opvallender dat veel meer hengsten dan andere jaren bijna geen merries meer dekken. En hadden we er veel meer over de 200.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:31

VDB schreef:
De feitelijke cijfers van het KWPN:
Afgelopen jaar: 13.000 dekkingen
Jaar daarvoor: 15.000 dekkingen.

juliomariner schreef:

Toch 13% minder en ik verwacht dit jaar ook geen beterschap.

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:43

Niezel schreef:
SvdVlugt schreef:

Friezen? :?
Dat is op de website van het KFPS terug te vinden onder dek- en veulen informatie..

Ja maar dat is niet zo overzichtelijk.. 8-)
Gelijk zo een smilie, sorry hoor.. ;)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 08:55

Ik weet niet hoe het op het moment met de handel in friezen is maar verwacht dat die ook veel lager is, dus minder dekkingen.
Bij dewarmbloeden hoorde ik al dat er veulens weggaan voor € 200,00 (bij een dekgeld van € 700,00) dus pure winst ;) .
In duitsland zijn er al dekstations die van al hun hengsten het dekgeld gehalveerd hebben