Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
KC schreef:Nou in het verleden was het zo dat als je een paard laat chippen ( wat dus in Nl verplicht is en in D niet ) dat je dan een paspoort erbij kreeg ( nou ja kreeg je moest wel betalen ) mits het geen Nl paspoort was. Dus 2 van mijn duitse paarden hebben ook zo een paspoort "gekregen" ofwel ik gewoon papieren etc alles heb. Heb ook kopietjes en uitleg toen meegegeven en duidelijk aangegeven dat ik geen paspoort wilde maar alleen de chipregistratie. Kreeg alsnog een paspoort met bij de een wel afstamming en ouders erin en bij de ander niet alleen gebortedatum en naam... , heel gek.
Nou bij mij liggen ze nog rond maar had ze net zo goed in de kachel kunne gooien want in het orig paspoort staat nu ook de chipnummer etc. ( had ik opgestuurd naar D om in te laten zetten met stempel en al )
Dus als je paard in D. geboren is, en later pas naar Nl gekomen is en dus dan ook pas gechipd is kan het wel zijn dat je een paspoort hebt van de instantie welke de chip geregistreerd heeft.Waar zijn orig paspoort nu is is dan wel de vraag. Hoop dat het geen naar iets is ( gestolen etc... ) waarom die niet meer bij het paard zit.
Ik heb oldenburger paarden en ben ook lid van het stamboek, als je wilt wil ik wel helpen.
setteke schreef:Een merrie van ons is geboren in 1999 (dus 12 jaar) en er zit gewoon een paspoort bijen een eigendomspapier.
Als een paard verkocht wordt, moeten beide naar de nieuwe eigenaar. Het eigendomsbewijs moet dan op naam van de nieuwe eigenaar gezet worden.
De veulens worden inmiddels ook gewoon gechipt, net als in Nederland. Tevens wordt er haar afgenomen voor DNA.
Als een paspoort kwijt of weg is, moet er dus een nieuw paspoort aangevraagd worden ivm de chipplicht in NL. Dit paard was toen waarschijnlijk al in Nederland en vandaar het paspoort van PVVE.
Rhys schreef:De theorie van KC lijkt mij plausibel!
In Duitsland werden paarden waarschijnlijk gebrand ipv gechipt toen jouw paard is geboren.
In NL is chippen verplicht. Dus is het aannemelijk dat hij pas in Nederland is gechipt.
De vraag is dan dus waar de papieren van het Oldenburger Verband zijn gebleven.
@Sjolvir: er zou inderdaad ook eigendomspapieren bij moeten zijn, want bij Oldenburgers is dat het bewijs dat je de eigenaar bent, niet het bezit van het paspoort.
Mijn Oldenburger is trouwens ook uit 2002 maar meteen gechipt, omdat branden in NL toen al niet meer mocht (is in NL geboren).
KC schreef:Enige verschil is wel ik heb wel de orig. eigendomspapier en paspoort van mijn paarden en TS niet. Dus het kan dat er iets "mis" is gegaan met invoeren etc. om het aardig te zeggen. Met of zonder opzet. Je kan wel het verband bellen met een beschrijving van je paard en het nummer van de brand plus geboortejaar en kijken of dat helpt.
Citaat:Dat is ook gek, hij is ook in nederland geboren maar tegen de duitse grens.. misschien ligt daat het probleem dat hij toch naar duitsland is gegaan voor een brandmerk..
KC schreef:Citaat:Dat is ook gek, hij is ook in nederland geboren maar tegen de duitse grens.. misschien ligt daat het probleem dat hij toch naar duitsland is gegaan voor een brandmerk..
Is jou paard in nl geboren ?? en gebrand ?? dan is hij wss door een mobiele keurcommissie als veulen geschetst en gebrand ( dat bestaat wel ). Ging ervanuit dat ie in D geboren was en niet in NL