Oldenburger brandmerk, NL pp met ander levensnummer?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rox_Basil

Oldenburger brandmerk, NL pp met ander levensnummer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 20:07

Hallo,

Na een tijdje geleden samen met de eigenaar van dit paard te hebben gezocht via het Oldenburger stamboek, al wat gebeld, gemaild enz nog niets te weten zijn te komen over "Goldfever".

Het gaat erom dat hij een Oldenburger brandmerk op zijn linkerbil heeft, alleen dit niet overeen komt met het paspoort die hij heeft.

In zijn paspoort staat een nederlands levensnummer + chipnr.. Is in 2007 aangevraagd en geboren in 2002.

Misschien weet iemand hoe het zit met de nummers onder het brandmerk.. Hoe kunnen we te weten komen wat zijn afstamming is?

Iemand vertelde dat hij misschien wel in het veulenboek of hulpstamboek kan staan?

Weet iemand meer?!

Ik plaats v/d week een foto met het brandmerk, maar ik denk dat het nr iets is met 78 of 73

ptiteblue

Re: Oldenburger brandmerk, NL pp met ander levensnummer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:01

Bij duitse stamboeken, de nummer is de hoeveelste veulen van het jaar ingeschreven.

Dus als het 78 is, en je weet zeker het jaar, dan kun je navrragen over de 78st veulen van dat jaar.
Zo heb ik het toch gehoord voor hannover.
(misschien is er ook het jaar voor de nummer, maar dat ben ik niet zeker)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:03

Wat voor paspoort zit erbij?

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:05

NL paardenpaspoort en er staat op productschappen vee, vlees en eieren( zou niet weten waarom!)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:10

Hmm, dat is vreemd. Als hij gebrand is in Oldenburg, dan heeft er ooit een ander paspoort bijgezeten. Wij hebben diverse paarden bij het Oldenburger stamboek en de veulens zijn er allemaal gebrand en ontvangen dan binnen korte tijd hun paspoort. Ik zou alleen niet weten of je veel kan vinden aan de hand van de nummerbrand.
De enigen die je zouden moeten kunnen helpen is het Oldenburger Verband.
Succes!

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:15

ja, dat denken wij dus ook.. heel raar verhaal is het ook.. maar alvast bedankt!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:43

Waar haal je zijn geboorte jaar vandaan? Uit de Nederlandse Equipas? Is deze jaartel bevestigt door een dierenarts ... leeftijd 9 jaar?

Vermoedelijk is het paard verkocht zonder zijn papieren EN voordat paspoorten verplicht waren/zijn in Duitsland. De handelaar heeft hem waarschijnlijk verder verhandeld in nederland waardoor het paard WEL een paspoort nodig heeft ... vandaar het Equipas.

Ben je zeker van de cijfers 73 of 78? En is de brandmerk 'compleet' : kroon op grote ovale O?

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 21:46

ja uit zijn nederlandse equipas, en de dierenarts heeft dit wel bevestigd.. ik denk dat je gelijk heb qua handelaar want zijn paspoort is dus ook pas vanaf 2007..

Ik weet niet precies de cijfers, het is wel compleet.. ik maak morgen een foto om te plaatsen!

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:54

Nou in het verleden was het zo dat als je een paard laat chippen ( wat dus in Nl verplicht is en in D niet ) dat je dan een paspoort erbij kreeg ( nou ja kreeg je moest wel betalen ) mits het geen Nl paspoort was. Dus 2 van mijn duitse paarden hebben ook zo een paspoort "gekregen" ofwel ik gewoon papieren etc alles heb. Heb ook kopietjes en uitleg toen meegegeven en duidelijk aangegeven dat ik geen paspoort wilde maar alleen de chipregistratie. Kreeg alsnog een paspoort met bij de een wel afstamming en ouders erin en bij de ander niet alleen gebortedatum en naam... , heel gek.
Nou bij mij liggen ze nog rond maar had ze net zo goed in de kachel kunne gooien want in het orig paspoort staat nu ook de chipnummer etc. ( had ik opgestuurd naar D om in te laten zetten met stempel en al )

Dus als je paard in D. geboren is, en later pas naar Nl gekomen is en dus dan ook pas gechipd is kan het wel zijn dat je een paspoort hebt van de instantie welke de chip geregistreerd heeft.Waar zijn orig paspoort nu is is dan wel de vraag. Hoop dat het geen naar iets is ( gestolen etc... ) waarom die niet meer bij het paard zit.

Ik heb oldenburger paarden en ben ook lid van het stamboek, als je wilt wil ik wel helpen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:58

Als het een Duitser is, zou er eigenlijk ook een eigendoms papier bij moeten zitten,
of is dat iets van de laatste jaren?

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:00

ik zou het niet weten, wij hebben alleen een paspoort..

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:01

Eigendomspapier moet er bijzitten. Is net als bij een auto wie dat papier heeft is de eigenaar van het paard.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:03

De theorie van KC lijkt mij plausibel!

In Duitsland werden paarden waarschijnlijk gebrand ipv gechipt toen jouw paard is geboren.
In NL is chippen verplicht. Dus is het aannemelijk dat hij pas in Nederland is gechipt.
De vraag is dan dus waar de papieren van het Oldenburger Verband zijn gebleven.

@Sjolvir: er zou inderdaad ook eigendomspapieren bij moeten zijn, want bij Oldenburgers is dat het bewijs dat je de eigenaar bent, niet het bezit van het paspoort.

Mijn Oldenburger is trouwens ook uit 2002 maar meteen gechipt, omdat branden in NL toen al niet meer mocht (is in NL geboren).

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:07

Enige verschil is wel ik heb wel de orig. eigendomspapier en paspoort van mijn paarden en TS niet. Dus het kan dat er iets "mis" is gegaan met invoeren etc. om het aardig te zeggen. Met of zonder opzet. Je kan wel het verband bellen met een beschrijving van je paard en het nummer van de brand plus geboortejaar en kijken of dat helpt.
Laatst bijgewerkt door KC op 31-01-11 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:07

Een merrie van ons is geboren in 1999 (dus 12 jaar) en er zit gewoon een paspoort bij ;) en een eigendomspapier.
Als een paard verkocht wordt, moeten beide naar de nieuwe eigenaar. Het eigendomsbewijs moet dan op naam van de nieuwe eigenaar gezet worden.
De veulens worden inmiddels ook gewoon gechipt, net als in Nederland. Tevens wordt er haar afgenomen voor DNA.

Als een paspoort kwijt of weg is, moet er dus een nieuw paspoort aangevraagd worden ivm de chipplicht in NL. Dit paard was toen waarschijnlijk al in Nederland en vandaar het paspoort van PVVE.

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:09

KC schreef:
Nou in het verleden was het zo dat als je een paard laat chippen ( wat dus in Nl verplicht is en in D niet ) dat je dan een paspoort erbij kreeg ( nou ja kreeg je moest wel betalen ) mits het geen Nl paspoort was. Dus 2 van mijn duitse paarden hebben ook zo een paspoort "gekregen" ofwel ik gewoon papieren etc alles heb. Heb ook kopietjes en uitleg toen meegegeven en duidelijk aangegeven dat ik geen paspoort wilde maar alleen de chipregistratie. Kreeg alsnog een paspoort met bij de een wel afstamming en ouders erin en bij de ander niet alleen gebortedatum en naam... , heel gek.
Nou bij mij liggen ze nog rond maar had ze net zo goed in de kachel kunne gooien want in het orig paspoort staat nu ook de chipnummer etc. ( had ik opgestuurd naar D om in te laten zetten met stempel en al )

Dus als je paard in D. geboren is, en later pas naar Nl gekomen is en dus dan ook pas gechipd is kan het wel zijn dat je een paspoort hebt van de instantie welke de chip geregistreerd heeft.Waar zijn orig paspoort nu is is dan wel de vraag. Hoop dat het geen naar iets is ( gestolen etc... ) waarom die niet meer bij het paard zit.

Ik heb oldenburger paarden en ben ook lid van het stamboek, als je wilt wil ik wel helpen.

Ik denk dat het ook zo gegaan is.. dat hij pas in 2007 zijn NL paspoort gekregen heeft en die andere of daar gebleven is of iets anders.. hoop toch niet gestolen ofzo.. Weet jij misschien als lid van het stamboek of er iets van boeken bestaan of sites waar alle oldenburgers in staan op jaartal, misschien dat we dan zo iets kunnen terug vinden? ik zou het eigenlijk echt niet weten hoe verder!

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:10

setteke schreef:
Een merrie van ons is geboren in 1999 (dus 12 jaar) en er zit gewoon een paspoort bij ;) en een eigendomspapier.
Als een paard verkocht wordt, moeten beide naar de nieuwe eigenaar. Het eigendomsbewijs moet dan op naam van de nieuwe eigenaar gezet worden.
De veulens worden inmiddels ook gewoon gechipt, net als in Nederland. Tevens wordt er haar afgenomen voor DNA.

Als een paspoort kwijt of weg is, moet er dus een nieuw paspoort aangevraagd worden ivm de chipplicht in NL. Dit paard was toen waarschijnlijk al in Nederland en vandaar het paspoort van PVVE.

Zouden ze toen wel haar bij hem afgenomen hebben? en misschien dat nog hebben?

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:11

Rhys schreef:
De theorie van KC lijkt mij plausibel!

In Duitsland werden paarden waarschijnlijk gebrand ipv gechipt toen jouw paard is geboren.
In NL is chippen verplicht. Dus is het aannemelijk dat hij pas in Nederland is gechipt.
De vraag is dan dus waar de papieren van het Oldenburger Verband zijn gebleven.

@Sjolvir: er zou inderdaad ook eigendomspapieren bij moeten zijn, want bij Oldenburgers is dat het bewijs dat je de eigenaar bent, niet het bezit van het paspoort.

Mijn Oldenburger is trouwens ook uit 2002 maar meteen gechipt, omdat branden in NL toen al niet meer mocht (is in NL geboren).

Dat is ook gek, hij is ook in nederland geboren maar tegen de duitse grens.. misschien ligt daat het probleem dat hij toch naar duitsland is gegaan voor een brandmerk..

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:12

KC schreef:
Enige verschil is wel ik heb wel de orig. eigendomspapier en paspoort van mijn paarden en TS niet. Dus het kan dat er iets "mis" is gegaan met invoeren etc. om het aardig te zeggen. Met of zonder opzet. Je kan wel het verband bellen met een beschrijving van je paard en het nummer van de brand plus geboortejaar en kijken of dat helpt.

ze zegen dan gewoon bij het oldenburger stamboek.. tja levendsnummer komt niet overeen dus we kennen hem niet..

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:13

Nee boeken waar alle oldenburgers in staan als het geen geregistreerde fokmerries of dekhengsten zijn bestaan niet net zo min als bij het KWPN alle veulens ergens te vinden zijn anders dan in hun database.
Dus je zal moeten bellen/mailen met alles wat je van het paard weet. Je kan ook ( wil je er ok mee helpen) oproep etc plaatsen bij duitse fora's mss dat iemand het peerd herkent ( kans is klein omdat het al zo lang geleden is ).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:13

Ik blijf het hier volgen, hopelijk kom je eruit en blijkt het niet dat hij gestolen is of zo.
Aangezien er dus geen van de originele papieren bij zit.

Als hij in D gebrandmerkt is is hij daar op de keuring geweest, gok ik zo en zal dus Duitse papieren hebben.
(althans, moeten hebben...)

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:15

Citaat:
Dat is ook gek, hij is ook in nederland geboren maar tegen de duitse grens.. misschien ligt daat het probleem dat hij toch naar duitsland is gegaan voor een brandmerk..

Is jou paard in nl geboren ?? en gebrand ?? dan is hij wss door een mobiele keurcommissie als veulen geschetst en gebrand ( dat bestaat wel ). Ging ervanuit dat ie in D geboren was en niet in NL

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:16

ja, ik hoop het ook niet.. hij is nu al 4 jaar van me vriendin, ik rij hem.. eigenlijk dachten we ach laatmaar.. maar hij gaat het zo leuk doen, dus zijn wel benieuwd naar afstamming.. hoop alleen niet op een hoop elende!

Rox_Basil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:16

KC schreef:
Citaat:

Is jou paard in nl geboren ?? en gebrand ?? dan is hij wss door een mobiele keurcommissie als veulen geschetst en gebrand ( dat bestaat wel ). Ging ervanuit dat ie in D geboren was en niet in NL

Dat zal haast wel moeten dan, hij is geboren in Lattrop

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:17

Maar met het nummer, geboortejaar en merrie/ruin en kleur en aftekening, kan het stamboek
toch wel terug kijken welk paard er bij past?
Of ben ik nou gek, registreren ze daar niets van?