[H]Hengst voor voorl. keur prok v. Voice x Ferro x Weyden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thora

[H]Hengst voor voorl. keur prok v. Voice x Ferro x Weyden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 10:52

Voor mijn 4 jarige voorl keur prok merrie van Voice x keur v. Ferro x elite v. Weyden uit de bria stam ben ik op zoek naar een geschikte hengst.
Ze wordt op dit moment klaargemaakt voor de IBOP. Ze is echter tussen de stamboekopname en de centrale keuring een aantal weken heel ziek geweest en daar lijkt ze nog steeds niet helemaal van hersteld. Vandaar dat ik eraan denk om haar toch eerst te laten dekken en haar dan pas volgend jaar de sport in te doen.
Ik zoek een hengst die zelf hoog in de dressuursport loopt of gelopen heeft, maar een jonge hengst met zeer veel potentie wil ik ook wel nader bekijken.

sterke punten
sterke beweging met veel schakelvermogen
langgelijnd model
zeer werklustig (daardoor nu wel eens veel spanning in het werk)
mooie lange hals

aandachtspunten
iets steile schouder, maar daar zie je in beweging niet zoveel van terug
iets hellend kruis

Afbeelding

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=206387

http://www.youtube.com/watch?v=P0vgsfsn3Ig

http://www.youtube.com/watch?v=Ha-fKWtbAvo
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 06-02-11 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:59

Florencio van de Jeu horses?

Afbeelding
Afbeelding

Thora

Re: Hengst voor voorl. keur prok v. Voice x Ferro x Weyden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 14:45

Wat Florencio met de jeu te maken heeft weet ik niet, maar ik heb aan deze hengst gedacht omdat kort geleden een Florencio uit Tilbria v. osmium x Kilbria 80 punten scoorde bij de IBOP. Het nadeel van deze hengst is dat hij zo strooit. Ik heb er hele goede (o.a. Charmeur), maar ook hele slechte van gezien. Ik vind het moeilijk te bepalen wat voor merries zo'n hengst nodig heeft. Tevens vind ik het jammer dat deze hengst niet meer in de sport loopt en daardoor nooit meer het GP niveau zal halen.

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:14

6 generaties dressuurbloed is denk ik uniek binnen het KWPN.
Ik vind het een hele mooie merrie en gezien haar afstamming en exterieur en beweging zeker een merrie waarvan het de moeite waard is een hengstveulen op te fokken, als die er tenminste op lijkt ! Een goede test en/of sportresulaten hoort er dan wel bij. Ik zal eens uitpluizen wat interessant kan zijn, maar het kost even tijd.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:32

Weet niet of je het al geprobeerd hebt maar via de website van het KWPN kan je hengsten zoeken.
http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonnees/zoeken.asp

Precies wat donia ook zegt, er zit een knap papier achter je merrie. Daar kan je leuk mee fokken! Omdat je graag een hengst wilt die hoog in de sport gelopen heeft, denk ik aan Inspekteur, D-Day, Jetset D en Roman Nature. I.P.S. Tuschinski en United vind ik ook leuke hengsten. Vind ik het interessanter om inderdaad een jonge hengst (nog onbekende) te gebruiken.

En wat ik bedoelde met de jeu, ik formuleerde het verkeerd. Bedoelde via de website van de jeu!

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 10:00

Ik weet wel welke KWPN hengsten beschikbaar zijn. Ik heb zelf natuurlijk ook al een lijstje, maar ik ben benieuwd wat andere mensen aandragen en waarom.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 10:11

United staat ook op het lijstje, maar met de andere hengsten heb ik niet zoveel. Tuschinsky strooit ook behoorlijk. Daarnaast zie je hem in de sport ook helemaal niet meer.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:30

wat denk je van Spielberg.

ik denk dat deze wel aan jouw beschrijving kan voldoen

Afbeelding

Erg fijne hengst in omgang en tijdens het werk.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 14:35

De eerste jaargang van Spielberg op de hengstenkeuring viel erg tegen, terwijl hij het eerste jaar toch echt veel gedekt heeft. Daar zou ik daarom op dit moment niet zo snel bij dekken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:29

United geeft over het algemeen niet zon mooi hoofd, wil je dat niet verbeteren?
Al die hele goede hengsten achter jouw merrie geven stuk voor stuk vaak een minder fijn en wat lang hoofd.
Maar het kan zijn dat je daar niets om geeft natuurlijk.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 18:18

Ik vind een mooi hoofd niet het belangrijkste, maar ik begrijp dat ik daar enigszins rekening mee moet houden. Hoewel het op de foto en film misschien niet direct te zien is, heeft Conbria maar een cobmaatje en bitmaat 12,5. Het valt bij haar qua lengte en breedte nog wat mee.
United staat ook niet bovenaan het lijstje, ik heb er eigenlijk nog niet genoeg nakomelingen van gezien.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:28

Misschien is Uphill een optie? Is uniform in z'n nakomelingen en doet het goed in de sport. Hengst heeft een merrie nodig die voldoende langgelijnd is, dus wellicht zou dat mooi passen.
En ik denk dat Vivaldi ook een goede gegadigde zou kunnen zijn. Ampere zou wat mij betreft ook heel mooi kunnen passen, maar dan zit Ferro wel heel dicht bij.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:35

De moeder van Conbria heeft een mooie Uphill (Elbria) gebracht, die is nu 2 jaar en van sjuimpje hier op bokt. Ik zou eerst even willen afwachten hoe die verder uitgroeit. Ik ben nog niet een Uphill fan, ik vind ze in beweging niet altijd meevallen. Dan heb ik van Oscar beter bewegende nakomelingen gezien, maar die past weer niet vanwege zijn ruglengte, dat wordt teveel van het goede. Maar als Elbria het heel goed gaat doen, is Uphill natuurlijk altijd een overweging waard.
Ik vind Vivaldi een hele fijne hengst, ik heb er een 2 jarige uit een Amor van lopen en ik wil er graag mijn Goodtimes merrie nog eens door laten dekken, maar ik vind hem niet zo goed op Conbria passen. Ik ben bang dat het allemaal te fijntjes. Ampère is beschikbaar via diepvries, dat vind ik niet geschikt voor een maidenmerrie.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 23:18

Citaat:
6 generaties dressuurbloed is denk ik uniek binnen het KWPN.
Ik vind het een hele mooie merrie en gezien haar afstamming en exterieur en beweging zeker een merrie waarvan het de moeite waard is een hengstveulen op te fokken, als die er tenminste op lijkt ! Een goede test en/of sportresulaten hoort er dan wel bij. Ik zal eens uitpluizen wat interessant kan zijn, maar het kost even tijd.

Ik ben erg benieuwd Donia!

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:35

Thora schreef:

Het wordt wel volgende week Thora. Er komt nog een hengst op de CHK, die ik graag wil zien. Afstamming kon wel overtuigender, maar misschien dat de hengst zelf wel erg overtuigd.

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:38

Thora schreef:

Zie je het zitten om de grens over te gaan of wil je binnen het KWPN blijven ?

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 11:13

Ik wil de grens wel over hoor. Mits interessant genoeg en bewezen.

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:59

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 21:43

Hoewel ik het wel een fijne hengst vind, met een zeer goede galop, ben ik toch niet zo geïnteresseerd in Sandro Hit bloed. Tevens heb ik nog een tweejarige merrie v. Special D x Goodtimes lopen. Ik wil eerst even afwachten hoe die uitgroeit. Voor ik meer met dat bloed fok.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:15

Wat een fijne merrie! Ik zou zeker dat front en die nek willen behouden/vastleggen. Ik ga eens even buiten het boekje denken....Alexandro.

Of anders, dit jaar weer beschikbaar, Winningmood. Rubinstein bloed lijkt ook fijn te passen bij deze merrielijn.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:08

Alexandro is mij iets te klassiek gefokt. Ik heb Winningmood een aantal malen gezien en vond hem in beweging wat strak aan de voorkant. Daar moet ik gezien de iets steile schouder wel mee oppassen. Dat neemt niet weg dat hij rijtypischer fokt dan hijzelf is en het in de sport inmiddels best goed doet. Ik zou hem weer eens onder het zadel moeten zien om over hem te oordelen.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:11

Met Rubinstein fokt ik wel weer terug (rohdiamant achter Voice). Omdat er al lijnenteelt op de bria stam is toegepast is dat niet mijn eerste gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:35

Je zou de veulens van Charmeur (Florencio x Jazz) eens kunnen afwachten...

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 19:33

Eerlijk gezegd staat hij op mijn lijstje. Qua type en beweging zou hij kunnen passen. Ik heb mijn Goodtimes merrie er ook drachtig van. Ik weet niet of ik zo lang wil wachten met dekken, dat wordt wel laat om nog te beginnen. Ik wilde hem heel graag in Den Bosch gaan bekijken, maar nu ze die rubriek op zaterdagochtend hebben, is de kans heel klein dat ik dat ga redden.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:46

Ik heb 2 United uit verschillende moeders en die hebben allebij een heel schoon kopje.

Mijn veulen van 2010

Afbeelding

Afbeelding

Beide hebben wel kleine ogen, die lijken heel "cool" of een beetjes in slaap te zijn daardoor.